Auteur Topic: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek  (gelezen 7185 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Gepost op: dinsdag 10 juni 2014 - 10:48:42 »
Citaat
Uit De Standaard

Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140610_001

Eindelijk ziet men in dat deze cijfers niet correct waren, maar de redenen daarvoor daar wil men blijbkaar niet over nadenken! Het klopt dat wielertoeristen wel eens vallen en dan verzorging nodig hebben. In de jaren '90 reed ik zelf zeer veel met de racefiets (10 000 km/jaar, 1 500 km/jaar in de Alpen), in het groepje vrienden waar ik toen mee reed viel dit ook voor. Zelden hebben we echter erge zaken voorgehad. Bij mijn weten slechts 1 controlebezoek aan het ziekenhuis om te checken dat er niets gebroken was. Wielertoeristen dragen bijna in 100% van de gevallen een helm, dat zal er wel iets mee te maken hebben.
De elektrische fiets wordt hier echter niet vernoemd en het lijkt me noodzakelijk om dit zeer dringend te bestuderen! Er zijn hier dringend aanpassingen nodig aan de wegcode. Ik zou in eerste fase de fietshelm al verplicht maken voor alle elektrische fietsen. Het is toch onzin dat je voor een cat. A bromfiets een volwaardige helm moet dragen en dat er bij de elektrische fiets, die even snel is nl. 25km/u, er geen helmplicht is! Dit alleen omdat ze een beetje moeten meetrappen?
Een grote opkuis van de wegcode kan verder ook nog een verbetering betekenen, zeker als deze verbeterde heldere wegcode correct wordt doorgegeven aan de fietsers! Dus geen onzin zoals 'altijd in mijn recht', 'overal voorrang', …

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 10 juni 2014 - 11:04:59 »
De fietsersbond vindt dat OK ?
Ze zijn zich daar toch bewust dat het net FIETSERS zijn die (voornamelijk éénzijdige) letselongevallen niet blijken aan te geven  ???
De fietsers veroorzaken dus niet enkel veel meer letselongevallen door hun zowat suïcidaal verkeersgedrag, ze weigeren ook systematisch deze aan te geven.

Volgens eerder onderzoek is bij 85% van de fietsongevallen zelfs geen auto betrokken !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 10 juni 2014 - 14:51:12 »
Een grote opkuis van de wegcode kan verder ook nog een verbetering betekenen, zeker als deze verbeterde heldere wegcode correct wordt doorgegeven aan de fietsers! Dus geen onzin zoals 'altijd in mijn recht', 'overal voorrang', …

Zou dat bijgeloof verdwijnen met een betere wegcode? In de huidige wegcode staat die onzin toch ook niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 juni 2014 - 18:25:14 »
Zou dat bijgeloof verdwijnen met een betere wegcode? In de huidige wegcode staat die onzin toch ook niet.
Misschien als overheid en pers eens zouden ophouden de fietsers dat wijs te maken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Reactie #4 Gepost op: zondag 29 juni 2014 - 21:46:54 »
Ik ben benieuwd wanneer onze politici die "wetten" gaat aanpassen...

http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf
zie pagina 1 en pagina 6 (vooral kleingedrukte [10])
Citaat
Toch blijkt uit de officiële verkeersstatistieken voor België2  dat alle categorieën samen van
bovengemelde ”kwetsbare weggebruikers” +- 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig
gekwetsten uitmaken. Dit is een zeer hoog percentage in vergelijking met andere landen3
en de oorzaken daarvan zijn niet duidelijk. Daarnaast vallen er elk jaar in België ook nog een
onbekend aantal lichtgewonden in het verkeer onder deze categorie weggebruikers die
gekenmerkt worden door het feit dat zij, in tegenstelling tot automobilisten, niet beschermd
worden door de speciaal uitgeruste cocon van hun voertuig.
 
Bovendien blijkt uit de internationale wetenschappelijke literatuur en epidemiologische
studies op basis van de opnamecijfers van spoedgevallendiensten van ziekenhuizen in ons
land dat de officiële verkeersstatistieken een verontrustende mate van onderregistratie van
ongevallen met “zwakke weggebruikers” vertonen. Het probleem is niet beperkt tot België,
maar uit recent onderzoek blijkt het probleem van de onderregistratie van ongevallen, vooral
met zwakke weggebruikers, veel groter dan gedacht.
pagina 6
Citaat
Dit komt vooral tot uiting in de discrepantie tussen de officiële ongevallenstatistieken (op basis van de cijfers van politie9 en parket) en de registratie van ongevallen met deze
categorieën weggebruikers door spoedgevallendiensten van ziekenhuizen[10]
. Voor het gemotoriseerd verkeer - waaronder de motorrijders - zijn ook de cijfers van de
verzekeringsmaatschappijen een goede indicator.
[10] Wegens ontbreken financiering gegevensregistratie door ziekenhuispersoneel en de beperking van gegevensoverdracht op grond van de strafrechtelijke bepalingen m.b.t. het medisch geheim.

NL past wel zijn verkeersdoden aan sinds 1996 # .
bvb enkel fietsersdoden al, werkelijke aantallen in blauwe stippelijn:
 http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/Factsheet_Fietsers.pdf


Staat ook hier: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2148.msg49156.html#msg49156  moest de politie meelezen.  ;)

Gaat de BIVV de "officiele statistieken" nu een handje helpen ? Oeps, plots ~ 8 % méér verkeerdoden door een betere registratie van kwetsbare weggebruikers, neuh toch...

#
Citaat
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FAC6EA11-7889-4DF4-8AC8-1EADFA3119E8/0/pb14n025.pdf
Toelichting
Voor de vaststelling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Nederland zijn gegevens uit drie bronnen gecombineerd: gegevens uit door een arts ingevulde doodsoorzaakformulieren, uit dossiers van arrondissementsparketten in geval van een niet-natuurlijke dood en uit ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt. Door de koppeling en integratie van deze bronnen kunnen eventueel ontbrekende gegevens in de afzonderlijke bestanden worden aangevuld.
De resultaten van deze integratieve benadering van het aantal verkeersdoden zijn beschikbaar vanaf het kalenderjaar 1996*.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 juni 2014 - 22:07:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Reactie #5 Gepost op: zondag 29 juni 2014 - 22:14:48 »
vervolg... nog wat googlen:

Citaat
http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs06.40.pdf

vanaf blz 15 onderaan

5) Medisch geheim versus maatschappelijk belang
 
De algemene regel in ziekenhuizen is dat het medische geheim of de privacy van de patiënt
absoluut is en belangrijker dan het maatschappelijke belang. [...]

BIVV rapport december 2013:
Citaat
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Onderregistratie%20van%20verkeersslachtoffers.pdf

Onderregistratie van verkeersslachtoffers vergelijking van de gegevens over ## zwaar gewonde verkeersslachtoffers in de ziekenhuizen met deze
in de nationale ongevallenstatistieken
## ook doden + 30 d hé:
ik zocht vooral dit : lees uitleg BIVV onder 4.1.2 ; zwaargewonden die 30 dagen na een ongeval sterven zijn offic. verkeersdoden.
Dus ook die worden amper of niet geregistreerd... medisch geheim blabla...

Citaat
In dit rapport worden voor wat betreft de Minimale Klinische Gegevens echter alle verkeersslachtoffers die in het ziekenhuis overlijden beschouwd als dodelijk gewonden, ook zij die meer dan een maand later na het verkeersongeval overlijden. De dodelijk gewonden vertegenwoordigen respectievelijk 2,0% en 2,4% # van de voor het onderzoek geselecteerde individuen uit de nationale ongevallenstatistieken en de Minimale Klinische Gegevens#. Omdat zij een kleine minderheid vormen, wordt in dit rapport gesproken van een “onderzoek naar zwaargewonden”. ## In principe betreft het echter een onderzoek naar zwaargewonden én dodelijk gewonden.

Citaat
4.2.4
Wanneer we deze “zwaargewondenratio” naar de praktijk omzetten voor de jaren 2004 tot en met 2007, dan bekomen we een ratio van 2,5. In de nationale ongevallendatabank werden gedurende de jaren 2004 tot en met 2007 immers 25.130 zwaargewonden geregistreerd terwijl in de databank van de MKG
63.429 zwaargewonden
voldeden aan de gehanteerde selectiecriteria. Op basis van deze twee aantallen wordt een quotiënt van 2,5 bekomen. Deze ratio zal bij de resultaten van het vergelijkend onderzoek telkens als referentiewaarde gebruikt worden.32
 
Het aantal geregistreerde zwaargewonden in de nationale statistieken moet dus met factor 2,5# vermenigvuldigd worden om het aantal geregistreerde zwaargewonden in de ziekenhuizen te bekomen.

Slik...  best de tijd nemen alles te lezen.

M.a.w. als ik het goed begrepen heb zijn 2 à 2,4 % dodelijke gewonden (+30d)
en aangezien er  bvb 5 maal meer zwaargewonde fietsers geteld zijn...
Citaat
Volgens de registraties van de politie waren er dat jaar 5.630 zwaargewonde verkeersslachtoffers. De ziekenhuizen telden er echter 14.183, of 2,5 keer meer. Vooral voor de fietsers was het verschil groot: 903 zwaargewonden geteld door de politie, tegenover 4.906 geteld door het ziekenhuis. Omgerekend is dat vijf keer meer.

De herberekening met de gegevens van de ziekenhuizen schetst een heel ander beeld van de verkeersveiligheid in ons land. Niet de autobestuurders, maar de fietsers domineren plots de ongevallenstatistieken. In 2011 zijn ze goed voor 38 procent van het totale aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers, en niet de 16 procent zoals eerder gemeld op basis van politiegegevens.
Het verschil ~ 4000 zwaargewonde fietsers, als nu al 2 % sterft binnen de 30 dagen hebben we 80 fietsdoden meer of quasi het dubbele aan fietsdoden alleen, of begrijp ik het verkeerd ? Dan is mijn 8% méér nog een onderschatting...

Ik denk dat de BIVV die berekening (of schatting) nu toch gemaakt heeft:
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1927040/2014/06/24/Fiets-63-keer-zo-gevaarlijk-als-meerijden-met-ouders.dhtml?show=art

Fiets 63 keer zo gevaarlijk als meerijden met ouders

24/06/14

Kinderen die met de fiets naar school ­rijden, hebben 63 keer meer kans op een ernstig ­verkeersongeval dan als ze mee­rijden in de auto van mama of papa. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het BIVV dat Het Laatste Nieuws kon inkijken.
De fiets blijft het gevaarlijkste vervoermiddel voor kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid naar de risico's voor de verschillende weg­gebruikers, gebaseerd op cijfers van ziekenhuizen en politieverslagen. «Het grootste gevaar is er bij kinderen die pas kunnen fietsen», zegt hoofdonderzoekster Heike Martensen van het BIVV. «Ze kennen de verkeers­regels te weinig en schatten de snelheid van het andere verkeer fout in.»

Ook bejaarden zijn erg kwetsbaar. Welk vervoermiddel hij ook kiest, een 75-plusser loopt ­altijd het hoogste ­risico om zwaargewond te raken of te sterven. De helft van de slachtoffers van fietsongelukken is ouder dan 65. In de auto hebben ­senioren 3,4 keer meer kans op zware verwondingen dan de gemiddelde chauffeur. Het BIVV pleit dan ook voor mobiliteitslessen voor wie ouder is dan 75 en nog geregeld in het verkeer komt.

Tot slot lopen ook jongeren een groot risico om betrokken te raken bij een zwaar ongeval. Het BIVV wil hen pas een definitief rijbewijs geven als ze minstens 3.000 km ­gereden hebben.

* http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersongevallen/
Als ik die factor 2,5 meer zwaargewonden -niet geteld uit ziekenhuizen- uitzet op de offic. *4703 zwaargewonden van 2012 hebben we in werkelijk *2.5= 11757 zwaargewonden, en van dat verschil 7054 zwgew daarvan sterven gemiddeld 2,4 % MKG(zie link#) binnen 30 dagen of 169 offic. verkeersdoden meer...

Dus hebben we geen 717 doden in 2012 maar wel 886 of bijna 24 % meer ! (en ~ 24 % voor al de vorige jaren ook)   :-\
Naja als dit min of meer in het Europese buitenland ook zo is ?  ???
« Laatst bewerkt op: zondag 29 juni 2014 - 23:46:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 juni 2014 - 15:01:24 »

Dus hebben we geen 717 doden in 2012 maar wel 886 of bijna 24 % meer ! (en ~ 24 % voor al de vorige jaren ook)   :-\
Naja als dit min of meer in het Europese buitenland ook zo is ? ???
Onderzoek BIVV nog eens nagelezen en ik citeer:

Citaat
Samenvatting (vooraan)
...

Het gebruik van de Minimale Klinische Gegevens (MKG)
...
Ondanks deze beperking en enkele andere (minder cruciale) kwalitatieve tekortkomingen, mogen de MKG echter wel aanzien worden als de beste gegevensbron voor een vergelijking met de officiële ongevallenstatistieken. Het nut van de MKG, of gelijkaardige ziekenhuisgegevens, voor het onderzoek naar verkeersslachtoffers, is trouwens reeds in tal van buitenlandse onderzoeken (waaronder Frankrijk, Nederland en Duitsland) bewezen. Bovendien is de laatste jaren de registratie van de E-code sterk verbeterd. Niettemin moeten de resultaten van deze verkennende studie, gezien de tekortkomingen van de MZG, steeds met de nodige voorzichtigheid benaderd worden.
Van Nederland heb ik het al aangetoond, daar is het 100% zeker dat ze de MKG-cijfers volledig meetellen (bron cbs.nl)

« Laatst bewerkt op: maandag 30 juni 2014 - 15:02:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietsers scoren slecht in verbeterde ongevallenstatistiek
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 01 juli 2014 - 00:06:44 »
Om politiek te scoren, moet er straf gelogen worden, en de werkelijkheid verdraaid ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder