De NMBS zou zich enkel nog moeten concentreren op de belangrijke lijnen en de grotere stations. Daar kunnen ze werkelijk een bijdrage leveren aan het mobiliteitsvraagstuk. Als voorbeeld gebruik ik de as Antwerpen-Brussel. Tussen 8 en 9 rijden er 6-tal relatief snelle treinen van Antwerpen naar Brussel. De meeste van deze treinen gebruiken de M6-dubbeldeksrijtuigen en hebben per trein meer dan 1000 zitplaatsen, die ook quasi allemaal gebruikt worden. Bij de drukste treinen is zelfs 1e klasse volledig bezet en staan er veel mensen recht. Deze treinen brengen in 1 uur minstens 5000 mensen naar Brussel. Indien ze voor de wagen zouden opteren zou dit verkeer voor het grootste gedeelte op de A12 of op de E19 zitten.
Deze verbinding heeft dus zeker zijn nut.
Deze morgend nam ik een P-trein van Mechelen naar Nijvel. Weer zat deze trein aardig vol, ik schat zo'n 80%. Deze wordt gereden met drie gekoppelde Desiro stellen, er zullen dus al snel zo'n 700 personen op deze trein zitten. Waarom stopt die dan in Weerde en Eppegem om telkens minder dan 10 personen te laten opstappen? Dit kan toch niet efficiënt genoemd worden. Pittig detail, de fietssnelweg loopt niet ver van beide stations. Met de fiets zou een reiziger in beide gevallen op max. 15 min in Mechelen of Vilvoorde zijn geraakt!
Minder stopplaatsen en meer snelle directe treinen zorgt ervoor dat de capaciteit van het net verhoogt, de rijtijden verminderen, het materiaal minder slijt en het verbruik vermindert. Bovendien acht ik de kans groter dat men met dergelijke verbindingen effectief winst kan maken door de hoge bezettingsgraad.
Verder ben ik 100% akkoord met de stelling, schaf die NMBS af. Zorg voor een modern bedrijf dat in de plaats komt, zonder een totaal verziekte situatie door de vakbonden. De laatste jaren is het materiaal al fel verbeterd, de nieuwe rijtuigen zijn aangenamer, hebben dikwijls airco, bieden voldoende ruimte, ... Enkel de mentaliteit is er nog niet veranderd. Al moet ik zeggen dat de treinbegeleiders duidelijk vriendelijker zijn geworden in de 20 jaar dat ik de trein gebruik.