Auteur Topic: gsm controleren bij een ongeval  (gelezen 1829 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
gsm controleren bij een ongeval
« Gepost op: maandag 28 juli 2014 - 22:32:30 »
Het BIVV heeft nog maar eens het licht gezien. De verlichte geesten daar vinden het nodig dat een GSM mag gecontroleerd worden na een ongeluk. Hieruit moet dan blijken of de chauffeur geen SMS was aan het versturen tijdens het ongeval. Een dwaas idee en wel om een aantal redenen.

veel auto's laten toe om SMS-en voor te lezen, bij sommige kan je zelfs een SMS dicteren, dit volledig hands-free
als ik niet alleen in de auto zit heeft het helemaal geen zin meer, mijn passagier kan voor mij een sms sturen/lezen
het controleren van een gsm door de politie zou wel eens zo lang kunnen duren dat je gsm waardeloos is geworden bij teruggave
privacy: de politie in België is niet echt gekend om het correct omgaan met persoonlijke gegevens, kijk maar naar het oneigenlijk gebruik van het rijksregister

De gemakkelijkste maatregel om niet-handsfree gebruik te ontmoedigen wordt nergens vermeld, nl. het controleren in het verkeer hierop. In de ochtendspits zie ik zeer veel mensen met de gsm aan het oor. De controle hierop is veel te laag. Helaas kan men dit niet vaststellen met een kastje op een paal en daarom ligt de controle laag. Vrijwel elke recente wagen heeft hands-free faciliteiten, gebruik deze dan ook! Er is geen enkel excuus voor niet hands-free gebruik.
Bij mijn GSM staat de bluetooth functionaliteit altijd aan. Vanaf het moment ik in de wagen stap wordt deze automatisch gekoppeld. Het is niet alleen veiliger maar ook nog eens comfortabeler om zo een gesprek te voeren.
Dan laat ik de discussie of je een telefoongesprek moet voeren in de wagen nog achterwege. Persoonlijk vind ik dat je dat voor jezelf moet uitmaken. Ik doe het in ieder geval wel, zeker als ik sta aan te schuiven in de file. Vraagt het verkeer meer aandacht, dan zet ik me zo snel mogelijk aan de kant, op de snelweg zet ik met dan dikwijls rechts tussen de vrachtwagens aan 90 km/u.

Mijn conclusie.

Het controleren van de gsm bij een ongeluk gaat het gsm gebruik niet ontmoedigen. Het is een maatregel die komt na het onheil, zoals zo dikwijls in België. Voorkom de ongelukken door controle op het gebruik van de gsm, of is dat misschien te moeilijk?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
Re: gsm controleren bij een ongeval
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 juli 2014 - 23:10:41 »
Nee, dat is niet te moeilijk, maar levert gewoon te weinig keiharde euro's op.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 29 juli 2014 - 23:28:00 »
hm als mijne Gsm piept tijdens het rijden mag mijn vrouw ook oppakken - sms retour sturen....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 30 juli 2014 - 09:41:55 »
Er zijn nog meer bezwaren. Na een ongeluk is het eerste wat ik wil doen telefoneren, thuis bellen, verzekering, depanneren, ... Als men die afneemt heb je een serieus probleem. Mijn smartphone bevat bovendien een app voor email, bankzaken, belangrijke documenten in digitaal formaat, ... Ik moet er niet aan denken dat deze in handen van de politie vallen. Niet omdat ze criminele feiten bevatten, maar vooral omdat ze persoonlijk zijn.
Misschien moet ik mijn android phone maar eens volledig encrypten, dan heeft men er niks aan. Als de wet erdoor komt leg ik een goedkope gsm met prepaid sim in de auto, dan mogen ze die nakijken!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 30 juli 2014 - 14:25:34 »
Zoals JC hier terecht opmerkt.  Men kan hooguit checken dat ermee gebeld is, sms verstuurd etc.

* Indien handsfree gebeurd, IS er géén overtreding
* Dito indien het niet de bestuurder, doch de passagier was die de gsm gebruikt heeft
* Op basis van het tijdstip, kan het evengoed gaan om een telefoontje naar de hulpdiensten, dichte familie, verzekeraar, depanneur, iemand naar wie je op weg was om hem te verwittigen dat je later zal zijn .....  NADAT het ongeval al gebeurd is

Het zou me dan ook straf lijken dat een loutere controle ACHTERAF van die GSM al zou volstaan om iemand (deels mee) aansprakelijk te stellen voor een ongeval.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 31 juli 2014 - 00:55:11 »
* Indien handsfree gebeurd, IS er géén overtreding

Na een ongeval is er geen enkel bewijs meer HOE het toestel gebruikt werd.
GSMs komen wel eens los uit houders bij stevige schokken ...

Dit BIVV is een obstakel om tot een veilig verkeersbeleid te komen.

Opdoeken !

Hun vorige frats was de stijging in het aantal voorrangs-ongevallen met fietsers te gaan wijten aan het goede weer ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 31 juli 2014 - 13:03:30 »
Dit BIVV is een obstakel om tot een veilig verkeersbeleid te komen.

De nagel op de kop! Ze dragen inderdaad niet alleen niet bij tot meer verkeersveiligheid, ze dragen zelfs bij tot nog meer verkeersonveiligheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."