Heel dat gedoe van "voorrang moet je krijgen" is IMHO doorgaans de vergoelijking van & voor zij die geen voorrang verlenen ...
Denk je dan dat ik geen voorrang verleen omdat ik mijn verplichting nakom, net zoals de wegcode het voorschrijft?
Het gaat vooral om een voorzichtigheidsprincipe waarbij je voorrang moet krijgen.
De verplichting om voorrang te verlenen is voor de bestuurder die van links komt.
Wie opzettelijk geen voorrang verleent, is een onbeschofte, egoïstische of lompe boer. Daar is geen vergoelijking voor.
De van rechts komende bestuurder heeft recht om als eerste te mogen rijden, betekent niet dat hij dat recht in eigen handen mag nemen. Moet steeds voorzichtig zijn. Mag zijn voorrang niet agressief nemen maar mag, en dat doe ik ook, op een assertieve wijze trachten om (mijn recht op) voorrang te verkrijgen.
Ik vind dat geen gedoe, het staat gewoon zo in de wegcode en gelukkig maar dat het er zo staat.
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Er staat
niet: elke bestuurder die van rechts komt, moet zijn voorrang nemen of elke bestuurder die van rechts komt heeft voorrang.
Vergelijkend voorbeeldje:
Ik heb, als verhuurder, recht op het huurgeld van mijn huurder, betekent niet dat ik dat geld van hem mag nemen (stelen).
Betekent ook niet dat ik dat geld reeds heb. Ik moet het nog krijgen.
Hij moet het mij geven.