Auteur Topic: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid  (gelezen 2040 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 17:27:48 »
Citaat van: GVA
Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid

[...] Meer dan 9 op 10 Belgen vindt zichzelf een goede chauffeur. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20140716_01181063/belg-overschat-zijn-eigen-rijvaardigheid

Als ze nog zouden zeggen: "We weten dat we slechte chauffeurs zijn, maar we trekken ons dat niet aan".

Maar neen, het is veel erger: 9 op 10 vinden zichzelf een goede chauffeur...  :'(
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 17:28:46 »
Laat ons zeggen dat het 1 op 10 is .
Op een goeie dag ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 20:51:25 »
Ik vind van mezelf dat ik een goede chauffeur ben met behoorlijk wat ervaring. Ik heb nu bijna 26 jaar mijn rijbewijs en heb vlot meer dan 1 000 000 km gereden. Er waren jaren bij die 26 dat ik 60 000 à 80 000 km reed, meestal in druk verkeer. Sinds een midden maart ga ik met de trein naar het werk waardoor ik veel minder rijd. Omdat ik kritisch ben op mijn eigen rijvaardigheid moet ik nu al vaststellen dat mijn rijvaardigheid ietwat achteruit gaat. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er een minimum aan km moet gereden worden per jaar om de rijvaardigheid op een aanvaardbaar niveau te houden. Vermits de gemiddelde auto in België zo'n 16 000 km/jaar rijdt en de meeste auto's meer dan één chauffeur kennen zijn er dus zeer veel Belgen die met moeite aan 10 000 km/jaar geraken. Dit lijkt me te weinig om vlot te kunnen blijven rijden.
Controleren hoeveel km elke chauffeur per jaar rijdt lijkt me niet haalbaar. Ik wil zeker geen 'schijf' gaan promoten in auto's. Er is maar één manier om de rijvaardigheid van een chauffeur te testen, nl. een deftig rij-examen dat regelmatig terug wordt afgenomen. Start hiermee en de files zijn zo verleden tijd, Zoals Inamzuma al zei, er zal nog maar 1 op de 10 mogen rijden.

Een voorbeeld van iemand die beweert dat hij goed rijdt. Tijdens een korte rit van zo'n 15 km stelde ik het volgende vast:

- zetel te ver naar achter, hoe kan nauwelijks aan de bovenkant van zijn stuur met gestrekte arm
- zetel veel te schuin naar achter gedraaid
- slechte schakeltechniek, zeer bruusk schakelovergangen
- stuur werd constant op de middenbalk van het stuurwiel, niet enkel gevaarlijk bij een ontplooien van de airbag, het resulteerde ook duidelijk in een niet stabiel rijden
- doorlopende lijn werd dikwijls (grof) overschreden, vooral om de chicanes in de bebouwde kom af te snijden, uitleg: 'er komt toch niets'
- totaal onaangepaste snelheid die niet constant is: op een 70 km/u weg schommelde de snelheid tussen zo'n 45 km/u en 60 km/u: 'ik rij veilig want ik rijd nooit te snel ...'

Ik schat dat die kerel zo'n 20 000 km/jaar doet, zou voldoende moeten zijn. Maar door de jaren zijn er tal van slechte gewoontes in zijn rijgedrag gekropen en die wil hij zelfs niet meer aanpassen. Hij vind van zichzelf dat hij niet slecht rijdt omdat hij nog niet echt een groot ongeluk heeft meegemaakt en vooral omdat hij traag rijdt. Een gefaald rij-examen zou hem misschien op andere gedachten kunnen brengen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 21:55:46 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 juli 2014 - 21:58:57 door Rafael »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 17 juli 2014 - 08:15:02 »
Een gefaald rij-examen zou hem misschien op andere gedachten kunnen brengen.

Ik moet je teleurstellen.  Ook dàt zou hem wellicht niet op andere gedachten brengen.

Ook intussen al een tweetal examens mee begeleid.  De laatste keer, wou ik (bij wijze van spreken) al na vijfhonderd meter op weg naar het examencentrum de wagen aan de kant zetten en m'n baas bellen om te vragen of ik écht met deze kandidaat naar het examen moet.

Tijdens het examen:

* ruim 80 % van z'n voorrangen aan rechts gemist
* Meermaals stilvallen omdat hij in 4e achteruit wou rijden, en nog een paar keer omdat hij in 3e wil vertrekken.  (op de terugweg zei hij me dat dat aan de leswagen lag die hij niet gewend is)
* Bij een smalle doorgang (verkeerslichten regelen daar beurtelings het verkeer) : stoppen tijdens oranjefase, in spiegels kijken en wijl het rood is en er in de verte al een tegenligger aankomt: doorrijden.  Moest 'm toen al uit de petoet helpen.
* Links moeten afslaan op een drukke 2x2, slechte zichtbaarheid, fietspad moeten dwarsen.  Volgas tegen dik 50 km/u blijven gaan.  Keek zelfs niet eens.  Toen ik de keuze had: ingrijpen en gebuisd of 3 fietsers omver en gebuisd, heb ik natuurlijk niet meer getwijfeld

Bij de debriefing vroeg de examinator hem, wat hij er nu zélf van vond.  Hij vond 't best wel OK.  "Papa zeggen ikke goed rijden".

Ik bedoel maar .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 17 juli 2014 - 23:08:55 »
Goed te merken als je anderen op hun fouten wijst, in het beste geval krijg je een boze blik, in het slechtste... Tja.

Dat is nog een ander verhaal. In alle domeinen van de samenleving aanvaarden slechts zeer weinig mensen dat je hen op hun fouten wijst. In de auto beschik je daarvoor bovendien, met de claxon en de grootlichten, niet echt over diplomatische middelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 18 juli 2014 - 00:59:16 »
Ik heb daarstraks mijn vriend nogmaals proberen te overtuigen van zijn gebrek aan rijvaardigheid. Zoals algemeen bekend geen effect! Zucht!

Ik blijf echter proberen, mijn vrienden zijn me meer waard dan een verkeersstatistiek.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 18 juli 2014 - 10:04:46 »

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 18 juli 2014 - 10:06:42 »
Ik durf mijn fietsbel zelfs amper gebruiken uit schrik voor reacties ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 18 juli 2014 - 12:31:16 »
Ik blijf echter proberen, mijn vrienden zijn me meer waard dan een verkeersstatistiek.

Het gaat bovendien ook om andere, dikwijls onschuldige weggebruikers, die het slachtoffer worden van slechte bestuurders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belg overschat zijn eigen rijvaardigheid
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 18 juli 2014 - 12:39:13 »
Een kort duwtje op de claxon / korte flits met de grootlichten komt bij mij ook nog over als vriendelijk, 't is maar hoe je het op vat.

Zo zou dat inderdaad moeten geïnterpreteerd worden.

Maar zoals Paprieka schrijft, zou je zelfs je fietsbel al niet meer durven gebruiken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."