Auteur Topic: Prioritaire voertuigen  (gelezen 5250 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Prioritaire voertuigen
« Gepost op: vrijdag 18 juli 2014 - 10:27:26 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Prioritaire voertuigen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 juli 2014 - 12:58:27 »
Zoals artikel 38 vermeldt, moet je de doorgang vrijmaken en de bestuurder voorrang verlenen, meer niet. Artikel 38 geeft aan dat je daartoe zo nodig moet stoppen, maar dat is lang niet altijd de beste oplossing om het doel te bereiken.

Ooit had ik op de zijrijbaan van de Tervurenlaan in Brussel zo enkele flikken achter mij die prioritair reden. De rand van het trottoir was ter plaatse, waardoor ik extreem zou moeten vertraagd hebben om hem te kunnen oprijden. Daarom reed ik door, zodat ik veel sneller 100 meter verder vlot opzij kon gaan staan. Woest waren die flikken, zelfs vertoon van gebalde vuisten kwam erbij kijken.

Bestuurders van prioritaire voertuigen blijken wel eens dermate onder stress te staan, dat ze het onredelijke verwachten van andere weggebruikers. Die verwachtingen hoef je uiteraard niet in te lossen.

Ook moeten we bedenken dat bestuurders van prioritaire voertuigen in België zeer dikwijls geconfronteerd worden met andere weggebruikers die hun verplichtingen jegens hen niet of slechts laattijdig vervullen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 juli 2014 - 16:50:14 »
Volgens mij is het niet uw plicht om op het voetpad te rijden om meer ruimte te geven.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 juli 2014 - 09:08:15 »
Er is nergens bepaald hoe de doorgang moet vrijgemaakt worden, en er is evenmin ergens bepaald dat de andere weggebruikers daarvoor inbreuken mogen maken op "dit reglement" ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 20 juli 2014 - 18:02:58 »
daar zit ik eigenlijk ook al een hele tijd mee
in Blankenberge is er een straat dicht bij het hospitaal waar dit nl voor een probleem zorgt (vredelaan)
ik heb er een idee over, maar weet niet of dit eigenlijk juist is
tussen de twee rijrichtingen is er een verhoogde middenberm, met bloembakken en boompjes
aan beide zijden is er een fietspad op dezelfde hoogte als de rijbaan tekening in bijlage

mijn gedacht is dat je niet op het fietspad mag, dus moet je uiterst links aanhouden om de weg vrij te maken voor aankomende prioritaire voertuigen
die kunnen dan over het fietspad
ik mag immers geen overtreding doen om hen door te laten

denk ik hier juist?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 juli 2014 - 19:21:50 »
mijn gedacht is dat je niet op het fietspad mag, dus moet je uiterst links aanhouden om de weg vrij te maken voor aankomende prioritaire voertuigen
ik mag immers geen overtreding doen om hen door te laten

denk ik hier juist?
Je rijdt slechts zeer tijdelijk over het fietspad, dat deed ik vroeger bijna dagelijks zonder een overtreding # te maken  ;) (als men de eventuele fietsers niet/nooit in gevaar brengt)

De wegcode heeft enkel art 38:
Citaat
Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
Daar spreekt men dat men voorrang moet verlenen dat kan dus door een maneuver zijn.

En nemen we dit van de voorrangsregels : (alle maneuvers worden uiteraard niet opgesomd)
#
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, # een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden. (# een parkeerplaats door een fietspad van de rijbaan gescheiden)

12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, # mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/171-art12

# + rotondes verlaten en oprijden met aanliggende fietspaden.
« Laatst bewerkt op: zondag 20 juli 2014 - 20:00:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 20 juli 2014 - 21:59:44 »
Dat is dus nergens bepaald ...

Mag je - of moet je zelfs - overtredingen begaan om deze doorgang te verlenen  ???
En zo ja, op wiens risico ?

Art 38 is ook maar een verkeersregel.
Mag je dan verkeerstekens negeren - die volgens de wegcode zelf boven de verkeersregels staan - om de regel na te leven  ???

Het lijken domme / theoretische vragen, maar zijn het niet.
Toen de beesten nog konden spreken en artikel 38 schreven, kon je nog probleemloos uitwijken en was er geen kat op de baan.

Tegenwoordig kàn je vaak enkel maar doorgang verlenen door een overtreding te begaan op wegen die bestuurders willens nillens in een keurslijf wrikken ...

Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 20 juli 2014 - 22:02:28 »
Prioritaire voertuigen mogen evenmin over het fietspad ...

Eens ze die lichtjes aanzetten, denken zij echter dat ze àlles mogen, maar de wegcode geeft hen enkel een vrijstelling van de snelheidsbeperkingen , voorrang, en rode lichten ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 juli 2014 - 11:35:03 »
Bussen die dagelijks over het fietspad rijden...

uit:
Citaat
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/reportage3.htm
Feiten sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in het centrum van Wevelgem

De gevolgen zijn duidelijk...  (talrijke foto´s van de aangerichte chaos-door-de-gemeente)

Of bussen die op het fietspad stoppen aan hun halte (ipv in hun halteplaats) daarmee ze er weer vlot uitkunnen, uit mogen...
http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?t=7913  (foto post 4)

En dan maakt iemand zich "zorgen" dat men desnoods even over het fietspad uitwijkt voor een prioritair voertuig met toeters en bellen ?  :-\
« Laatst bewerkt op: maandag 21 juli 2014 - 11:44:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 21 juli 2014 - 13:03:52 »
tja wij komen dan ook meer prioritaire voertuigen met toeters en bellen tegen dan dat we in Wevelgem komen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: maandag 21 juli 2014 - 14:21:06 »
Bij het verlenen van doorgang aan een prioritair voertuig mag je uiteraard geen gevaar opleveren voor andere weggebruikers.

Gezien van het tijdig ter plaatse komen van een prioritair voertuig evenwel dikwijls één of meer mensenlevens afhangen, meen ik dat je bij het begaan van overtredingen (zoals even uitwijken op een fietspad) om doorgang te verlenen een grond van verschoning hebt voor deze overtreding. Het vrijwaren van mensenlevens is immers ook juridisch van hogere orde dan de wegcode. Je wordt daarbij niet verondersteld om te kunnen uitmaken of de flikken naar een overval snorren of naar het frietkot.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 juli 2014 - 18:28:21 »
Bij het verlenen van doorgang aan een prioritair voertuig mag je uiteraard geen gevaar opleveren voor andere weggebruikers.

Gezien van het tijdig ter plaatse komen van een prioritair voertuig evenwel dikwijls één of meer mensenlevens afhangen, meen ik dat je bij het begaan van overtredingen (zoals even uitwijken op een fietspad) om doorgang te verlenen een grond van verschoning hebt voor deze overtreding. Het vrijwaren van mensenlevens is immers ook juridisch van hogere orde dan de wegcode. Je wordt daarbij niet verondersteld om te kunnen uitmaken of de flikken naar een overval snorren of naar het frietkot.

Maar aangezien je hier wordt doodgegooid met "feiten" zoals 'hoge snelheid is de hoofdoorzaak van alle ongevallen' en daarbij opgeteld het schrijfgedrag van de gemiddelde agent, ben ik niet rap geneigd om te versnellen als er een flikkenkar achter mij rijdt op een éénstrooksweg met betonnen railingen links en rechts...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: maandag 21 juli 2014 - 20:59:47 »
Maar aangezien je hier wordt doodgegooid met "feiten" zoals 'hoge snelheid is de hoofdoorzaak van alle ongevallen' en daarbij opgeteld het schrijfgedrag van de gemiddelde agent, ben ik niet rap geneigd om te versnellen als er een flikkenkar achter mij rijdt op een éénstrooksweg met betonnen railingen links en rechts...

Niet zozeer hoge snelheid. Sneller dan toegestaan, hoe absurd laag de limiet ook moge zijn, is al voldoende.

Ongepast schrijfgedrag van de flikken kost je dan wel een halve dag op de politierechtbank. Maar de inkom is gratis, en je beleeft er theater zoals nergens anders.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 22 juli 2014 - 14:44:33 »
Desnoods stoppen hé, zoals de wegcode opdraagt ...  ;D
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 22 juli 2014 - 23:29:24 »
Desnoods stoppen hé, zoals de wegcode opdraagt ...  ;D

Juist, zoals destijds DerDritteMann van het Wegcode Forum. Hij stelt zich op met zijn combi met zwaailichten en sirene op een doorsteek in de middenberm van de E17 om terug te keren naar Antwerpen. Een van Gent op de linker rijstrook aankomende bestuurder leeft artikel 38 na en gaat vol in de remmen om het prioritair voertuig doorgang te verlenen. Resultaat: kettingbotsing van 6 wagens.