Auteur Topic: snelheidslimieten en alertheid  (gelezen 1381 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
snelheidslimieten en alertheid
« Gepost op: dinsdag 22 juli 2014 - 23:17:49 »
Zondag mocht mijn vrouw voor de eerste keer op de Autobahn rijden. Ik had haar op voorhand kort uitgelegd wat dit betekende. In principe geen snelheidslimiet, maar wel strikt op de stukken met een limiet. Focus op afstand en anticipeer op het verkeer en kijk heel ver vooruit en natuurlijk ook achteruit. Ze heeft nog niet zo lang haar rijbewijs, maar heeft voldoende ervaring om boven de 130 km/u te gaan.

Net over de grens geeft ze flink gas en laat de snelheid schommelen tussen de 150 en 160. Ze rijdt zeer geconcentreerd en kijkt nauwelijks op de snelheidsmeter maar des te meer naar het verkeer. Wat later richting Keulen op de (zeer) brede snelweg gaat het zelfs even naar 200 km/u. Ze voelt dit en merkt dat ze minder goed rijdt, hierdoor laat ze de snelheid terug dalen naar 160 km/u. Ze voelde ook duidelijk dat deze snelheid haar veel beter lag, zelfkennis!

We waren op weg naar een vriend die ondertussen net voor Frankfurt woont. Ik had de kinderen al rustig gehouden door enkele koeken uit te delen. Op een stuk waar de snelheid beperkt werd tot 100 km/u kwam het onvermijdelijke. Ze had ook honger en wilde ook wat eten! Ach, lage snelheid, we hebben niks te doen dus zoeken we naar wat anders om onze hersenen bezig te houden.

Voor mij een mooi bewijs tot te lage snelheidslimieten niet werken en zelfs contraproductief kunnen zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidslimieten en alertheid
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 juli 2014 - 23:25:25 »
Voor mij een mooi bewijs tot te lage snelheidslimieten niet werken en zelfs contraproductief kunnen zijn.

Inderdaad.

Ik neem aan dat je je vrouw er dan ook attent op gemaakt hebt dat bij lage snelheden het gevaar op concentratieverlies des te groter is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 juli 2014 - 00:00:35 »
Inderdaad.

Ik neem aan dat je je vrouw er dan ook attent op gemaakt hebt dat bij lage snelheden het gevaar op concentratieverlies des te groter is.

Natuurlijk! Dacht je dat ze iets te eten heeft gekregen? Als je chauffeur bent is de prioriteit rijden. Twee zaken tegelijk doen is - zeker voor een beginnend chauffeur - niet echt aan te raden. Vrouwen mogen beweren wat ze willen, ze kunnen ook geen twee activiteiten tegelijk goed uitvoeren!

Hoe dwaas zijn de Oostenrijkers dan om op snelwegen 's nachts slechts 110 km/u toe te staan. Dan helpen zelfs geen lucifers meer onder de ogen, daar heb je overjaarse eiken voor nodig!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 juli 2014 - 11:44:44 »
Vrouwen mogen beweren wat ze willen, ze kunnen ook geen twee activiteiten tegelijk goed uitvoeren!

Het fabeltje dat vrouwen beter dan mannen tot "multitasking" zouden in staat zijn, is achterhaald. Integendeel: als ze het proberen, is het resultaat van elke activiteit slechter.

Er zijn nu eenmaal dingen die machines beter kunnen dan mensen.

Citaat
Hoe dwaas zijn de Oostenrijkers dan om op snelwegen 's nachts slechts 110 km/u toe te staan. Dan helpen zelfs geen lucifers meer onder de ogen, daar heb je overjaarse eiken voor nodig!

En je kunt best niet sneller betrapt worden, want de boetes in Oostenrijk zijn van een ander kaliber dan in Duitsland!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."