Meestal wegen de tassen overigens maar zo'n 5 kg. Ik stop de drank gewoon in mijn rugszak.
Deze groepen bestuurders mogen verwachten dat de automobilisten van het fietspad afblijven zolang ze er niet op kunnen zonder mogelijk deze bestuurders te hinderen.
Al eens ooit van pieprecht gehoord? Elke dag komt mijn voorbumper wel een centimeter of 30-40 over het fietspad hangen. Waarom? Omdat ik anders géén zicht krijg op de baan. Ik kijk zoveel mogelijk voor ik dit doe, maar als er daar een imbiciel komt afgefietst aan 40km/u, kan die echt niet verwachten dat ik hem zie. Of een ander kieken dat aan de verkeerde kant fietst. Het is niet mijn schuld dat zij ook geen inzicht hebben, ik ben ook maar een gewone mens, en kan ook niet direct alles gezien hebben.
Ik ben benieuwd welk artikel zegt dat de automobilist een pieprecht heeft.
Ik rijd ook auto, ook ik heb ervaren hoe veel kruispunten onoverzichtelijk zijn door bebouwing op de hoek
Dat je dan niet anders kan dan piepen daar ga ik mee akkoord. Dat piepen kan echter ook langzaam zodat je al hebt gezien ofdat er een fietser aankomt voordat je
heel het fietspad blokkeert. Het zal, hoop ik, toch wel duidelijk zijn dat ik het over dat type figuren had.
Laat het duidelijk zijn dat een fietser die 40 km/uur fietst op een fietspad waar hij voorrang heeft geen imbeciel is (is bij mijn weten een term die wordt gebruikt om iemands intelligentie uit te drukken). De automobilist die daarentegen ineens het ganse fietspad blokkeert is uiterst asociaal.
Er is een verschil tussen piepen en gans het fietspad blokkeren.
Ik ben ook benieuwd uit welk artikel jij het haalt dat er op een fietspad een maximumsnelheid zou gelden. Dat heb ik nog nergens kunnen lezen buiten de maximumsnelheid die aan alle bestuurders wordt opgelegd op dat moment. Zolang je maar jouw snelheid aanpast zodat je op tijd kan stoppen wanneer je voorrang moet geven is het in orde tenzij je door een 30 km-zone rijdt of de toekomstige 'Tour de France'-winnaar bent en bezig bent met een werelduurrecord op het fietspad). Bij mij persoonlijk komt mijn gemiddelde snelheid doorgaans niet boven de 30 km/uur (één keer uitzonderlijk 70 km in 2 uur dankzij gunstige wind, lange rechte wegen en zware vitesse). Meestal fiets ik gewoon tegen de25 km/uur en rem ik keurig af wanneer ik mogelijk voorrang ga moeten geven zodat ik in dat geval tijdig kan stoppen.
Draai je quote maar om, automobilisten mogen ook verwachten dat fietsers van 'onze' (Lees: de strook voorzien voor de auto's) rijstrook afblijven, maar hey, dat doen ze ook maar ook zelden.
In het voorbeeld van JC kan ik dit best begrijpen, dat je er niet op rijdt, en daar zal ik me niet aan storen. Maar als er pas, na 2 jaar een afgesloten weg te hebben, een spiksplinternieuw fietspad ligt van ruim anderhalve meter breed, en je weigert het te gebruiken, mag je gegarandeerd rekenen op een reactie van mijn kant.
De pot verwijt de ketel BBB...
Nu raak je toch echt kant noch wal. Ik heb nergens getypt dat ik ergens op de rijbaan fiets waar er een fietspad ligt. Dát zou ik nu niet in mijn hoofd halen tenzij mogelijk in een situatie zoals JC die beschrijft. Aangezien miijn leven mij lief is kies ik in dit deel van het landje voor hardlopen en zwemmen ipv wielrennen. Dat is een stuk veiliger. Wielrennen is voor mij iets voor de ardennen, niet voor een vlak gebied met druk verkeer.
Er zijn wetten waar je je dient aan te houden
Welke wet verbiedt om met tassen aan jouw stuur te fietsen?
Ik heb overigens ook nog nooit gehoord dat iemand een boete kreeg omdat hij met tassen aan het stuur fietst. Als jij een bron hebt waar anders uit blijkt dan hoor ik het graag.
Ik ken wel een wet die zegt dat je altijd er voor moet zorgen dat jij de beheersing over jouw voertuig hebt. Aan die wet voldoe ik altijd!
Ik pas mijn rijstijl dan ook aan aan de omstandigheden. Als ik met 2 zware tassen fiets dan maak ik geen scherpe bochten, dan houd ik rekening met de langere remweg en ontwijk ik categorisch de vele oneffenheden in de weg. Je zult mij dan ook nooit zien zwalken, zelfs niet een beetje.
Het verbaasd me dat sommigen zich hier zo druk om kunnen maken terwijl dezelfde mensen het wel doodnormaal lijken te vinden dat zo veel mensen eens 'per ongeluk' met een paar glazen alcoholische drank te veel op achter het stuur stappen en ze het ook doodnormaal vinden dat je eens 150 rijdt op de snelweg.
In ieder geval hinder ik werkerlijk niemand wanneer ik een tas aan het stuur heb hangen en breng ik niemand in gevaar, dat kan de dronken persoon die achter het stuur zit niet zeggen.
Dat is geen suggestie, dat is een objectieve vaststelling die iedereen elke dag opnieuw kan doen.
Een vaststelling is meestal subjectief, zeker zolang je er geen getal op kan plakken. Ik wacht in spanning op jouw bewijzen waarmee jij deze stelling onderbouwt.
Akkoord. Maar dan mogen de andere weggebruikers met minstens evenveel recht verwachten dat jij met je fiets van de rijbaan blijft als er een fietspad is, en al zeker van het trottoir. En de eerste fietser die nog al fietsend oversteekt op een oversteekplaats voor voetgangers als ik er aankom, zal er niet meer van afkomen met een geluidssignaal.
Wees gerust. Ik blijf altijd van de rijbaan wanneer er een fietspad is! Helaas kunnen veel automobilisten niet zeggen dat ze altijd van het fietspad blijven! Let wel, ik heb het nu niet over eventjes dwarsen als je daarbij je eigen eerst verwittigd ofdat je het kan zonder iemand te hinderen. Ik wil jullie er nog even aan herinneren dat je bij het oversteken van een fietspad nog altijd een maneuvre uitvoert en hierbij volgens de wegcode verplicht bent om de bestuurders op het fietspad hierbij niet te hinderen. De wet lijkt mij zeer duidelijk hierover.
Je kunt het misschien iets minder onveilig dan de doorsnee fietser, maar het is en blijft uiterst onveilig. Je moet geen ingenieur zijn om de krachten te berekenen die zakken van 10 kg welke aan het schommelen gaan door oneffenheden in het wegdek of een uitwijkmaneuver, via de hefboom van het stuur uitoefenen op het voorwiel.
Wees gerust, ik maak mij niet de illusie dat de wetten van de fysica niet voor mij gelden.
Ik pas mijn rijstijl aan aan de omstandigheden!
Ik zorg er voor dat geen uitwijmaneuvres hoef te doen door mijn snelheid aan te passen (meestal niet harder dan zo'n 17 km/uur, bij kruispunten op tijd remmen zodat ik indien nodig nog tot stilstand kan komen)!
Ik zorg er voor dat ik geen al te scherpe bochten maak!
Ik zorg er voor dat ik niet door een kuil van het wegdek rij!
Bedenk dat je bij zo'n stukje fietsen altijd perfect de weg kent aangezien je dit zo'n 2 keer per week doet. Je weet eventuele kuilen en tricky kruispunten dan wel te liggen. Ik kan overigens uit ervaring zeggen dat het fietsen wanneer het wegdek besneeuwd is (vooral met ijzel) pas echt gevaarlijk is, dan heb je daadwerkerlijk geen controle en dat doe ik om die reden dan ook niet meer. Zouden jullie daar iets over zeggen?
Wellicht heeft het één en ander ook te maken met hoe een persoon zijn fysiek is (niet op de persoon gericht, gewoon een algemene opmerking
). Het maakt waarschijnlijk veel verschil uit ofdat iemand zwaar weegt en een gebrekkige conditie heeft ofdat iemand een gezond gewicht heeft en 5-6 keer per week sport waaronder aerobe training. Dan nog geldt uiteraard dat je zeer goed jouw grenzen moet kennen maar het valt niet te ontkennen dat de verschillen groot zijn. De één kan nog niet een kwartier 8 km/uur lopen, de ander loopt de 20 km met een snelheid van 19,5 km/uur. De één tilt met moeite 10 kg met één arm, de ander tilt met speels gemak 25 kg met één arm. Ook dit is de fysische realiteit.
Aangezien JC en Eliomys wat sportiever zijn aangelegd zal ik het maar eens aan hen vragen. Kan je veilig fietsen met 2 zware tassen aan het stuur als je jouw rijstijl aanpast zoals ik hierboven omschrijf?
Hangt jouw gevoel van eigenwaarde dan af van wat een paar debielen ervan vinden?
Dat hangt er van af hoe veel mensen iets vinden en hoe belangrijk iets is. Als ze mij uit zouden lachen dat ik mijn gordel om zou doen dan zou ik ze laten lachen. Als ik echter niet zo'n mandje nodig heb...
Nu moet je weten dat ik uit een echte dorpscultuur kom waar het in de tijd dat ik opgroeide zo was dat de oma's en opa's met zo iets fietsten (of de meisjes die net konden fietsen) en je werd uitgelachen als je met zo iets fietst. Een ander voorbeeld: de boekentas was verplicht op de scholen (rugzakken waren verboden vanwege het feit dat de boeken gehuurd werden) en het was de norm dat je de tas droeg aan de riem (niet zo'n riem die je op jouw hangt maar de riem die je voor de flap doet waarmee je tas dicht doet), als je de tas bij het handvat pakte dan werd je uitgelachen (dat vonden ze nerderig). Achterlijk he? Helaas ging dat soms zo in dorpjes. Niet alles was vroeger beter. In een dorp comformeer je noodgedwongen. Nu doe ik dat niet meer zo sterk. Ik ken echter maar weinig studenten die met een mand of een tas achter rondfietsen.
Maar daar is BBB niet toe bereid, dat hebben we hier al meermaals gelezen.
BBB weet zelf heel wat beter waartoe hij wel en niet bereid is. Om de woorden van Rafael te herhalen; 'de pot verwijt de ketel'.
Jij zegt zelf toch ook zonder schroom dat jij regelmatig de snelheidswet overtreedt. Wat is het verschil?
Voor de goede orde: ik trek hier enkel maar de redenering van BBB door. Ik ben niet van plan daadwerkelijk mensenlevens in gevaar te brengen omdat BBB zich niet aan de wetten wil houden.)
Ik breng ook echt mensenlevens in gevaar doordat ik met een tas aan mijn stuur fiets
Nogmaals, welke wet overtreed ik zolang ik een goede controle over mijn voertuig heb?