Auteur Topic: tui-kabels van de brug knappen af in Tisselt  (gelezen 1068 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: tui-kabels van de brug knappen af in Tisselt
« Reactie #1 Gepost op: zondag 21 september 2014 - 12:19:09 »
Vermoedelijk was de brug niet vergrendeld tijdens het afschrapen van het asfalt  ???

Scenario:

Wegdek hangt aan contra-gewichten om het gemakkelijker - met minder kracht - te liften.
Normale toestand : brugdek is zwaarder dan de contragewichten en blijft beneden.
Bij afschrapen verdwijnt een massa asfalt, maar dan staat de schraper er nog op.
Schraper rijdt brug af, en het plots veel lagere gewicht van het brugdek is onvoldoende om het brugdek beneden te houden terwijl de contragewichten aan de kabels trekken.
(Verschil in massa is voldoende om ook een of ander afremsysteem op de kabels te overtreffen)
Lichtste kant knalt omhoog tot tegen de eindaanslag, zwaarste kant wordt intussen half mee opgetrokken.
Tegen de eindaanslag begeven de kabels aan de lichtste kant het omdat die niet berekend zijn op de snelheid waarmee de massa van de brug beweegt, en de lichtste (!) kant knalt naar onder.

De zwaarste kant blijft ongeveer in balans met de contragewichten en blijft halverwege hangen .


Er zit duidelijk fundamenteel wat mis met het ontwerp van die bruggen en hun alles behalve fail-safe veiligheidssystemen ...
Eerder in Grimbergen:
http://www.grimbergen-virtueel.be/09geschiedenis/vervoer/zeekanaal/zeekanaal.htm
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder