Auteur Topic: brevet 2 is binnen  (gelezen 3230 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
brevet 2 is binnen
« Gepost op: zondag 21 september 2014 - 20:55:31 »
Binnen de rijschool, heeft men graag dat ik ook een brevet 5 ga behalen. 

Om les te geven in het zwaar vervoer.  Daartoe, moest je oospronkelijk ook een brevet 2 bezitten, praktijklesgever op de auto.  Ik ben dus een twee en een half jaar geleden aan die opleiding begonnen.  Werd me aangeboden door de rijschool, ifv het behalen van dat brevet 5.  Ik was al geslaagd voor mijn schriftelijke en mondelinge proef, en heb in juni mijn stage kunnen afwerken.  Eerder was de kans daar niet echt toe, door samenloop van omstandigheden.  Soit, ondertussen werd de voorwaarde om houder te zijn van brevet 2, om het brevet 5 te mogen behalen ... geschrapt.  Gelukkig was de consensus er al héél snel: je hebt die examens nu, we geven je de kans om dat éne examen ook nog te doen.  Dan héb je dat brevet tenminste.  Je bent nu ZO ver.

En gisteren was het dan uiteindelijk zo ver.  Ik moest mijn modelles gaan afleggen.  Eerst een gedeelte op privaat terrein.  Daarna een omloop openbare weg (door mezelf op voorhand uit te stippelen). 

Om 13.00 werd ik verwacht, maar er waren wat vertragingen opgelopen.  Enfin, om 16.45 kreeg ik dan EIN DE LIJK het verlossende antwoord: GESLAAGD !

Wellicht zal ik niet meteen veel werk hebben voor de categorie van de wagens.  Ik lig daar ook niet meteen van wakker.  Tenslotte heb ik een fulltime job op de melkerij, geef ik tussendoor theorie, en daarnaast is dan een beetje vrije tijd voor 't gezinnetje ook nog welkom.  Nu dus eerst nog ff hier van genieten.  En dan aan m'n stage beginnen voor brevet 5....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 21 september 2014 - 21:33:05 »
Proficiat Bert!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 21 september 2014 - 23:09:47 »
Allez proficiat !  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 september 2014 - 10:58:39 »
Dikke proficiat, Bert  ;)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 september 2014 - 11:04:13 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 22 september 2014 - 22:25:21 »
Ook van mij een welverdiende proficiat, Bert! Je moet het maar doen, naast een voltijdse job en met een kroostrijk gezin!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 22 september 2014 - 23:43:26 »
proficiat
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 september 2014 - 16:50:23 »
Bedankt, iedereen.

Ik ben wel ff door het oog van de naald gekropen, denk 'k. 

Je gaat de weg op, met een rijschooldirecteur, die de rol van leerling speelt.  Achterin de wagen, zitten een pedagoge, en de voorzitter van de examencommissie.  Drie juryleden, dus.  Je stelt zélf je traject samen. Optiek is doorgaans: dit is X, je leerling.  Je leerling begint nu aan zijn laatste half uur van een 20 uur durende rijopleiding, en jij (ik dus) moet hem nu een testrit geven, om te zien of je als lesgever hem een bekwaamheidsattest uitschrijft of niet.  Juryleden kunnen nadrukkelijk andere instructies opleggen, maar dat was bij mij niet het geval.

Op een bepaald ogenblik, wanneer de juryleden genoeg gezien hebben, onderbreekt men je examenrit.  Je moet dan de juryleden terug naar het examencentrum brengen.  Van toen af, viel het mij op, dat het jurylid nogal onaangepast snel reed bij verdoken kruispuntjes.  Was zo écht op het randje van wat nog enigszins veilig is.  Hmm, en dàt voor een rijschooldirecteur die al ettelijke duizenden keren een leerling gewezen heeft op dit soort verdoken kruispuntjes.  Kijken doet hij ook al amper, slechts vanuit zijn ooghoeken.  Naja, ik neem mij voor om er niks van te zeggen.  Ik ga m'n eigen ruiten hier niet ingooien door openlijk een jurylid te bekritiseren die mij zodadelijk nog punten moet toekennen.  Pas toen ik zag dat hij ook nog z'n linkervoet onder de koppeling stak, begon het bij mij te dagen.  F*CK, blijkbaar is het jurylid nog altijd de rol van leerling aan het spelen.  En ik heb hier al de hele tijd niet gereageerd!  Was ff stressen.  Ik heb dan meteen, nog in de auto, mij naar de voorzitter van de examencommissie gericht en het hem eerlijk gezegd, dat ik dus niet doorhad X nog steeds de rol van leerling aan 't spelen was.  "Ach, dat is een begrijpelijk misverstand.  U mag er vanaf nu dus opnieuw uitgaan dat X nog steeds de rol van leerling speelt".  En ik moet eerlijk zeggen: men heeft mij er ook niet op aangesproken.  (Oef)

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: brevet 2 is binnen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 23 september 2014 - 17:35:30 »
Van toen af, viel het mij op, dat het jurylid nogal onaangepast snel reed bij verdoken kruispuntjes.  Was zo écht op het randje van wat nog enigszins veilig is.  Hmm, en dàt voor een rijschooldirecteur die al ettelijke duizenden keren een leerling gewezen heeft op dit soort verdoken kruispuntjes.  Kijken doet hij ook al amper, slechts vanuit zijn ooghoeken.

Zeg, kon die koerskemel geen minder gevaarlijke fouten bedenken om je te testen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."