En de voornaamste factor waar van het ene jaar op het andere geschatte 10 % verkeersdoden minder kunnen vallen in België vergeet men, ook hierboven.
Typisch vergeetachtig-onwetend-"Belgisch" zeker ?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350455
Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet
30/10/2014
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2003-14.pdf
Uit de ongevallencijfers is duidelijk af te leiden dat de veiligheidsgordel een doeltreffend middel is om het aantal verkeersslachtoffers te doen verminderen. Om een juiste getalwaarde aan deze effectiviteit toe te kennen is veel onderzoek gebeurd. Bij dit onderzoek speelt de kwaliteit van de beschikbare gegevens een grote rol. Men mag aannemen dat voor verkeersdoden de gordel een effectiviteit heeft van 40 %.
BE had in 2005 tesamen met Hongarije het slechtste gordeldrachtpercentage in Europa of de voorlaatste plaats, en ik vrees dat ze anno 2015 nog altijd bij de laatste 5 staan, of zoals bij de verkeersdodenrangschikking verwonderd het dan niemand dat BE een 21e plaats op 28 EU-landen heeft. Het is nochtans simpel een gordel aan te doen, en vooral eens gegordeld heeft men de gordel de ganse rit aan...
Ik zal de papieren-cijfers nog eens opzoeken... maar dat zijn meestal maar enquetes of rondvragingen bij de mensen (o.a BIVV) en-of sporadische tellingen, maar of ze de gordel ook werkelijk altijd aandoen ? Hier een tabel van enkel de inzittenden vooraan (en overdag):
De rangschikking is opgemaakt op basis van de laatste cijfers (2009-2013), de beste landen onderaan.
Tab 4 (Fig 8 ): Daytime wearing rates of seat belts on front seats of cars and vans from road side independent survey in 2012, with 2005 for comparison.
Country 2005 2012 or latest available year
RS n/a 58%
IT* 74% 70% 2011
EL*** 77% 71% 2009
SK*** 71% 80% 2009
PL† 76% 80% ETSC estimates based on 2008 survey on urban and rural roads.
HU** 65% 80% 2010
LV 77% 84%
CY** 80% 86% 2010
BE 67% 86%
AT 83% 89%
ES 74% 91%
CH 82% 92%
FI 88% 92%
IE 86% 92%
SI* 86% 93%
DK 87% 94%
NO 90% 95%
UK** 90% 95% 2010
NL** 92% 96% 2010
IL 88% 96%
PT 86% 96% 2013
CZ 71% 97%
EE 74% 97%
SE 92% 98%
DE 96% 98%
FR 97% 98%
LU n/a
LT n/a
HR n/a
MT n/a
RO n/a
SK n/a
http://etsc.eu/ranking-eu-progress-on-car-occupant-safety-pin-flash-27/
De gordeldracht achteraan zal navenant ook zo slecht zijn...:
hier een tabel met veroudere data maar wel ook gordeldracht achteraan (BE geen cijfer)
https://en.wikipedia.org/wiki/Seat_belt_use_rates_by_country
Country All occupants Driver Front seat occupants Rear seat occupants
Australia 95[1]
Austria 77[2] 56[2]
Belgium 66[2]
Canada 91[3] 92[3] 91[3] 85[3]
Czech Republic 75[2]
Denmark 84[2] 63[2]
Estonia 75[2] 21[2]
Finland 89[2] 80[2]
France 96[2] 68[2]
Germany 94[2] 90[2]
Greece 40[2] 15[2]
Hungary 59[2] 20[2]
Ireland 59[2] 20[2]
Italy 64[4] 10[4]
Japan 99[5] 98[5] 68[5]
Luxembourg 88[2] 72[2]
Malta 95[2] 43[2]
Netherlands 86[2] 63[2]
Norway 92[6] 91[6]
Poland 71[2] 49[2]
Portugal 88[2] 25[2]
Spain 86[2] 42[2]
Sweden 92[2] 79[2]
Switzerland 88[7] 89[7]
United Kingdom 93[2] 83[2]
United States 83 [8] 84[8] 81[8] 74[9]
Zelfs bij een impact van 30 kmh is het niet dragen van de gordel meestal dodelijk...
Wacht... wacht de Vmax mss op 20 kmh leggen?
De gordelitis tesamen met onze dodelijke wegrandinfra of bometitis/paalitis (bomen en palen langs de wegrand planten voor de gezelligheid) zullen er wel voor zorgen dat BE nooit in de top 15 van de EU geraakt, mark my words...
Aja zelfs onze snelwegdoden (onze veiligste weg)
waren het 56 % doden bij enkelvoudige ongevallen:
(een wat oude link 2010 (doden 2008) maar zal heus niet veel afwijken met vandaag, best het andere ook lezen)
http://www.fiscaleplanning.be/index.php?menu=actueel&submenu=persberichten&detail=2
....
Meer ongevallen waarbij slechts 1 weggebruiker betrokken is
Het is opvallend dat veel letselongevallen op autosnelwegen ongevallen zonder tegenpartij zijn. Bij 42 % van deze ongevallen komt de weggebruiker in aanrijding met een obstakel naast de rijweg. Telt men hierbij de eenzijdige ongevallen met een obstakel op de rijweg en de eenzijdige ongevallen zonder obstakel (bv. val), dan is bijna 1 letselongeval op 2 op de autosnelweg een eenzijdig ongeval!
Deze ongevallen zijn ook ernstiger, aangezien zij 56 % van de doden op de autosnelwegen veroorzaken. Eenzijdige ongevallen zijn frequenter bij motorrijders (52 % van de ongevallen met motorfietsen) en automobilisten (46 %) dan bij bestuurders van lichte vrachtwagens (34 %) of van vrachtwagens (18 %). Zij doen zich vaker voor ’s nachts, tijdens het weekend, en wanneer de verkeersomstandigheden moeilijk zijn (ijzel, sneeuw, nat wegdek). Bij dit type ongevallen stellen we een oververtegenwoordiging vast van jonge bestuurders (18-29 jaar), alsook van bestuurders die onder invloed van alcohol rijden, en van vrouwen.
Aanrijdingen langs achteren
Aanrijdingen langs achteren vertegenwoordigen 34 % van de letselongevallen en 27 % van de doden. Bij dit type ongeval zijn veel vaker autobussen en autocars (74 % van de ongevallen waarbij autobussen en autocars zijn betrokken), vrachtwagens (51 %) en lichte vrachtwagens (45 %) betrokken dan wagens (35 %) en motorfietsen (25 %). In 61 % van de gevallen werden de veiligheidsafstanden niet geëerbiedigd en in 18% van de gevallen (tegenover 9 % voor de andere ongevallen), volgt het ongeval op een file of op een ander ongeval.
Het themarapport “autosnelwegen” is te vinden op de BIVV-website (“Observatorium voor de Verkeersveiligheid”): ...
Enkel in Limburg:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151215_02021913/gitzwarte-week-op-limburgse-wegen-vijf-doden-in-vijf-dagen
Gitzwarte week op Limburgse wegen: vijf doden in vijf dagen tijd
In de regel (enkel voor voertuigen, internationaal) rijdt 1/3 zich dood op paal of boom of ander hard obstakel naast de wegrand (in BE mss zelfs 40%) en dan helpt bij een zijdelingse impact de gordeldracht en de passieve veiligheid van een voertuig ook niet meer. Verkeersdode= ongevalernst.
In Belziek plant men graag jonge bomen langs de wegrand.
Bermongevallen studie Nederland:
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Wegbermen.pdf