Auteur Topic: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai  (gelezen 7050 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 augustus 2014 - 15:29:59 »
Kan mee in de lijst "heraangelegd, maar niet veiliger" ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 augustus 2014 - 19:49:01 »
't Is toch wel onvoorstelbaar wat voor dwazen er aan de stad met het belastinggeld van de burger betaald worden.

Steek die gasten 's morgens in een lokaal met een boek speelkaarten, en laat de deur op slot tot ze naar huis gaan. Dan kosten ze het minste.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 augustus 2014 - 20:17:38 »
Al die plannen worden dan ook nog eens goedgekeurd door de lokale potentaten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 05 augustus 2014 - 13:18:26 »
Al die plannen worden dan ook nog eens goedgekeurd door de lokale potentaten ...

... die niet meer belang aan een mensenleven hechten dan iemand die in een boek schrijft dat je in bergaf een hogere versnelling moet inschakelen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 05 augustus 2014 - 17:51:41 »
Ze gaan het aanpassen, waar gaan ze hun boom dan zetten? die plaats is ook al voorzien. ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 05 augustus 2014 - 22:37:01 »
Ik zie op de foto zelfs geen fietspad, noch suggestiestrook. Jullie wel?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 05 augustus 2014 - 23:28:56 »
Ik zie op de foto zelfs geen fietspad, noch suggestiestrook. Jullie wel?

Als ik 't goed heb, zie ik twee evenwijdige onderbroken witte markeringen waartussen geen autoverkeer mogelijk is.  Het ene, zie je nog nét aan het paaltje links op de foto.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 06 augustus 2014 - 07:58:14 »
Bert, op de plaats waar de fietsers rijden op de foto zie ik geen fietspad meer...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 06 augustus 2014 - 08:19:30 »
Als ik 't goed heb, zie ik twee evenwijdige onderbroken witte markeringen waartussen geen autoverkeer mogelijk is.

"Evenwijdige" zei je toch. In de wiskunde komen evenwijdigen samen in een punt op oneindig, maar ik vrees dat de verlengden van deze "evenwijdigen" al wat eerder samenkomen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 06 augustus 2014 - 13:49:30 »
Bert, op de plaats waar de fietsers rijden op de foto zie ik geen fietspad meer...

uit het artikel:
Citaat
Dit is een zeer gevaarlijke verkeerssituatie”, zegt buurtbewoner Harry Demey. Het is een zeer merkwaardig zicht. Het fietspad aan de Vlaamsekaai geeft richting Jan Van Gentstraat direct uit op de rijbaan voor wagens.


"Evenwijdige" zei je toch. In de wiskunde komen evenwijdigen samen in een punt op oneindig, maar ik vrees dat de verlengden van deze "evenwijdigen" al wat eerder samenkomen.

Idd. hier is het niet evenwijdig.  Ik zou eens willen zien, hoe de markeringen verder lopen (buiten beeld op de foto).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 07 augustus 2014 - 09:07:59 »
Misschien kunnen we opbouwende suggesties geven.
Hoe deze gevaarlijke aanleg beter kan.
Ik doe een poging:

- De rijbaan breder maken zodat een afdraaiende vrachtwagen voldoende ruimte heeft t.o.v. een fietser in tegengestelde richting. en indien mogelijk het fietspad afbakenen.
- Een fietspad aanleggen (visibiliteit) waar auto's uiteraard niet mogen overrijden, maar daarvoor is het daar eigenlijk te smal.
- Een suggestiestrook + eventueel borden om visibiliteit en aandacht voor aankomende bestuurders verhogen dat ze daar op het hoekje fietsers kunnen verwachten.
- Tegengestelde richting voor fietsers afschaffen.

Heeft er iemand nog ideeën?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 07 augustus 2014 - 12:31:40 »
Op het aanleggen van fietssuggestiestroken zou minstens 5 jaar gevangenis moeten staan. Ze dragen in aanzienlijke mate bij tot meer ongevallen, omdat vele fietsers denken dat het om een deel van de weg gaat dat voor hen gereserveerd is, zoals een fietspad.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 07 augustus 2014 - 18:29:58 »
Blijkbaar is dat stuk rechts enkel voor fietsers :

boom weg,
borduur weg,
doorsteek links van fietspad dichtmaken
fietspad recht vooruit verder trekken over trottoir
oversteekplaats doortrekken over fietspad.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nieuw fietspad creëert onveilige situatie aan Vlaamsekaai
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 07 augustus 2014 - 18:44:41 »
Fietsers profiteren soms teveel van hun status 'kwetsbare weggebruiker' en sommigen denken dat ze alles mogen of weten van niet beter.
Anderzijds verhoogt een fietssuggestiestrook de visibiliteit waardoor autobestuurders toch wat meer aandacht schenken aan de fietsers.
Naar mij gevoel is een fietssuggestiestrook in smalle straten beter dan helemaal niets.
Natuurlijk mag het ook niet te smal zijn zodat auto's en tegenliggende fietsers elkaar niet meer op voldoende veilige afstand (1 m) kunnen kruisen, zoals de breedte van de rijbaan dat we zien op de foto. Dat is echt om problemen vragen en gevaarlijke toestanden uitlokken... Daar is een fietssuggestiestrook ook niet echt dé oplossing en naar mijn mening zou het fietsverkeer in tegengestelde richting gewoon verboden moeten worden wegens té smal.

Welke mogelijkheden blijven er over om dat benard kruispunt veiliger te maken. Heeft iemand nog ideeën?

@ Inazuma
' k Snap jouw suggesties niet helemaal.
Welke boom? Welke boord? Welke doorsteek? Fietspad rechttrekken over welke trottoir? Een oversteekplaats over een fietspad (!) ?
Kun je wat verduidelijken?