De 30-50-70 zonitis begon sinds ~ 2002 (Londerzeel ? ) en de drempel-plateau-meubilair-wildgroei ...
heeft uiteindelijk ook niets geholpen, we zakken steeds verder weg onder het EU-gemiddelde:
Londerzeel was inderdaad het eerste dorp met deze onzin. Dit startte zelfs al in 2001.
Al die maatregelen hebben gezorgd voor een belangrijke vermindering van de gemiddelde snelheid op Belziekse wegen. Vroeger haalt ik makkelijk 60 km/u gemiddeld op een traject van 15 à 20 km. Nu is dit een pak lager. Je mag al tevreden zijn wanneer je 40 km/u haalt.
Ik rijd nu regelmatig met de fiets naar Leuven omdat dit me ongeveer even veel tijd kost dan met het openbaar vervoer. Over de 26 km doe ik met een normale herenfiets zo'n 1u10min. Met de trein en te voet gaat het misschien 10 min sneller, met de auto kost het me in de spits ook ongeveer een uur. De totale ontmanteling van de Leuvensesteenweg zit daar natuurlijk voor iets tussen. Vroeger was deze over het grootste gedeelte nog 90 km/u, nu quasi overal 70 en enkele stukken 50. In Herent heeft men een stuk 2x2 ontmanteld tot 2x1 met een betonnen drempel in het midden zodat er niet kan ingehaald worden.
Anno 2014 halen we een gemiddelde snelheid vergelijkbaar met een postkoets van enkele eeuwen terug, zielig landje!