Auteur Topic: Over de waarde van een mensenleven  (gelezen 1615 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Over de waarde van een mensenleven
« Gepost op: zondag 14 september 2014 - 16:53:55 »
Op 8 juni 2014 werd de speleoloog Johann Westhauser zwaar aan het hoofd gekwetst op ca. 1.000 meter diepte in de Riesending-Schachthöhle hier in onze buurt. 12 dagen lang hebben honderden redders uit 5 verschillende landen zich dag en nacht ingezet voor zijn uiterst moeilijke en risicovolle redding. Niemand kan of wil de gigantische kostprijs van deze reddingsactie becijferen.

Het toont aan hoeveel één enkel mensenleven waard geacht wordt. Ik kan het evenwel niet rijmen met het feit dat zo vele weggebruikers er weinig of niets voor over hebben om te vermijden dat hun medemensen zwaar gekwetst of gedood worden in het verkeer.

Johan Westhauser gaat het intussen weer goed, maar vele verkeersslachtoffers hebben dat geluk niet. Lees 22 jaar en gedoemd tot het rusthuis. Levenslang zullen hij en zijn dierbaren het leed van dit ongeval moeten dragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Over de waarde van een mensenleven
« Reactie #1 Gepost op: zondag 14 september 2014 - 21:29:20 »
Citaat
Ik kan het evenwel niet rijmen met het feit dat zo vele weggebruikers er weinig of niets voor over hebben om te vermijden dat hun medemensen zwaar gekwetst of gedood worden in het verkeer.
Een roekeloze bestuurder beseft niet dat hij met mensenlevens speelt. Hij denkt daar niet aan en gelooft dat er niets kan fout gaan.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Over de waarde van een mensenleven
« Reactie #2 Gepost op: zondag 14 september 2014 - 23:03:07 »
Eigen kunnen wordt overschat, gevaren worden onderschat.

Een roekeloze bestuurder beseft niet dat hij met mensenlevens speelt. Hij denkt daar niet aan en gelooft dat er niets kan fout gaan.

Omdat hij er al te vaak goed mee weg gekomen is.  Maar: het kan nog 1000 x goed gaan.  Maar dan komt die éne .... 10001 keer, en gaat het grondig mis....
« Laatst bewerkt op: zondag 14 september 2014 - 23:05:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Over de waarde van een mensenleven
« Reactie #3 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 10:26:30 »
Het toont aan hoeveel één enkel mensenleven waard geacht wordt. Ik kan het evenwel niet rijmen met het feit dat zo vele weggebruikers er weinig of niets voor over hebben om te vermijden dat hun medemensen zwaar gekwetst of gedood worden in het verkeer.
De kosten voor een verkeersdode werden ooit becijferd op 7 miljoen euro.
Met korreltje -of scheepslading- zout te nemen uiteraard.
Het merendeel van de kosten wordt niet vergoed - bvb de opleidingskosten voor een werknemer ziet men nooit terug.


Bizar is dat zelfde de overheid de in verhouding zeer minimale kosten niet wil doen om haar wegennet correct te signaleren en te onderhouden.

Even bizar is dat de overheid de wegen zo niet zodanig inricht dat ze minimale gevolgen hebben bij een fout van we weggebruiker - integendeel, de wegenaanleg gebeurt nu typisch zo dat zelfs een kleine misser dramatische gevolgen kan krijgen (schampblokken, varkensruggen, paaltjes bij de vleet, waanzinnige borduurs vlak naast rijbaan, naast fietspad, asverschuivingen die weggebruikers frontaal naar elkaar sturen  ... )
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Over de waarde van een mensenleven
« Reactie #4 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 11:29:30 »
Even bizar is dat de overheid de wegen zo niet zodanig inricht dat ze minimale gevolgen hebben bij een fout van we weggebruiker - integendeel, de wegenaanleg gebeurt nu typisch zo dat zelfs een kleine misser dramatische gevolgen kan krijgen (schampblokken, varkensruggen, paaltjes bij de vleet, waanzinnige borduurs vlak naast rijbaan, naast fietspad, asverschuivingen die weggebruikers frontaal naar elkaar sturen  ... )

Jonge bomen worden in BE nog altijd langs (snellere) wegen buiten de bbk ingeplant. Specifiek BE komt daar nog de "verlichtingspaalchaos" bij -tussen- de bomen aan de wegrand... zo blijft er nog minder plaats te kijken naar een uitweg...

Terwijl men in het buitenland (*NL, #D, ...) duidelijk beseft dat het zo niet meer verder kan. Als men "zeurt" dat snelheid de ongevalgevolgen verhoogt bij een mogelijk impact - en snelheidlimieten steeds maar lager zet buiten de bbk- dan moet men de wegrand niet persé onvergevinsggezinder maken (zacht uitgedrukt  ;D).

# D heeft bvb een "boomdodenstatistiek" ingevoerd sinds 1995, *NL in 1993 (databank: selecteer botsing met boom en... bij venster manoeuvre), na ~10 jaar zijn de verkeersdoden op bomen gehalveerd

#D, NL treffen sindsdien allerhande maatregelen die statistiek naar beneden te halen. Tussen 1995-2013 lieten 25.600 weggebruikers in D hun leven.

Ook de veiligste auto -met alle hulpmiddelen- is niet bestand tegen een zijdelingse botsing met een boom (of verlichtingspaal).
55 kmh zijdelingse impact (standaardtest) is quasi minstens zwaargewond en in veel gevallen dodelijk. Zelfs bij 30 kmh bij bepaalde auto´s...(paaltest op de B-stijl)

#
Citaat
http://www.udv.de/de/strasse/landstrasse/baumunfaelle

601 Verkehrstote an Bäumen im Jahr 2013

Baumunfälle waren auch 2013 immer noch die häufigste Einzelursache von tödlichen Verkehrsunfällen in Deutschland (18 Prozent). Einige Bundesländer wiesen sogar noch wesentlich höhere Anteile auf. In Brandenburg starben 36 Prozent der bei Verkehrsunfällen Getöteten bei Baumunfällen, in Mecklenburg-Vorpommern waren es 30 Prozent und in Niedersachsen waren es 29 Prozent. Insgesamt starben 2013 601 Menschen bei Baumunfällen. Damit haben seit 1995, dem Jahr der Einführung der "Baumunfallstatistik" über 25.600 Menschen ihr Leben durch Baumunfälle verloren.

Wie schrecklich Unfälle an Bäumen enden und wie wenig Seitenairbags oder die Fahrzeugstruktur zur Abmilderung des Aufpralls beitragen können, haben Versuche gezeigt, die die UDV 2008 auf dem DEKRA-Testgelände in Neumünster durchgeführt hat. Dabei zeigte sich, dass schon ein seitlicher Aufprall an einen Baum mit 55 km/h für die Fahrzeuginsassen schwerste oder gar tödliche Verletzungen zur Folge hat. Bei einem Crash mit 90 km/h, eine durchaus realistische Geschwindigkeit in Alleen, in denen die Bäume ungeschützt am Straßenrand stehen, zerteilt oder zerfetzt der Baum das Auto regelrecht: Die Insassen haben dann keine Überlebenschance mehr. 

# enkele foto´s BE <> NL : http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2904.msg42200.html#msg42200

En deze kan er ook nog bij, vooral voor de doorgetrokken C43-70 kmh in niemandsland Limburg:

Uitvergroot Googleview: onderbord 4,5 km oversteek wilde dieren zegt genoeg zeker ?
( datavenster april 2009 was die weg natuurlijk 90 kmh)
« Laatst bewerkt op: maandag 15 september 2014 - 12:10:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Over de waarde van een mensenleven
« Reactie #5 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 17:05:39 »
De kosten voor een verkeersdode werden ooit becijferd op 7 miljoen euro.
Met korreltje -of scheepslading- zout te nemen uiteraard.

Inderdaad. Ik heb nog nooit geweten dat een verzekeraar 7 miljoen Euro moest uitkeren voor een verkeersdode.

Citaat
Bizar is dat zelfde de overheid de in verhouding zeer minimale kosten niet wil doen om haar wegennet correct te signaleren en te onderhouden.

Even bizar is dat de overheid de wegen zo niet zodanig inricht dat ze minimale gevolgen hebben bij een fout van we weggebruiker - integendeel, de wegenaanleg gebeurt nu typisch zo dat zelfs een kleine misser dramatische gevolgen kan krijgen

Daarom vermoed ik dat de overheid ook uitgerekend heeft wat ze uitspaart met een verkeersdode, en dan zeker als hij al wat ouder is. Men klaagt immers steen en been over de kosten van de vergrijzing.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Over de waarde van een mensenleven
« Reactie #6 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 17:13:35 »
Een roekeloze bestuurder beseft niet dat hij met mensenlevens speelt. Hij denkt daar niet aan en gelooft dat er niets kan fout gaan.

Eigen kunnen wordt overschat, gevaren worden onderschat.

Dr. Luc Beaucourt had destijds ook weinig succes met zijn beelden van verkeersslachtoffers. De meest gehoorde reactie was: "Dat ben ik niet, mij overkomt dat niet".

Aan het verkeer deelnemen zou met het verstand moeten gebeuren, doch velen gedragen zich irrationeel.

Blijkbaar stelt het verkeer eisen waaraan vele weggebruikers niet of slechts gedeeltelijk kunnen of willen voldoen.

Het is wat mij doet uitkijken naar de zelfrijdende auto's. Een computer werkt altijd logisch, is nooit emotioneel, gestresseerd, agressief, vermoeid, dronken, onder invloed van drugs, bezig met een GSM, enz. Alles valt of staat natuurlijk met de kwaliteit van de software. Een computer doet altijd wat je hem vraagt, maar dat is niet altijd wat je wil.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Over de waarde van een mensenleven
« Reactie #7 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 17:26:25 »
Het is wat mij doet uitkijken naar de zelfrijdende auto's. Een computer werkt altijd logisch, is nooit emotioneel, gestresseerd, agressief, vermoeid, dronken, onder invloed van drugs, bezig met een GSM, enz. Alles valt of staat natuurlijk met de kwaliteit van de software. Een computer doet altijd wat je hem vraagt, maar dat is niet altijd wat je wil.
Op voorwaarde dat de bestuurder dan niet kan ingrijpen en alle gevolgen voor de leverancier zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder