In autoelectronica is zomaar stroom ontkoppelen zowat het slechts mogelijk wat je kunt doen, je moet eerst wachten tot de boordcomputer zich uitschakelt voor je dat veilig kunt doen
je moet ook nog weten hoe je achteraf terug moet opstarten, van mijn C8 weet ik dat maar zou het niet zomaar proberen op bvb. een C4 of een BMW, op mijn C8 is het dan nog op eigen risico.
Trouwens was ook helemaal niet nodig een Hard Reset te doen blijkt uit de goeie service
Zoals Jozef schrijft : shit happens
Schakelt een "boordcomputer" zich überhaupt volledig uit ? Ik ben zeker van niet (enkel als je de batterij ontkoppelt).
Naja, ik ontkoppel ook niet zomaar "de stroom" door
één bepaalde zekering (van het schuifdak) te lossen. Dat doe je door de batterij te ontkoppelen.
En ook als ooit de batterij zou stuk gaan (bvb celkortsluiting) moet na een vervanging de boordcomputer terug automatisch initialiseren (software reset, beetje wachten uiteraard).
In de regel zonder problemen, want die zal wel zeker een eigen noodaccuutje hebben om de initialisatiesoftware (en data-tijd-km-enz...) op te slaan en opnieuw op te starten. Of zoals het # ROM... EEPROM geheugen= stroomloos geheugenopslag. Zoals een moderne (smart)TV of sowieso laptop.
#
http://nl.wikipedia.org/wiki/Read-only_memory Ik vraag me dus af wat daar onveilig zou aan zijn (of welk eigen risico), stel voor er springt één bepaalde zekering. Dat is pas voor de veiligheid (zekering = smeltveilighied
)
Daarvoor zitten er namelijk véél zekeringen in de auto.