Ben je zeker dat deze regels wel tellen voor de vierwielers?
Bij mijn weten is een "bestuurder" iemand die een motorvoertuig of een span met dieren "bestuurd". Fietsers zijn volgens mij geen bestuurders, dus ook die go-carts niet denk ik dan.
Ik wil niet mierenneuken....
Ja natuurlijk gelden deze regels ook voor wie een fiets, een driewieler of een vierwieler bestuurt:
AR 2.13. "Bestuurder": al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Een rijwiel (fiets = tweewielig rijwiel, driewieler, vierwieler) en een bromfiets zijn geen voertuigen meer van zodra ze niet meer bereden worden. Ze kunnen dus niet "stilstaan" of "parkeren" in de zin van het verkeersreglement: van zodra ze niet meer bereden worden, zijn het gewone voorwerpen. Iemand die een rijwiel of een bromfiets voortduwt op de openbare weg, is dan ook geen bestuurder.
Een motorfiets daarentegen is altijd een voertuig. Iemand die een motorfiets voortduwt op de openbare weg, is bijgevolg een bestuurder, en dient titularis te zijn van een rijbewijs geldig verklaard voor categorie A, het bij zich te hebben en het te vertonen op verzoek van een bevoegd persoon, en een goedgekeurde helm te dragen (ook al is het buiten 35° C).
Sorry, Vlammerke, maar Belgisch verkeersrecht was nu eenmaal tot voor kort mijn stokpaardje. Ik heb menigmaal de beheerders van Gratis Rijbewijs Online en Wegcode op fouten gewezen in dit verband. Ik hoop dat in de toekomst één of meer andere forumdeelnemers dit zullen overnemen. Want met het oog op mijn nakende emigratie naar Bayern interesseert de Belgische verkeerswetgeving mij geen barst meer. Voor de weinige keren dat ik nog in België zal rijden, zal allicht het gezond verstand wel volstaan om er ongevallen te vermijden. Ik interesseer mij des te meer aan het Duitse en de Oostenrijkse verkeersrecht, vermits ik in de toekomst voornamelijk daarmee zal te maken hebben.