Auteur Topic: Twijfel over voorrang  (gelezen 17121 keer)

Offline Stefto

• Expert
Twijfel over voorrang
« Gepost op: maandag 05 mei 2014 - 22:53:22 »
Stel:
Je komt met je auto een kruispunt opgereden. Een fietser komt van rechts aangereden op de kruisende weg maar volgt het links gelegen fietspad terwijl dat hem niet is toegestaan (spookrijdend dus). Alhoewel je die fietser niet verwacht op die plaats moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?

Stel:
Je wil als autobestuurder links afslaan. Op het fietspad dat aan de linkerkant ligt rijdt een fietser in dezelfde richting terwijl dat hem niet is toegestaan (spookrijdend dus). Alhoewel je die fietser niet verwacht op die plaats moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?

Maar wat doe je dan in het volgende voorbeeld?:
Je komt met je auto aan een kruispunt met verkeerslichten dewelke groen zijn voor jouw richting. Er staan geen borden betreffende de voorrang. Van rechts komt een bestuurder aangereden die het rode licht negeert. Alhoewel je die bestuurder niet verwacht op dat moment moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Twijfel over voorrang
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 02:04:43 »
Stel:
Je komt met je auto een kruispunt opgereden. Een fietser komt van rechts aangereden op de kruisende weg maar volgt het links gelegen fietspad terwijl dat hem niet is toegestaan (spookrijdend dus). Alhoewel je die fietser niet verwacht op die plaats moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?
12.4bis geldt enkel tov fietsers die dat fietspad mogen volgen.

12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

Als de fietser aan het spookrijden is, mag die dat niet volgen ... dus moet hem geen voorrang voorrang verleend worden.
VVR geldt niet aangezien 12.4bis "specifieker" is dan de algemene VVR regel ... al verwacht ik serieus gespin om het toch maar op VVR te laten uitdraaien om de autobestuurder te kunnen doen hangen.

Citaat
Je wil als autobestuurder links afslaan. Op het fietspad dat aan de linkerkant ligt rijdt een fietser in dezelfde richting terwijl dat hem niet is toegestaan (spookrijdend dus). Alhoewel je die fietser niet verwacht op die plaats moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?
In principe volgens 19.4 -  maar aangezien de fietser een overtreding begaat die er mogelijk toe leidt dat hij onvoorzienbaar wordt, kan dat nog wel eens anders uitdraaien.

Probleem met de Belgische wegcode is dat ze nergens bepaalt dat wie zich bevindt of verplaatst op een weggedeelte waar dat niet toegelaten is,  daar geen voorrang aan kan ontlenen ...

Citaat
Je komt met je auto aan een kruispunt met verkeerslichten dewelke groen zijn voor jouw richting. Er staan geen borden betreffende de voorrang. Van rechts komt een bestuurder aangereden die het rode licht negeert. Alhoewel je die bestuurder niet verwacht op dat moment moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven.
???
De verkeerslichten gaan boven de VVR - probleem is enkel te bewijzen dat de bestuurde van rechts door rood reed.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 08:25:43 »
Stel:

Neen.  

Die fietser rijdt dan niet overeenkomstig dit besluit op het fietspad.

Stel:

Ouch.  Feitenkwesties .... lastig te voorspellen.

Je komt met je auto aan een kruispunt met verkeerslichten dewelke groen zijn voor jouw richting. Er staan geen borden betreffende de voorrang. Van rechts komt een bestuurder aangereden die het rode licht negeert. Alhoewel je die bestuurder niet verwacht op dat moment moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?

Neen.  Verkeerslichten gaan zowel boven de verkeersborden betreffende de voorrang (zo die er zouden staan), als boven de verkeersregels.  Maar ... als beiden hardnekkig volhouden dat zij groen hadden, en de tegenpartij het rode licht genegeerd heeft, wordt het lastig.  Gelijk hebben is 1, het kunnen bewijzen is nog 2.  Dus als er niet kan bewezen worden wie het rode licht genegeerd heeft, ..... heeft de (rechtmatig) van rechts komende bestuurder waarschijnlijk de joker in handen als er geen voorrangsborden staan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 10:27:30 »
Waarom gaan lichten boven voorrangsregels?

Elders hadden we het er al is over gehad, als ik het kruispunt met groen oprijd, en ik geraak er niet tijdig over (er zijn veel manieren waarop dat kan zonder zelf een overtreding te doen) moet ik toch voorrang geven aan auto's die van rechts komen op dat kruispunt en ik kan mogelijks niet zien of die rood of groen hebben.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 15:00:53 »
Waarom gaan lichten boven voorrangsregels?

AR 6.2: "De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels".

Een verkeerslicht is een verkeersteken. De voorrang van rechts daarentegen vloeit slechts voort uit een verkeersregel, namelijk AR 12.3.1.

Citaat
Elders hadden we het er al is over gehad, als ik het kruispunt met groen oprijd, en ik geraak er niet tijdig over (er zijn veel manieren waarop dat kan zonder zelf een overtreding te doen) moet ik toch voorrang geven aan auto's die van rechts komen op dat kruispunt en ik kan mogelijks niet zien of die rood of groen hebben.

Je kan inderdaad op een kruispunt vast komen te staan zonder een overtreding te plegen. AR 14.2 verbiedt immers slechts een kruispunt op te rijden, zelfs indien de verkeerslichten het toestaan, wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat je waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten. Je begaat hiertegen dus slechts een overtreding als die waarschijnlijkheid zich voordoet (wat in vele gevallen geen vaststaand feit is) én je bovendien het dwarsverkeer hindert of belet.

Intussen kan de fase van de verkeerslichten veranderen, zodat het dwarsverkeer nu groen heeft.

Van voorrang van rechts is hier dan geen sprake: het verkeer wordt immers geregeld door verkeerslichten.

Ook uit hoofde van de verkeerslichten (AR 61.1) ontstaat geen voorrangsregeling. Een rood licht of de stopstreep erbij mag je niet voorbijrijden; maar het verplicht je niet om, als je dat toch doet, voorrang te verlenen aan andere weggebruikers. Een groen licht mag je voorbijrijden, maar verleent je geen voorrang op andere weggebruikers, zoals bijvoorbeeld de verkeerstekens B9 of B15.

Gezien deze rechtsonzekerheid bij een eventuele aanrijding, kan je dus best het dwarsverkeer dat nu groen licht heeft, laten voorgaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 15:16:12 »

Ja, je moet hem voorrang verlenen.

Niet uit hoofde van AR 12.4bis, want hij maakt geen gebruik van het fietspad "overeenkomstig dit besluit".

Wél uit hoofde van AR 12.3.1. Want hij rijdt weliswaar niet op het weggedeelte waar hij moet rijden, doch hij komt desondanks niet uit een verboden rijrichting.

AR 12.4bis is niet specifieker dan AR 12.3.1, het zijn twee totaal los van elkaar staande bepalingen. AR 12.3.1 gaat over voorrang van rechts, AR 12.4bis over voorrang op het trottoir of het fietspad (ongeacht of je van links of van rechts komt).

Citaat

Akkoord.

AR 19.4 bepaalt dat je bij een richtingsverandering voorrang moet verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen. Er is hier geen uitzondering voorzien tegenover dergelijke weggebruikers die dat onrechtmatig doen.

Citaat

Neen. Waar het verkeer geregeld wordt door verkeerslichten, geldt de verkeersregel met betrekking tot de voorrang van rechts niet.

Maar de bestuurder die het rode licht negeert, is daarom nog niet verplicht om jou voorrang te verlenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 15:32:21 »
Citaat

Een verkeerslicht is een verkeersteken. De voorrang van rechts daarentegen vloeit slechts voort uit een verkeersregel, namelijk AR 12.3.1.

Verkeerslichten regelen toch de voorrang niet dacht ik? Ze zeggen enkel of je mag doorrijden of niet. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 15:59:01 »
Citaat

Verkeerslichten regelen toch de voorrang niet dacht ik? Ze zeggen enkel of je mag doorrijden of niet.  

Zegt ook niemand.

Idd, wie rood heeft moet verplicht stoppen: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/243-art61

Bij werkende verkeerslichten tellen de voorrangsregels en ook de daar geplaatste verkeerstekens (betreft voorrang) niet.
Citaat
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/105-art6
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 mei 2014 - 16:02:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 16:25:10 »
Citaat
Bij werkende verkeerslichten tellen de voorrangsregels en ook de daar geplaatste verkeerstekens (betreft voorrang) niet.

Waar haal je dit vandaan?

Of bedoel je: borden boven regels, de borden tellen niet dus tellen de regels ook niet meer? Dat lijkt me niet juist ...

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 17:57:03 »
Citaat

Of bedoel je: borden boven regels, de borden tellen niet dus tellen de regels ook niet meer? Dat lijkt me niet juist ...
Idd Paprieka

Volgens mij maken sommigen daar een verkeerde redenering.

De verkeerslichten regelen de voorrang niet, ze dienen enkel om een aantal voorrangskwesties (hopelijk) te vermijden.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Ik kan dus zelfs stellen:
Je komt met je auto aan een kruispunt met verkeerslichten dewelke groen zijn voor jouw richting. Er staan borden betreffende de voorrang. Op jouw weg een B9. Op de kruisende weg een B1. Van rechts komt een bestuurder aangereden die het rode licht negeert. Alhoewel je die bestuurder niet verwacht op dat moment moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 18:14:05 »
... De verkeerslichten gaan boven de VVR ...
Ik betwist natuurlijk niet dat de verkeerstekens boven de verkeersregels gaan. Je moet alleen opletten dat je geen appelen met peren gaat vergelijken.

Het probleem is gewoon dat verkeerscriminelen bij een aanrijding vrijuit "kunnen" gaan in boven vermelde situaties en dat de brave burger het gelag kan betalen.

Als je het "geluk" hebt om getuigen te hebben heb je pas een "kans" op vergoeding.

Ik vind het erg dat verkeerscriminelen beloond worden voor hun daden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 18:54:04 »
Citaat

Ik schreef niet regels, ik schreef de (specifieke) voorrangsregels die daar gelden. Bvb een snelheidslimiet over een kp wordt niet opgeheven door een groen licht.

En waarom niet ? Als werkende verkeerslichten=verkeersteken "boven borden=verkeersteken gaan" (de borden daar tellen niet) en algemeen (6.2) verkeerstekens boven regels gaan, gaan automatisch verkeerslichten=verkeerstekens boven de voorrangsregels aldaar, of moet daar nog een extraregeltje bij die lappendekenbijbel bij ?

Ik heb de bron gegeven, interpreteer zelf :

Citaat
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.
en het (evidente) Artikel 5 over verkeerstekens citeer ik er ook nog bij:
Citaat
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Je weet toch dat verkeerslichten verkeerstekens zijn ? Sinds wanneer zouden net nu die niet boven de voorrangsregels aan dat kruispunt gaan ? ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 mei 2014 - 19:14:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 19:09:31 »
Ik kan dus zelfs stellen:
Je komt met je auto aan een kruispunt met verkeerslichten dewelke groen zijn voor jouw richting. Er staan borden betreffende de voorrang. Op jouw weg een B9. Op de kruisende weg een B1. Van rechts komt een bestuurder aangereden die het rode licht negeert. Alhoewel je die bestuurder niet verwacht op dat moment moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?
Amai. Niet akkoord natuurlijk. Je kunt toch begrijpend lezen.

Citaat
Een werkend verkeerslicht is een geldig verkeersteken en dat gaat altijd boven de verkeersregel VVR aan een kp, en het gaat zelfs boven de andere (voorrang)verkeerstekens die aan dat kruispunt staan, beide gaan dus boven die VVR-regel, snappie ?

Wat hebben sommige toch gegeten van die voorrang van rechts ?  ???
Straks gaan ze nog een bewaakte overweg overrijden en menen -ondanks rood licht=verkeersteken- omdat de trein van links komt dat ze voorrang van rechts hebben.  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 mei 2014 - 19:18:59 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 19:18:54 »
citaat inazuma :
Probleem met de Belgische wegcode is dat ze nergens bepaalt dat wie zich bevindt of verplaatst op een weggedeelte waar dat niet toegelaten is,  daar geen voorrang aan kan ontlenen ...

- Als ik met mijn auto op buiten de rijbaan aangelegde sporen rij ben ik misschien wel een spoorvoertuig en kan ik genieten van voorrang.
- Of ik rij met mijn auto volledig op het buiten de rijbaan linksgelegen fietspad en behoud mijn voorrang van rechts.
- Als fietser volg ik de sporen op een bijzondere overrijdbare bedding.
- Met mijn motorfiets rij ik over het trottoir aan de linkerkant en op het kruispunt ga ik over de oversteekplaats voor voetgangers, ik heb voorrang van rechts.
- enz

Als een fietser aan de verkeerde kant spookrijdt heeft ie dus voorrang als die van rechts komt?
Behalve als die bestuurders uit een verboden richting komen maar niet omdat ze spookrijden over het trottoir of fietspad.
Goed om te weten
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 mei 2014 - 19:24:19 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 06 mei 2014 - 19:30:36 »
citaat inazuma :
Probleem met de Belgische wegcode is dat ze nergens bepaalt dat wie zich bevindt of verplaatst op een weggedeelte waar dat niet toegelaten is,  daar geen voorrang aan kan ontlenen ...

- Als ik met mijn auto op buiten de rijbaan aangelegde sporen rij ben ik misschien wel een spoorvoertuig en kan ik genieten van voorrang.
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/178-art20

Artikel 20. Verkeer op spoorwegen en overwegen

20.1. Elk verkeer op buiten de rijbaan aangelegde sporen is verboden.

Op de trein heb je wel voorrang van rechts... grapje.  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 mei 2014 - 19:32:08 door Michel »
© Koning Willem I