Je bent echter redelijk zeker dat een wagen met lage officiële cijfers beter zal uitvallen als een wagen met hoge cijfers.
Hangt er vanaf hoever ze uit mekaar liggen, een auto met een iets hoger NEDC-verbruik - zelfs tot 0,5 liter verschil - kan in de praktijk toch even zuinig zijn.
Dit ontneem ik uit autotijdschriften waar ze dikwijls vergelijkingstest doen, en waar dezelfde testrijders de verschillende auto´s testen, ze testen meestal op circuit, de zogenaamde verbruiksritten:
bvb
http://www.auto-motor-und-sport.de/so-testet-auto-motor-und-sport-den-kraftstoffverbrauch-22-696942.htmlADAC heeft ook zo´n bepaalde verbruikscyclus die veel realistischer is;
qua milieu of hun sterren-Ecotest heeft ADAC een eigen extra autobahncyclus ingevoerd mét airco aan en natuurlijk tot 130 kmh:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest_alt_2003-2011_118922.pdf zie grafiekpulsen: in de regel 130 kmh met 7 x 110-130 km en 2 x 80-130 kmh acceleraties, vanuit 80 kmh wordt "teruggeschakeld".
In de regel neemt men een vuistregel dat het minimumverbruik in de praktijk 1 liter boven het NEDC-verbruik ligt (na wat googlen) toch voor de klassieke brandstofmotoren benzine of diesel.
Ik heb wel vastgesteld dat het met een DSG-bak gemakkelijker valt een lager verbruik te halen, het rijden is ook anders en men laat meer uitbollen.
In de lange 7e versnelling remt de auto ook veel minder op de motor en gaat men automatisch langer uitbollen, men gaat in de regel veel eerder van het gas toch als men vooruitziend rijdt. De laatste tijd (mooi weer) wisselde ik beide auto´s wat af, eentje met DSG-7 en de andere met handgeschakelde-5.