Wat stel je dan voor ?
Testen, en bij onvoldoende kennis verplichte deelname aan seminaries of iets dergelijks.
Wie gaat er bepalen wie hoeveel kinderen mag krijgen, en wie er geen mag krijgen ?
De wetgever.
Wat mogen de criteria dan wel zijn ?
De vereiste kennis en middelen om kinderen behoorlijk op te voeden.
Weet je hoe het nu gaat, Bert?
Na mijn eerste echtscheiding zijn mijn kinderen bij mij gebleven. Elke maand kwam er een inspecteur van de jeugdbescherming langs: "U moet mij niet binnenlaten, maar het is wel in uw belang als U de hoede over de kinderen wenst te behouden."
"Betaalt uw ex-echtgenote onderhoudsgeld voor de kinderen?" vraagt hij. "Neen," zeg ik, "dat kan ze niet, maar mijn inkomsten volstaan om de kinderen op te voeden". "Dat spreekt niet in uw voordeel," zegt hij, "U benadeelt de kinderen aldus. U moet dat onderhoudsgeld desnoods via gerechterlijke weg opeisen; als U het niet nodig heeft, dan zet U het op een spaarboekje voor de kinderen". Ik zeg hem dat men een kei niet het vel kan afstropen. "Dan komt ze in de gevangenis voor familieverlating" zegt hij. Dat was dus wat hij in het belang van de kinderen achtte: de moeder (die bezoekrecht had) in den bak laten steken.
Op een dag komt hij langs, en hij ziet van aan de voordeur een vrouwenjas aan de kapstok in de hall hangen. "Ha," zegt hij, "dat is goed nieuws: er is een vrouw in huis, dan hoef ik niet meer langs te komen". De vrouw van wie de jas was, heeft hij nooit gezien, en ik heb hem nooit meer gezien.
Op een dag had mijn dochter wat mispeuterd, en moest ik bij de jeugdrechter komen. Het eerste wat ik te horen krijg: "Ja, dat is wat ervan komt als kinderen bij de vader blijven hé". Terwijl hij met mijn dochter praat, fluister ik haar voortdurend toe: "Met twee woorden spreken: ja mijnheer de rechter, neen mijnheer de rechter. Niet aan je haar prutsen. Stil blijven staan. Je handen niet in je zakken steken. Enz." Na afloop van het gesprek zegt de jeugdrechter tegen mij: "Ik moet mijn mening herzien, ik zie dat U haar toch wel goed opvoedt".
En vooral: hoe ga je beletten dat zij die niet bekwaam geacht worden TOCH kinderen op de wereld zetten ?
Dat is inderdaad een delicaat punt. Ik voel niet zo direkt iets voor wat er in China gebeurt als je meer dan één kind ter wereld brengt. Nog meer abortussen en vondelingen wens ik ook niet.