Auteur Topic: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.  (gelezen 14306 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Gepost op: maandag 27 oktober 2014 - 16:57:34 »
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1867804/2014/04/29/Aantal-verkeersdoden-in-Europa-gehalveerd.dhtml

België gebuisd
In België daalde het aantal slachtoffers per jaar minder snel dan het Europese gemiddelde (6,5 procent en 7,4 procent)
. Bovendien blijkt dat 50 procent van de Belgen zich niet aan de snelheidslimiet houdt op de landelijke wegen.
(bij door de strot geduwde 20 à 50 kmh lagere limieten is dat laatste zeker geen verrassing, met het aantal verkeersdoden zal het alleszins zeer weinig te doen hebben, mss zelfs integendeel, zie V85-gebaseerde limiet...)

2013 verkeersdoden/inwoners:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm

Citaat
               2001      2010   2012   2013
1. Zweden   66   28   30   28
2. Verenigd Koninkrijk   61   30   29   29
3. Denemarken   81   46   30   32
4. Nederland    62   32   34   34 (cbs.nl)
5. Spanje   136   53   41   37
6. Duitsland   85   45   44   41
7. Ierland   107   47   35   42
8. Slowakije   114   69   55   42
9. Finland   84   51   47   48
10. Frankrijk   134   62   56   50
11. Cyprus   140   73   61   53
12. Malta   41   36   27   54
13. Oostenrijk   119   66   63   54
14. Italië   125   70   62   58
15. Hongarije   121   74   61   59
16. Estland   146   59   65   61
17. Slovenië   140   67   63   61
18. Portugal   163   80   68   62
19. Tsjechië   130   77   71   63
20. België   145   77   70   65
21. Griekenland   172   112   92   81
22. Bulgarije   124   105   82   82
23. Litouwen   202   95   99   85
24. Kroatië   146   99   91   86
25. Letland   236   103   85   86
26. Luxemburg   159   64   66   87
27. Polen   145   102   93   87
28. Roemenië   109   117   101   92

EU-gemiddelde  113     62   56   52
Nu wel 28 EU-landen (+ Kroatië), ondanks malheurke van Luxemburg zijn we van de 19e naar 20e gezakt, dalende trend ~ 0,9 %-ptn slechter als de andere EU-landen.

BE: 65 heeft dus 25% meer verkeersdoden per miljoen inw. als het EU gemiddelde: 52.
« Laatst bewerkt op: maandag 27 oktober 2014 - 18:00:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #1 Gepost op: maandag 27 oktober 2014 - 20:00:40 »
Malta is niet goed bezig - een paar verkeersdoden meer of minder veroorzaken daar enorme schommelingen
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #2 Gepost op: maandag 27 oktober 2014 - 20:48:25 »
Malta is niet goed bezig - een paar verkeersdoden meer of minder veroorzaken daar enorme schommelingen
Even checken is me ook opgevallen + 100 %  :-\ , ook GHLuxemburg + 32 %,  en ook Ierland + 19 % meer verkeersdoden als een jaar eerder...
Na checken is het idd ~ + 100 % , LUX + 32 % , Ierland + 17 % om juist te zijn...

Die oude en nieuwe cijfers 2012 2013 van Eurostat kloppen niet volgens het jaarverslag van Malta en bron Irtad
Malta had 18 verkeersdoden in 2013, in 2012 zelfs maar 9.  Idd niet goed bezig. naja hoeveel toeristen zijn daar bij ?

Moet dus afgerond 40 (40,3) verkeersdoden zijn per miljoen inwoners in 2013 en geen 54 volgens Eurostat,
... in 2012 een uniek boerejaar of maar 9 doden = 20,9 doden per milj inw, of toch uiteindelijk een stijging van ~ 100 %, kan gebeuren na een extreem jaar.

Malta heeft  # 446.547 inwoners 2013 (421,364 in 2011 volgens off. ref), en het toerisme is daar zeer belangrijk met 10 % meer toeristen als een jaar eerder pakweg 111.000 méér (en dat is boven het miljoen toeristen hé) , zeker niet te verwaarlozen, ook te vinden in het jaarrapport.
# http://www.lc.gov.mt/mediacenter/PDFs/1_Population%2031-3-13.pdf

verkeersdoden page 59 onderaan, verkeersdoden, of total fatal injuries:
Citaat
http://www.nso.gov.mt/statdoc/document_file.aspx?id=4061

Table 7.6. Total injuries sustained in road traffic accidents by district/region and type of injury
                       2013
          Slight  Grievous Fatal Total
MALTA  1,299  265       18    1,582
Die 18 verkeersdoden in 2013 zijn respectievelijk ingedeeld in: 12 voertuigbestuurders, + 1 voeruiginzittende + 5 voetgangers.


Het is niet de eerste keer dat ik fouten ontdek bij eurostat, naja ze zeggen ook dat het soms om voorlopige cijfers gaat, kunnen ook extrapolaties zijn van 2 of 3 quartalen.

Ik check ook dikwijls na op Irtad die zijn in de regel redelijk up to date en correct: (hebben ook kwartaalcijfers)
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
even checken:
Citaat
Variable   Country   Type           2013   2012   (2011)   2010   2009   2008
Road Fatalities (number)   Malta   18       9      (18)         15         21      16

Voor Malta moet het dus zijn, afgerond
                      2010 2012 2013   2012/2013 %
Malta              36      21      40      + 100 %         ipv 36   27   54 + 100 %

Ierland heeft nog geen cijfers bij Irtad in 2013  ( 4,6 milj inw. 2013 http://www.cso.ie/en/releasesandpublications/er/pme/populationandmigrationestimatesapril2014/#.VE67I_mG98d  )
Citaat
Variable   Country   2013   2012   (2011)      2010   
Road Fatalities  Ireland  #190    162    (186)    212   
dodencijfers Eurostat voor Ierland kloppen wel per milj inw van 2012 en 2010 en van 2013 bijna ook, moet 17 % stijging zijn van 35 naar 41 (en niet 42)
Eens verder kijken
Citaat
http://www.rsa.ie/RSA/Road-Safety/Our-Research/Deaths-injuries-on-Irish-roads/
In the period Jan-December 2013 there were 181 fatal collisions resulting in # 190 fatalities on Irish roads.   This represents 29 more collisions and 28 more deaths compared to the same period in 2012; and overall a 17% increase in deaths compared to 2012.
Ierland 2013 2012 2010  2012-2013         Eurostat
d/milj   41     35      46       17 %        42    35  47   19 %

Luxemburg nog: (537.000 inw. 2013 en navenant dalend naar 2011-2010 :  http://www.statistiques.public.lu/stat/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=397&IF_Language=fra&MainTheme=2&FldrName=1  )
Citaat
Variable   Country             2013   2012   (2011)   2010   
Road Fatalities Luxembourg   45     34          (33)        32
per milj inw : 2013  2012  2010  2012-2013
Luxembourg:  84    65    64        32 %   Eurostat geeft   87   66   64...  32 %

Tja het zal wel aan de controle of definitie vh aantal inwoners liggen.. begin-einde of gemiddelde vh jaar. Ik neem de overheidslink van Luxemburg wslk per 1 jan, dan kan Eurostat dat toch ook ?

Soit men ziet ook aan Ierland en Luxemburg dat ze een zeer goed (boere)jaar hadden in 2012 dan volgt meestal de rekening het jaar daarop, eigenlijk moet men steeds het gemiddelde van 3 jaren nemen om die eerder toevallige extremen af te vlakken zeker bij landen met zeer weinig inwoners. Naja alle inwoners zijn ook weggebruikers ik vind die norm verkeersdoden/inwoners toch OK, het zijn ook beide de nauwkeurigste geregistreerde cijfers. 
« Laatst bewerkt op: maandag 27 oktober 2014 - 22:38:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2014 - 11:55:35 »
BE: 65 heeft dus 25% meer verkeersdoden per miljoen inw. als het EU gemiddelde: 52.

Gaan ze de toegelaten snelheden dan nog eens verlagen? Stelt niemand van de 'beleidvoerders'(?) het beleid alleen gefixeerd op snelheid in vraag?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2014 - 13:17:43 »
Kijk eens rond je, buiten deze woestijn is er niks ...  ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 oktober 2014 - 15:57:53 »
Kijk eens rond je, buiten deze woestijn is er niks ...  ;D
Idd...  ;D

En de weg(rand)infra in voormalige Oostblokstaten wordt steeds beter (vooral de vlotte wegen), als nu het rijden -bij stevige - dronkenschap daar gaat verminderen (zoals bvb in Hongarije)
... en de gordeldracht daar ook stevig omhoog gaat,  en sowieso hun wagenpark steeds veiliger wordt... 
... mmh dalingspotentieel hebben die landen alleszins meer als BE.

dan gaat flits-BE nog een paar plaatsen dalen op de ladder, Luxemburg zal ons wslk al inhalen volgend jaar.

en dan nog een paar ex-Oostbloklanden binnen enkele jaren...:
Citaat
23. Litouwen   202   95   99   85
24. Kroatië   146   99   91   86
25. Letland   236   103   85   86
26. Luxemburg   159   64   66   87
27. Polen   145   102   93   87


  De zoneborden 20-40-60 liggen al klaar  ;D  >:D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 oktober 2014 - 16:04:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline pieter

  • Starter
  • *
  • Berichten: 10
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 12 november 2014 - 17:39:57 »
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 12 november 2014 - 19:39:05 »
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!

Hallo en welkom, als Nederlander mag je inderdaad tevreden zijn.

Uiteraard daalt het aantal verkeersdoden, de steeds veiligere auto´s (passief, aktief, voetgangersveiligheid, ...) hebben daar zowat het allergrootste aandeel aan, snellere hulpdiensten en medische evolutie eveneens een significant deel, enz...

Het deel wat het verkeersveiligheidsbeleid bijdraagt zou men dan ook in de evolutie moeten kunnen aflezen...

Voor bepaalde landen is dat relatief goed tot zeer goed, voor bepaalde landen zoals België is dat eigenlijk onder alle verwachtingen.
In 1996-1997 bvb stond BE 2 jaar 12e van 27 landen, sindsdien ging het steeds meer langzaam maar zeker achteruit.

Ooit stonden we zeker in de top 5 van "verkeersontwikkeld" Europa, ttz ergens vóór de oliecrisis 1973 toen er nog geen verplichte gordeldracht of (lage) snelheidsbeperkingen bestonden, en uiteraard er amper handhaving was, ook de wegrandinfra was eerder simpel, enz...

De vorige link van Eurostat geeft bvb het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners van 1965 weer:
ik citeer voornamelijk landen met (ruw) vergelijkbare mobiliteit en weginfra, kijk welke cijfers Nederland en België toen hadden ...
Citaat
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm
Lidstaat  ¦ Verkeersdoden per miljoen inwoners
   Jaar  1965      ------ > ..   2013  Evolutie %

1. Verenigd Koninkrijk 146 ..  29     - 80%
2. België  147            ..           65     - 56% (-42 % bij vuistregel gemiddelde 3 jaren zie volgende post, enkel verkeersdoden niet per milj.inw.)
3. Zweden 170           ..         28      - 83%
4. Italië  186               ..         58     - 69%
5. Nederland 202         ..        34     - 83%  (-78 % bij vuistregel gemiddelde 3 jaren, enkel verkeersdoden niet per milj.inw.)
6. Denemarken 212     ..        32     - 85 %
7. Duitsland 234         ..         41     - 83 %
8. Frankrijk 249          ..         50     - 80 %  (-71 % bij vuistregel gemiddelde 3 jaren, enkel verkeersdoden niet per milj.inw.)
9. Oostenrijk 252        ..        54     - 79 %   

Naja, ik denk ook dat de oneliner " Elke verkeersdode is er een teveel " uit Vlaanderen stamt... of was het Nederland ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 november 2014 - 21:23:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline pieter

  • Starter
  • *
  • Berichten: 10
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 16:03:19 »
Ik begrijp je punt en daar geef ik je ook grotendeels gelijk in. Maar toch vraag ik me ook af in hoeverre deze aantallen niet afhankelijk zijn van toevallige omstandigheden? Je hebt in principe maar een paar 'drunk drivers' nodig om het percentage enorm te laten stijgen.... lijkt mij?! Lijkt me interessant om dit statistisch te onderzoeken.

Aan de andere kant las ik op de website van de EU dat het aantal zwaargewonden een kleinere daling doormaakt. Mogelijk omdat er door de snellere hulpdiensten en medische evolutie levens gered kunnen worden, maar daardoor er dus wel een flink aantal zwaargewonden zijn?

Maargoed, dat Belgie niet langer in de top 5 van "verkeersontwikkeld" staat, vind ik niet zo heel verassend. Haha, als ik in het weekend wel eens naar Nederland ga, merk ik toch altijd wel een duidelijk verschil in de infrastructuur!  ;)


Naja, ik denk ook dat de oneliner " Elke verkeersdode is er een teveel " uit Vlaanderen stamt... of was het Nederland ?
Haha, geen idee! Hij lijkt uit Vlaanderen te komen, maar ik ken hem wel in ieder geval!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 december 2014 - 12:26:57 door pieter »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 18:52:59 »
Ik begrijp je punt en daar geef ik je ook grotendeels gelijk in. Maar toch vraag ik me ook af in hoeverre deze aantallen niet afhankelijk zijn van toevallige omstandigheden? Je hebt in principe maar een paar 'drunk drivers' nodig om het percentage enorm te laten stijgen.... lijkt mij?! Lijkt me interessant om dit statistisch te onderzoeken.
Toevallige omstandigheden ? Men moet eigenlijk gemiddeldes van 3 jaar nemen om een toevallig slecht jaar af te vlakken maar heel veel verandert dat meestal niet, het zou ook slechter kunnen worden.

Anders begrijp ik niet wat je daarmee bedoelt, aangezien het een evolutie is van 27-28 landen over een periode van 48 jaar. Zo een tiental landen zijn op zich redelijk goed te vergelijken wat evolutie betreft. De cijfers spreken voor zich. Toevalligheden gebeuren geen 48 jaar achtereen over zoveel landen tegelijk.

De statistische vuistregel is steeds een gemiddelde van de eerste 3 jaren te nemen en te vergelijken met het gemiddelde van de 3 laatste jaren, zo vlakt men een toevallig slecht jaar af. Men zou dan de verkeersdoden (1965-67)/3 moeten vergelijken met (2010-2013)/3. Even doen:
Bron grafisch 1951-2012 : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/  zie Chart, muiswijzer op kurve zetten:
Doden 1965-67: (1392+1291+1359)/3 = 1347 tov 2011-2013 (862+770+724)/3= 785 of een daling van slechts - 42 % ipv van -56 % vorige post wat wel per milj inwoners is , even aangevuld..., natuurlijk moet men dat voor de andere landen dan ook zo doen, kan meevallen kan tegenvallen..., voor Frankrijk heb ik het ook gedaan, gaat van -80 % (per milj inw.) naar -71 % enkel verkeersdoden gemiddelde basis 3 jaren, voor Nederland van -83% naar -78%.

Tabel 1995-2013 : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/

BE bengelt qua evolutie steeds achteraan bij de vergelijkbare landen van "West-Europa" als men de mooiste kersen er niet grafisch uitpikt...

Alle landen van de EU stellen zich als doel het aantal verkeersdoden telkens te proberen halveren binnen een vaste periode (10 jaar), dit begon in 2000 en dan weer in 2010 (10 statistische jaren 2000-2010; 2010-2020)
http://www.standaard.be/cnt/dmf23062008_039  (afgeronde 1470 =  1500/2 = 750 doden was het doel voor 2010, Be haalde 841 na correctie
http://www.knack.be/nieuws/belgie/schouppe-wil-halvering-verkeersdoden-tegen-2020/article-normal-22780.html nieuw doel  840/2 => 420 in 2020, zie grafisch onderaan.

Ondanks dat BE toen op een slecht jaar begon (# 2000, ~ 1500 doden en toen al 20e op 27 landen) haalden ze het niet, of ze het tegen 2020 gaan halen ? 420 doden zou het nieuwe doel zijn (840/2).


http://www.indicators.be/nl/indicator/verkeersongevallen-aantal-doden?detail=


http://www.verkeersnet.nl/10941/aantal-verkeersdoden-belgie-gedaald/

« Laatst bewerkt op: donderdag 13 november 2014 - 21:26:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 19:35:20 »
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!
Je hebt wel je kans op een zwaar (of erger) ongeval verdubbeld door te verhuizen ... uitkijken dus   ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 21:55:09 »
België heeft de minst professionele rijopleiding* in Europa, een verwittigd mens is er twee waard.  ;)

*
Citaat
http://www.gva.be/cnt/aid1371918/bijna-3-jonge-verkeersdoden-per-week-in-belgie
...
Daarmee staat ons land op een dramatische laatste plaats van de West-Europese landen en derde laatste van alle Europese lidstaten die werden geanalyseerd door Europese Commissie en van de FIA.
... Een vergelijkend onderzoek van de FIA toont aan dat ons land de minst professionele rijopleiding van heel Europa heeft".

verkeersdoden vooral bij de jonge mannen... ~ 3 x slechter als NL...:
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 november 2014 - 21:58:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline pieter

  • Starter
  • *
  • Berichten: 10
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #12 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 09:18:13 »
Ok Michel, je hebt me overtuigd.
In deze infographic zijn ook nog een paar landen extra opgenomen.

Offline pieter

  • Starter
  • *
  • Berichten: 10
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #13 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 09:22:07 »
Heb deze gegevens nog nooit eerder gezien! Nederland doet het goed in de lijst zeg! Maar hey, zolang de verkeersdoden elk jaar minder worden, vind ik dat de berichtgeving positief mag zijn!
Je hebt wel je kans op een zwaar (of erger) ongeval verdubbeld door te verhuizen ... uitkijken dus   ;)

Haha. Maar toen ik drie jaar geleden verhuisde, nam ik eigenlijk nog meer risico!  ;)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #14 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 12:45:28 »
Ok Michel, je hebt me overtuigd.
In deze infographic zijn ook nog een paar landen extra opgenomen.
:)

Mooie infographic, wslk cijfers op basis van 2010, soms 2009.
Te zien aan kleurtje Portugal dat in 2011-2012-2013 wel betere cijfers had als België, eigenlijk zou Be nu dat pink-kleurtje moeten hebben in Europa.

Hier de cijfers 2011, BE 21e plaats op 27 ...:

http://www.nrso.ntua.gr/index.php/data/item/457-road-fatalities-per-million-population-european-union-2002-2011.html
Bron ETSC: http://www.nrso.ntua.gr/images/stories/data/nrso-eu51-2011.pdf

Raar bij doodslag per inwoner staat BE 23e op 29 ... of eigenlijk op dezelfde plaats (UK=1 land) :

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/File:Homicide_rate_per_100_000_population,_average_per_year,_2005-2007_and_2008-2010.png
« Laatst bewerkt op: maandag 17 november 2014 - 14:59:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I