én we hebben dan nog eens de meeste files ook
Dat is ook een feit.
Men kan gerust stellen dat door al dat fileverkeer de gemiddelde gereden snelheid op de Belgische snelwegen de laagste zijn in Europa.
Maar als de BE-prutsers denken dat het vooral aan de "snelheid boven de limiet " ligt ?
Qua snelheidscontroles(ook flitspalen) en trajectcontroles op de snelweg doen we zeker "niet onder" tov de strengste landen;
ook daar zijn we ...
# bijna koploper per 1000 km snelweg net na Italie (oeps die zijn ook slecht), net nagerekend.
Weet iemand meer van wie dat onderzoek komt ?
Waarom kan de media daar geen link of bron van geven ?
Wtf Flanderstoday ... onderzoek van de BIVV ? 20 landen ? En dat zou de massamedia niet zeggen ? Heel raar.
http://www.flanderstoday.eu/current-affairs/most-dangerous-motorways-are-around-antwerp
31 Oct '14
Most dangerous motorways are around Antwerp
Poor EU fatality rate
The Belgian Institute for Road Safety has announced that Antwerp’s Ring The most dangerous motorways in Belgium are the Ring surrounding Antwerp and the A11 expressway from Antwerp to the coast, according to a study by the Belgian Institute for Road Safety (BIVV) and the federal traffic police. The least deadly is the ring around Ghent.
According to a BIVV study of 20 European countries, Belgium is second-worst ahead of Greece for fatalities per 1,000 kilometres of motorway. Sweden and Finland have the lowest rate of motorway deaths.
Over the five years leading to 2013, there have been a record number 582 fatalities on Belgium’s motorways. That is four times as many per 1,000km as on other roads. Drukfout want onmogelijk .
The main causes, according to BIVV, are driving under the influence and excessive speed.
Some of the fatalities, noted the agency, could have been avoided had the driver or passengers been wearing seatbelts. Forty-six percent of drivers involved in fatal accident were not belted in, as well as nearly 41% of front-seat passengers. When it comes to the backseat, 72% of fatalities happened to passengers not wearing a seat belt.
“One of the factors that certainly plays a role is the pressure of traffic and also the amount of freight traffic,” said Koen Peeters of BIVV. “It’s not by chance that the two worst motorways are in the port area.”
Kronkel-kronkel maar de pijnpunten van het BE-wanbeleid hoor je de BIVV (= overheid) nooit zeggen, precies dat Antwerpen de enige haven in Europa is... ga eens in Rotterdam of Hamburg kijken BIVV kijk daar eens naar de NL/D-snelwegen.
# Bron:
http://www.scdb.info/nl/statistik/Ik tel al (2 + 19 + 44) 65
vaste snelheidscontroles op 120 kmh-wegen in BE dat zullen er wel 95 % op snelwegen zijn, zoniet alle.
# ~ Aantal vaste snelheidscontroles per 1000 km snelweg, incl. trajectcontroles: (weer een tabelletje bij
)
Pl. | Land | Aantal | op (Limiet(en))
1. Italië: 40 (130 kmh)
2. België: 37 (120 kmh)
3. Spanje: 24 (120 kmh)
4. Frankrijk: 22 (130 kmh)
5. Oostenrijk: 19 (130 kmh)
6. Griekenland: 12 (130/120 kmh)
7. Polen: 12 (140 /130 kmh)
8. Bulgarije: 12 (130/120 kmh)
9. Hongarije: 9 (130/120 kmh)
10. Duitsland: 9 ? (aanbevolen 130 -130/120 kmh-) ((108) vooral op dynamische limieten kunnen dus ook autowegen zijn, enkele (4) op 120 kmh)
11. Nederland: 8 (130/120 kmh)
12. Tsjechië: 2 (130 kmh)
13. Ierland: 1 (120 kmh)
14. *UK: 1 ? (113 kmh of 70 mph)
[...]
26. Denemarken: 0 (130 kmh)
27. Zweden: 0 (120/110 kmh)
28. Finland: 0 (120 kmh)
3 slechtste landen qua "verkeersdoden per 1000 km snelweg".
3 beste landen qua "verkeersdoden per 1000 km snelweg".
met gordeldracht V/A ...
... afgelegde voertuigkilometers wordt (blijkbaar) geen rekening gehouden (denk ik toch niet, maar het kan, rapport heb ik nog niet gevonden).
Opmerking: *UK heeft 177 V-controles maar enkel op dynamische limieten, ik denk op alle wegen buiten bbk, ik zie daar geen flitspalen op Vmax van 80 kmh (50 mph) en meer. UK hanteert dezelfde offic. limiet van 70 mph op expresswegen-autowegen-snelwegen (tolerantie is wel tot 10 %+2 mph)
Naja, zolang afstand (en sowieso onaangepaste snelheid onder de limiet) niet geflitst kan worden zijn ze goed bezig zeker ?
En al die (inhaal)verbodsregels voor vrachtwagens hebben blijkbaar ook weinig gebracht.
Zou de rijopleiding iets gebracht hebben ? (Nope zeker aan de 4e laatste plaats te zien bij verkeersdoden tussen 15 en 30 jaar)
En aan het aantal "zwakke weggebruikers" op de snelweg zal het ook niet liggen.
Van wie komt dat onderzoek 2014 eigenlijk ? Eurostat # ? Niets te vinden in de media..., edit: lijkt van de BIVV te komen... bovenaan ingevoegd.
# in 1993-2002 hanteerde EC# ook reeds die 1000 km snelweglengte, toen waren we
met Italie en na Portugal de 2e slechtste op 14 EU-landen:
van Griekenland en Spanje waren er wel geen cijfers, ik vermoed dat we toen
al 3e slechtste waren (+ Griekenland)http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/care/doc/safetynet/2004/sn-swov-1-3-bfs-motorways_022005.pdf tabel page 3-4
Finland and Sweden have the lowest rates, Belgium, Italy and Portugal have higher rates. None of these countries show extreme positions in figure 1.
The average yearly decrease of the fatality rate is 1,3%
Table 3: Rate - fatalities per 1000 km road length of motorways, Average rate (1993-2002)
Country 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Average
BE 131 118 124 119 111 132 124 139 111 - 123
DK 28 41 39 38 38 35 43 30 39 48 38
EL - - - - - - - - - - -
ES - - - - - - - - - - -
FR 79 60 57 54 55 55 51 56 50 52 57
IE 42 14 - - - - 11 39 32 - 27
IT 118 107 121 117 132 110 - - - - 117
LU 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
NL 77 74 87 82 70 48 59 61 55 - 68
AT 88 110 100 63 72 83 86 77 95 77 85
PT 159 144 144 - 152 126 139 - - - 144
FI 13 15 41 18 7 23 19 25 20 27 21
SE 33 29 27 16 29 17 17 17 20 18 22
UK 59 47 54 49 54 51 - - - - 52
EU 14 Average ..................69
- data not available
Source: CARE-database / EC, IRTAD Date of query: October 2004
Alweer een duidelijke aanwijzing dat we in 2014 nog steeds terplaatse trappelen of achteruitgaan want er zijn tenslotte 14 landen bijgekomen...