Auteur Topic: Fietsostrades!  (gelezen 1342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Fietsostrades!
« Gepost op: woensdag 12 november 2014 - 09:55:28 »
Deze morgens zag ik volgende artikel in De Standaard: "Vlaanderen telt straks tachtig fiestsnelwegen".

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141112_01370590

Voor dit wondermiddel om files te vermijden worden nu miljoenen uitgegeven. Men wil er zelfs complete buurten voor overhoop halen. Zijn deze fietsnelwegen echter wel de moeite waard. Gaat de pendelaar zijn fiets nemen via deze fietspaden?

Mijn persoonlijke ervaringen:

Sinds enkele weken neem ik geregeld een fietsostrade. Het wass er ééntje die er al jaren ligt maar nu zo wordt ingekleurd op de kaarten, nl de 20 à 25 km langs het jaagpad tussen Mechelen en Leuven. De kwaliteit van het wegdek is goed, er zijn maar een beperkt aantal bruggen waar je even moet opletten en het zowat de kortste weg tussen Mechelen en Leuven. Deze fietssnelweg passeert op 250 m van mijn deur wat het nog beter maakt. In Leuven moet ik nog even de binnenstad doorkruisen, maar dat valt wel mee (behalve de klim).
Normaal gezien doe ik traject tussen 7:45 en 9:00. Ik kom op heel die afstand maar een handvol fietsers tegen. In Mechelen zie ik nog wel wat scholieren op de fiets, echter Muizen voorbij en het wordt zeer stil op het jaagpad.
Wanneer ik voor mijn werk in Brussel moet zijn neem ik de trein en heb ik regelmatig zicht op de fietsostrade tussen Mechelen en Brussel. Ik zie daar quasi nooit fietsers rijden! Je kan gerust stellen dat die dingen niet gebruikt worden.
In Mechelen is men nu zelfs een buurt aan het verminken om de fietsostrade conflictvrij door Mechelen te halen. De fietsostrade gaat door de Nekkerspoelwijk en daar snijdt men wegen door om de fietsostrade conflictvrij door de wijk te krijgen. De buurt was duidelijk tegen het doorknippen van de wegen, het stadsbestuur heeft deze maatregel echter door hun strot geduwd. Daar moet wel bij vermeld worden dat ze een andere reden opgeven, maar het mag duidelijk zijn waarom dat hier gebeurd!

Om de fiets als alternatief voor de auto naar voor te schuiven zal men eerst de auto nog wat meer moeten pesten. Men is er al goed in geslaagd, maar meestal blijft de auto nog het snelste vervoersmiddel.

In mijn voorbeeld: Mechelen station - Leuven Tervuursevest (deur tot deur)
  • trein: 1u10min
  • auto: 50 min à 1u30min (zeer variabel door files)
  • bus (de Lijn): 1u20
  • fiets: 1u10min

Vermits in Leuven geen gratis parkeerplaats kan gevonden worden en omwille van de flexibiliteit van de fiets neem ik geregeld de fiets. Met de auto ben ik het beu omwille van de files op de Leuvensesteenweg en dan vooral op de fileberg in Herent.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Fietsostrades!
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 19:28:22 »
Ik zie in het algemeen zeer weinig fietsers op eender welk fietspad buiten de steden ...

Aanbod creëren voor een (bijna) onbestaande vraag :?:
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Fietsostrades!
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 22:07:13 »
Toen men de E19 + Craeybeckxtunnel aanlegde dacht men ook dat dit veel te groots was en er belachelijk veel geld verspilt werd.
E3 en Kennedy tunnel idem.  Ring idem.
Wat blijk vandaag?

Elektrisch ondersteunde fietsen op fietostrades, wat wordt het binnen 10 jaar?