vervolg... nog wat googlen:
http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs06.40.pdf
vanaf blz 15 onderaan
5) Medisch geheim versus maatschappelijk belang
De algemene regel in ziekenhuizen is dat het medische geheim of de privacy van de patiënt
absoluut is en belangrijker dan het maatschappelijke belang. [...]
BIVV rapport december 2013:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Onderregistratie%20van%20verkeersslachtoffers.pdf
Onderregistratie van verkeersslachtoffers vergelijking van de gegevens over ## zwaar gewonde verkeersslachtoffers in de ziekenhuizen met deze
in de nationale ongevallenstatistieken
## ook doden + 30 d hé:
ik zocht vooral dit : lees uitleg BIVV onder
4.1.2 ; zwaargewonden die 30 dagen na een ongeval sterven zijn offic. verkeersdoden.
Dus ook die worden amper of niet geregistreerd... medisch geheim blabla...
In dit rapport worden voor wat betreft de Minimale Klinische Gegevens echter alle verkeersslachtoffers die in het ziekenhuis overlijden beschouwd als dodelijk gewonden, ook zij die meer dan een maand later na het verkeersongeval overlijden. De dodelijk gewonden vertegenwoordigen respectievelijk 2,0% en 2,4% # van de voor het onderzoek geselecteerde individuen uit de nationale ongevallenstatistieken en de Minimale Klinische Gegevens#. Omdat zij een kleine minderheid vormen, wordt in dit rapport gesproken van een “onderzoek naar zwaargewonden”. ## In principe betreft het echter een onderzoek naar zwaargewonden én dodelijk gewonden.
4.2.4
Wanneer we deze “zwaargewondenratio” naar de praktijk omzetten voor de jaren 2004 tot en met 2007, dan bekomen we een ratio van 2,5. In de nationale ongevallendatabank werden gedurende de jaren 2004 tot en met 2007 immers 25.130 zwaargewonden geregistreerd terwijl in de databank van de MKG
63.429 zwaargewonden voldeden aan de gehanteerde selectiecriteria. Op basis van deze twee aantallen wordt een quotiënt van 2,5 bekomen. Deze ratio zal bij de resultaten van het vergelijkend onderzoek telkens als referentiewaarde gebruikt worden.32
Het aantal geregistreerde zwaargewonden in de nationale statistieken moet dus met factor 2,5# vermenigvuldigd worden om het aantal geregistreerde zwaargewonden in de ziekenhuizen te bekomen.
Slik... best de tijd nemen alles te lezen.
M.a.w. als ik het goed begrepen heb zijn 2 à 2,4 % dodelijke gewonden (+30d)
en aangezien er bvb 5 maal meer zwaargewonde fietsers geteld zijn...
Volgens de registraties van de politie waren er dat jaar 5.630 zwaargewonde verkeersslachtoffers. De ziekenhuizen telden er echter 14.183, of 2,5 keer meer. Vooral voor de fietsers was het verschil groot: 903 zwaargewonden geteld door de politie, tegenover 4.906 geteld door het ziekenhuis. Omgerekend is dat vijf keer meer.
De herberekening met de gegevens van de ziekenhuizen schetst een heel ander beeld van de verkeersveiligheid in ons land. Niet de autobestuurders, maar de fietsers domineren plots de ongevallenstatistieken. In 2011 zijn ze goed voor 38 procent van het totale aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers, en niet de 16 procent zoals eerder gemeld op basis van politiegegevens.
Het verschil
~ 4000 zwaargewonde fietsers, als nu al 2 % sterft binnen de 30 dagen hebben we 80 fietsdoden meer of quasi het dubbele aan fietsdoden alleen, of begrijp ik het verkeerd ? Dan is mijn 8% méér nog een onderschatting...
Ik denk dat de BIVV die berekening (of schatting) nu toch gemaakt heeft:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1927040/2014/06/24/Fiets-63-keer-zo-gevaarlijk-als-meerijden-met-ouders.dhtml?show=art
Fiets 63 keer zo gevaarlijk als meerijden met ouders
24/06/14
Kinderen die met de fiets naar school rijden, hebben 63 keer meer kans op een ernstig verkeersongeval dan als ze meerijden in de auto van mama of papa. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het BIVV dat Het Laatste Nieuws kon inkijken.
De fiets blijft het gevaarlijkste vervoermiddel voor kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid naar de risico's voor de verschillende weggebruikers, gebaseerd op cijfers van ziekenhuizen en politieverslagen. «Het grootste gevaar is er bij kinderen die pas kunnen fietsen», zegt hoofdonderzoekster Heike Martensen van het BIVV. «Ze kennen de verkeersregels te weinig en schatten de snelheid van het andere verkeer fout in.»
Ook bejaarden zijn erg kwetsbaar. Welk vervoermiddel hij ook kiest, een 75-plusser loopt altijd het hoogste risico om zwaargewond te raken of te sterven. De helft van de slachtoffers van fietsongelukken is ouder dan 65. In de auto hebben senioren 3,4 keer meer kans op zware verwondingen dan de gemiddelde chauffeur. Het BIVV pleit dan ook voor mobiliteitslessen voor wie ouder is dan 75 en nog geregeld in het verkeer komt.
Tot slot lopen ook jongeren een groot risico om betrokken te raken bij een zwaar ongeval. Het BIVV wil hen pas een definitief rijbewijs geven als ze minstens 3.000 km gereden hebben.
*
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersongevallen/Als ik die factor 2,5 meer zwaargewonden -niet geteld uit ziekenhuizen- uitzet op de offic. *4703 zwaargewonden van 2012 hebben we in werkelijk *2.5= 11757 zwaargewonden, en van dat verschil 7054 zwgew daarvan sterven gemiddeld
2,4 % MKG(zie link#) binnen 30 dagen of 169 offic. verkeersdoden meer...
Dus hebben we geen 717 doden in 2012 maar wel 886 of bijna 24 % meer ! (en ~ 24 % voor al de vorige jaren ook)
Naja als dit min of meer in het Europese buitenland ook zo is ?
