Jij zei:uit hoofde van de verkeerslichten (AR 61.1) ontstaat geen voorrangsregeling. Een rood licht of de stopstreep erbij mag je niet voorbijrijden; maar het verplicht je niet om, als je dat toch doet, voorrang te verlenen aan andere weggebruikers. Een groen licht mag je voorbijrijden, maar verleent je geen voorrang op andere weggebruikers
Mag ik daaruit afleiden dat je dan voorrang aan rechts moet verlenen als die van rechts komende bestuurder het rode licht negeert?
Zelfde antwoord: neen.
Geloof me. Ik doe dit niet om dwars te liggen. Ik probeer je redenering te volgen.
uit hoofde van de verkeerslichten (AR 61.1) ontstaat geen voorrangsregeling.
Verkeerslichten regelen dus
geen voorrang. Ben ik met je eens vanuit de wegcode.
Een rood licht of de stopstreep erbij mag je niet voorbijrijden; maar het verplicht je niet om, als je dat toch doet, voorrang te verlenen aan andere weggebruikers.
Diegene die in mijn voorbeeld van rechts kwam negeerde de verplichting om te stoppen voor het rode licht. Hij is dus niet verplicht de van links komende bestuurder (die groen licht had) voorrang te verlenen. Ben ik met je eens vanuit de wegcode.
Een groen licht mag je voorbijrijden, maar verleent je geen voorrang op andere weggebruikers
Diegene die van links komt kan dus geen aanspraak maken op enige voorrang op de van rechts komende roodrijder. Ben ik met je eens vanuit de wegcode.
Maar nu. Je wil bij groen licht het kruispunt oprijden en je ziet de bestuurder van rechts doorrijden. Mag niet. Maar, hij doet het toch.
Dan was mijn redenering als volgt:
De lichten (verkeersteken) gaan boven de voorrangsregel. De andere bestuurder weigert het verkeersteken te gehoorzamen. Aangezien het groene licht mij verder geen voorrang toekent en de ander wel van rechts komt ... Ik had schrik dat een rechter zou teruggrijpen naar de voorrang van rechts.
Je kan idd. niet teruggrijpen naar art. 12.3.1 door art. 6.2. terwijl bij links afslaan de verkeerslichten de voorrangsregel nooit beïnvloed hebben. Pff. Vandaar de verwarring.
Dus:
Stel:
Je komt met je auto een kruispunt opgereden. Een fietser komt van rechts aangereden op de kruisende weg maar volgt het links gelegen fietspad terwijl dat hem niet is toegestaan (spookrijdend dus). Het fietspad loopt niet door over het kruispunt. Alhoewel je die fietser niet verwacht op die plaats moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?
Stel:
Je wil als autobestuurder links afslaan. Op het fietspad dat aan de linkerkant ligt rijdt een fietser in dezelfde richting terwijl dat hem niet is toegestaan (spookrijdend dus). Alhoewel je die fietser niet verwacht op die plaats moet je hem waarschijnlijk toch voorrang geven. Iedereen akkoord?
Maar wat doe je dan in het volgende voorbeeld?:
Je komt met je auto aan een kruispunt met verkeerslichten dewelke groen zijn voor jouw richting. Er staan geen borden betreffende de voorrang. Van rechts komt een bestuurder aangereden die het rode licht negeert. Alhoewel je die bestuurder niet verwacht op dat moment probeer je een ongeval te vermijden door te stoppen of uit te wijken. Iedereen akkoord?