Auteur Topic: Alweer de focus op snelheid in de titel, iemand andere propaganda verwacht ?  (gelezen 1999 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
En dan komt het hilarische punt... een vergelijking met Denemarken betreft "gas geven buiten de bebouwde kom", Denen zouden nog meer gas geven buiten de bebouwde kom als de Belgen, maar Denemarken heeft wel vergevingsgezinde wegen... en waarom heeft Belgie die niet ?

en Denemarken staat 4e in de stand
 ;D:  wat meer gas geven bij vergevingsgezinde wegen wel niet uitmaakt...  ::)



Wel goed dat men nog eens de belabberde gordeldracht en handhaving aan de kaak stelt.

Hoe hoog de limieten zijn en met hoeveel kmh de dikwijls te lage limieten overschreden worden natuurlijk geen woord, maar wel zo doen of een limiet overschrijden dé oorzaak is van dé vele verkeersdoden. En een paar zinnen later komt het van DK...
Jaja de verklaring is niet ver te zoeken...  ::)  
Zich aan de snelheidslimieten houden is dé verklaring daar krijgen we echt slechte punten van de schoolmeester ?, de rest van het verhaal is maar weinig opbeurend... tjonge toch. Hopeloosheid ten top met 314 % flitspalen van het EU-gemiddelde en 15,9 % meer verkeersdoden tov het EU-gemiddelde.  

Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140429_01087351

Nergens in Europa zoveel doden bij auto-ongevallen zonder tegenpartij

Belgische automobilisten snelheidsduivels van Europa

30/04/2014 | Van onze redacteur Koen Baumers

De Belgische automobilisten blijven bij de slechtste leerlingen van Europa. Uit een rapport van de Europese Verkeersveiligheidsraad blijkt dat nergens anders in Europa zo veel doden vallen bij auto-ongelukken zonder dat daarbij een andere partij is betrokken. Bovendien houdt amper de helft van de Belgen zich in landelijke gebieden aan de limiet. Ons land steekt er met kop en schouders bovenuit als het gaat om gebrek aan respect voor de snelheidslimieten.

Het European Traffic Safety Council (ETSC) is streng voor ons land, en daar heeft het goede redenen voor. In een rapport over de veiligheid van automobilisten en hun passagiers blijkt dat België nog altijd achterophinkt.

Het verkeer op de Belgische wegen mag tussen 2001 en 2012 een stuk veiliger geworden zijn, in de meeste andere Europese landen zijn ze er sneller op vooruitgegaan.

Het aantal verkeersdoden daalde, maar minder dan het Europese gemiddelde. Alleen in Litouwen, Polen, Tsjechië en Hongarije vallen er nog meer verkeersdoden per miljard afgelegde kilometers dan bij ons.

Ook als het gaat om kinderen die in een auto om het leven komen, zitten we boven het Europese gemiddelde. Het aantal doden dat te wijten is aan dronken rijden, is nauwelijks gedaald – alweer in *tegenstelling tot de meeste andere landen. En er droegen in 2012 fors meer automobilisten hun gordel dan in 2005, maar de situatie toen was zo lamentabel dat België *vandaag nog altijd slechter scoort dan de meeste Europese landen.

Over de gordeldracht achterin houdt België niet eens de cijfers bij.

Allemaal weinig opbeurend  ???, maar de Belgen krijgen pas echt slechte punten als het gaat over het type auto-ongevallen. Nergens anders in Europa komen zo veel automobilisten of passagiers om het leven in ongevallen zonder dat er een andere wagen bij betrokken is. Het gaat om meer dan 60 procent van de omgekomen autogebruikers, tegenover gemiddeld 43 procent in Europa.

De verklaring is niet ver te zoeken: ons land steekt er met kop en schouders bovenuit als het gaat om gebrek aan respect voor de snelheidslimieten.
In landelijke gebieden houdt amper de helft van de Belgen zich aan de opgelegde limiet. Alleen in Denemarken geven ze nog meer gas zodra ze de dichtbebouwde streken verlaten. Maar het verschil met Denemarken is dat onze ruimtelijke ordening weinig vergevingsgezind is voor hoge snelheden.

Remafstand

‘Er is al eerder gebleken dat we het niet zo nauw nemen met de regeltjes’, zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, dat meewerkte aan het Europese rapport. ‘De Belgen beseffen wel de risico’s van overdreven snelheid, maar passen hun gedrag niet aan. Het zit een beetje in onze cultuur: we hebben de neiging om de regels niet te volgen. Het zal mij wel niet overkomen, dat is altijd de onderliggende gedachte.’

En dat terwijl, zo zegt het ETSC, een daling van de gemiddelde snelheid met 1 km per uur al 1.300 Europese levens zou kunnen redden. ‘Als we net iets trager rijden, hebben we net iets meer tijd om onverwachte obstakels te ontwijken en wordt onze remafstand iets korter’, zegt Genoe. ‘Zo zouden we 6 procent van de ongevallen kunnen voorkomen.’

Eerder dit jaar bleek uit binnenlandse cijfers dat er in 2013 fors minder mensen zijn omgekomen in het verkeer. Daardoor zitten we op schema om het aantal verkeersdoden te halveren tussen 2010 en 2020. Goed nieuws, maar ook de andere landen zijn goed bezig.

‘Als we onze positie in Europa niet nog verder willen verslechteren, moet de politie minstens even intensief blijven controleren als nu en zijn er ook minstens even veel campagnes nodig.’

Het volledig rapport van ETSC april 2014 vind je hier (enkel defintieve cijfers tem 2012):

http://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN_Flash_27_for-publication.pdf

- doden / vtgkms : page 10
gedode auto-inzittenden naargelang afgelegde voertuigkilometers:
ook daar staan we bij de laatste 5... van de 22 landen die tenminste data hebben (fig. 1.3)
Be heeft 6 doden per miljard vtg-kilometers, waar het gros van de beste Europese landen (de eerste 12) 2 à 3 hebben

- gordel vooraan: page 15 , gordel achteraan:  BE : ??
maar goed dat die gordeldracht-vooraan met quasi 20 %-punten gestegen is... en is nog altijd 10 %-punten lager als de beste landen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 mei 2014 - 13:54:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Alweer de focus op snelheid in de titel, iemand andere propaganda verwacht ?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 02 mei 2014 - 14:18:51 »
Ook de ETSC is niet vies om "snelheid" als probleem aan te geven, terwijl het duidelijk om foute infrastructuurkeuzes gaat - om van RO nog maar te zwijgen.

Probleem is zelfs dat de foute infrastructuur uitgebreid wordt om te proberen de snelheid te verlagen - met duidelijk desastreuze gevolgen.

320 extra doden in 2013 ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Alweer de focus op snelheid in de titel, iemand andere propaganda verwacht ?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 02 mei 2014 - 16:27:53 »
Ook de ETSC is niet vies om "snelheid" als probleem aan te geven, terwijl het duidelijk om foute infrastructuurkeuzes gaat - om van RO nog maar te zwijgen.

Probleem is zelfs dat de foute infrastructuur uitgebreid wordt om te proberen de snelheid te verlagen - met duidelijk desastreuze gevolgen.

320 extra doden in 2013 ...
Tja, de ETSC is een Brussels based clubje... voorzitter onze Herman De Croo...
Ze stelden een 7-tal jaar geleden zelfs de Duitse cijfers in vraag, en konden maar niet begrijpen dat een onbeperkte Autobahn cijfermatig gemiddeld serieus veiliger was als een 120/130 kmh-beperkte doorsnee-snelweg in Europa.



Nog een voorbeeld dat de media het niet laten kan :
 oh...  noodlot ?   :'(

Citaat
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1577903/burgemeester-verongelukt-in-straat-waar-hij-snelheid-liet-verlagen.aspx

Burgemeester verongelukt in straat waar hij snelheid liet verlagen

01/05 BINNENLAND De burgemeester van het West-Vlaamse Damme is donderdagavond samen met zijn vriendin om het leven gekomen bij een verkeersongeval. Dat bevestigt de gemeente Damme. De 59-jarige Dirk Bisschop verloor in de Weststraat in Vivenkapelle, deelgemeente van Damme, de controle over het stuur.
Het ongeval gebeurde even voor 20 uur. Dirk Bisschop reed met zijn Porsche in de Weststraat toen hij om nog onbekende redenen de controle over het stuur verloor. Hierdoor belandde het voertuig in de gracht.

Bisschop werd enkele jaren geleden medeverantwoordelijk gesteld voor een ongeval in de straat waar hij nu zelf het leven heeft gelaten. Daarop liet hij er de snelheid verlagen.

Was dat wel de Weststraat ?  ??? Die heeft zeer lichte lintbebouwing en heeft volgens google-view 70 kmh (en voorrangsweg)
http://goo.gl/maps/y2PpX

Neen, de media zit er alweer langs, de Weststraat (A) ligt 5-6 kms ten ZO van het kp Dammesteenweg-Pompestraat (B).
http://goo.gl/maps/4qxmb  Tjonge toch, te lui om te googlen. Het kan wel dat de Weststraat ooit eens 90 kmh had (minstens gedeeltelijk), de burgemeester zal na dat ... proces toen... een resem wegen buiten de bbk naar 70 kmh gebracht hebben.

remember:
Citaat
http://www.standaard.be/cnt/gqv15unfe

Burgemeester Damme boet voor dodelijk ongeval

19/12/2006 | Van onze redacteur Tom Ysebaert

Dirk Bisschop is aansprakelijk omdat de klap gebeurde op een onveilig geacht kruispunt.

Burgemeester Damme boet voor dodelijk ongeval

De politierechter in Brugge heeft gisteren een opmerkelijk vonnis geveld. Hij veroordeelde de burgemeester van Damme, Dirk Bisschop (CD&V), tot een boete van 1.375 euro. De rechter oordeelde dat de burgemeester en het stadsbestuur verantwoordelijk waren voor een dodelijk verkeersongeval dat op 11 augustus 2005 gebeurde op het kruispunt van de Damsesteenweg en de Pompestraat, waarbij twee wagens betrokken waren.

kp Dammesteenweg zijwegje Pompestraat moet dat zijn, dat is een heel andere weg, dit kp: http://goo.gl/maps/0k6Fx

De Dammesteenweg is ondertussen een voorrangsweg geworden is en heeft 70 kmh gekregen, en het struikgewas is weggehaald om de zichtbaarheid te verhogen, bij dat ongeval stond het vol struikgewas en het kp was zelfs niet aangeduid en sowieso niet te zien ´s nachts ...  en dus VVR  vanuit dat zijwegje Pompestraat tja ...

Nog even googlen (gva.be zal wel updaten) op #  juiste media die het hele verhaal brengt:

#  http://www.standaard.be/cnt/dmf20140501_043
  OK.  ...2 doden zijn bevestigt "controle over het stuur" en verder zullen we daarvan niets meer horen.
en het verhaal;  wel in beroep vrijgepleit in 2008:
http://www.burgemeesters.nl/node/1545

#
 de foto is ondertussen een B15 ipv B17... voordien géén bord...

Citaat
Burgemeester Damme verongelukt samen met vriendin
Vandaag om 08:02 door Stefaan Reuse | Bron: belga
.....

Voor de burgemeester van Damme kwam alle hulp te laat. De hulpdiensten konden zijn partner in eerste instantie nog reanimeren. Even later bezweek ze in het ziekenhuis aan haar verwondingen.

Volgens de eerste vaststellingen zou de burgemeester kort voor de plaats van het ongeval nog even gestopt zijn, om daarna direct terug door te rijden. Even later verloor hij op een nat wegdek de controle over het stuur en belandde hij met zijn auto in de gracht.

Verder blijft het onduidelijk in welke omstandigheden de burgemeester van Damme de controle over het stuur verloor. Het staat wel vast dat er geen andere voertuigen bij het ongeval betrokken waren.

Burgemeester

Dirk Bisschop zetelde sinds 1989 in de gemeenteraad voor de toenmalige CVP. In 2001 werd hij burgemeester van Damme. 'De stad herinnert Dirk Bisschop als een burgemeester die zeer geliefd was en dicht bij zijn bevolking stond', klinkt het in een persbericht. Het stadsbestuur betuigt zijn medeleven aan de getroffen families.

Bisschop kwam in het nationale nieuws toen hij een paar jaar geleden medeverantwoordelijk werd gesteld voor een dodelijk ongeval in de Pompestraat in Damme. De politierechter oordeelde toen dat het kruispunt niet veilig was, en dat hij daar als burgemeester verantwoordelijk voor was. In 2008 werd hij in beroep echter vrijgesproken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 mei 2014 - 17:22:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Alweer de focus op snelheid in de titel, iemand andere propaganda verwacht ?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 02 mei 2014 - 18:09:28 »




Burgemeester verongelukt in straat waar hij snelheid liet verlagen


Citaat
Bisschop werd enkele jaren geleden medeverantwoordelijk gesteld voor een ongeval in de straat waar hij nu zelf het leven heeft gelaten. Daarop liet hij er de snelheid verlagen.

Was dat wel de Weststraat ?  ??? Die heeft zeer lichte lintbebouwing en heeft volgens google-view 70 kmh (en voorrangsweg)
http://goo.gl/maps/y2PpX
Dat is inderdaad nog een àndere straat - 2 verschillende incidenten zeker ?

Blijkbaar zat het niet zo best met de verkeersparticipatie van de burgemeester.
Niet als gemeente-bestuurder, en niet als auto-bestuurder ...


Hij is vrijgesproken voor het wanbeheer aan de Pompestraat ... door juridisch gekronkel.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder