Auteur Topic: Panne in minder dan een minuut verholpen van op afstand  (gelezen 2203 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Panne in minder dan een minuut verholpen van op afstand
« Gepost op: dinsdag 15 juli 2014 - 17:50:50 »
Vanavond wilde het schuifdak van mijn BMW niet meer sluiten. Ik belde het gratis noodnummer van BMW. "Kunt U even de bedieningsknop van het dak ingedrukt houden, dan kunnen wij hier een reset doen." Tien seconden later sloot het dak netjes. Dát is service!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Panne in minder dan een minuut verholpen van op afstand
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 09:55:42 »
Lijkt me beter dat het gewoon zou werken.

Zonder tussenkomst van een of andere "tele-dienst".
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 10:25:27 »
Lijkt me beter dat het gewoon zou werken.

Zonder tussenkomst van een of andere "tele-dienst".
Mijn gedacht

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 17:16:31 »
Op recente wagens is de elektronica nu eenmaal een bron van storingen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 juli 2014 - 17:39:37 »
`t zou nog praktischer zijn moest jezelf een reset kunnen doen. (30 seconden drukken leest men op sommige forums)

Het kan goed zijn als je de zekering van het schuifdak even lost en weer insteekt dat het ook gaat.

Naar analogie met de software die op de autoradio/gps zit.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 juli 2014 - 17:47:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 17 juli 2014 - 00:45:42 »
In autoelectronica is zomaar stroom ontkoppelen zowat het slechts mogelijk wat je kunt doen, je moet eerst wachten tot de boordcomputer zich uitschakelt voor je dat veilig kunt doen
je moet ook nog weten hoe je achteraf terug moet opstarten, van mijn C8 weet ik dat maar zou het niet zomaar proberen op bvb. een C4 of een BMW, op mijn C8 is het dan nog op eigen risico.
Trouwens was ook helemaal niet nodig een Hard Reset te doen blijkt uit de goeie service

Zoals Jozef schrijft : shit happens

« Laatst bewerkt op: donderdag 17 juli 2014 - 00:54:54 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 17 juli 2014 - 15:55:24 »
In autoelectronica is zomaar stroom ontkoppelen zowat het slechts mogelijk wat je kunt doen, je moet eerst wachten tot de boordcomputer zich uitschakelt voor je dat veilig kunt doen
je moet ook nog weten hoe je achteraf terug moet opstarten, van mijn C8 weet ik dat maar zou het niet zomaar proberen op bvb. een C4 of een BMW, op mijn C8 is het dan nog op eigen risico.
Trouwens was ook helemaal niet nodig een Hard Reset te doen blijkt uit de goeie service

Zoals Jozef schrijft : shit happens
Schakelt een "boordcomputer" zich überhaupt volledig uit ? Ik ben zeker van niet (enkel als je de batterij ontkoppelt).

Naja, ik ontkoppel ook niet zomaar "de stroom" door één bepaalde zekering (van het schuifdak) te lossen. Dat doe je door de batterij te ontkoppelen.
En ook als ooit de batterij zou stuk gaan (bvb celkortsluiting) moet na een vervanging de boordcomputer terug automatisch initialiseren (software reset, beetje wachten uiteraard).
In de regel zonder problemen, want die zal wel zeker een eigen noodaccuutje hebben om de initialisatiesoftware (en data-tijd-km-enz...) op te slaan en opnieuw op te starten. Of zoals het # ROM... EEPROM geheugen= stroomloos geheugenopslag. Zoals een moderne (smart)TV of sowieso laptop.
# http://nl.wikipedia.org/wiki/Read-only_memory

Ik vraag me dus af wat daar onveilig zou aan zijn (of welk eigen risico), stel voor er springt één bepaalde zekering. Dat is pas voor de veiligheid (zekering = smeltveilighied  ;))  
Daarvoor zitten er namelijk véél zekeringen in de auto.
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 juli 2014 - 16:40:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I