Auteur Topic: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel  (gelezen 3050 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Gepost op: donderdag 14 augustus 2014 - 14:23:41 »
Citaat van: GVA
Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel

Eén op de vier jongeren rijdt dagelijks te snel, zowel in de bebouwde kom als op gewestwegen. Dat blijkt uit een enquête van automobilistenbond VAB. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20140814_01217377/kwart-van-jonge-bestuurders-rijdt-echt-overal-te-snel
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014 - 14:30:35 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014 - 16:14:19 »
Als de toegelaten snelheid steeds verder onder de V85 komt te liggen, rijdt uiteindelijk iedereen altijd te snel ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014 - 22:58:37 »
Omdat nogal wat bestuurders moeite hebben met hun snelheid aan te passen aan de omstandigheden (relatieve snelheid) beslist de overheid dan maar om de absolute snelheid te beperken naar een snelheid die vaak onder de V85 ligt en op vele plaatsen te traag is.
Geen wonder dat vele bestuurders die absolute snelheidsbeperking gevoelsmatig gaan overschrijden.

Absolute snelheid is meetbaar en bij overschrijding is het kassa-kassa.

Een veilige snelheidsvariatie op éénzelfde weg kan enorm verschillend zijn en toch zie je vaak 1 snelheidsbeperking.
Door 1 standaardsnelheidsbeperking op te leggen, leert men bestuurders het omgaan met relatieve snelheid af en dat is net hetgeen bestuurders nodig hebben om veilige inschattingen te kunnen maken.

Rijden met een aangepaste snelheid is veel moeilijker meetbaar, subjectief en biedt daardoor minder kassa-kassa-mogelijkheden. Daarom dat de overheid kiest voor simpele standaardsnelheidsbeperkingen.
Het gevolg hiervan is dat het rijden met een aangepaste snelheid, massaal wordt afgeleerd.

Hoe vaak zie je niet dat bestuurders, die nochtans trager rijden dan de toegelaten snelheid, veel te snel rijden?
Hoe vaak kom je niet op plaatsen waar de snelheidsbeperking ronduit belachelijk traag is?
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 augustus 2014 - 23:04:16 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014 - 09:49:11 »
Citaat
Eén op de vijf geeft toe dat hij bijna dagelijks te snel rijdt, bij jongeren tussen 18 en 24 is dat zelfs één op de vier. En opvallend: het gebeurt vooral op gewestwegen en in de bebouwde kom.

Dat is eerder aan de lage kant als men - ook de overheid # - weet dat vele snelheidsbeperkingen 20 kmh lager als de V85 liggen, en dan gewoon "door de strot geduwd wordn".

# http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf
pagina 9 onderste tabel V85 metingen: v85 2003 | v85 2004 | v85 2005 |  vooral de 70 kmh toen al*.

*deze limieten en metingen zijn natuurlijk ~ 10 jaar oud, vele wegsegmenten 90 kmh en 70 kmh, zelfs 50 kmh zullen wslk nogmaals 20 kmh lager gezet zijn.
* ook de V85-metingen van 120 kmh-wegen ontbreken, bij de 90 kmh is er ook geen onderscheid gemaakt tussen 1+1-weg en 2+2-veilige-middenberm-weg, wat slordig gedaan dus maar beter als niets,
later en beter snelheidsonderzoek heb ik niet meer gevonden op het www.
Met attitudemetingen -tot in den treure- kan men niet veel aanvangen, buiten dat de tendens negatief is... (wat een signaal is dat het snelheidsbeleid niet echt werkt...):
Citaat
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id=VS300155635&contentdomains=POLINFO&lang=nl

Negatieve evolutie
Net zoals in de vorige attitudemetingen vroeg het BIVV de respondenten in 2012 in welke mate zij het eens waren met enkele stellingen over snel rijden. Die stellingen zijn de attitudedoelstellingen die de Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid heeft vastgelegd. “Algemeen zien wij over de attitudemetingen heen een negatieve evolutie met betrekking tot de meningen over snel rijden”, zegt Van Damme. “Voor de stelling ‘snel rijden is voor mij sociaal onaanvaardbaar’ staan we in 2012 op het laagste punt sinds de eerste metingen: slechts 56% van de bestuurders gaat akkoord met de stelling. ...]

Meningen over snel rijden in attitudemeting 2003, 2006, 2009 en 2012. (Bron: BIVV)

Het Artikel 10 zou een van de "belangrijkste" artikelen van de wegcode moeten zijn...

Citaat
http://wiki.infopolitie.nl/index.php/V85

De V85

Begrip in de verkeerskunde. De maximale snelheid die door 85% van de weggebruikers op een weg wordt gereden. De overige 15 % overschrijdt de V85-waarde. In de verkeerskunde wordt aangenomen dat de V85-waarde symbool staat voor de weginrichting.

Bij klachten over snelheid wordt bij metingen veelal gebruik gemaakt van de V85. Indien de V85 (vrijwel) overeenkomt met de ter plaatse vastgestelde maximumsnelheid, heeft de wegbeheerder gezorgd voor een snelheidsregime, dat overeenkomt met de inrichting van de weg, 85% van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid.

Met name bij de beslissing om snelheidscontroles te houden op 30- en 60 km/h-wegen wordt gekeken naar de V85. Indien de V85 de vastgestelde maximumsnelheid ruim overschrijdt, correspondeert de inrichting van de weg niet met het snelheidsregime en zal de wegbeheerder maatregelen moeten nemen om snelheid en inrichting met elkaar in overeenstemming te brengen door aanpassing van de infrastructuur of het nemen van snelheidsremmende maatregelen, zoals de aanleg van drempels. Uiteraard kan ook de maximumsnelheid worden aangepast.

Voorbeeld
Bij een V85-waarde van 54 km/h rijdt dus 85% van de weggebruikers 54 km/h of zachter. 15% van de weggebruikers rijdt 54 km/h of harder.

Hiermee het nieuwe webdesign wat uitgetest.  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 augustus 2014 - 10:29:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014 - 13:37:08 »
Citaat
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id=VS300155635&contentdomains=POLINFO&lang=nl

Negatieve evolutie
Net zoals in de vorige attitudemetingen vroeg het BIVV de respondenten in 2012 in welke mate zij het eens waren met enkele stellingen over snel rijden. [...]

snel rijden: dat is het fundamenteel verkeerde uitgangspunt.

Noch snel rijden, noch sneller dan toegestaan rijden leveren op zichzelf gevaar op. Het gaat over sneller rijden dan in de gegeven omstandigheden nog aanvaardbaar veilig is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014 - 15:29:03 »
En hoor wie het zegt:

Citaat
“Het sociaal draagvlak voor overdreven en onaangepaste snelheid is immens groot”, reageert # Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet #. “Er moet absoluut een kentering komen inzake de sociale aanvaardbaarheid van te snel rijden indien we het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen willen reduceren.

# http://forum.christophoros.be/index.php?topic=4321.0 #
Staatssecretaris veiligheid Wathelet bijna rijbewijs kwijt, 36 kmh te snel (volgens de C43)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014 - 19:05:18 »
Noch snel rijden, noch sneller dan toegestaan rijden leveren op zichzelf gevaar op. Het gaat over sneller rijden dan in de gegeven omstandigheden nog aanvaardbaar veilig is.
Zover zijn ze hier in België nog niet, Jozef ...

Wegen die van 90 naar 50 toegelaten gegaan zijn, zonder enige aanpassing, zijn allerminst een uitzondering.

In een aantal gevallen, van 90 naar 30 ... schooltje langs de baan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014 - 21:54:50 »
Het gaat over sneller rijden dan in de gegeven omstandigheden nog aanvaardbaar veilig is.

En dààr wringt het schoentje ....

Diegenen die moeten beslissen hoe snel op een bewuste plaats nog aanvaardbaar is, hebben er gewoonlijk niks van begrepen.  En dus komen er almaar vaker absurd lage snelheidsbeperkingen.  't Is hier zelfs al zo erg geworden, dat een politierechter een snelheidsovertreder daarvoor vrijsprak ......
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 augustus 2014 - 10:53:40 »
Van Zuid-Frankrijk afgekomen via de péage's: Er wordt nauwelijks te snel gereden; uitzonderingen: Belgen, Ollanders, Britten!, Luxemburgers... en één enkele Fransman.
Het systeem met punten scoort.
De andere kant van de medaille: Vanaf Dijon zowat lege autosnelwegen die meer uitnodigen naar sneller te rijden dan de meeste autobahnen in Duitsland.
Snelheidsbeperkingen aan de (weinige) werken 90 km/u (belgië: 70-50 en zelfs 30 km/u)
De absurde lage snelheden die, maar al te vaak, in dit land toegepast worden zijn één grote uitnodiging om toch sneller te rijden, zeker voor jonge mensen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Kwart van jonge bestuurders rijdt echt overal te snel
« Reactie #10 Gepost op: zondag 31 augustus 2014 - 01:50:04 »
In Duitsland worden de "jonge" bestuurders veel minder geflitst maar veroorzaken veel meer ongevallen door overdreven snelheid (wegen überhöhter Geschwindigkeit) ...

om het duidelijk te maken (cijfers 2008, studie):

Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/neue-studie-zu-radarkontrollen-blitzer-verhindern-keine-unfaelle-a-816859.html
...

Junge Leute fahren riskant - werden aber selten geblitzt

Voss schreibt in seiner Untersuchung: "Fahrer aus Altersgruppen mit einem geringen Unfallrisiko werden übermäßig mit Punkten belastet, und Fahrer mit hohem Unfallrisiko werden zu selten kontrolliert." Zwar habe es seine Richtigkeit, dass jeder, der zu schnell fährt, bestraft werde, betont Voss. Aber im Hinblick auf die Verkehrssicherheit sei das jetzige Modell der Geschwindigkeitskontrollen ineffizient. "Die Polizei ist übereifrig beim Blitzen. Das ist kein angemessener Umgang mit Autofahrern", findet der Verkehrspsychologe.

Für seine Studie hat Voss zwei Datensätze aus dem Jahr 2008 unter die Lupe genommen: die Auflistung der Tempoverstöße und die Zahl der Unfälle wegen zu schnellen Fahrens.

Beide Statistiken sind nach Altersgruppen unterteilt. Aus den Daten lässt sich ablesen, dass das Unfallrisiko der Fahranfänger, also der 18- bis 20-Jährigen, besonders hoch war: pro Jahrgang wurden 2582 Unfälle registriert.
Im Vergleich zu der Gruppe der 25- bis 44-Jährigen, die mit 729 Unfällen pro Jahrgang das geringste Unfallrisiko aufwiesen, bauten sie also fast viermal so viele Unfälle wegen überhöhter Geschwindigkeit.

Genau diese Fahranfänger wurden aber, das zeigen die Zahlen, viel zu selten geblitzt. Stattdessen wurden die meisten Geschwindigkeitsverstöße in der Altersgruppe der 25- bis 44-Jährigen registriert - mit 52.600 pro Jahrgang mehr als doppelt so viele wie bei den jungen Fahrern. Im Hinblick auf das Unfallrisiko erwischt das bislang durchgeführte Kontrollkonzept also die Falschen.


Blitzerstatistik und Unfallrisiko: "Das ist kein angemessener Umgang mit Autofahrern"

Fahranfänger seien vor allem nachts und an Wochenenden im Auto unterwegs, sagt Voss. Damit ihre Geschwindigkeitsübertretungen erfasst werden, müssten die Kontrollen viel stärker als bisher zu diesen Zeiten stattfinden. Außerdem fordert der Verkehrspsychologe, dass die Blitzer viel öfter an Unfallschwerpunkten aufgestellt werden. Voss: "Lieber weniger Leute blitzen, aber dafür an Orten, wo viel passiert."
Die Untersuchung dürfte einigen Autofahrern als Beleg für eine Vermutung dienen, die es schon so lange gibt, wie in Deutschland Tempolimits überwacht werden. Denn das, was der Verkehrspsychologe Voss als einen nicht angemessenen Umgang mit Autofahrern bezeichnet, nennt der Volksmund gerne Wegelagerei.

Bekijk je de statistiek van de twee groepen is de verhouding totaal averechts en dit met factor 7,5... 18-22 jaar = verhouding 9,55, tov 25-44 jaar= verhouding 72,15  ...

m.a.w topicopener houdt totaal geen steek... ook # striktere snelheidscontroles hebben er echt geen bal mee te maken en zullen er helemaal geen verandering in brengen, want wie minder als de helft "gepakt wordt" maakt bijna 4 maal meer ongevallen door overdreven snelheid.
En nonchalant omspringen met de snelheidslimiet ??? Of zijn het nonchalante snelheidslimieten ?  :-X

Citaat
Eén op de vijf geeft toe dat hij bijna dagelijks te snel rijdt, bij jongeren tussen 18 en 24 is dat zelfs één op de vier. En opvallend: het gebeurt vooral op gewestwegen en in de bebouwde kom.

“Dat is veel”, reageert Maarten Matienko van BAB. “We weten dat iedereen wel eens te snel rijdt, maar dit zijn mensen die dat geregeld doen. Vooral in Vlaanderen zorgt dat voor veel extra gevaar. Langs onze gewestwegen staan, in tegenstelling tot in het buitenland, overal huizen en winkels. Er kan op elk moment een voetganger oversteken of een auto van een oprit rijden.De kans op doden en zwaargewonden is zoveel groter.”

Volgens VAB zijn er weinig echte hardrijders, maar springen veel bestuurders nonchalant om met de snelheidslimiet. “Belgen nemen zelf ruime marges en denken vaak: het is toch onredelijk om hier 50 te rijden. Dat komt door het beleid: onze politiediensten bouwen zelf vrij ruime marges in, omdat het parket het aantal overtredingen niet kan verwerken. Dan nemen bestuurders het ook niet meer zo nauw. # In Frankrijk en Nederland zijn de controles veel strikter en zie je dat soort gedrag niet.”
« Laatst bewerkt op: zondag 31 augustus 2014 - 02:10:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I