Poll

hoe snel vindej jullie dat een 16jarige met rijbewijs zou mogen gaan met de brommer?

20-25
1 (6.7%)
35-45
6 (40%)
45-60
2 (13.3%)
60-70
5 (33.3%)
sneller als 70
1 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

Auteur Topic: snelheidscontrole brommers en motorfietsen  (gelezen 24063 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 16:35:21 »
Citaat
Wat ik wel bewonder is dat je ondertussen het inzicht hebt gekregen dat aan een dergelijk kruispunt wel eens wat wil mislopen en je anticipeert hierop. Dit is een mooi voorbeeld van defensief rijden, ik zou zeggen doe zo voort, je zal langer en niet gehavende toestand overleven. Het is geen leuk gevoel in het ziekenhuis te liggen wanneer je 100% in je recht bent en als grafschift is het al helemaal niet interessant !
Zeker!
Het is tragisch dat je het op deze manier hebt moeten ondervinden maar je hebt er wel mooi van geleerd (zonder dat ik een uitspraak doe over wie fout is). Fouten maken mag, zolang je er maar van leert. :)
Ik heb het zelf helaas ook ondervonden dat veel automobilisten geen rekening houden met de fietsers op de fietspaden. Op je fiets kan je ook een hoge snelheid halen als je bergaf gaat. Helaas heb ik op deze manier ook eens een ongeval gehad. De asociale automobilist kwam ongeveer 3 seconden vóórdat ik bij dat kruispunt was ineens stilstaan op het fietspad. Gezien mijn snelheid, die 40-50 km/uur bedroeg kon ik niet meer op tijd stilstaan of uitwijken. Ik was volledig in mijn recht (ik had voorrang!) maar wel de pineut.
Daar moet ik jou dan bij vertellen dat ik uit Nederland kom en zo'n situatie in Nederland ondenkbaar is. Daar gaan de automobilisten niet zomaar op het fietspad staan zonder eerst goed te kijken. Ook gaan de automobilisten niet zomaar op het fietspad stilstaan of parkeren wat ik hier regelmatig meemaak :'(
Ik weet niet wat precies de oorzaken zijn, wel dat ik hier in België vanaf dat ene ongeval al meerdere ongelukken heb kunnen vermijden omdat ik er rekening mee hield dat er wel eens zo'n autoterrorist geen voorrang zou verlenen. Anders had ik waarschijnlijk al in het ziekenhuis gelegen >:(

Citaat
Ik hoop dat je zelf snapt dat punt 1 pure onzin is? Is het nu zo moeilijk om even over je schouder te kijken voor je ongeveer een half metertje naar links uitwijkt?
Jij weet dat, ik weet dat, sommige bromfietsers weten het niet ;)
Hoe dan ook, je moet dit in de context zien:
Citaat
Ik zou zeggen: wat we nu doen blijkt niet te werken, laten we eens wat anders proberen. Als de resultaten meevallen dan is dat een mooie winst, als de resultaten tegenvallen kunnen we het altijd weer terugdraaien op termijn.
Ik wilde op een ludieke manier illustreren dat het voor een groot deel koffiedikkijken is wat precies de consequenties zijn. Zeker is voor mij dat het de moeite waard is om het eens uit te proberen aangezien het huidige systeem niet zo goed blijkt te werken.


Citaat van Jozef
Citaat
boodschappenzak in de hand rijden
Jozef, wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Heb je het hier ook over fietsers?
Als je als (brom)fietser boodschappen doet dan kan je toch niet anders dan de zak aan het stuur te hangen?
Afhankelijk van die persoon zijn handigheid/sportiviteit is dat volgens mij totaal ongevaarlijk.
Toen ik dat nog maar kort deed ging ik overigens wel een keertje onderuit. :-[
Ik had nog nooit ondervonden wat het effect is zogauw je één hand lost dus zwaaide het stuur ineens om maar ach al doende leert men. Zolang het maar op een afgeschermd fietspad is loop je een beperkt risico (als je heel veel pech hebt een fractuur, meestal gewoon een schaafwond).

Het over een troitoir fietsen (jouw andere voorbeeld) dat vind ik ergerlijk als ze daarbij voetgangers hinderen. Anders heb ik er geen probleem mee.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 april 2007 - 17:04:54 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 17:13:58 »
Citaat van: wutstock
moest ik minister zijn, dan zou ik b-klasse brommers 70 laten rijden EN een nummerplaat, zo is misbruik sneller vast te stellen

Juist, een nummerplaat zou vele misbruiken vermijden. Nu spelen sommige bromfietsers met de politie een kat-en-muis spelletje.

Maar eerlijk gezegd mogen ze dan op zijn minst ook de fietsen verplichten om een nummerplaat te hebben. Het zou dan vlug gedaan zijn met gevaarlijke overtredingen terwijl er politiemensen staan op te kijken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 17:15:51 »
Uitritten die op fietspaden uitkomen zijn zeer gevaarlijk. Het is vooral daar waar je plots een auto voor je neus krijgt. In Vlaanderen plaatst men dikwijls van die afschuwelijk lelijke betonnen muurtjes tussen de percelen. Natuurlijk hoog genoeg om het zicht van de automobilist die zijn garage uitrijdt onmogelijk te maken. Als het al geen betonnen muurtjes zijn, dan zijn het nog lelijker te hoge coniferen. Meestal rijdt men achteruit uit de garage, zodat men zonder dat men je maar kon zien ineens vol op het fietspad staat. In een dergelijke situatie (geen zicht), zal ik eerst een tiental cm op het fietspad rijden en dan zeer traag verder, zodat de fietsers de kans hebben om me te zien.

Op mijn koersfietske heb ik van bovenstaande situaties een grote schrik. Ik rijd er dan ook erg op mijn hoede. Als het fietspad erg smal is (< 1m) waardoor ik nauwelijks uitwijkmogelijkheden (bv. in Wijgmaal bij Leuven) heb zal ik dan ook de 'wielerterrorist' uithangen en op de rijbaan rijden. Ik ken zo een aantal fietspaden van ongeveer 80 cm breed die vlak naast de huizen ligt, met links van je een borduur. In de huizen zijn er garages aanwezig en tussen de huizen is er nu en dan een uitrit. Dergelijke situaties zijn levensgevaarlijk.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 17:40:26 »
Citaat van: BBB
Ook gaan de automobilisten niet zomaar op het fietspad stilstaan of parkeren wat ik hier regelmatig meemaak

Ja, dat vinden de fietsers toch zo erg, als er eens een auto op het fietspad staat. Maar als ze zich zelf begeven waar ze niet mogen, namelijk op de rijbaan in plaats van op het fietspad, en daar dan de automobilisten hinderen, dan vinden ze dat maar heel gewoon.

Een tijdje geleden heb ik het niet kunnen laten. Er is hier een weg met een zeer breed fietspad in uitstekende staat. Toch reden enkele wielerterroristen met twee naast elkaar op de rijbaan. Vanwege tegenliggers kon ik ze niet inhalen op de rijbaan. Ik ben dan maar het fietspad opgereden en heb ze over het fietspad ingehaald. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik ze gebaren maken om aan te geven dat ik gek was. Ja, dat zal wel, maar alleszins niet meer dan zij!

Citaat
Jij weet dat, ik weet dat, sommige bromfietsers weten het niet

Dan horen ze niet thuis met een bromfiets op de openbare weg.

Citaat
Als je als (brom)fietser boodschappen doet dan kan je toch niet anders dan de zak aan het stuur te hangen?
Afhankelijk van die persoon zijn handigheid/sportiviteit is dat volgens mij totaal ongevaarlijk.
Toen ik dat nog maar kort deed ging ik overigens wel een keertje onderuit.

Het is dus totaal niet ongevaarlijk.

En ik weet dat het voor jou geen argument is, maar voor mensen met burgerzin wel: het is verboden. Neen, niet afgeraden, verboden.

Citaat
Het over een troitoir fietsen (jouw andere voorbeeld) dat vind ik ergerlijk als ze daarbij voetgangers hinderen. Anders heb ik er geen probleem mee.

Tot er plots een voetganger uit een huis het trottoir opkomt. Of zijn de wielerterroristen misschien dermate goden, dat je als voetganger moet uitkijken dat je hen niet hindert als je op het trottoir komt?

Is het nu zo moeilijk om je te beperken tot het gedeelte van de weg dat voor jou voorbehouden is, en niet ook nog de rijbaan en het trottoir in te palmen?

Het is die mateloze arrogantie van de fietsers die tot alsmaar meer conflicten met de andere weggebruikers leidt.

Enkele weken geleden stopte ik nog op het laatste nippertje voor een fietser die van links kwam en me geen voorrang van rechts wilde geven. Toen hij mijn wagen voorbij was, stopte hij, en begon me uit te schelden. Wel, nu is het gedaan voor mij: als ze zich willen te pletter rijden, dan doen ze dat maar, maar ik stop niet meer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 18:12:01 »
BBB schreef

Citaat
Als je als (brom)fietser boodschappen doet dan kan je toch niet anders dan de zak aan het stuur te hangen?

De zak heeft meestal  het stuur vast (grapje) ;)

Al ooit gehoord dat er van achter op je fiets zich een bagagedrager bevindt ?? en er bestaan ook nog van die mooie korfjes die je op de fiets kunt monteren.

In de wet staat dat je steeds in staat moet zijn om te kunnen sturen en met een zak aan het stuur is dat niet zo vanzelfsprekend.

Offline wutstock

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 18:33:11 »
JC schreef
Citaat
"Mag ik je aanraden om je situatie in dit geval wat beter te beschrijven en dit om volgende redenen. Je rijdt op het fietspad, ik veronderstel dat dit fietspad (zoals in de meeste gevallen), aan de rechterkant van de weg gelegen is. Die zijstraat ligt dan per definitie aan je rechterkant. De auto's hebben in dit geval voorrang op je als het fietspad niet is doorgetrokken op het kruispunt. Je was dus 100% in fout !"
in de straat waar de auto uitkwam stond het bord van stoppen n voorrang geven, een bord opgepast voor fietsers en een witte streep, ik rijd dagelijks dezelfde weg naar school en weet ondertussen uit mijn hoofd waar ik voorrang heb en waar niet, ik heb mijn rijbewijs niet cadeau gekregen he!

en verder vind ik een nummerplaat voor een fiets absurd, als je weet hoeveel fietsen er dagelijks gestolen worden dan zal iedereen wel beseffen wat een papierwerk dat allemaal met zich meebrengt
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 april 2007 - 18:58:36 door benny stinkens »
DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG!!

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 18:59:56 »
@ wutstock,

Ik heb je berichtje een beetje aangepast zodat het duidelijk blijft  ;)

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 18 april 2007 - 19:43:18 »
Ik heb 45-60 gestemd; de maximumsnelheid van bromfietsen mag wat mij betreft opgetrokken worden tot 50km/h, zodat ze beter meekunnen binnen de bebouwde kom. Daarbij zou ik pleiten voor een (her)invoering van het verbod om gebruik te maken van het fietspad op plaatsen waar de maximumsnelheid 50km/h of lager is (dus niet gebaseerd op het zich al of niet bevinden binnen de bebouwde kom). Ook sta ik achter de invoering van een inschrijvingsverplichting met bijhorende nummerplaat.

Aan de andere kant ben ik ook voorstander om, voor diegenen voor wie het allemaal niet snel genoeg kan gaan, de minimumleeftijd voor het behalen van een rijbewijs A beperkt (of een eventueel nieuw in te voeren categorie A zéér beperkt) te vervroegen. Op deze manier blijft er een onderscheid tussen "trage" tweewielers met lage instapdrempel (theorie, halve praktijk, verzekering) en "snelle(re)" tweewielers met een iets hogere instapdrempel (theorie, opleiding, volledige praktijk, inschrijving, verzekering) en kan ieder kiezen voor wat hem het beste past.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 19 april 2007 - 01:24:52 »
@Jozef
Jij beschrijft hier met zeer veel kleur dat een deel van de fietsers zich asociaal gedraagt en hierbij een groot risico neemt, wij hebben al aangetoond dat een deel van de automobilisten zich zeer asociaal gedraagt en hierbij speelt met het leven van de andere weggebruikers.
Conclusie, onder beide groepen verkeersdeelnemers is er nog veel werk aan de winkel. In tegenstelling tot wat jij vaak suggereert gedragen de fietsers zich niet slechter dan de automobilisten.
Er zijn in de middeleeuwen voor veel minder mensen aan de schandpaal gezet dan voor het spelen met levens door een fietspad te blokkeren waar mogelijk fietsers, ligfietsers en bromfietsers met een aanzienlijke snelheid aankomen. Dit is het volste recht van deze bestuurders zolang zij voorrang hebben en voldoende ver vooruit kunnen kijken.
Deze groepen bestuurders mogen verwachten dat de automobilisten van het fietspad afblijven zolang ze er niet op kunnen zonder mogelijk deze bestuurders te hinderen.
Inderdaad, de regels gelden voor iedereeen, ook voor de automobilisten.


Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 19 april 2007 - 01:34:19 »
BBB schreef

Citaat
Als je als (brom)fietser boodschappen doet dan kan je toch niet anders dan de zak aan het stuur te hangen?

De zak heeft meestal  het stuur vast (grapje) ;)

Al ooit gehoord dat er van achter op je fiets zich een bagagedrager bevindt ?? en er bestaan ook nog van die mooie korfjes die je op de fiets kunt monteren.

In de wet staat dat je steeds in staat moet zijn om te kunnen sturen en met een zak aan het stuur is dat niet zo vanzelfsprekend.
Grappig :)
Zeg Benny, hoe stop jij 2 open zakken die volledig gevuld zijn met een gewicht van pak hem beet 10 kilo en een aanzienlijke volume onder jouw bagagedrager? Ik wil het graag eens zien hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik denk dat je geld kan vragen voor dit truucje ;)
Dan nog moet je een bagagedrager hebben of kunnen monteren op jouw fiets om daar gebruik van te kunnen maken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de mountainbikes.
Ik moet er niet aan denken dat ik met zo'n korfje rondfiets. Ik heb niet zo'n groot ego hoor maar als ik zo'n korfje op mijn fiets plaats dan zal ik door de meesten uitgemaakt worden voor ouderwets en/of nichterig. Daar bedank ik toch voor.

Maar goed, een hoop gepraat wat er eigenlijk niet veel toe doet. Ik kan perfect veilig fietsen met 2 zware zakken aan mijn stuur (één links, één rechts) dus waarom zou ik het niet doen?
Jozef zijn argument (dat het niet veilig kan) is niet valide (no offense); het is één keer misgegaan door een gebrek aan ervaring. Ieder van ons zal als kind wel eens gevallen zijn met de fiets, nietwaar? Het hoort erbij.
Die ene keer dat ik op mijn bek ging was het veilig. Er waren volwassenen bij, het fietspad was zoals je mag verwachten breed en afgescheiden van de rijbaan, de val was met een trage snelheid (15 km/uur, ik moest me aanpassen aan de anderen). Geen enkel ernstig risico dus.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 19 april 2007 - 08:30:18 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 april 2007 - 08:37:49 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 19 april 2007 - 10:52:49 »
Citaat van: BBB
In tegenstelling tot wat jij vaak suggereert gedragen de fietsers zich niet slechter dan de automobilisten.

Dat is geen suggestie, dat is een objectieve vaststelling die iedereen elke dag opnieuw kan doen.

Citaat
Deze groepen bestuurders mogen verwachten dat de automobilisten van het fietspad afblijven zolang ze er niet op kunnen zonder mogelijk deze bestuurders te hinderen.

Akkoord. Maar dan mogen de andere weggebruikers met minstens evenveel recht verwachten dat jij met je fiets van de rijbaan blijft als er een fietspad is, en al zeker van het trottoir. En de eerste fietser die nog al fietsend oversteekt op een oversteekplaats voor voetgangers als ik er aankom, zal er niet meer van afkomen met een geluidssignaal.

Citaat
Ik kan perfect veilig fietsen met 2 zware zakken aan mijn stuur (één links, één rechts) dus waarom zou ik het niet doen?

Je kunt het misschien iets minder onveilig dan de doorsnee fietser, maar het is en blijft uiterst onveilig. Je moet geen ingenieur zijn om de krachten te berekenen die zakken van 10 kg welke aan het schommelen gaan door oneffenheden in het wegdek of een uitwijkmaneuver, via de hefboom van het stuur uitoefenen op het voorwiel. Dat is een wetenschappelijk argument, dat je niet kunt weerleggen. Ook al acht je je altijd boven de wet verheven: de wetten van de fysica gelden ook voor jou. Die ontkennen, zoals je doet, is louter roekeloosheid, en daar is inderdaad geen kruid tegen gewassen.

Als je graag met twee zakken van 10 kg aan het stuur van een fiets rijdt, doe het dan op een afgelegen terrein, en steek in elke zak 10 kg dynamiet. Maar blijf ermee uit het verkeer en breng anderen niet in gevaar.

Citaat
Dan nog moet je een bagagedrager hebben of kunnen monteren op jouw fiets om daar gebruik van te kunnen maken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de mountainbikes.

Ik probeer ook geen kermismolen te vervoeren met mijn personenwagen. Je moet een voertuig gebruiken waarvoor het dient, en niet met om het even welk voertuig maar gelijk wat proberen te vervoeren.

Citaat
Ik moet er niet aan denken dat ik met zo'n korfje rondfiets. Ik heb niet zo'n groot ego hoor maar als ik zo'n korfje op mijn fiets plaats dan zal ik door de meesten uitgemaakt worden voor ouderwets en/of nichterig. Daar bedank ik toch voor.

Maar man toch ... ik geef er totaal niet om om met een damesfiets met een boodschappenkorfje erop naar de bakker te rijden, hoor. En als er een paar onnozelaars zijn die me daarvoor uitmaken, ja, dan kan ik alleen maar eens goed lachen met die mensen hun geestelijke toestand. Hangt jouw gevoel van eigenwaarde dan af van wat een paar debielen ervan vinden?

Citaat van: Rafael
Er zijn wetten waar je je dient aan te houden, as simple as that.

Inderdaad, Rafael. Maar daar is BBB niet toe bereid, dat hebben we hier al meermaals gelezen. Hij maakt zelf uit in welke mate hij de wetten al dan niet naleeft. Ik mag dat dus ook. En die wet van fietsers die op de rijbaan rijden in plaats van op het fietspad niet in gevaar te brengen, die ga ik voortaan ook naleven in de mate dat het mij goeddunkt. Ik ga me zo een bergclaxon voor vrachtwagens aanschaffen. En tegen 90 km/h er op 10 cm voorbijsuizen, dat moet wel lukken zolang die fietser zijn stuur niet waggelt vanwege de zakken die eraan hangen. Waggelt het toch, ja ... pech dan voor de fietser; die vinden we 100 meter dan wel terug, in losse onderdelen badend in eigen nat.

(Voor de goede orde: ik trek hier enkel maar de redenering van BBB door. Ik ben niet van plan daadwerkelijk mensenlevens in gevaar te brengen omdat BBB zich niet aan de wetten wil houden.)
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 april 2007 - 10:55:03 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 19 april 2007 - 12:01:50 »
Op een fiets kunnen wel andere bagagedragers gemonteerd worden dan een mandje. Zelfs voor een mountainbike bestaan er systemen om er een bagagedrager op de monteren. Het ridiculiseren van het mandje is een loos argument. Ik heb aan mijn fiets enkele grote fietstassen gemonteerd (ook wel gekend als smokkeltassen), daar krijg ik zonder enige moeite 2x 10 kg in kwijt en dat op een veilige manier.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 19 april 2007 - 16:06:41 »
Meestal wegen de tassen overigens maar zo'n 5 kg. Ik stop de drank gewoon in mijn rugszak.

Deze groepen bestuurders mogen verwachten dat de automobilisten van het fietspad afblijven zolang ze er niet op kunnen zonder mogelijk deze bestuurders te hinderen.

Al eens ooit van pieprecht gehoord? Elke dag komt mijn voorbumper wel een centimeter of 30-40 over het fietspad hangen. Waarom? Omdat ik anders géén zicht krijg op de baan. Ik kijk zoveel mogelijk voor ik dit doe, maar als er daar een imbiciel komt afgefietst aan 40km/u, kan die echt niet verwachten dat ik hem zie. Of een ander kieken dat aan de verkeerde kant fietst. Het is niet mijn schuld dat zij ook geen inzicht hebben, ik ben ook maar een gewone mens, en kan ook niet direct alles gezien hebben.
Ik ben benieuwd welk artikel zegt dat de automobilist een pieprecht heeft.
Ik rijd ook auto, ook ik heb ervaren hoe veel kruispunten onoverzichtelijk zijn door bebouwing op de hoek ???
Dat je dan niet anders kan dan piepen daar ga ik mee akkoord. Dat piepen kan echter ook langzaam zodat je al hebt gezien ofdat er een fietser aankomt voordat je heel het fietspad blokkeert. Het zal, hoop ik, toch wel duidelijk zijn dat ik het over dat type figuren had.
Laat het duidelijk zijn dat een fietser die 40 km/uur fietst op een fietspad waar hij voorrang heeft geen imbeciel is (is bij mijn weten een term die wordt gebruikt om iemands intelligentie uit te drukken). De automobilist die daarentegen ineens het ganse fietspad blokkeert is uiterst asociaal.
Er is een verschil tussen piepen en gans het fietspad blokkeren.
Ik ben ook benieuwd uit welk artikel jij het haalt dat er op een fietspad een maximumsnelheid zou gelden. Dat heb ik nog nergens kunnen lezen buiten de maximumsnelheid die aan alle bestuurders wordt opgelegd op dat moment. Zolang je maar jouw snelheid aanpast zodat je op tijd kan stoppen wanneer je voorrang moet geven is het in orde tenzij je door een 30 km-zone rijdt of de toekomstige 'Tour de France'-winnaar bent en bezig bent met een werelduurrecord op het fietspad). Bij mij persoonlijk komt mijn gemiddelde snelheid doorgaans niet boven de 30 km/uur (één keer uitzonderlijk 70 km in 2 uur dankzij gunstige wind, lange rechte wegen en zware vitesse). Meestal fiets ik gewoon tegen de25 km/uur en rem ik keurig af wanneer ik mogelijk voorrang ga moeten geven zodat ik in dat geval tijdig kan stoppen.


Citaat
Draai je quote maar om, automobilisten mogen ook verwachten dat fietsers van 'onze' (Lees: de strook voorzien voor de auto's) rijstrook afblijven, maar hey, dat doen ze ook maar ook zelden.

In het voorbeeld van JC kan ik dit best begrijpen, dat je er niet op rijdt, en daar zal ik me niet aan storen. Maar als er pas, na 2 jaar een afgesloten weg te hebben, een spiksplinternieuw fietspad ligt van ruim anderhalve meter breed, en je weigert het te gebruiken, mag je gegarandeerd rekenen op een reactie van mijn kant.

De pot verwijt de ketel BBB...
Nu raak je toch echt kant noch wal. Ik heb nergens getypt dat ik ergens op de rijbaan fiets waar er een fietspad ligt. Dát zou ik nu niet in mijn hoofd halen tenzij mogelijk in een situatie zoals JC die beschrijft. Aangezien miijn leven mij lief is kies ik in dit deel van het landje voor hardlopen en zwemmen ipv wielrennen. Dat is een stuk veiliger. Wielrennen is voor mij iets voor de ardennen, niet voor een vlak gebied met druk verkeer.

Citaat
Er zijn wetten waar je je dient aan te houden
Welke wet verbiedt om met tassen aan jouw stuur te fietsen? ???
Ik heb overigens ook nog nooit gehoord dat iemand een boete kreeg omdat hij met tassen aan het stuur fietst. Als jij een bron hebt waar anders uit blijkt dan hoor ik het graag.
Ik ken wel een wet die zegt dat je altijd er voor moet zorgen dat jij de beheersing over jouw voertuig hebt. Aan die wet voldoe ik altijd!
Ik pas mijn rijstijl dan ook aan aan de omstandigheden. Als ik met 2 zware tassen fiets dan maak ik geen scherpe bochten, dan houd ik rekening met de langere remweg en ontwijk ik categorisch de vele oneffenheden in de weg. Je zult mij dan ook nooit zien zwalken, zelfs niet een beetje.
Het verbaasd me dat sommigen zich hier zo druk om kunnen maken terwijl dezelfde mensen het wel doodnormaal lijken te vinden dat zo veel mensen eens 'per ongeluk' met een paar glazen alcoholische drank te veel op achter het stuur stappen en ze het ook doodnormaal vinden dat je eens 150 rijdt op de snelweg.
In ieder geval hinder ik werkerlijk niemand wanneer ik een tas aan het stuur heb hangen en breng ik niemand in gevaar, dat kan de dronken persoon die achter het stuur zit niet zeggen.

Citaat
Dat is geen suggestie, dat is een objectieve vaststelling die iedereen elke dag opnieuw kan doen.
Een vaststelling is meestal subjectief, zeker zolang je er geen getal op kan plakken. Ik wacht in spanning op jouw bewijzen waarmee jij deze stelling onderbouwt. ;)

Citaat
Akkoord. Maar dan mogen de andere weggebruikers met minstens evenveel recht verwachten dat jij met je fiets van de rijbaan blijft als er een fietspad is, en al zeker van het trottoir. En de eerste fietser die nog al fietsend oversteekt op een oversteekplaats voor voetgangers als ik er aankom, zal er niet meer van afkomen met een geluidssignaal.
Wees gerust. Ik blijf altijd van de rijbaan wanneer er een fietspad is! Helaas kunnen veel automobilisten niet zeggen dat ze altijd van het fietspad blijven! Let wel, ik heb het nu niet over eventjes dwarsen als je daarbij je eigen eerst verwittigd ofdat je het kan zonder iemand te hinderen. Ik wil jullie er nog even aan herinneren dat je bij het oversteken van een fietspad nog altijd een maneuvre uitvoert en hierbij volgens de wegcode verplicht bent om de bestuurders op het fietspad hierbij niet te hinderen. De wet lijkt mij zeer duidelijk hierover.

Citaat
Je kunt het misschien iets minder onveilig dan de doorsnee fietser, maar het is en blijft uiterst onveilig. Je moet geen ingenieur zijn om de krachten te berekenen die zakken van 10 kg welke aan het schommelen gaan door oneffenheden in het wegdek of een uitwijkmaneuver, via de hefboom van het stuur uitoefenen op het voorwiel.
Wees gerust, ik maak mij niet de illusie dat de wetten van de fysica niet voor mij gelden.
Ik pas mijn rijstijl aan aan de omstandigheden!
Ik zorg er voor dat geen uitwijmaneuvres hoef te doen door mijn snelheid aan te passen (meestal niet harder dan zo'n 17 km/uur, bij kruispunten op tijd remmen zodat ik indien nodig nog tot stilstand kan komen)!
Ik zorg er voor dat ik geen al te scherpe bochten maak!
Ik zorg er voor dat ik niet door een kuil van het wegdek rij!
Bedenk dat je bij zo'n stukje fietsen altijd perfect de weg kent aangezien je dit zo'n 2 keer per week doet. Je weet eventuele kuilen en tricky kruispunten dan wel te liggen. Ik kan overigens uit ervaring zeggen dat het fietsen wanneer het wegdek besneeuwd is (vooral met ijzel) pas echt gevaarlijk is, dan heb je daadwerkerlijk geen controle en dat doe ik om die reden dan ook niet meer. Zouden jullie daar iets over zeggen?

Wellicht heeft het één en ander ook te maken met hoe een persoon zijn fysiek is (niet op de persoon gericht, gewoon een algemene opmerking ;)). Het maakt waarschijnlijk veel verschil uit ofdat iemand zwaar weegt en een gebrekkige conditie heeft ofdat iemand een gezond gewicht heeft en 5-6 keer per week sport waaronder aerobe training. Dan nog geldt uiteraard dat je zeer goed jouw grenzen moet kennen maar het valt niet te ontkennen dat de verschillen groot zijn. De één kan nog niet een kwartier 8 km/uur lopen, de ander loopt de 20 km met een snelheid van 19,5 km/uur. De één tilt met moeite 10 kg met één arm, de ander tilt met speels gemak 25 kg met één arm. Ook dit is de fysische realiteit.
Aangezien JC en Eliomys wat sportiever zijn aangelegd zal ik het maar eens aan hen vragen. Kan je veilig fietsen met 2 zware tassen aan het stuur als je jouw rijstijl aanpast zoals ik hierboven omschrijf?

Citaat
Hangt jouw gevoel van eigenwaarde dan af van wat een paar debielen ervan vinden?
Dat hangt er van af hoe veel mensen iets vinden en hoe belangrijk iets is. Als ze mij uit zouden lachen dat ik mijn gordel om zou doen dan zou ik ze laten lachen. Als ik echter niet zo'n mandje nodig heb...
Nu moet je weten dat ik uit een echte dorpscultuur kom waar het in de tijd dat ik opgroeide zo was dat de oma's en opa's met zo iets fietsten (of de meisjes die net konden fietsen) en je werd uitgelachen als je met zo iets fietst. Een ander voorbeeld: de boekentas was verplicht op de scholen (rugzakken waren verboden vanwege het feit dat de boeken gehuurd werden) en het was de norm dat je de tas droeg aan de riem (niet zo'n riem die je op jouw hangt maar de riem die je voor de flap doet waarmee je tas dicht doet), als je de tas bij het handvat pakte dan werd je uitgelachen (dat vonden ze nerderig). Achterlijk he? Helaas ging dat soms zo in dorpjes. Niet alles was vroeger beter. In een dorp comformeer je noodgedwongen. Nu doe ik dat niet meer zo sterk. Ik ken echter maar weinig studenten die met een mand of een tas achter rondfietsen.

Citaat
Maar daar is BBB niet toe bereid, dat hebben we hier al meermaals gelezen.
BBB weet zelf heel wat beter waartoe hij wel en niet bereid is. Om de woorden van Rafael te herhalen; 'de pot verwijt de ketel'.
Jij zegt zelf toch ook zonder schroom dat jij regelmatig de snelheidswet overtreedt. Wat is het verschil?

Citaat
Voor de goede orde: ik trek hier enkel maar de redenering van BBB door. Ik ben niet van plan daadwerkelijk mensenlevens in gevaar te brengen omdat BBB zich niet aan de wetten wil houden.)
Ik breng ook echt mensenlevens in gevaar doordat ik met een tas aan mijn stuur fiets ::)
Nogmaals, welke wet overtreed ik zolang ik een goede controle over mijn voertuig heb?
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 april 2007 - 16:27:50 door BBB »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 19 april 2007 - 16:11:34 »
Op een fiets kunnen wel andere bagagedragers gemonteerd worden dan een mandje. Zelfs voor een mountainbike bestaan er systemen om er een bagagedrager op de monteren. Het ridiculiseren van het mandje is een loos argument. Ik heb aan mijn fiets enkele grote fietstassen gemonteerd (ook wel gekend als smokkeltassen), daar krijg ik zonder enige moeite 2x 10 kg in kwijt en dat op een veilige manier.
Onder een bagagedrager kan je geen volle boodschappentas doen zonder een groot risico te lopen onderweg wat te verliezen. Zo'n smokkeltas kan inderdaad wel handig zijn zolang dat niet jouw achterwiel raakt. Dat fietst comfortabeler dan wanneer je ze aan het stuur hebt hangen, dat ga ik misschien wel eens doen.
Voor wie selectief leest (jij vast niet maar sommigen lijken de fietser een soort van hedendaags monster te vinden en daarbij de zonden van de automobilist heel wat minder waar te nemen) benadruk ik nog maar een keer dat ik niet de veiligheid compromitteer. Als het minder comfortabel fietst dan pas ik dientengevolge ook mijn snelheid, de scherpte van de bochten enz. aan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 april 2007 - 16:28:59 door BBB »