Auteur Topic: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.  (gelezen 15371 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #15 Gepost op: maandag 16 maart 2015 - 12:57:18 »
Evolutie verkeersdoden snelwegen enkel Vlaanderen, hetzelfde tragisch record-flitsbeleid...
opmerkelijk of voor mij niet-verrassend is dat Vlaanderen het zelfs slechter doet als BE en dus Wallonië qua evolutiecijfers... (waar amper geflitst wordt (zeer weinig snelwegflitspalen) en geen trajectcontroles bestaan)
bron via ETSC:
Citaat
http://departement-mow.vlaanderen.be/nl/press-release/veiligheid-vlaamse-snelwegen-verbetert-maar-blijft-onder-europees-gemiddelde

In 2013 telde de Europese Unie ongeveer 1900 verkeersdoden op autosnelwegen, of 7% van het totale aantal verkeersdoden in de EU. In Vlaanderen gaat het om 48 doden, of 12,5% van alle verkeersdoden in onze regio. Over een periode van tien jaar, tussen 2004 en 2013, is het dodental op Europese autosnelwegen nagenoeg gehalveerd (-49%). Dit komt overeen met een gemiddelde jaarlijkse afname van -8,2%. In Vlaanderen nam het dodental op autosnelwegen over dezelfde periode met iets minder dan een derde af (-31,4%), of -6,0 % op jaarbasis.
 
Vlaanderen presteert met deze cijfers slechter dan het gemiddelde voor heel België, dat -36,0% bedraagt, of -6,4% op jaarbasis. We doen het minder goed dan onze directe buren Nederland (-8,5%) en Duitsland (-6,6%), maar wel beter dan Frankrijk (-3,8%). De ETSC noteerde de sterkste jaarlijkse dalingen over de periode 2004 tot 2013 in Litouwen (-19,9%), Slovakije (-14,4%) en Spanje (-13,2%). Ook in Denemarken, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Tsjechië, Nederland en Italië was de daling groter dan het Europese gemiddelde.
 
De ETSC berekende ook het overlijdensrisico op basis van het aantal gereden kilometers. In de slechtst presterende landen is dit risico meer dan vier keer hoger dan in de beste landen. Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden en Nederland hebben met 1 dode per miljard voertuigkilometers de veiligste snelwegen. Polen en Hongarije tellen meer dan 4 en Litouwen zelfs meer dan 5 doden per miljard voertuigkilometers. In Vlaanderen bedraagt het overlijdensrisico op snelwegen 2,3 doden per miljard voertuigkilometers, iets lager dan het gemiddelde voor België (2,9). Ter vergelijking, het overlijdensrisico voor alle Vlaamse wegen samen bedraagt 6,9 doden per miljard voertuigkilometers.
 
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts is niet tevreden met de cijfers voor Vlaanderen: 'Ik word niet vrolijker van deze cijfers. Ook de verkeersveiligheidscijfers voor 2014 zien er niet goed uit. De dalende trend in de statistieken lijkt in Vlaanderen te stagneren. Structurele maatregelen zijn dan ook nodig. Ik ga ingrijpen, al vanaf de rijopleiding. Maar ook de handhaving wordt opgevoerd. Ik ga met name sterker inzetten op trajectcontrole. Het kan wel degelijk beter en veiliger', aldus minister Weyts.


ook:
Citaat
http://ingridpira.be/verkeer/aantal_doden_op_vlaamse_snelwegen_hoger_dan_europees_gemiddelde_-_weyts_moet_nu_handelen_-_5

Door redactie op do, 05/03/2015 - 16:42

Gisteren maakte de ETSC bekend dat er per jaar 1900 mensen sterven op Europese autosnelwegen. Dat is 7 % van het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de EU. In Vlaanderen vallen er 12,5 % van het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers op Vlaamse autosnelwegen. Hier kan de reactie zijn : “Normaal, want Vlaanderen heeft in verhouding meer autosnelwegen, dus is het aantal verkeersdoden hoger”.
Doet Vlaanderen het slechter ? Ja, want er is een andere barometer, nl. de daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op autosnelwegen. En dan zien we dat het aantal dodelijke slachtoffers op Europese autosnelwegen de laatste tien jaar daalde met 49 % en datzelfde aantal op Vlaamse autosnelwegen met 31,4 %. Het risico om een dodelijk slachtoffer te worden op een Vlaamse autosnelweg is dus een pak hoger dan op een Europese snelweg.

Om op eerste reactie een vb te geven:
In het snelwegrijke en zeer drukke Nordrhein-Westfalen daalde het aantal snelwegdoden in dezelfde tien jaar met bijna 59 % (van 138 naar 57= -58,6 %)

bronnen:
2003: pdf nrw.de tabel 1: 138
2013: 57
Citaat
pdf page 26
Getötete auf Autobahnen
2009-2010-2011-2012-2013
..73 ... 77 ... 72 ... 55 ... 57
Van het vergelijkbare dichte Nederlandse snelwegennet kan ik ook de evolutiecijfers terugvinden.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 16 maart 2015 - 13:23:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #16 Gepost op: maandag 26 oktober 2015 - 19:09:10 »
Nog een oude evolutiegrafiek gevonden die nog eens dieper op het verkeerswanbeleid drukt.
België allerlaatste op 28 landen met maar 36 % daling op 15 jaar, bron Eurostat via OECD.

Of België daalt ~ 30 % slechter als gemiddeld EU.

http://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264183896-en/01/06/index.html?itemId=/content/chapter/9789264183896-9-en
met uitleg van de evolutiecijfers.

directe link

Figure 1.6.3 Decline in transport accident mortality rates, 1995-2010 (or nearest year)


Source: Eurostat Statistics Database. Data are age-standardised to the WHO European standard population.

2013-2014 is BE er ook niet op vooruitgegaan BE trappelt terplaatse, omdat Vlaanderen 5,7 % meer doden telde in 2014 tov 2013 :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150317_01583697
« Laatst bewerkt op: maandag 26 oktober 2015 - 19:13:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #17 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 22:15:52 »
Verkeersdoden 2014 EU-landen per miljoen inwoners evolutie tov 2010:


http://2006.ra-rath.com/?p=204

Belgie trappelt rond de 20-21-22 plaats, 2014 alweer 20e plaats omdat Lux (wel de allermeeste transitverkeersdoden) naar achter schuift.
Naja als ik nareken heeft BE 65 verkeersdoden per miljoen inwoners (727/11,15) of toch mss 21e na Lux.

Toch opmerkelijk: Duitsland zakt zelfs 3 plaatsen naar achter tov 2010 (ingehaald door Denemarken, Spanje en Finland), of van plaats 5 naar 8.
mss tijd voor een vaste snelheidslimiet in D want dé Duitse rijmentaliteit is serieus aan´t slabakken.  :D ;D

Tiens NL maar 28 en tweede plaats ? Ik zie het al aan de bron CARE, die nemen of krijgen altijd de verkeerde ciijfers van NL, tzal wel een taalprobleem zijn zeker?
NL heeft namelijk  34 verkeersdoden/miljoen inwoners offic. bron:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2015/aantal-verkeersdoden-gelijk-gebleven-in-2014.htm
570/16,85 milj inw. = 33,83
en staan daarmee achter Denemarken op de 6e plaats.

Tiens daar staan interessante graphs zoals het verkeersdodenaandeel bij motorijders:
http://2006.ra-rath.com/wp-content/uploads/2015/05/roadsafety-2014-motocycles.jpg
En fietsers:
http://2006.ra-rath.com/wp-content/uploads/2015/05/roadsafety-2014-cyclists.jpg
« Laatst bewerkt op: zondag 13 december 2015 - 22:52:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #18 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:02:48 »
dé Duitse rijmentaliteit is serieus aan´t slabakken.

Ach nu begrijp ik het: er bestaat een Duitse rijmentaliteit, maar geen Belgische. Het is dus zoals met het geweten: je kunt een goed of een slecht geweten hebben, maar daarnaast zijn er ook nog gewetenloze bestuurders.

Ja, het gaat de laatste tijd helaas wat minder goed op de Duitse wegen. Met 42 staan we 9 onder het EU gemiddelde van 51, België met 64 staat er 13 boven. 64/42 is 52% meer voor België, het is dus beter een Duitse rijmentaliteit te hebben dan er geen te hebben zoals de Belgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #19 Gepost op: zondag 13 december 2015 - 23:35:47 »
dé Duitse rijmentaliteit is serieus aan´t slabakken.

Ach nu begrijp ik het: er bestaat een Duitse rijmentaliteit, maar geen Belgische. Het is dus zoals met het geweten: je kunt een goed of een slecht geweten hebben, maar daarnaast zijn er ook nog gewetenloze bestuurders.

Ja, het gaat de laatste tijd helaas wat minder goed op de Duitse wegen. Met 42 staan we 9 onder het EU gemiddelde van 51, België met 64 staat er 13 boven. 64/42 is 52% meer voor België, het is dus beter een Duitse rijmentaliteit te hebben dan er geen te hebben zoals de Belgen.
:D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #20 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 00:06:36 »
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2015 - 00:27:14 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #21 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 11:29:50 »
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?
Ja welke? Noem eens de voornaamste wat vooral verkeersdoden betreft.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 december 2015 - 11:33:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #22 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 16:54:48 »
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?

Persoonlijk zie ik, nu ik al meer dan 7 jaar in Duitsland woon, volgende verschillen:

positief

- betere rijopleiding, met als gevolg beter verkeersinzicht en betere rijvaardigheden
- meer nadruk op defensief rijgedrag
- minder individualisme (niet ieder voor zich)
- minder agressie, meer en zware bestraffing van verkeersagressie
- extra bestraffing van een overtreding als ze hinder, gevaar of een ongeval veroorzaakt
- controles op afstand houden
- rijbewijs met strafpunten: de die-hards gaan er uit

negatief

- sneller rijden dan nog veilig is (in sterkere mate dan in België)
- voorrangsnegatie (nog meer dan in België)
- alcohol (niet meer betrokkenen, maar wel hogere hoeveelheden)
- ouderen die echt niet meer rijgeschikt zijn
- verkeerde perceptie van de eigen verantwoordelijkheid (na een ongeval zeggen "'t is dat het zo moest zijn", zichzelf niet in vraag stellen)
- hier bij ons: verkeerscontroles leveren niet veel op, want iedereen kent iedereen, ook de flikken, het halve dorp weet al vooraf wanner ze waar ze gaan staan, en na hooguit een kwartier weet het hele dorp waar ze staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #23 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 22:28:21 »
Zo heb ik een Franse collega die altijd wel snel bolt.
Gesnapt, voor correctie, tegen 181 op de snelweg (in France) om te beginnen zijn rijbewijs drie maand kwijt, mag het ook opnieuw gaan afleggen en door de psychologische testen geraken, punten hij sprak van minstens 4 en dan mag hij zich nog eens voor de rechter gaan verdedigen.
Denk wel dat hij nu een beetje geleerd gaat zijn, gelukkig is de baas begripvol en zit hij nu hier op hotel, een collega haalt hem dagelijks op en in het weekend gaat hij met de trein naar huis.
Z'n vriendin kan er in elk geval niet mee lachen.

Dus niet enkel in DE gaan de die-hards eruit.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #24 Gepost op: maandag 14 december 2015 - 23:43:18 »
Het zou interessant zijn om te weten te komen aan wat de betere en de slechte cijfers te wijten zijn.
Welke factoren kunnen een (positieve of negatieve) rol spelen in het éne land en niet in het andere?
Ja welke? Noem eens de voornaamste wat vooral verkeersdoden betreft.
Ik kan moeilijk vergelijken want ik woon in B.
Maar Jozef heeft toch enkel interessante verschillen kunnen opmerken.
Citaat
Persoonlijk zie ik, nu ik al meer dan 7 jaar in Duitsland woon, volgende verschillen:

positief

- betere rijopleiding, met als gevolg beter verkeersinzicht en betere rijvaardigheden
- meer nadruk op defensief rijgedrag
- minder individualisme (niet ieder voor zich)
- minder agressie, meer en zware bestraffing van verkeersagressie
- extra bestraffing van een overtreding als ze hinder, gevaar of een ongeval veroorzaakt
- controles op afstand houden
- rijbewijs met strafpunten: de die-hards gaan er uit

negatief

- sneller rijden dan nog veilig is (in sterkere mate dan in België)
- voorrangsnegatie (nog meer dan in België)
- alcohol (niet meer betrokkenen, maar wel hogere hoeveelheden)
- ouderen die echt niet meer rijgeschikt zijn
- verkeerde perceptie van de eigen verantwoordelijkheid (na een ongeval zeggen "'t is dat het zo moest zijn", zichzelf niet in vraag stellen)
- hier bij ons: verkeerscontroles leveren niet veel op, want iedereen kent iedereen, ook de flikken, het halve dorp weet al vooraf wanneer ze waar ze gaan staan, en na hooguit een kwartier weet het hele dorp waar ze staan.

Misschien zijn er ook significante verschillen in de infrastructuur, de drukte, weersomstandigheden, plaatsgesteldheid, enz.
Cijfers in Europa die we hebben, zijn weinig kwalitatief. Gewoon een kwantitatieve optelsom.

Als er een ongeval (met doden of zwaargewonden)  gebeurt, zou men ook zoveel mogelijk de omstandigheden moeten in kaart brengen. Aan wat was het ongeval te wijten? Wat waren de omstandigheden?
Als men daarover gegevens zou hebben, kan men aan de Europese verschillen werken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2015 - 21:57:11 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 10:29:14 »
En de voornaamste factor waar van het ene jaar op het andere geschatte 10 % verkeersdoden minder kunnen vallen in België vergeet men, ook hierboven.

Typisch vergeetachtig-onwetend-"Belgisch" zeker ?

Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350455

Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet
30/10/2014

Citaat
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2003-14.pdf

Uit de ongevallencijfers is duidelijk af te leiden dat de veiligheidsgordel een doeltreffend middel is om het aantal verkeersslachtoffers te doen verminderen. Om een juiste getalwaarde aan deze effectiviteit toe te kennen is veel onderzoek gebeurd. Bij dit onderzoek speelt de kwaliteit van de beschikbare gegevens een grote rol. Men mag aannemen dat voor verkeersdoden de gordel een effectiviteit heeft van 40 %.

BE had in 2005 tesamen met Hongarije het slechtste gordeldrachtpercentage in Europa of de voorlaatste plaats, en ik vrees dat ze anno 2015 nog altijd bij de laatste 5 staan, of zoals bij de verkeersdodenrangschikking verwonderd het dan niemand dat BE een 21e plaats op 28 EU-landen heeft. Het is nochtans simpel een gordel aan te doen, en vooral eens gegordeld heeft men de gordel de ganse rit aan...

Ik zal de papieren-cijfers nog eens opzoeken... maar dat zijn meestal maar enquetes of rondvragingen bij de mensen (o.a BIVV) en-of sporadische tellingen, maar of ze de gordel ook werkelijk altijd aandoen ? Hier een tabel van enkel de inzittenden vooraan (en overdag):

De rangschikking is opgemaakt op basis van de laatste cijfers (2009-2013), de beste landen onderaan.
Citaat
Tab 4 (Fig 8 ):  Daytime wearing rates of seat belts on front seats of cars and vans from road side independent survey in 2012, with 2005 for comparison.                              
                              
Country   2005   2012   or latest available year                     
RS   n/a   58%                        
IT*   74%   70%   2011                     
EL***   77%   71%   2009                     
SK***   71%   80%   2009                     
PL†   76%   80%   ETSC estimates based on 2008 survey on urban and rural roads.                     
HU**   65%   80%   2010                     
LV   77%   84%                        
CY**   80%   86%   2010                     
BE   67%   86%                        
AT   83%   89%                        
ES   74%   91%                        
CH   82%   92%                        
FI   88%   92%                        
IE   86%   92%                        
SI*   86%   93%                        
DK   87%   94%                        
NO   90%   95%                        
UK**   90%   95%   2010                     
NL**   92%   96%   2010                     
IL   88%   96%                        
PT   86%   96%   2013                     
CZ   71%   97%                        
EE   74%   97%                        
SE   92%   98%                        
DE   96%   98%                        
FR   97%   98%                        
                              
LU   n/a                           
LT   n/a                           
HR   n/a                           
MT   n/a                           
RO   n/a                           
SK   n/a                           
http://etsc.eu/ranking-eu-progress-on-car-occupant-safety-pin-flash-27/
De gordeldracht achteraan zal navenant ook zo slecht zijn...:
hier een tabel met veroudere data maar wel ook gordeldracht achteraan (BE geen cijfer)
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Seat_belt_use_rates_by_country

Country   All occupants   Driver   Front seat occupants   Rear seat occupants
Australia   95[1]         
Austria         77[2]   56[2]
Belgium         66[2]   
Canada   91[3]   92[3]   91[3]   85[3]
Czech Republic      75[2]      
Denmark         84[2]   63[2]
Estonia         75[2]   21[2]
Finland         89[2]   80[2]
France         96[2]   68[2]
Germany      94[2]      90[2]
Greece         40[2]   15[2]
Hungary         59[2]   20[2]
Ireland         59[2]   20[2]
Italy      64[4]      10[4]
Japan      99[5]   98[5]   68[5]
Luxembourg      88[2]      72[2]
Malta      95[2]      43[2]
Netherlands         86[2]   63[2]
Norway      92[6]   91[6]   
Poland         71[2]   49[2]
Portugal         88[2]   25[2]
Spain         86[2]   42[2]
Sweden      92[2]      79[2]
Switzerland      88[7]   89[7]   
United Kingdom      93[2]      83[2]
United States   83 [8]   84[8]   81[8]   74[9]

Zelfs bij een impact van 30 kmh is het niet dragen van de gordel meestal dodelijk...
Wacht... wacht de Vmax mss op 20 kmh leggen?  >:D  ;D

De gordelitis tesamen met onze dodelijke wegrandinfra of bometitis/paalitis (bomen en palen langs de wegrand planten voor de gezelligheid) zullen er wel voor zorgen dat BE nooit in de top 15 van de EU geraakt, mark my words...

Aja zelfs onze snelwegdoden (onze veiligste weg) waren het 56 % doden bij enkelvoudige ongevallen:

(een wat oude link 2010 (doden 2008) maar zal heus niet veel afwijken met vandaag, best het andere ook lezen)
Citaat
http://www.fiscaleplanning.be/index.php?menu=actueel&submenu=persberichten&detail=2 

....
Meer ongevallen waarbij slechts 1 weggebruiker betrokken is

Het is opvallend dat veel letselongevallen op autosnelwegen ongevallen zonder tegenpartij zijn. Bij 42 % van deze ongevallen komt de weggebruiker in aanrijding met een obstakel naast de rijweg. Telt men hierbij de eenzijdige ongevallen met een obstakel op de rijweg en de eenzijdige ongevallen zonder obstakel (bv. val), dan is bijna 1 letselongeval op 2 op de autosnelweg een eenzijdig ongeval!

Deze ongevallen zijn ook ernstiger, aangezien zij 56 % van de doden op de autosnelwegen veroorzaken. Eenzijdige ongevallen zijn frequenter bij motorrijders (52 % van de ongevallen met motorfietsen) en automobilisten (46 %) dan bij bestuurders van lichte vrachtwagens (34 %) of van vrachtwagens (18 %). Zij doen zich vaker voor ’s nachts, tijdens het weekend, en wanneer de verkeersomstandigheden moeilijk zijn (ijzel, sneeuw, nat wegdek). Bij dit type ongevallen stellen we een oververtegenwoordiging vast van jonge bestuurders (18-29 jaar), alsook van bestuurders die onder invloed van alcohol rijden, en van vrouwen.

Aanrijdingen langs achteren

Aanrijdingen langs achteren vertegenwoordigen 34 % van de letselongevallen en 27 % van de doden. Bij dit type ongeval zijn veel vaker autobussen en autocars (74 % van de ongevallen waarbij autobussen en autocars zijn betrokken), vrachtwagens (51 %) en lichte vrachtwagens (45 %) betrokken dan wagens (35 %) en motorfietsen (25 %). In 61 % van de gevallen werden de veiligheidsafstanden niet geëerbiedigd en in 18% van de gevallen (tegenover 9 % voor de andere ongevallen), volgt het ongeval op een file of op een ander ongeval.

Het themarapport “autosnelwegen” is te vinden op de BIVV-website (“Observatorium voor de Verkeersveiligheid”): ...

Enkel in Limburg:
Citaat
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151215_02021913/gitzwarte-week-op-limburgse-wegen-vijf-doden-in-vijf-dagen

Gitzwarte week op Limburgse wegen: vijf doden in vijf dagen tijd
In de regel (enkel voor voertuigen, internationaal) rijdt 1/3 zich dood op paal of boom of ander hard obstakel naast de wegrand (in BE mss zelfs 40%) en dan helpt bij een zijdelingse impact de gordeldracht en de passieve veiligheid van een voertuig ook niet meer. Verkeersdode= ongevalernst.
In Belziek plant men graag jonge bomen langs de wegrand.  >:D

Bermongevallen studie Nederland: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Wegbermen.pdf
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 12:05:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 21:05:47 »
En zoals altijd, beschouwt men de gordeldracht alsof het een zwart-wit gegeven zou zijn: droeg het slachtoffer een gordel of niet?

Men gaat gemakshalve gewoon voorbij aan het feit dat vele inzittenden die de gordel dragen, hem verkeerd dragen, zodat zijn doelmatigheid sterk afneemt:

- gordel onvoldoende aangespannen.
- gordel over de buik in plaats van over het bekken.
- gordel verdraaid.
- gordel niet vervangen na een ongeval.
- hoogte van de gordel niet correct afgesteld.
- dikke kleding.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 15 december 2015 - 21:52:06 »
En zoals altijd, beschouwt men de gordeldracht alsof het een zwart-wit gegeven zou zijn: droeg het slachtoffer een gordel of niet?

Ik neem toch wel aan dat zoiets na een ongeval wel (deskundig) snel kan vastgesteld worden.

Helaas lees ik daarvan quasi niets in de Belgische media (politiek correct of zwakte?), integendeel tot de buitenlandse media waar de gordeldracht in de regel 20 %-punten hoger ligt als hier.

Ooit zullen technische maatregelen ervoor zorgen dat zonder correcte gordeldracht de auto niet start of zelfs gaat vertragen en stoppen...
want de ongevalanalyses betreft gordel tonen de echte cijfers, en die zijn steeds slechter:
Citaat
http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-11/auto-sicherheitsgurt-unfall-verkehrstote

Experten fordern Anfahrsperre für Gurtmuffel

In manchen Regionen trägt jeder dritte Autoinsasse, der bei einem Unfall stirbt, keinen Sicherheitsgurt. Unfallforscher schlagen eine radikale Lösung dagegen vor.

27. November 2015
...
Die Unfallstatistik zeichnet ein anderes Bild. Während sich die BASt seit Jahren über hohe Anschnallquoten freut und von Daten "mit hoher Zuverlässigkeit" spricht, beobachten Unfallforscher einen eher gegenläufigen Trend: Die Zahl der bei Unfällen getöteten Autofahrer, die keinen Sicherheitsgurt angelegt haben, steigt stetig. So ergab eine Analyse des Brandenburger Polizeipräsidiums, dass inzwischen 32 Prozent aller tödlich verunglückten Autoinsassen nicht angeschnallt sind. Vor zwei Jahren waren es 18 Prozent.

Einen ähnlichen Trend meldete der Deutsche Verkehrssicherheitsrat (DVR) kürzlich auch aus anderen Bundesländern. In Bayern und Baden-Württemberg waren demnach jeweils rund 25 Prozent der getöteten Fahrzeuginsassen nicht angeschnallt, während in Hamburg und im Saarland sogar bis zu 37,5 Prozent der tödlich verunglückten Fahrer und Mitfahrer keinen Sicherheitsgurt trugen. "Mehrere Länder machen darauf aufmerksam, dass sie eine hohe Dunkelziffer vermuten", ergänzte der DVR die Umfrageergebnisse und machte auf Lücken in der Unfallstatistik aufmerksam.

Ook wannneer men eens een gerichte controle doet blijken die gorderdrachtcijfers niet te kloppen:
http://www.tagesspiegel.de/berlin/polizei-justiz/polizeiaktion-in-berlin-und-umland-2100-gurtmuffel-in-einer-woche-erwischt/11510898.html
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 december 2015 - 22:06:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 16 december 2015 - 21:55:43 »
En zoals altijd, beschouwt men de gordeldracht alsof het een zwart-wit gegeven zou zijn: droeg het slachtoffer een gordel of niet?

Men gaat gemakshalve gewoon voorbij aan het feit dat vele inzittenden die de gordel dragen, hem verkeerd dragen, zodat zijn doelmatigheid sterk afneemt:

- gordel onvoldoende aangespannen.
- gordel over de buik in plaats van over het bekken.
- gordel verdraaid.
- gordel niet vervangen na een ongeval.
- hoogte van de gordel niet correct afgesteld.
- dikke kleding.

Citaat van: Michel
Ik neem toch wel aan dat zoiets na een ongeval wel (deskundig) snel kan vastgesteld worden.
Inderdaad, gebrek aan kwalitatieve vaststellingen waarbij kwalitatief onderzoek onmogelijk wordt.

En dan hebben we het enkel over het correct dragen van de gordel.
Wat als we het hebben over de Europese verschillen in infrastructuur, de drukte, weersomstandigheden, plaatsgesteldheid, enz.
Citaat van: Pieter
Maargoed, dat België niet langer in de top 5 van "verkeersontwikkeld" staat, vind ik niet zo heel verrassend. Haha, als ik in het weekend wel eens naar Nederland ga, merk ik toch altijd wel een duidelijk verschil in de infrastructuur!  ;)

Ik begin te denken dat de Belgen zowat de beste bestuurders van Europa moeten zijn om in onze moeilijke omstandigheden niet meer ongevallen te veroorzaken. ???
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2015 - 22:12:59 door de rijprof »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden EU-28, België relatief weer wat onveiliger.
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 18 december 2015 - 23:23:26 »
Prognoses 2015 van BIVV liggen alweer slechter dan 2014 ...
BIVV onderschat vaak (tactiek om slecht nieuws initieel niet te slecht voor te stellen, het is een beetje slechter, om dan nadien te stellen dat het nog een beetje slechter was dan het beetje slechter dat voorspeld werd ... de kikker in de kookpot)

En aan dit tempo gaan ze mérkelijk slechter zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder