Auteur Topic: vrachtwagens inhalen regenweer  (gelezen 3652 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
vrachtwagens inhalen regenweer
« Gepost op: dinsdag 08 juli 2014 - 20:25:08 »
Pokkeweer was het vandaag, niet inhalen met de vrachtwagen dus.
Behalve dat veel collega's dat stukje leerstof net gemist hebben.
Buiten het feit dat je die 50 meter afstand op zulke momenten echt nodig hebt is het voor die waaghalzen natuurlijk een ideale plek om zich ertussen te zetten.
Rij je 75-80 met de nodige afstand achter je voorligger komen ze allemaal voorbij en nemen ze telkens mijn zicht veiligheidsafstand weg.
Ik maar gebedjes doen ondertussen dat er op dat moment een patrouille zou voorbijrijden, ze komen niet graag buiten met zulk weer denk ik...
Maar goed kom ik net een artikel daarover tegen http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140708_01172032
Ze tellen 8 vrachtwagens tijdens 20 minuten ofwel 35km die wel inhalen.
Wel ik zelf heb ze niet geteld maar tussen de R0 en Erpe Mere in beide richtingen ben ik vandaag toch telkens een keer of 15-20 ingehaald (traject 3 keer gedaan)
En volgens de politie is dit geen prioriteit want dan kunnen ze geen dronken rijders of snelheidsovertreders vatten.
Dit zou GVD 4é categorie moeten zijn.
VAB heeft het dan weer over waar het zinvol is.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140708_01172029
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 juli 2014 - 20:28:36 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: vrachtwagens inhalen regenweer
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 juli 2014 - 22:52:27 »
dat ze die "belgische onzin" gewoon weer afschaffen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 juli 2014 - 12:09:23 »
Welke buitenlander geraakt nog wijs uit die Belgische soep ook ?  Wat zeg ik: 99% van de Belgen geraakt er nog wijs uit.  Dus plaatst den Belg een aantal bordjes om de buitenlandse chauffeurs wegwijs te maken in de Belgische soep.  Ik neem u eventjes mee, vanaf de grensovergang Nederland/België.  Geniet eventjes mee van de verkeersborden-diarree:

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

http://goo.gl/maps/QUX2Z

Vervolgens, komen we aanwijzingsbord tegen, die de weg wijst naar een douanekantoor, parking met restaurant etc.

http://goo.gl/maps/zRG7i

Nauwelijks zijn we dat bord voorbij, of het volgende bord duikt alweer op:

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

http://goo.gl/maps/guh5e

Dan passeren we nog een gevaarsbordje dat waarschuwt voor overstekend wild, en een (naja) aanwijzingsbord om de snelheid aan te passen bij slechte zichtbaarheid:

http://goo.gl/maps/8BqIJ

En dan last but not least:

17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

http://goo.gl/maps/8AZuu

Beeld je nu eventjes in, dat je 90 km/u rijdt met je vrachtwagen, en je AL die borden moet zien te ontcijferen .....  Ne mens zou voor minder er 't Noorden bij verliezen.

« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juli 2014 - 12:30:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 juli 2014 - 12:35:19 »
En wat voor een soep is me datte, gans 17.2bis ?  Als we een F107 plaatsen, geldt het specifieke inhaalverbod uit 17.2.7 niet.  Maar opgepast: als ge met een voertuig bestemd voor het vervoer van zaken met een MTM van méér dan 7,5 ton rijdt en er valt neerslag, moogt ge TOCH weer niet inhalen.  Het inhaalverbod uit 17.2.6 blijft ondanks een F107 gewoon van toepassing.

En kan iemand mij de logica uitleggen, van het feit dat 17.2.7 wél geldt op wegen buiten de bbk waar er twee rijstroken zijn in de door mij gevolgde rijrichting, en blijkbaar NIET op wegen met slechts 1 rijstrook in de door mij gevolgde rijrichting ?
(en eigenlijk kan ik mij een gelijkaardige bedenking maken voor 17.2.6).
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juli 2014 - 12:40:45 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 09 juli 2014 - 14:46:50 »
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140708_01172032
Ze tellen 8 vrachtwagens tijdens 20 minuten ofwel 35km die wel inhalen.

Wat mij daar in 't begin van 't filmpje vooral opvalt, is hoe de redacteurs van de reportage zélf GVD het niet nodig vinden om iets of wat een veilige volgafstand te respecteren.

Ja, de manier waarop die vrachtwagen daar van rijstrook wisselt verdient nu ook niet meteen een schoonheidsprijs.  Maar er liggen daar drie rijstroken.  Hoe achterlijk kan je dan zijn, om daar dan zo kort achter te blijven rijden ?  Als ik zo'n vrachtwagen wat te kort op z'n voorligger zie naderen, heb ik al lang VOORdat hij voor m'n neus opduikt een veilige vluchtweg gezocht.  Maarja, daarvoor moet men natuurlijk wél ondermeer de spiegels gebruiken waarvoor ze dienen.  En neen: da's dus niet om m'n haar goed te leggen.  En als 'm daarvoor te lomp is, dat hij tenminste z'n voet ff van het gas haalt en een veilige volgafstand creërt ipv daar zo kort achter te blijven hangen .... bij zo'n weer. 

Minstens even dwaas, zijn dan die automobilisten die links naast je komen hangen in de gietende regen omdat ze je voorbij willen, maar eigenlijk niet durven.  Ze houden hun achterliggers nodeloos op.  En owee als er wat opspattend water op hun voorruit terechtkomt.  Dan doen ze alles in hun broek, en halen ze de zotste capriolen uit.

Ook nog leuk, zijn dan die treintjes die op de linkse rijstrook ontstaan.  Jeeuj, met z'n allen op minder dan een halve meter van onze voorligger rijden, want er moest maar 's ne camion durven inhalen.  Mij niet gelaten, mij is het de boete niet waard.  Dus neen, mij zal je niet naar links zien komen.  Maar ik ken wél de gevolgen als er 1 van hen onverwachts wat fel vertraagt.  Dan knotsen er gegarandeerd meerdere op elkaar.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 juli 2014 - 15:01:24 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 09 juli 2014 - 19:28:20 »
En owee als er wat opspattend water op hun voorruit terechtkomt.

"Wat" water op hun voorruit? Er zijn vrachtwagens die je niet kunt inhalen zonder water met bakken over de hele auto te krijgen, en waabij je tijdelijk geen zicht meer hebt. Dat mag blijkbaar allemaal. Dat het ook anders kan, bewijzen de vrachtwagens die je bij regen kunt inhalen zonder dat je de indruk hebt dat je door een waterval rijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 09 juli 2014 - 19:40:44 »
Is dat in Duitsland ook zo of ligt dat aan onze wegen waar de sporing vol water staat?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 09 juli 2014 - 19:53:10 »
Is dat in Duitsland ook zo of ligt dat aan onze wegen waar de sporing vol water staat?

"Rubberlappen" (a 25-30 € stuk),...
 zelfs de banden helpen al.
http://www.michelin.de/news-center/MICHELIN-Antisplash

Maar idd goede wegen (afwatering), ook of vooral fluisterasfalt (maar dat heeft ook nadelen)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 09 juli 2014 - 20:45:34 »
Die Michelin's hebben wij erop liggen, en rubberflappen zijn verplicht, wij hebben die met de borstels aan de binnenzijde en toch heb ik heel wat spray, vandaag leek het soms op skieën als je keek wat je wegduwde.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 10 juli 2014 - 13:26:27 »
Die Michelin's hebben wij erop liggen, en rubberflappen zijn verplicht, wij hebben die met de borstels aan de binnenzijde en toch heb ik heel wat spray, vandaag leek het soms op skieën als je keek wat je wegduwde.

Het is altijd minder dan zonder de 'special' spatlappen, maar gisteren was het toch water à volonté, en dan blijft er heel wat opspatten.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 10 juli 2014 - 16:01:33 »

Nauwelijks zijn we dat bord voorbij, of het volgende bord duikt alweer op:

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

http://goo.gl/maps/guh5e

dat bord is dan ook nog foutief door de rijstroken in de andere richting ook aan te geven,
 terwijl die hier (als uitzondering op de gebruikelijk snelheidsbepalende factoren) NIET van belang zijn

dit soepje finaal door het toilet sjassen, is een aardige vereenvoudiging van de wegcode.

Het "probleem" is overigens sterk gelinkt aan de spoor (of zeg maar beek) vorming op de rechter rijstroken.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 juli 2014 - 16:04:09 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder