De uitslag verkeersbarometer 1e semester stond in de krant, in mijn live krant een mini-berichtje op blz 14.
Het was immers negatief, anders stond het op de voorpagina...
online:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140918_01274494
...
In Vlaanderen stijgt zowel het aantal gewonden (+1.129) als het aantal doden (+13).
Vooral het aantal ongevallen met fietsers (+23 procent) springt in het oog. Ook bij motorrijders (+22 procent) en voetgangers (+7,8 procent) is de stijging onrustwekkend.
directe link:
http://www.bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Barometer%20_1e_semester_2014_NL.pdfLestelongevallen België: Voetganger Fietser Bromfietser Motorfietser Personenwagen Lichte vrachtwagen Vrachtwagen
Eerste 6 maanden 2013: 2078 3549 1663 1314 15592 1737 1049
Eerste 6 maanden 2014: 2240 4399 1808 1605 16352 1708 1078
Evolutie : +162 +850 +145 +291 +760 -29 +29
Evolutie % : +7,8% +24,0% +8,7% +22,1% +4,9% -1,7% +2,8%
Topic, qua verkeersdoden: in Brussel (-9 doden) en Wallonië (-6 doden) was "het weer veel slechter" als in
Vlaanderen +13 doden (allemaal terplaatse)

Voorlopig (1e semester) veranderd er dus niet veel tov 2013, zie tabel 1 page 4.
Uitschieter is het gestegen aantal doden met
(zware)vrachtwagen-betrokkenheid* met +22 doden, van 47 naar 69 op 6 maanden zie page 7...
Lichte-vrachtwagen-betrokkenheid
* : - 12 doden;
autoinzittenden: + 10 doden.
Kwetsbare weggebruikers incl. moto : - 8 doden (voetg.: -3 ,fiets.: -3, bromf. : 0 , motor: -2)
*In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de inzittenden van het andere voertuig worden meegerekend).