http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20140822_01228123
Als je de commentaren daar leest dan merk je pas wat voor een achterlijk volkje hier in Belziek met de auto mag rijden. Ik heb niet één commentaar gevonden waar men correct de voorrang van rechts uitlegt. De meeste snappen er werkelijk niets van!
Wat je het meeste terugvindt in de commentaren is: "niemand houdt zich eraan dus schaf de voorrang van rechts af". Met dezelfde redenering zeggen: "niemand houdt zich aan de snelheidslimiet op de snelweg dus schaf die af", zou je hen nogal doen steigeren denk ik. Als VVR werkt in al onze buurlanden, waarom moeten we hier dan afschaffen omdat het zogezegd niet zou werken?
Zou dat geen campagne zijn voor het BIVV, eerst VVR goed uitleggen, spotjes op tv, affiches en daarna een strenge controle. Het zou misschien een plaatsje in de goede richting betekenen in Michel's statistieken!
maar 0,2 % van de boetes op hoofdoorzaak verkeersongevallen.

Het ging hier vooral om in de bebouwde kom waar VVR ergens wel zijn nut kan hebben (als het kp
niet te druk is), een gebeurlijk ongeval zal in de regel ook minder erg zijn aan ~ 30-50 kmh.
Maar ik pleit nog altijd voor het
afschaffen van de VVR buiten de bbk (wilde men dat niet 5 jaar geleden ? ), waar zulke ongevallen ook dodelijk eindigen, zeker als een zwaarder voertuig het andere in de flank treft, vbn ken ik voldoende, zelfs in eigen dorpsomgeving.
Het mooiste vb is UK dat geen VVR/VVL kent binnen of buiten de bbk en al tientallen jaren quasi top 2 staat als verkeersveiligste land van Europa, ondanks dat ze relatief
zeer weinig snelwegkms hebben (21e plaats in EU-27 landen met amper 58 km/milj inwoners)Waar is BE Europees kampioen in ?
1. Snelheidslimieten steeds lager zetten en daar flitsmarathons houden, ook op de veiligste wegen van Belgie.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140204_00962688&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding2.
Niet of amper controleren op voorrangsnegatie amper 0,2 % boetes op hoofdoorzaak n°1
3.
Niet of amper controleren op veiligheidsafstand of wslk hoofdoorzaak n°2 op de vlottere wegen.
Veiligheidsafstand was in NL voor
18 % hoofdongevaloorzaak-verkeersdoden op 120 kmh-wegen. (gemiddelde 10 jaar 2000-2009,
bron SWOV-databank 120 kmh | toedracht 1
selectie )
Te hoge snelheid (boven limiet) was voor 1
,8 % hoofdongevaloorzaak -verkeersdoden op 120 kmh-wegen. (gemiddelde 10 jaar 2000-2009,
120 kmh | toedracht 1
selectie )