Wie graag rijdt, zal minder voorstander zijn dan diegene die niet graag rijdt.
Dat alleszins. Voor die mensen zal er een groot deel van hun plezier aan autorijden weg zijn.
Gedeeltelijk ondervind ik dat nu al als een enorm verschil tussen het rijden met onze BMW X3 van 2014 en onze Mercedes-Benz 200 D - W123 van 1983. Met de Benz leef je nog echt mee met de mechaniek. Hij geeft zo duidelijk aan wanneer ik moet schakelen, als het wat te snel naar zijn zin gaat in een bocht, enz. Niets van dat alles met de BMW: voor hem is het altijd goed, wat je ook doet, hij gaat door de bochten alsof hij op sporen reed, en gaat het eens te snel (zoals bij een plots uitwijkmaneuver tegen hoge snelheid dat ik onlangs moeten uitvoeren heb), dan komt zijn ESP in actie en rijdt hij twee seconden later weer keurig in de gewenste richting. Je moet er met een dergelijke wagen meer dan ooit aan denken dat hij desondanks ook zijn grenzen heeft.
Tegenstand tegen zelfrijdende wagens zal voor een deel ook wel te maken hebben met het bekende verschijnel van het schakelen. Zoveel verloopt op onze auto's automatisch dat vroeger met de hand moest gedaan worden. Maar er zijn nog altijd tegenstanders van een automatische versnellingsbak, ook al kun je met een moderne automaat kiezen of je hem laat schakelen of zelf schakelt (maar dan zonder koppeling). Telkens weer heb ik vastgesteld dat het uitgerekend diegenen zijn die niet goed kunnen schakelen, welke tegen een automaat zijn.
Blijft het vertrouwen in de zelfrijdende auto, gekoppeld aan de rotsvaste overtuiging van ook de gevaarlijkste knoeier op de weg dat hij een uitstekende chauffeur is. Men staat er blijkbaar niet bij stil in hoeveel honderden onderdelen en hoeveel tientallen bouwgroepen we nu al een rotsvast vertrouwen stellen als we met 200 km/h over de autosnelweg rijden: we vertrouwen blind de besturing, de remmen, enz., alsof daar niets zou kunnen mee mislopen. Herinneren we ons de reclame: met dit remsysteem kan niets mislopen, want het heeft servo, een dubbele kringloop, geventileerde schijfremmen, en wat nog meer. Wel, in september 2014 kon ik met mijn Mercedes plots totaal niet meer remmen. Een remzuiger zat vast, waardoor de remblokjes tegen de schijf bleven slepen. Daardoor was zoveel warmte ontstaan, dat de remvloeistof gaan koken was, met als resultaat dampbelvorming. Het rempedaal indrukken leidde alleen nog tot het samendrukken van die dampbellen.