Poll

hoe snel vindej jullie dat een 16jarige met rijbewijs zou mogen gaan met de brommer?

20-25
1 (6.7%)
35-45
6 (40%)
45-60
2 (13.3%)
60-70
5 (33.3%)
sneller als 70
1 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

Auteur Topic: snelheidscontrole brommers en motorfietsen  (gelezen 23282 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #45 Gepost op: maandag 23 april 2007 - 19:47:58 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #46 Gepost op: maandag 23 april 2007 - 20:10:53 »
Citaat van: bibi585
nooit heb ik al meegemaakt dat een vrachtwagen aan m'n wagen bumperkleeft, tenzij ergens in een fille waar ik moet aanschuiven en geen rijstrook kan opschuiven maar in dat geval is die vrachtwagenbestuurder dat snel moe bij mij.

Ja, dat gebeurt natuurlijk alleen maar waar de vrachtwagens even snel kunnen rijden als ik.

Destijds met de werken op de E17 tussen Gent en Antwerpen. Ik rijd op de middenstrook en zie dat een vrachtwagenbestuurder de vrachtwagen vóór hem nadert. Ik vertraag en geef hem een lichtsignaal om aan te geven dat hij mag uitwijken en inhalen. Hij knippert beurtelings met zijn linker en rechter richtingsaanwijzers om me te bedanken. Tot daar alles prima dus.

Even verder komen we aan de werken. Er geldt een snelheidsbeperking tot 70 km/h. De vrachtwagenbestuurder mag er niet inhalen, en kan het ook niet vanwege de versmalde linker rijstrook. Kilometerslang is hij vlak achter mij komen kleven. Telkens hetzelfde spelletje: gas loslaten, vertragen tot 30 km/h, en snel weer optrekken, zodat de vrachtwagen achterop geraakt. Voor even dan toch, want dan heeft hij mij weer ingehaald, en begint het spelletje opnieuw. Waarom toch?

Mag ik jou vragen, bibi585: hoe zorg jij ervoor dat zo een vrachtwagenbestuurder dat snel moe wordt?

Citaat van: BBB
Een tijdje geleden remde ik hier ook nog voor, maar dat heb ik maar afgeleerd door een voorval ;-)

Dat kun je inderdaad best niet doen. Als dat kan bewezen worden en er komt een ongeval van, word jij aanzienlijk zwaarder gestraft dan de bumperklever die het uitgelokt heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Olivier16

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #47 Gepost op: zondag 09 september 2007 - 18:53:24 »
Ik heb 60-70 gestemd ben nu zelf 18 en heb ook 2 jaar ervaring met de brommer. De auto's houden elemaal geen rekening met de brommer bestuurders want die
hebben toch maar 2 wielen. De autobestuurders komen juist naast je stuur voorbij gestoken, en op het fietspad wordt je opgehouden door fietsers of wielrenners die
in je wiel komen hangen of te wel een auto die van zijn oprit rijdt en je bijna van je sokken rijd. Een brommer is dus te snel voor op het fietspad en te traag voor op
de baan dus laat ze gewoon 70 rijden daar zijn ze zelfs voor gemaakt. Zelfs 45 is al te traag voor in de bebouwde kom omdat je daar 50 mag rijden. Dus denk ik persoonlijk
dat 70 een goede snelheid zou zijn voor brommers dan kunnen ze teminste volgen op de baan en hebben de fietsers ook geen last meer op het fietspad. En ja als de brommers
sneller rijden dan 70 dan zouden daar zware boetes op moeten staan.

Offline Patte

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 102
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #48 Gepost op: maandag 10 september 2007 - 14:44:09 »
Uw recht maar naar mijn mening fout gestemd. Vooreerst dient u een grondig examen afleggen zoals voorzien bij een moto. Bijgevolg zult u scholing moeten volgen. Het afleggen van een praktijkproef moto is niet zo eenvoudig als een motorfiets. Sommige autobestuurders rijden inderdaad roekeloos. Dit weegt niet op tegen de bromfietsers van 14, 15 of 16 jaar. Ze hebben vaak nog niet de maturiteit om met een bromfiets van 25 of 45 km/h te rijden laat staan met een moto (vanaf 45 km/h gelijkgesteld aan moto).

Betreffende de hoge boetes op bromfietsers die hoger rijden dan  70 km/h kan ik u enkel maar zeggen dat dit niets zal uithalen. De boetes zijn nu al hoog genoeg en toch zie ik géén echte vermindering van de snelheid of verkeersongevallen met bromfietsers die te wijten zijn aan een te hoge snelheid.

Ik wens af te sluiten met het volgende: als kind wou ik al lopen maar ik kon nog niet stappen. Later als ik ouder en groter werd kon dit ineens wel. Blijkt dat ik er pas dan klaar voor was ............


Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #49 Gepost op: maandag 10 september 2007 - 18:04:41 »
Het vervelende is dat zulke leeftijdswetten altijd zijn afgestemd op de gemiddelde mens.
Sommige jongens/meisjes zijn met 15 jaar wel al verantwoordelijk, anderen zijn het met 25 nog niet.

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #50 Gepost op: maandag 10 september 2007 - 18:40:52 »
Het vervelende is dat zulke leeftijdswetten altijd zijn afgestemd op de gemiddelde mens.
Sommige jongens/meisjes zijn met 15 jaar wel al verantwoordelijk, anderen zijn het met 25 nog niet.

Sad but true :)

Offline Olivier16

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 17:34:51 »
Dan maken ze het praktisch exaam van de brommer toch gewoon wat moeilijker als dat het
probleem zou zijn

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 17:44:21 »
Dan maken ze het praktisch exaam van de brommer toch gewoon wat moeilijker als dat het
probleem zou zijn

Het zijn niet de examens die de hersenen moeten maken maar eerder de hersenen die de examens moeten maken.
Wanneer die hersenen onvoldoende ontwikkeld zijn kan men eventueel het allermoeilijkste examen vanbuiten blokken.
Tenzij met een groot overschot aan geluk verongelukken die toch of laten ze iemand anders verongelukken. ;)

Offline Olivier16

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 17:48:29 »
Aan een praktisch exaam kan je niet leren he alle ja en zoals iemand hier bove zei niet iedereen is even snel verantwoordelijk.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 17:49:01 »
Olivier16 had het over het praktisch examen. Daarvoor slaag je niet met alleen maar uit het hoofd te leren; daar moet je bewijzen dat je over een aantal rijvaardigheden beschikt om ongevallen te vermijden.

Maar het feit dat iemand op een examen bewijst dat hij behoorlijk kan rijden, biedt natuurlijk geen waarborg dat hij dat ook daarna nog zal doen. Vele 16-jarigen blijken nog niet over voldoende maturiteit in te schikken voor een verantwoorde omgang met risico's.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 17:54:36 »
Maar het feit dat iemand op een examen bewijst dat hij behoorlijk kan rijden, biedt natuurlijk geen waarborg dat hij dat ook daarna nog zal doen. Vele 16-jarigen blijken nog niet over voldoende maturiteit in te schikken voor een verantwoorde omgang met risico's.

Voila m'n punt. ;)

Offline Olivier16

  • Starter
  • *
  • Berichten: 7
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 18:18:31 »
Sommige mensen van in de 20 bewijzen het ook dat ze het wel kunne tijdens het exaam maar erna niet meer dus eigelijk moet je er niet direkt een leeftijd op plakken he en zou voor de autobestuurders ook fijner zijn als de brommers niet voor hun neus altijd 45 rijden maar meekonnen zo zou er mss al minder verkeersagressie ontstaan

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 18:43:18 »
De vraag is ofdat je met een goed examen niet goed kan filteren?
Ik weet het niet. Wanneer een puber/adolescent enerzijds nog veel hormonen en een groot ego heeft waardoor hij graag hard rijdt maar anderzijds slim is en zich op het examen keurig aan de regels houdt...
Anderzijds vind ik het oneerlijk om de mature kinderen af te straffen voor hun leeftijdsgenoten. Het blijft toch een krom selectiemiddel, ik vind dat er in de maatschappij nog veel te veel nadruk wordt gelegd op leeftijd (ook oa met werk, pensioen en status).

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 21:21:35 »
Anderzijds vind ik het oneerlijk om de mature kinderen af te straffen voor hun leeftijdsgenoten. Het blijft toch een krom selectiemiddel, ik vind dat er in de maatschappij nog veel te veel nadruk wordt gelegd op leeftijd (ook oa met werk, pensioen en status).

Mja toch moet je dat doen vind ik. Je moet de andere weggebruikers beschermen en dat weegt op tegen het niet straffen van de mature kinderen. En het lijkt misschien wat op een vooroordeel, maar over het algemeen zijn mensen volgens mij nog een pak minder volwassen op hun 16 dan op hun 18.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 21:36:40 »
Anderzijds vind ik het oneerlijk om de mature kinderen af te straffen voor hun leeftijdsgenoten. Het blijft toch een krom selectiemiddel, ik vind dat er in de maatschappij nog veel te veel nadruk wordt gelegd op leeftijd (ook oa met werk, pensioen en status).

Mja toch moet je dat doen vind ik. Je moet de andere weggebruikers beschermen en dat weegt op tegen het niet straffen van de mature kinderen. En het lijkt misschien wat op een vooroordeel, maar over het algemeen zijn mensen volgens mij nog een pak minder volwassen op hun 16 dan op hun 18.
In het algemeen wel, ja. Toch vind ik dat er nog grote verschillen zijn. Maturiteit is meer dan enkel hormonen. ;)
Wanneer een kind goed is opgevoed en zijn verstand gebruikt dan kunnen de gevolgen van de hormonale 'probleempjes' volgens mij wel beperkt blijven.
Hoe dan ook, wanneer de overheid toch aan leeftijdsselectie/leeftijdsdiscriminatie wil doen dan moet ze wat mij betreft ook consequent zijn en onderscheid maken tussen meisjes en jongens aangezien meisjes gemiddeld zo'n 1,5 jaar eerder volwassen zijn dan jongens. Meisjes zouden dientengevolge met 14 jaar ongeveer even veilig een bromfiets kunnen besturen als dat jongens dat met 16 jaar kunnen.