Auteur Topic: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers  (gelezen 6248 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Gepost op: woensdag 23 april 2014 - 17:39:37 »
Citaat van: GVA
Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers

Sinds dinsdag zijn de fietsers baas in ‘eigen’ straten op het grondgebied van Beveren. [...]

http://www.gva.be/regio-waas/beveren-waas/proefproject-met-eigen-straten-voor-fietsers.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 april 2014 - 19:04:34 »
"Baas" in eigen straat ? ttt die media toch...

Nope, niets bepaalt dat fietsers daar "baas zijn", ook zij moeten de 30 kmh daar opvolgen en de andere verkeersregels opvolgen.
Citaat
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

F111. Begin van een fietsstraat. De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.
F113  / Einde van een fietsstraat. " "


Niet meer speciaals dus tov bepaalde bebouwde kom regels (waar fietsers langs mekaar mogen rijden, en waar er geen inhaalmogelijkheid is of geldt).

Eens kijken wat de fietsersbond van dat artikel 22novies maakt:
Citaat
http://www.fietsersbond.be/infrastructuur/fietsstraat

Fietsstraat: een belangrijke schakel

Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan en waar er specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers. Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Auto's mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u.

In tegenstelling tot de wegen die specifiek voorbehouden zijn voor fietsers (en voetgangers en ruiters, aangeduid met verkeersbord F99a), laat de fietsstraat auto’s toe. Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang  ??? en auto's zijn er dus als het ware te gast. In tegenstelling tot erfzones blijven er voetpaden beschikbaar.

Een fietsstraat wordt gesignaleerd met verkeersborden die het begin en het einde van de fietsstraat aanduiden.

En algemeen Art 40 is er ook nog:
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/210-art40

Artikel 40. Gedrag van de bestuurders tegenover voetgangers
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 april 2014 - 19:25:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 april 2014 - 21:07:13 »
Het immense pictogram is uiteraard ook een inbreuk op de wegcode ...

77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen herhalen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 april 2014 - 21:13:20 »
De des-informatie van overheid, media en (eigen)"belangen"groepen in het verkeerswereldje is dodelijk voor elk verkeersbeleid - en uiteindelijk voor de weggebruikers.


Die kwakkel van de fietsersbond over de fietsstraat hoor je zeer vaak, het is een kwestie van tijd voor  er éne doodgereden wordt die denkt dat hij daar voorrang heeft ...

België heeft 11.2 miljoen wegcodes.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 13 mei 2014 - 21:02:15 »
Die nemen klakkeloos polinfo / kluwer over ...

Ik hoop dat ze hun cliënten beter advies geven ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 13 mei 2014 - 21:13:58 »
Nemen zelfs advocaten dat van de "absolute voorrang" klakkeloos over?
http://www.advocatenkantoordepla.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl
http://www.clvd.be/documents/news-items/kl1529793-fietsers-hebben-absolute-voorrang-op-fietsstraten.xml?lang=nl
http://www.atriusadvocaten.be/topics/item/50-de-fietsstraat

Dat slaat toch nergens op?

Idd gewoon c/p van mekaar met dezelfde kwakkel.
Maar wel verwijzen naar het Belgisch Staatsblad met dezelfde 2 Artikelen waar natuurlijk nergens van voorrang gesproken wordt.

De fietsersbond heeft het nog altijd op hun site staan, maar dat verwondert wslk niemand hier.
Citaat
http://www.fietsersbond.be/infrastructuur/fietsstraat
Het fietsverkeer geniet echter absolute voorrang en auto's zijn er dus als het ware te gast.

Ben benieuwd op de eerste linksafslaande fietser die door een motorvoertuig -als tegenligger- tegen de grond gekwakt wordt.  :P
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #7 Gepost op: maandag 19 mei 2014 - 14:36:18 »
Een heb een paar vraagjes over de fietsstraat ...

De max 30 per uur, is dat niet eerder een plaatsingsvoorwaarde dan een verkeersregel?
Bedoelen ze niet dat de wegbeheerder ervoor moet zorgen dat je er niet sneller dan 30 mag, bvb door zone 30 ofzo?
Of bedoelt dat dat het bord een snelheidsbeperking van 30 op legt als die er nog niet was?

Stel: fietsstraat, dubbel richting, rijbaan heeft breedte van juist twee auto's.
Er is een trage fietser aan het fietsen.  Auto komt er achter, mag niet inhalen en blijft mee tuffen.
Een snelle fietser komt eraan, maar kan de auto niet inhalen omdat hij niet op de linkse helft van de rijbaan mag komen?

Stel: enkelrichtingsstraat uitgezonderd fietsen, tevens fietsstraat.
Mag je dan als fietser de hele breedte gebruiken of slechts de helft?



Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #8 Gepost op: maandag 19 mei 2014 - 15:13:54 »
De max 30 per uur, is dat niet eerder een plaatsingsvoorwaarde dan een verkeersregel?
Bedoelen ze niet dat de wegbeheerder ervoor moet zorgen dat je er niet sneller dan 30 mag, bvb door zone 30 ofzo?
Of bedoelt dat dat het bord een snelheidsbeperking van 30 op legt als die er nog niet was?
De snelheid wordt opgelegd met een verkeersREGEL :

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/1804-art22novies

Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.



Citaat
Een snelle fietser komt eraan, maar kan de auto niet inhalen omdat hij niet op de linkse helft van de rijbaan mag komen?
Hoewel dat nérgens uit de wegcode volgt, ook niet voor autobestuurders, wordt algemeen aangenomen dat deze rechtsrijden-regels overtreden mogen worden om in te halen ...


Citaat
Stel: enkelrichtingsstraat uitgezonderd fietsen, tevens fietsstraat.
Mag je dan als fietser de hele breedte gebruiken of slechts de helft?
Ganse breedte ...
BEV verandert ook voor andere bestuurders niets aan de bepalingen dat een straat een éénrichtingsstraat is .
Die straat wordt bij BEV ook niet als tweerichtingsverkeer aanzien, men mag nog steeds links parkeren etc.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #9 Gepost op: maandag 19 mei 2014 - 15:17:41 »

Nog eentje erbij in Gent, met de nu al "gebruikelijke" onwettige thermoplastische wegmarkering en de traditionele onzin over "voorrang" in de pers.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140516_007

De zee aan borden die er het gevolg van is :
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140516_01108252


Uiteraard is met een auto achter een fiets moeten tsjaffelen een regelrechte ecologische ramp
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #10 Gepost op: maandag 19 mei 2014 - 19:00:52 »
fietsstraat geen fietsstraat, fietsstraat geen fietsstraat, allemaal op luttele meters van elkaar, duidelijk en veel rechtszekerheid.

Maar vraag me af of ze daar niet beter dat geld in een nieuw asphaltlaagje hadden gestoken.

benieuwd wanneer de eerste fietser onderuit gaat op dat stuk plastiek....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #11 Gepost op: maandag 19 mei 2014 - 19:38:45 »
Even geduld, er is zand ingesmolten, maar dat wordt er wel uitgereden, nadien blijft de gladde plastiek over
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #12 Gepost op: maandag 19 mei 2014 - 22:30:07 »
BEV verandert ook voor andere bestuurders niets aan de bepalingen dat een straat een éénrichtingsstraat is .
Die straat wordt bij BEV ook niet als tweerichtingsverkeer aanzien, men mag nog steeds links parkeren etc.
de enige regel die hier vervalt is dat je de fietser 1 meter ruimte moet geven
anders mag BEV enkel in straten waar de rijbaan breder is dan 4.5 mtr (auto 2.50, 1 mtr tussen, fiets 1 mtr)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 08:57:14 »
Citaat
De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Ik vond dat dat klonkt als "de opgelegde maximum snelheid mag er niet meer dan 30 km/u zijn".  Maar het staat er niet zo :)

Citaat
Citaat
Stel: enkelrichtingsstraat uitgezonderd fietsen, tevens fietsstraat.
Mag je dan als fietser de hele breedte gebruiken of slechts de helft?
Ganse breedte ...
BEV verandert ook voor andere bestuurders niets aan de bepalingen dat een straat een éénrichtingsstraat is .
Die straat wordt bij BEV ook niet als tweerichtingsverkeer aanzien, men mag nog steeds links parkeren etc.

Maakt het dan niet een verschil uit in welke richting je fietst?
Citaat
In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Proefproject met 'eigen' straten voor fietsers
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 11:07:03 »
Paprieka, da's één van de vele flaters in de wegcode ...

Men heeft BEV ingevoerd, in straten die men nog steeds als eenrichtingsverkeer blijft beschouwen, maar zonder goed en wel stil te staan bij andere bepalingen in de wegcode, zoals verplicht links gaan rijden om links af te slaan in eenrichtingsstraten ...

In de praktijk vergeet men vaak ook de B17 of B1/B5 die bij BEV "in de verkeerde richting" hoort ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder