Pro:
- Vermogensreserve: handig bij fout ingeschatte inhaalmanoeuvres of bij verkeerd schakelen
Is ook een contra ... ook de gevaarlijke inhaalmaneuvers kunnen nog net.
Waarom een contra?
Als je ergens niet tegenaan rijdt, maakt het toch geen verschil voor de gevolgen of je er nu 1 cm of 10 meter naast reed?
(Afgezien van de voetganger die je een douche geeft als je dicht naast hem door een plas rijdt)
- Meestal wat zwaardere wagen: bij een aanrijding heeft een zwaarder voertuig het voordeel
Tenzij tegen een vast object (1/3de van de ongevallen)
Dan moet de grotere massa afgeremd worden, wat meer kreukelzone vereist
Waar het bij een gegeven snelheid op aankomt is de tijd tussen de impact en het ogenblik dat het voertuig stilstaat. Hoe langer die tijd is (en hoe geringer dus de "vertraging" of negatieve versnelling, en bijgevolg de krachten die op de inzittenden inwerken), hoe beter je kansen. Of een kreukelzone daarbij voorzien is om in dezelfde tijd een massa van 1.500 kg of een massa van 2.500 kg tot stilstand te brengen, maakt niets uit voor de inzittenden.
Als ik met onze BMW X3, met een leeggewicht zonder opties van 1.795 kg, frontaal op een Citroën C3 met een leeggewicht van 1.164 kg rijd, en we rijden beiden tegen dezelfde snelheid, dan heb ik relatief veel tijd om tot stilstand te komen. Als de C3 al stilstaat, rijdt onze X3 nog even verder, terwijl hij de C3 achteruit duwt.
- Meestal meer hulpmiddelen: stabiliteitscontrole, …
Die tijd is intussen voorbij.
Dat dacht je maar. Onze in februari 2014 geleverde nagelnieuwe Suzuki Jimny heeft zelfs nog geen stabiliteitscontrole.
Met het BLV - belachelijk laag vermogen- van mijn karretje moet je ook goede gewoontes aankweken : inschatten snelheden andere weggebruikers.
En bovendien hetzelfde voordeel als ik met mijn Mercedes-Benz W123 200 D oldtimer: file? Nooit vóór mij, altijd alleen maar achter mij.