Auteur Topic: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"  (gelezen 11413 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 17:43:32 »
Denk je nu écht dat de gemiddelde pa die z'n zoon leert rijden even verstandig als jou is, en ook zo'n doorgedreven rij-opleiding gevolgd heeft ?
[...]
Helemaal plezant wordt het, als pa en ma 's een laatste les meevolgen.  Je WIL gewoon niet weten wat voor stommiteiten ze soms uitkramen op de achterbank.


Je kritiek lijkt me gerechtvaardigd te zijn. Het toont aan dat men van een gemiddelde vrije begeleider (niet JC dus) teveel verwacht. Die heeft meestal immers ook slechts met een vrije begeleider of een rijschool geleerd hoe je een auto in beweging kunt brengen, maar niet hoe je ermee kunt rijden.

Maar dan moet kritiek op het alternatief ook kunnen. Erger is het dat mensen veel geld betalen voor rijschoolinstructeurs die lang niet het niveau van JC halen en in hun vrije tijd niet op een achterbank, maar voor de hele wereld publiek toegankelijk al jarenlang bokken van formaat blijven schieten. Waarbij in dit geval jij dan een witte raaf bent, dat weet je ook wel.

Citaat
En ja, we gààn er de autosnelweg mee op.  Ik kan soms een binnenpretje niet onderdrukken

Tof dat je er nog pret kunt aan beleven. Dat kan ik niet als ik een rijschoolinstructeur alleen met een wagen van de rijschool op een autosnelweg zie rijden met een GSM in de hand en bijbehorend rijgedrag.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 17:50:06 »
Tof dat je er nog pret kunt aan beleven. Dat kan ik niet als ik een rijschoolinstructeur alleen met een wagen van de rijschool op een autosnelweg zie rijden met een GSM in de hand en bijbehorend rijgedrag.

Kan absoluut niet door de beugel.  "Woorden strekken, maar voorbeelden trekken".  Goeie voorbeelden, wel te verstaan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 18:19:33 »
Tof dat je er nog pret kunt aan beleven. Dat kan ik niet als ik een rijschoolinstructeur alleen met een wagen van de rijschool op een autosnelweg zie rijden met een GSM in de hand en bijbehorend rijgedrag.

Kan absoluut niet door de beugel.  "Woorden strekken, maar voorbeelden trekken".  Goeie voorbeelden, wel te verstaan.

Mijn gedacht. Als je als rijschoolinstructeur de indruk gaat wekken dat de verkeersregels alleen maar tijdens het lesgeven en op het examen moeten nageleefd worden, ben je volgens mij verkeerd bezig. Om nog te zwijgen van het gebrek aan loyauteit tegenover de werkgever, voor wie een dergelijke leswagen niet echt goede reclame oplevert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 18:58:27 »
We hebben bij het leger meer dan één nieuwkomer naar de garage gestuurd om een flesje tussengas te gaan halen.

Of eentje naar het detachement transmissie gestuurd voor een rol Hertzkabel te gaan halen...  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 08 mei 2014 - 23:53:22 »
Je moet wel die absurde technieken gebruiken tijdens het examen. Bv. de schakeltechnieken zullen bij een moderne diesel vroeger of later schade veroorzaken aan de motor of transmissie.
Ik wil je wel geloven maar over welke schakeltechniek heb je het en welke schade?

Citaat
Men leert niet meer parkeren, men leert enkel de totaal ontoereikende proef tijdens het examen correct uitvoeren. Ik blijf bij mijn stelling, rijscholen leren kandidaten te slagen.
Waarom gaan mensen naar een rijschool denk je? In het beste geval omdat ze willen slagen voor het examen dat onherroepelijk volgt. In het slechtste geval omdat (zogezegd) ze geen andere keuze meer hebben. Om te leren rijden? Ik dacht het niet. Ik denk nochtans dat een aantal instructeurs de moeite doen om de klanten (en die zijn koning) gewoon zoveel mogelijk te leren rijden. Vooral gehinderd door een totaal gebrek aan theoretische kennis van de kandidaten.

Citaat
Ik kan aan de hand van de stuur- en schakeltechniek de rijschool kandidaten er zo uithalen!
Hoe doe jij dat?



Heb jij zelf al eens iemand leren rijden en voorbereid op een praktisch examen?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 09 mei 2014 - 02:21:15 »
Vele ´senioren´ onder ons hebben zelfs ook "met tussengas/dubbel ontkoppelen" leren schakelen (ongesynchroniseerde versnellingsbak).
Tussengas en dubbel ontkoppelen zijn overrated  ;D

Het eerste dat ik flikte met een (vracht)auto was terugschakelen van 2 naar 1, met een ongesynchroniseerde bak !
Zonder tandengeknars.

Leek logisch, als je van 1 naar 2 schakelt bij optrekken, doe je het omgekeerde bij afremmen, niet  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 09 mei 2014 - 13:23:27 »
Ik kan aan de hand van de stuur- en schakeltechniek de rijschool kandidaten er zo uithalen!
Citaat
stuurtechnieken zijn fout
Jij doelt hier waarschijnlijk ook op o.a. de stuurhouding.
Het volgende komt uit de GOCA-folder voor het praktisch examen.

Men verwacht dat u uitlegt:
- dat u uw armen lichtjes gebogen moet hebben op 9u15;
9u15 is in feite de ideale houding voor een goede hantering
van het stuur


Wat is daar fout aan?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 09 mei 2014 - 22:22:29 »
Ik wil je wel geloven maar over welke schakeltechniek heb je het en welke schade?

Ik wil je vraag niet in de plaats van JC beantwoorden, maar wel het volgende over het schakelen.

De kandidaten voor het rijbewijs wordt geleerd dat er moet opgeschakeld worden bij 2.000 toeren/min met een Diesel en bij 2.500 toeren/min met een benzinemotor.

Wie is feitelijk de debiel tot de derde macht geweest die dergelijke klinkklare onzin ooit laten opnemen heeft in de leerstof? Alsof dat toerental niet zou afhangen van de vereiste trekkracht. Die gast zou beter eerst eens met een automaat gereden hebben, en gekeken hebben in welke omstandigheden die bij welke toerentallen schakelt.

Dan rijden ze hier in de Alpen een berg op, en vóór ze van eerste naar tweede geschakeld zijn, bollen ze al achteruit. Als ze dan ook nog een Belgische rijschoolinstructeur gehad hebben die niet in bergop kan vertrekken zonder het dorp te bezoedelen met de geur van een verbande koppelingsvoering, zijn ze klaar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 10 mei 2014 - 22:10:27 »
Wie is feitelijk de debiel tot de derde macht geweest die dergelijke klinkklare onzin ooit laten opnemen heeft in de leerstof? Alsof dat toerental niet zou afhangen van de vereiste trekkracht. Die gast zou beter eerst eens met een automaat gereden hebben, en gekeken hebben in welke omstandigheden die bij welke toerentallen schakelt.

Hmmmm, moet je 's met een Mercedes Actros automaat rijden. 

Even het gas lossen, omdat je eerst een beter zicht wil hebben op het kpt ... kan al volstaan om 'm compleet het noorden te laten verliezen.  Dan zie je het cijfer van de versnelling waarin hij rijdt knipperen, wijl 'm nog aan het beslissen is welke versnelling hij uiteindelijk zal nemen.  In zo'n geval, zet je 'm best even in manueel en beslis je best zélf.  Of de keuze van versnelling, duurt zodanig lang dat 'm uiteindelijk nagenoeg tot stilstand komt, en je volledig kan herbeginnen.

Een VOLVO heeft dat probleem bvb niet (maar biedt dan weer minder ruimte in het interieur aan de chauffeur).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #39 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 13:30:23 »
Het volgende komt uit de GOCA-folder voor het praktisch examen.

Men verwacht dat u uitlegt:
- dat u uw armen lichtjes gebogen moet hebben op 9u15;
9u15 is in feite de ideale houding voor een goede hantering
van het stuur


Wat is daar fout aan?

Die armen lichtjes gebogen, dat is kwatch. Je moet je pols op de bovenkant van het stuurwiel kunnen leggen zonder dat je schouderblad het contact met de rugleuning verliest, want het is in je schouders en je zitvlak dat je voelt wat een wagen doet.

Bij 9u15 bevinden de handen zich aan de uiteinden van een middellijn van het stuurwiel, wat tot een optimale precisie bij het sturen bijdraagt.

Weet je dat je een tamelijk scherpe bocht gaat moeten nemen, dan is het natuurlijk beter om de handen op 12u30 te plaatsen, zodat je de bocht kunt nemen zonder de handen te moeten verplaatsen.

Op lange trajecten op bijvoorbeeld een autosnelweg is 9u15 evenwel nogal vermoeiend, en wordt daarom 10u10 aangeraden. Daar bevinden zich bij vele auto's de steunen voor de duimen.

Wat zeer belangrijk is en er meestal niet bijverteld wordt, is dat je veel nauwkeuriger kunt sturen als je aan een stuurwiel duwt in plaats van eraan te trekken.
« Laatst bewerkt op: zondag 11 mei 2014 - 13:34:10 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #40 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 13:48:07 »
Hmmmm, moet je 's met een Mercedes Actros automaat rijden.

Neen, dank je wel.  ;)

Onze Suzuki Jimny heeft ook geen goede automaat. In bergop moet je hem manueel in een lagere stand schakelen, of hij probeert er in een te hoge versnelling tegen lage snelheid op te kruipen.

Ik bedoelde: rijd eens met een wagen met een goede automaat om te zien bij welke toerentallen die in diverse omstandigheden schakelt.

Ik merk overigens heel wat verschillen bij de 8-traps automaat van onze BMW tegenover de 6-traps automaat van de Volvo S60.

Nam je bij de Volvo gas weg, dan ging hij ervan uit dat je minder trekkracht nodig had, en schakelde hij op, terwijl je misschien net wilde vertragen. De BMW doet dat niet.

Met de cruise control kon het bij de Volvo gebeuren dat hij in bergaf toch sneller ging rijden dan je ingesteld had. De BMW schakelt zo nodig terug om op de motor te remmen, en als dat nog niet volstaat, gebruikt hij de bedrijfsrem om te vermijden dat de auto sneller gaat rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #41 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 19:27:47 »
Die armen lichtjes gebogen, dat is kwatch. Je moet je pols op de bovenkant van het stuurwiel kunnen leggen zonder dat je schouderblad het contact met de rugleuning verliest, want het is in je schouders en je zitvlak dat je voelt wat een wagen doet.

Bij ons, in les 1 ... wordt dat zo geleerd: polsen op bovenkant stuur. Dus daaraan, zou JC het alvast niet kunnen zien.

Bij 9u15 bevinden de handen zich aan de uiteinden van een middellijn van het stuurwiel, wat tot een optimale precisie bij het sturen bijdraagt.

Weet je dat je een tamelijk scherpe bocht gaat moeten nemen, dan is het natuurlijk beter om de handen op 12u30 te plaatsen, zodat je de bocht kunt nemen zonder de handen te moeten verplaatsen.

Op lange trajecten op bijvoorbeeld een autosnelweg is 9u15 evenwel nogal vermoeiend, en wordt daarom 10u10 aangeraden. Daar bevinden zich bij vele auto's de steunen voor de duimen.

Wacht, NU weet ik het: JC denkt dat iedereen die z'n handen op 10u10 houdt, van de rijschool komt, en iedereen die z'n handen op 9u15 houdt door een vrije begeleider heeft leren rijden.

Wat zeer belangrijk is en er meestal niet bijverteld wordt, is dat je veel nauwkeuriger kunt sturen als je aan een stuurwiel duwt in plaats van eraan te trekken.

Maw: niet zozeer fout, eerder onvolledig.  Dat duwen beter gaat dan eraan trekken, heb ikzelf mogen ervaren na een dagje bij Jesco.


Kijk, een voorbeeldje: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1582390/drie-doden-bij-zwaar-ongeval-in-oostende.aspx

Blijkbaar is voor sommigen niet zozeer het ronduit idiote rijgedrag, maar de rij-opleiding van die bestuurder hier de oorzaak van het feit dat maar liefst drie ouderparen hun oogappel moeten gaan begraven.

Wat ik hiermee zeggen wil.  Je kan nog het beste van je zelf geven bij elke leerling.  Maar zowel via vrije begeleiding als via de rijschool, er KOMT een ogenblik dat de bestuurder z'n rijbewijs op zak heeft.  Eenmaal hij z'n rijbewijs heeft, kan je -zeker als rijschool- niet anders, dan die jongere loslaten.  En je kan vanaf dan maar hopen, dat hij toch iets meedraagt van al hetgeen je hem meegegeven hebt. 




« Laatst bewerkt op: zondag 11 mei 2014 - 19:43:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #42 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 20:41:22 »
Die armen lichtjes gebogen, dat is kwatch. Je moet je pols op de bovenkant van het stuurwiel kunnen leggen zonder dat je schouderblad het contact met de rugleuning verliest, want het is in je schouders en je zitvlak dat je voelt wat een wagen doet.
Uit de GOCA-folder praktisch examen categorie B:
Men verwacht dat u uitlegt hoe u:
- de helling van uw rugleuning nagaat door uw armen boven
het stuur te houden; uw polsen moeten ter hoogte van het
stuur komen

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #43 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 22:11:32 »
Bert, enkele maanden geleden leerden je collega's in Mechelen nog 10na10 aan, terwijl inderdaad 15na9 veel beter is. Het gaat me niet zozeer om het vasthouden van het stuurwiel. Daarom dat ik een tijdje niet reageerde. Ik wist wel dat het hier bij zou blijven. Ik zie het echter hoe het stuur wordt gehanteerd in de bochten. Zoals verwacht is dit aspect in deze draad onbelicht gebleven, behalve dan duw- of trek aan het stuur.

Toen ik mijn vrouw leerde rijden had ik haar 15na9 aangeleerd. Voor voldoende snelle bochten mocht ze van mij haar handen niet verplaatsen op het stuurwiel (vanaf zo'n 40 à 50 km/u), je kan voldoende scherp sturen zonder je handen te verplaatsen. Bij trage scherpe bochten moet je je handen verplaatsen. Ik had haar het 'doorgeven' geleerd, eigenlijk in stukken van 180° van het stuurwiel. Dit zorgt ervoor dat je altijd weet hoe je stuurwiel staat. Dit is ook de techniek die mijn aanleert in de 'advanced driver training' bij BMW. Ze moest ook altijd een bocht uitsturen, veel mensen laten bij scherpe bochten het stuurwiel door hun handen glijden. Na enkele uurtjes rijschool hier in Mechelen kwam ze terug met 10na10, veel te veel verplaatsingen van de handen op het stuur en het laten glijden van het stuur. Goed fout dus!
Ik zou nog veel verder kunnen gaan. Maar nu mag ze eerst extra enkele duizenden km ervaring op doen. Vlak voor de winter stuur ik ze wel naar die advanced driver training, kwestie van het veilig te houden deze winter.

Wat betreft de foute schakeltechniek. De meeste instructeurs leren hun leerlingen schakelen op welbepaalde snelheden. Je merkt dat vrij snel. Schakelen op een welbepaalde snelheid is onzin. Het moment van schakelen hangt af van de wagen, de belading, helling, benodigde vermogen, eventueel een gepland inhaalmanoeuvre, ... Of nog erger ze rijden met hun zware caravan naar Zuid-Frankrijk tegen 100 km/u in 6de versnelling. Vraag maar aan Bibi585 hoeveel hij er indertijd heeft moeten depanneren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: "Dood zeven jongeren had voorkomen kunnen worden"
« Reactie #44 Gepost op: zondag 11 mei 2014 - 22:27:30 »
Naar uw wagen luisteren, voelen, vele kunnen dat niet, als ik dan met een vlotte rijstijl toch een laag verbruik haal geloven ze dat niet, tja goed bezig met hun vaste schakeltijden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien