Beste wutstock,
Vooreerst bedankt voor je registratie op dit forum en hartelijk welkom!
Het klopt dat er technische bezwaren kleven aan de rollen waarmee de politie de maximum snelheid van de bromfietsen controleert. Maar het is in de praktijk zeer moeilijk om een aldus vastgestelde overtreding aan te vechten, onder meer omdat er een marge van 8 km/h toegepast wordt.
Het is echter ook zo dat er spiksplinternieuwe bromfietsen verkocht worden die slecht afgesteld zijn, en wel degelijk sneller dan 45 km/h kunnen rijden.
Je schrijft dat je al twee aanrijdingen met een auto gehad hebt. De impact van een aanrijding is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Dat betekent bijvoorbeeld dat een aanrijding tegen 70 km/h ongeveer 2,5 keren harder aankomt dan tegen 45 km/h. Ook de remafstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Een hindernis die je met een aanvankelijke snelheid van 50 km/h nog net niet aanrijdt, rijd je aan tegen 45 km/h als je aanvankelijke snelheid 60 km/h was.
Als je hiermee rekening houdt, en met het feit dat je op een bromfiets zo goed als geen bescherming hebt bij een ongeval, dan kun je je voorstellen wat er zou gebeurd zijn als je tegen 70 km/h gereden had bij die twee aanrijdingen.
Wat voor mij alleszins niet kan, is dat er sneller dan 45 km/h zou mogen gereden worden op de fietspaden. Er zijn inderdaad wielertoeristen die behoorlijke snelheden halen (en dikwijls op de rijbaan rijden in plaats van op het fietspad), maar rekening houdend met de breedte van vele fietspaden, zou het voor mij onverantwoord zijn dat een fietser die daar tegen 15 à 20 km/h rijdt, voorbijgesuisd wordt tegen meer dan 45 km/h. Als de bromfietser dan de fietser raakt, zijn de gevolgen te zwaar.
Een ander vaak gehoord argument is dat de bromfietsen die hier niet sneller dan 45 km/h mogen rijden, dezelfde zijn die in andere landen wel sneller mogen rijden. Aanvankelijk was ik voor dat argument wel te vinden. Maar toen vernam ik van een politiebeambte (onze vriend Patte) dat vele bromfietsen hier in België in uiterst erbarmelijke en onveilige staat verkeren. In die omstandigheden is 45 km/h eigenlijk nog veel te snel. Jammer genoeg moeten in dergelijke situaties de goeden het met de slechten bekopen.
Zelf zou ik een bromfiets niet opvoeren, omdat alleen al bij een controle de gevolgen veel te zwaar zijn. Het voertuig wordt dan immers beschouwd als een motorfiets, en:
- daar heb je geen rijbewijs voor.
- daar heb je geen inschrijving voor.
- daar heb je geen verzekering voor.
- daar komt het gelijkvormigheidsattest niet mee overeen.
- daar betaal je geen verkeersbelasting voor.
Je mag er dan nog niet aan denken wat de ramzalige financiële gevolgen zijn bij een ongeval. waarbij de verzekering de uitgekeerde vergoedingen kan terugvorderen. Ik heb ouders gekend die daarvoor hun huis hebben moeten verkopen.