Auteur Topic: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'  (gelezen 5704 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 14:20:19 »
Om die reden snap ik ook niet dat er niet geïnvesteerd wordt in een 'flush' optie (zelfbedachte naam, ik claim hiermee het idee als dit ooit wordt uitgevoerd ;D) voor verkeerslichten aan afritten. Ik zou een detectie voorzien tot op de afrit van de snelweg; staat de afrit vol en zijn de andere richtingen aan het kruispunt rustig(er), dan zou ik een 'flush' uitvoeren: groen fase voor de afrit tot de afrit minimaal 3/4 terug leeg is. Bij storingen in de knoppen/lussen/... kan er een fallback zijn naar de standaard programmatieloop met een terugkoppeling naar W&V dat er een technieker vereist is. Veel veiliger voor het verkeer op de snelweg, nu is het een geknoei met wie zet zich op de pechstrook, wie zet zich op de rechtse rijstrook, ... Totale chaos die levensgevaarlijke situaties oplevert en eigenlijk toch zo belachelijk simpel opgelost kan worden.

Eigenlijk het omgekeerde als een toerit-dosering (zoals ik die in Rotterdam al gezien heb).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 18:46:13 »
Bert,
het 'Japanse systeem', zoals aan de Toyota garage aan de industriezone vind ik wel goed en veilig, enkel is er iets te weinig tijd om het kruispunt te ontruimen terwijl de fietsers en bromfietsers al groen hebben...
Geen te lange wachttijden. Fietsers, die op een knopje moeten drukken, krijgen na enkele seconden ongeveer 15 seconden groen.

Dit systeem zou ook meer veralgemeend kunnen worden maar tegelijk duidelijk gecommuniceerd moeten worden aan de bestuurders omdat dit nog niet veel voorkomt.  Een toevallige-passant-bestuurder verwacht zich niet aan dit gescheiden, conflictvrij systeem.

Toch iets om over na te denken, vind ik. Het zou veel dodehoekongevallen kunnen vermijden (maar hierover nadenken hadden ze in Brussel al lang moeten gedaan hebben  :( ).

Rafael,
Heel goed bedacht, vind ik, jouw Fluch systeem.  (maar dat hadden ze in Brussel al lang moeten gevonden hebben  :'( .
Misschien breng je ze op een idee!  ;) )


« Laatst bewerkt op: donderdag 11 september 2014 - 21:42:38 door de rijprof »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 11 september 2014 - 18:59:43 »
Om die reden snap ik ook niet dat er niet geïnvesteerd wordt in een 'flush' optie (zelfbedachte naam, ik claim hiermee het idee als dit ooit wordt uitgevoerd ;D) voor verkeerslichten aan afritten. Ik zou een detectie voorzien tot op de afrit van de snelweg; staat de afrit vol en zijn de andere richtingen aan het kruispunt rustig(er), dan zou ik een 'flush' uitvoeren: groen fase voor de afrit tot de afrit minimaal 3/4 terug leeg is. Bij storingen in de knoppen/lussen/... kan er een fallback zijn naar de standaard programmatieloop met een terugkoppeling naar W&V dat er een technieker vereist is. Veel veiliger voor het verkeer op de snelweg, nu is het een geknoei met wie zet zich op de pechstrook, wie zet zich op de rechtse rijstrook, ... Totale chaos die levensgevaarlijke situaties oplevert en eigenlijk toch zo belachelijk simpel opgelost kan worden.

Eigenlijk het omgekeerde als een toerit-dosering (zoals ik die in Rotterdam al gezien heb).
Die toerrit-dosering bestaat toch ook al op de 314 dacht ik.
Dat flush systeem, dat ik het nog nooit heb neergeschreven, daar denk ik elke dag aan als ik weer eens levensgevaarlijk sta aan te schuiven op de afrit Wommelgem.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 12 september 2014 - 10:29:59 »
Een gescheiden groen-fase tussen auto's (rijbaan) en fietsers (fietspad), zou dat een veiligere oplossing kunnen zijn?
Wat denken jullie?
Vooral eentje die de al bestaande files nog oneindig veel langer maakt ...

Bij de huidige wetgeving is het niet toegelaten alle fietsers gelijk "groen" te geven - en bij aanpassing zou dat op (fiets)drukkere ook een totale en onveilige chaos worden.

Gaat ook niet werken als je de fietsers tegelijk wijsmaakt dat ze vrolijk door rood mogen, ttz : "altijd groen".
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 12 september 2014 - 10:39:47 »
Bij de detectiesystemen van W&V moet je je niet teveel voorstellen.

Ik sta met de vroege steeds weer voor rood voor de hond zijn ** terwijl er niets van de E313 komt in Massenhoven.
Idem aan N14 x N116 .
Volgens W&V liggen daar detectielussen ...

Die op de N116 zijn recent precies terug in werking.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 12 september 2014 - 10:43:41 »
Zo'n "flush" systeem zou al lang standaard moeten zijn.
Het beperkt de tijd die je kwijt speelt aan stoppen en wachten voor rood, weer vertrekken voor groen, en de verminderd globaal de tijd dat "iedereen rood" heeft.

De Vlaamse favoriet is tegenwoordig evenwel "enkele sekonden groen", en weer wachten ...

Als de flikken het verkeer zo regelen, gaat het vlotter en verdwijnen de files aan een "vastgelopen" KP.
(manuele regeling met flikken ter plaatse verliest nog meer tijd aan wisselen van richtingen)
Probleem is dat ze dat meestal niet doen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 13 september 2014 - 00:37:37 »
waarom niet gewoon de goedkoopste oplossing toepassen
iedereen zich aan de wegcode houden
er zullen al veel minder ongevallen zijn

zolang er groepen bestuurders denken dat ze aparte rechten hebben zullen er met die bestuurders ongevallen blijven gebeuren
ieder 2 weken staat er wel een 'dodehoek' ongeval in de krant
je zou denken dat alle fietsers nu toch wel op de hoogte zijn van dit fenomeen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 13 september 2014 - 10:27:10 »
waarom niet gewoon de goedkoopste oplossing toepassen
iedereen zich aan de wegcode houden

ieder 2 weken staat er wel een 'dodehoek' ongeval in de krant
je zou denken dat alle fietsers nu toch wel op de hoogte zijn van dit fenomeen
Niet die van 6 ...

En de toepassing van de wegcode, is natuurlijk dat de fietser voorrang heeft.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #23 Gepost op: zondag 14 september 2014 - 21:37:02 »
Wat is volgens jullie de beste keuze?

Conflictvrij en (iets) langer wachten
of
Vlottere doorstroming met kans op meer dodenhoek ongevallen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #24 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 10:39:09 »
De conflictvrije afslagregeling linksaf werkt - hoe slecht ze ook in de wegcode staat - om het aantal ongevallen door voorrangsnegatie (afslaan) te minderen.
Maar de wachttijd aan dergelijke lichten is daardoor enkel omhoog gegaan, en vaak stevig.
Resultaat is dat men vaak begint "rond" te rijden - rechtsaf, keren, rechtdoor ipv linksaf te gaan, waarbij nog meer mogelijk conflictsituaties ontstaan.

Het aantal ongevallen nabij kruispunten met flitspalen is overigens zeer sterk gestegen de laatste jaren - toeval ???
(redelijk beperkt onderzoek UH naar effecten flitspalen aan kruispunten)

Eigenlijk is men voorrangs-symptomen aan het corrigeren met verkeerslichten ipv de (niet)naleving van voorrang prioritair aan te pakken.
Het resultaat zie je ...
Wat gaat uiteindelijk het effect zijn ?
Elk kruispunt vol lichten zetten ?
Elke voorrangssituatie oplossen met lichten ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #25 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 11:27:36 »
niet te vergeten dat de snelheid moet zakken hé  :-X

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #26 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 13:26:21 »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #27 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 14:26:56 »
Spelen deed je niet op straat.
Tja, maar nu spelen de ouders op straat, met de kinderen erbij
Vorige week reed ik op een smalle veldweg achter een fietsende vader met zijn 2 fietsende kindjes, die zeker niet ouder dan 6 waren.  De vader gaf het goede voorbeeld door spelenderwijs te zigzaggen van de ene kant van de weg naar de andere kant, zoals motorrijders op een circuit doen om hun banden op te warmen  :-\

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #28 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 17:20:43 »
Wat is volgens jullie de beste keuze?

Conflictvrij en (iets) langer wachten
of
Vlottere doorstroming met kans op meer dodenhoek ongevallen.

Ik ben uiteraard een voorstander van vlot verkeer. Maar niet ten koste van de veiligheid. Die blijft altijd en in alle omstandigheden mijn grootste prioriteit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Oproep fietsersbond: 'Ban vrachtwagens van de schoolpoort'
« Reactie #29 Gepost op: maandag 15 september 2014 - 17:39:53 »
niet te vergeten dat de snelheid moet zakken hé  :-X
Waardoor de verloren tijd elders nog zotter "ingehaald" wordt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder