Auteur Topic: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"  (gelezen 11397 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 07 mei 2014 - 10:00:10 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 07 mei 2014 - 10:25:09 »
Weer schiet de Belziekse rijopleiding hier te kort. Bij een rijopleiding leert men je te slagen voor het rijexamen, men leert hierbij niet goed rijden. Op het forum vind je daar genoeg voorbeelden van. In België is het niet verplicht om een gedeelte van de rijopleiding in het donker te volgen, het aantal km op de snelweg blijft meestal erg beperkt, de schakeltechniek is een lachtertje, stuurtechnieken zijn fout, ...
Omdat ik zelf besefte dat ik weinig tot ervaring had met een achterwiel aangedreven auto heb ik zelf cursussen bijgevolgd. Hiervoor heb ik een 700 € geïnvesteerd voor 2 dagen opleiding. Dit is een aardige som geld, maar het is een investering in de veiligheid van mezelf en mijn gezin. De stuurtechnieken die ik daar geleerd heb, heb ik ook onmiddellijk aangeleerd aan mijn vrouw. De 10-voor-2 van de rijschool heb ik zo vervangen door kwart-na-9, om maar één voorbeeld te geven.
Tegen het einde van het jaar wanneer de wegen terug glad kunnen zijn en wanneer mijn vrouw wat ervaring heeft opgebouwd stuur ik haar ook naar de 'advanced driver training', wat eigenlijk een doorgedreven slipcursus is. Daar leer je de limieten van de wagen kennen en leer je ook om een probleem op te lossen in de buurt van de limiet.
Ik heb een collega indertijd overtuigd om dezelfde cursus te volgen, hij heeft eveneens een BMW520d. Na wat getwijfel en vooral het excuus, "ik heb geen tijd", is hij uiteindelijk wel gegaan. Een week na de cursus kon hij het geleerde al toepassen en een crash vermijden!

Een vraag voor Bert. Welke stuurtechnieken leer jij je leerlingen en waarom? Leer jij je leerlingen al een aantal basisreflexen aan moesten ze in een slip geraken? Uit ervaring weet ik dat ontkoppeling instampen meestal de beste reflex is, zowel bij voorwiel als achterwiel aandrijving. De meeste mensen die met voorwielaandrijving rijden denken dat ze met vol gas en in de juiste richting sturen zich door de bocht zullen trekken. FOUT! Achterwielaandrijvers denken dan weer dat ze in pure Finse rally-stijl in overstuur en met veel gas door de bocht zullen geraken. FOUT (of toch meestal fout)!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 07 mei 2014 - 19:51:41 »
Weer schiet de Belziekse rijopleiding hier te kort. Bij een rijopleiding leert men je te slagen voor het rijexamen, men leert hierbij niet goed rijden.
En daarom schiet de rijopleiding te kort? Of bedoel je dat het praktisch examen tekort schiet? De examinatoren worden nu al doodgebliksemd door de gemiddelde vrije begeleider. Voor mij mag het examen best strenger. Op voorwaarde dat er duidelijke verkeersregels zijn, duidelijke en correcte infrastructuur, consensus over "juiste" rijtechnieken in de "juiste" context, ... Voorlopig nog even niet dus.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 07 mei 2014 - 20:07:26 »
Als ik met onze BMW X3, met een leeggewicht zonder opties van 1.795 kg, frontaal op een Citroën C3 met een leeggewicht van 1.164 kg rijd, en we rijden beiden tegen dezelfde snelheid, dan heb ik relatief veel tijd om tot stilstand te komen. Als de C3 al stilstaat, rijdt onze X3 nog even verder, terwijl hij de C3 achteruit duwt.

Krijg je zo geen opbod. Ik koop gewoon nog een zwaardere wagen. Dan heb ik weer meer kans om te overleven. Binnenkort koop ik misschien een tank.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 07 mei 2014 - 21:13:11 »
Als ik met onze BMW X3, met een leeggewicht zonder opties van 1.795 kg, frontaal op een Citroën C3 met een leeggewicht van 1.164 kg rijd, en we rijden beiden tegen dezelfde snelheid, dan heb ik relatief veel tijd om tot stilstand te komen. Als de C3 al stilstaat, rijdt onze X3 nog even verder, terwijl hij de C3 achteruit duwt.

Krijg je zo geen opbod. Ik koop gewoon nog een zwaardere wagen. Dan heb ik weer meer kans om te overleven. Binnenkort koop ik misschien een tank.
Die ratrace is toch al lang bezig. ::)
Maar wat is zwaar? Ik kocht mij dien Defender 130, denk dat dat 2500kg weegt maar hoe langer ik die bekeek hoe onveiliger me die leek, zijdelings minder dan 0 bescherming en kreukelzones waren er voor en achter ook niet, komt erbij dat je tussen de deuren en de middentunnel gewrongen zit en beenruimte is er niet..... Nee terug verkocht een Citroën Visa op fiat Uno lijkt me nog veiliger.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 07 mei 2014 - 22:17:26 »
Krijg je zo geen opbod. Ik koop gewoon nog een zwaardere wagen. Dan heb ik weer meer kans om te overleven. Binnenkort koop ik misschien een tank.

Ach Stefto, het gaat mij niet om een opbod. Als dat zo was, had ik geen BMW X3 gekocht. Er zijn zwaardere en snellere wagens die ik me even gemakkelijk contant had kunnen veroorloven. Ik gaf gewoon een voorbeeld als antwoord op een vraag van Walter.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 07 mei 2014 - 23:22:04 »
Weer schiet de Belziekse rijopleiding hier te kort. Bij een rijopleiding leert men je te slagen voor het rijexamen, men leert hierbij niet goed rijden.
En daarom schiet de rijopleiding te kort? Of bedoel je dat het praktisch examen tekort schiet? De examinatoren worden nu al doodgebliksemd door de gemiddelde vrije begeleider. Voor mij mag het examen best strenger. Op voorwaarde dat er duidelijke verkeersregels zijn, duidelijke en correcte infrastructuur, consensus over "juiste" rijtechnieken in de "juiste" context, ... Voorlopig nog even niet dus.

Natuurlijk mag het examen strenger. De rijtechnieken die nu worden aangeleerd zijn echter ronduit belachelijk en die staan niet altijd in de wegcode. Je moet wel die absurde technieken gebruiken tijdens het examen. Bv. de schakeltechnieken zullen bij een moderne diesel vroeger of later schade veroorzaken aan de motor of transmissie. Men leert niet meer parkeren, men leert enkel de totaal ontoereikende proef tijdens het examen correct uitvoeren. Ik blijf bij mijn stelling, rijscholen leren kandidaten te slagen. Ergens kan ik het begrijpen, als de ene rijschool dit niet doet zal een andere dat wel doen. Hoe dikwijls worden er meer uren dan het minimum gegeven?
De wetgever heeft al geruime tijd een gat gedicht. Toen ik leerde rijden in 1988 leerde mijn vrienden via de rijschool rijden in een automaat. Het examen werd afgelegd in een automaat en thuis sprongen ze in de auto met een manuele bak. Kloeg er toen een rijschool dat dit onveilig was? Neen, iedereen deed het en toegegeven het is gemakkelijker rijden met een automaat, zeker voor een beginneling.

Ik kan aan de hand van de stuur- en schakeltechniek de rijschool kandidaten er zo uithalen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 09:44:22 »
Pro:
   - Vermogensreserve: handig bij fout ingeschatte inhaalmanoeuvres of bij verkeerd schakelen
Is ook een contra ... ook de gevaarlijke inhaalmaneuvers kunnen nog net.

Waarom een contra?
Net wel en net niet liggen dicht bij elkaar.





Citaat
Waar het bij een gegeven snelheid op aankomt is de tijd tussen de impact en het ogenblik dat het voertuig stilstaat. Hoe langer die tijd is (en hoe geringer dus de "vertraging" of negatieve versnelling, en bijgevolg de krachten die op de inzittenden inwerken), hoe beter je kansen. Of een kreukelzone daarbij voorzien is om in dezelfde tijd een massa van 1.500 kg of een massa van 2.500 kg tot stilstand te brengen, maakt niets uit voor de inzittenden.
Als de kreukelzone die energie kan opvangen ...
Frontaal en achteraan wil dat nog wel lukken.
Zijdelings en intrusies via dak zijn altijd problematisch.

En er is natuurlijk nog het effect van 1 ton meer op de andere weggebruikers ...

Citaat
Als ik met onze BMW X3, met een leeggewicht zonder opties van 1.795 kg, frontaal op een Citroën C3 met een leeggewicht van 1.164 kg rijd, en we rijden beiden tegen dezelfde snelheid, dan heb ik relatief veel tijd om tot stilstand te komen. Als de C3 al stilstaat, rijdt onze X3 nog even verder, terwijl hij de C3 achteruit duwt.


Citaat
Onze in februari 2014 geleverde nagelnieuwe Suzuki Jimny heeft zelfs nog geen stabiliteitscontrole.
Waarom koop je dat dan nog, vraag ik me dan af?
Steeds meer voertuigen met ESP en C° zijn net 1 van de redenen waarom het aantal verkeersdoden daalt ...

Is dat een lichte vracht of zo ?

Uiteraard kàn je daar veilig mee rijden, maar op de grens gaat die giftiger reageren ...

Citaat
Citaat
Met het BLV - belachelijk laag vermogen- van mijn karretje moet je ook goede gewoontes aankweken : inschatten snelheden andere weggebruikers.

En bovendien hetzelfde voordeel als ik met mijn Mercedes-Benz W123 200 D oldtimer: file? Nooit vóór mij, altijd alleen maar achter mij.
Niet echt.
Je mag er stevig mee doorgassen tot aan de toegelaten snelheid zonder dat er een afstraffing komt aan de pomp.
Vrij typisch is 3de tot 65-70 en dan in 5de verder suffen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 09:47:57 »
Krijg je zo geen opbod. Ik koop gewoon nog een zwaardere wagen. Dan heb ik weer meer kans om te overleven. Binnenkort koop ik misschien een tank.
In de VS hebben ze zo een opbod van schijnbare veiligheid.
My truck / SUV is bigger than yours ...

Probleem is dat hun trucks en SUVs uiteindelijk ONveiliger blijken te zijn, zowel voor de inzittenden, als voor de tegenpartij ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 09:57:44 »
Toen ik leerde rijden in 1988 leerde mijn vrienden via de rijschool rijden in een automaat. Het examen werd afgelegd in een automaat en thuis sprongen ze in de auto met een manuele bak.
Nooit een automaat gezien bij de rijschool.
Steeds een manuele bak.

In de amechtige Opel Kadett 1.6 diesel.
Zonder turbo, zonder vermogen.

We zijn terug bij af   ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 11:25:51 »
Nooit een automaat gezien bij de rijschool.

Veel rijscholen hebben er nochtans wel ene.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 11:59:53 »
Ik kan aan de hand van de stuur- en schakeltechniek de rijschool kandidaten er zo uithalen!

Denk je nu écht dat de gemiddelde pa die z'n zoon leert rijden even verstandig als jou is, en ook zo'n doorgedreven rij-opleiding gevolgd heeft ?  Not quite.

En helaas geldt de omgekeerde wereld ook, en weet ik dat jij die realiteit niet altijd evengoed inziet.

Helemaal plezant wordt het, als pa en ma 's een laatste les meevolgen.  Je WIL gewoon niet weten wat voor stommiteiten ze soms uitkramen op de achterbank.  Geef mij eender welke leerling, en ik kan je in een handomdraai vertellen wat voor chauffeur pa en ma zijn.  Vaak nog VOOR ze een meter gereden hebben met de rijschoolauto.  De manier waarop ze toekomen op hun fiets of de brommer, spreekt al wel 's boekdelen.  

Jazeker, er zijn er ook bij die hun zoon/dochter tamelijk goed weten te kneden.  Veralgemenen is dus sowieso uit den boze.  Maar soms is het ronduit schrijnend om te zien hoe een lln terugkomt voor een evaluatieles of na 2x niet geslaagd.  Let 's just say: niet zelden voor 2/3 verprutst.  Eeuwige voetje op de koppeling en rechterhandje op de versnellingspook, compleet gebrek aan kijken in de spiegels/over de schouder, pas richting aangeven om een reeds begonnen beweging te verantwoorden ipv tijdig om die beweging aan te kondigen, compleet de mist ingaan inzake voorrangsregels, tegen 50 willen invoegen aan het begin van de invoegstrook ipv eerst deftig snelheid te maken .... om nog maar de meest flagrante te noemen.

En ja, we gààn er de autosnelweg mee op.  Ik kan soms een binnenpretje niet onderdrukken, als we een vrachtwagen inhalen tegen 120.  En achter die vrachtwagen een auto met L, pa of ma compleet verstijfd en met het angstzweet op het voorhoofd tegen 85 op nog geen twee meter achter die camion.  Want neen, zoonlief tegen 120 laten rijden, dàt durft pa/ma natuurlijk niet.  1 Noodstop moet die camion dan maken, en er gebeurt daar een vreselijk ongeval.  Oh ja, bij het inhalen, zie je wel 's ogen open vallen: "Mijn God, die rijschoolauto daar, die rijdt 120, néééééé !!! "
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 mei 2014 - 16:26:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 12:17:34 »
Ik kan aan de hand van de stuur- en schakeltechniek de rijschool kandidaten er zo uithalen!

Vele ´senioren´ onder ons hebben zelfs ook "met tussengas/dubbel ontkoppelen" leren schakelen (ongesynchroniseerde versnellingsbak).

Dit bij hun legerdienst. Camions met hetzelfde bouwjaar als de bestuurder waren daar geen uitzondering...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussengas

bvb luchtgekoelde V8-dieselmotor zonder servostuur...:
http://de.wikipedia.org/wiki/Magirus-Deutz_Jupiter_6x6
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 mei 2014 - 12:30:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 17:26:52 »
Vele ´senioren´ onder ons hebben zelfs ook "met tussengas/dubbel ontkoppelen" leren schakelen (ongesynchroniseerde versnellingsbak).

Dit bij hun legerdienst. Camions met hetzelfde bouwjaar als de bestuurder waren daar geen uitzondering...

Mijn camion was niet helemaal van hetzelfde bouwjaar als ik. Ik ben van 1952, mijn Ford F6 was van 1946.

We hebben bij het leger meer dan één nieuwkomer naar de garage gestuurd om een flesje tussengas te gaan halen.

En toen we eens tegen de chef van de garage zeiden dat hij de wagen niet voor de paarden moest spannen, doch hij die uitdrukking niet kende, zei hij dat we niet bij de cavalerie waren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 17:35:58 »
We hebben bij het leger meer dan één nieuwkomer naar de garage gestuurd om een flesje tussengas te gaan halen.

Op de melkerij, sturen we er al 's ene weg om een solsleutel, of een avanceer-sleutel.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone