Als men links wil afslaan bij groen -en je moet voorrang geven- dan heeft je tegenligger ook groen.
Ja. Maar dat groene licht regelt de voorrang toch niet. De gewone voorrangsregels blijven van toepassing.
Maar dat groene licht voor de tegenligger wordt redelijk snel wel rood, dat zul je wel merken als die tegenligger stopt. Dan kun je rustig links afslaan.
Zie je wel dat de kleur van het verkeerslicht (of een werkend verkeerslicht) de voorrang regelt.
Ik had het trouwens niet over afslaan, wel over oversteken, jij begon daarover.
Even
wat bijvoegen:
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
Als een agent een bepaald bevel geeft aan mij aan een kruispunt is de geldigheid
voor mij van de verkeerstekens en verkeersregels aldaar ook opgehoven.
Een werkende agent op een kp is zoals een werkend verkeerslicht, zij "gaan boven".
Oei. Werkende verkeerslichten gaan niet boven de borden. Ze heffen alleen hun geldigheid op.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Als werkende verkeerslichten=verkeersteken "boven borden=verkeersteken gaan" (de borden daar tellen niet) en algemeen (6.2) verkeerstekens boven regels gaan, gaan automatisch verkeerslichten=verkeerstekens boven de voorrangsregels aldaar ...
Ik zou niet weten waarom.
Je weet niet waarom ? Tiens je citeert toch
Art 6.2, en ik zeg eigenlijk hetzelfde maar anders.
Hierboven legt men uit wat waarboven gaat. Niets over lichten boven borden.
Toch wel in Art 6.2 én Art 5, verkeerslichten zijn ook verkeerstekens.
Titel I: Inleidende bepalingen
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
6.2. De verkeerstekens ( verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen ) gaan boven de verkeersregels.