Malta is niet goed bezig - een paar verkeersdoden meer of minder veroorzaken daar enorme schommelingen
Even checken is me ook opgevallen + 100 %

, ook GHLuxemburg + 32 %, en ook Ierland + 19 % meer verkeersdoden als een jaar eerder...
Na checken is het idd ~ + 100 % , LUX + 32 % , Ierland + 17 % om juist te zijn...
Die oude en nieuwe cijfers 2012 2013 van Eurostat kloppen niet volgens het jaarverslag van Malta en
bron IrtadMalta had 18 verkeersdoden in 2013, in 2012 zelfs maar 9. Idd niet goed bezig. naja hoeveel toeristen zijn daar bij ?
Moet dus afgerond
40 (40,3) verkeersdoden zijn per miljoen inwoners in 2013 en geen 54 volgens Eurostat,
... in 2012 een uniek boerejaar of maar 9 doden = 20,9 doden per milj inw, of toch uiteindelijk een stijging van ~ 100 %, kan gebeuren na een extreem jaar.
Malta heeft # 446.547 inwoners 2013 (421,364 in 2011 volgens off. ref), en het toerisme is daar zeer belangrijk met 10 % meer toeristen als een jaar eerder pakweg 111.000 méér (en dat is boven het miljoen toeristen hé) , zeker niet te verwaarlozen, ook te vinden in het jaarrapport.
#
http://www.lc.gov.mt/mediacenter/PDFs/1_Population%2031-3-13.pdf verkeersdoden page 59 onderaan, verkeersdoden, of total fatal injuries:
http://www.nso.gov.mt/statdoc/document_file.aspx?id=4061
Table 7.6. Total injuries sustained in road traffic accidents by district/region and type of injury
2013
Slight Grievous Fatal Total
MALTA 1,299 265 18 1,582
Die 18 verkeersdoden in 2013 zijn respectievelijk ingedeeld in:
12 voertuigbestuurders, +
1 voeruiginzittende +
5 voetgangers.
Het is niet de eerste keer dat ik fouten ontdek bij eurostat, naja ze zeggen ook dat het soms om voorlopige cijfers gaat, kunnen ook extrapolaties zijn van 2 of 3 quartalen.
Ik check ook dikwijls na
op Irtad die zijn in de regel redelijk up to date en correct: (hebben ook kwartaalcijfers)
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/even checken:
Variable Country Type 2013 2012 (2011) 2010 2009 2008
Road Fatalities (number) Malta 18 9 (18) 15 21 16
Voor Malta moet het dus zijn, afgerond
2010 2012 2013 2012/2013 %
Malta 36 21 40 + 100 % ipv 36
27 54 + 100 %
Ierland heeft nog geen cijfers bij Irtad in 2013 ( 4,6 milj inw. 2013
http://www.cso.ie/en/releasesandpublications/er/pme/populationandmigrationestimatesapril2014/#.VE67I_mG98d )
Variable Country 2013 2012 (2011) 2010
Road Fatalities Ireland #190 162 (186) 212
dodencijfers Eurostat voor Ierland kloppen wel per milj inw van 2012 en 2010 en van 2013 bijna ook, moet 17 % stijging zijn van 35 naar 41 (en niet 42)
Eens verder kijken
http://www.rsa.ie/RSA/Road-Safety/Our-Research/Deaths-injuries-on-Irish-roads/
In the period Jan-December 2013 there were 181 fatal collisions resulting in # 190 fatalities on Irish roads. This represents 29 more collisions and 28 more deaths compared to the same period in 2012; and overall a 17% increase in deaths compared to 2012.
Ierland 2013 2012 2010 2012-2013
Eurostatd/milj 41 35 46 17 %
42 35
47 19 % Luxemburg nog: (537.000 inw. 2013 en navenant dalend naar 2011-2010 :
http://www.statistiques.public.lu/stat/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=397&IF_Language=fra&MainTheme=2&FldrName=1 )
Variable Country 2013 2012 (2011) 2010
Road Fatalities Luxembourg 45 34 (33) 32
per milj inw : 2013 2012 2010 2012-2013
Luxembourg: 84 65 64 32 %
Eurostat geeft 87 66 64... 32 %
Tja het zal wel aan de controle of definitie vh aantal inwoners liggen.. begin-einde of gemiddelde vh jaar. Ik neem de overheidslink van Luxemburg wslk per 1 jan, dan kan Eurostat dat toch ook ?
Soit men ziet ook aan Ierland en Luxemburg dat ze een zeer goed (boere)jaar hadden in 2012 dan volgt meestal de rekening het jaar daarop, eigenlijk moet men steeds het gemiddelde van 3 jaren nemen om die eerder toevallige extremen af te vlakken zeker bij landen met zeer weinig inwoners. Naja alle inwoners zijn ook weggebruikers ik vind die norm verkeersdoden/inwoners toch OK, het zijn ook beide de nauwkeurigste geregistreerde cijfers.