Auteur Topic: Euro 6 norm vanaf 1 sep 2015...  (gelezen 3914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Euro 6 norm vanaf 1 sep 2015...
« Gepost op: woensdag 19 november 2014 - 16:36:04 »
Voor wie van plan is zich nog een middelklasse dieselwagen aan te schaffen (particulier ? > 30.000 km/jaar) een verwittigd mens is er 2 waard:
adhv een vb: (euro 6 is nu al als optie verkrrijgbaar)

Euro 6 betekent dat de nieuw ingeschreven dieselwagens vanaf sep 2015 maar max 80 mg/km NOx mogen uitstoten ipv 180 mg/km, men kan natuurlijk sjoemelen met de EGR-klep... en dan kost het niets, maar de zwaardere diesels (vanaf ~ 1700 kg) halen die 80 mg/km ook net niet met te sjoemelen... en moeten een duur extra NOx-reinigingssysteem plaatsen met de nodige sensors en electronica, en wslk aangepaste uitlaten.

Soit de vb-prijzen
BMW 530 d euro 5 : € 49.300
BMW 530 dBP euro 6 : € 52.690 of 3390 € optieprijs voor de Euro 6 optie (dus voor die LNT en...) BP= Blue Performance.

Het extra materiaal, vooral NOx-opslagreiniger, zorgt ook voor 25 kg meergewicht.
Gecheckt op BMW downloads 530d limousine:
euro 5 ab 9/2011
Leergewicht nach DIN/EU kg 1685 (standaardversie 6-v)
bron

euro 6 ab 7/2013
Leergewicht nach DIN/EU kg 1710 (standaardversie 6-v)
bron

De Euro 6 met extra NOx-reiniger zijn wslk ook de enige die werkelijk de Euro 6a norm halen, er staat trouwens een euro 6b norm op til vanaf september 2017 wslk met een andere meetprocedure, een PEMS:
Citaat
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-10/diesel-emissionen-abgas-stickoxide

Dieselvoertuigen produceren zeven keer meer stikstofoxide dan toegestaan

Metingen van de International Council on Clean Transportation (ICCT) bij 15 auto's met een dieselmotor gaf als resultaat: de NOx uitstoot lag gemiddeld zeven keer hoger als de EU emissienorm Euro 6 (80 milligram per kilometer) Dit betekent: de geteste auto´s stootten gemiddeld 560 milligram per kilometer NOx uit.

De onafhankelijke onderzoeksorganisatie was het al eerder bekend, omdat ze na een massa-onderzoek de elk jaar stijgende discrepantie tussen norm en werkelijke verbruik aangetoond had. Dus nu de stikstofoxiden.

Om de afwijking van de grenswaarde van 80 mg te detecteren, heeft de ICCT zogenaamde PEMS gebruikt. De afkorting staat voor draagbaar uitstoot meetsysteem (portable emissions measurement system), zodat uilaatgasmeettoestellen kunnen vervoerd worden in de auto. Het wordt niet in het laboratorium gemeten, maar tijdens het rijden op de weg.

... want er wordt gefoefeld op grote schaal om de prijzen van dieselauto´s euro 6 te drukken, met de oude labo-cyclus NEDC is dat nog mogelijk. met de PEMS en een aangepaste cyclus - op de weg (circuit ?) dan - zal dat gedaan zijn, hoop ik toch.

Hier alles over dat foefelen en waar slechts één dieselwagen van de 15 (die een LNT had) de realisterische metingen-NOx grenswaarde haalde:
https://www.tno.nl/downloads/investigations_emission_factors_euro_6_ld_vehicles_tno_2013_r11891.pdf

Zo ziet er een LNT uit (roet- en NOx-combi):
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/bmw-nox-speicherkat-die-euro-6-stickoxid-falle-6219243.html
Die Euro 6-Stickoxid-Falle
Damit Dieselmotoren die kommende Euro 6-Abgashürde schaffen rüsten die Hersteller die Selbstzünder zur Abgasnachbehandlung mit NOx-Speicherkats aus.


BMW NOx-Speicherkat

« Laatst bewerkt op: woensdag 19 november 2014 - 16:41:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Euro 6 norm vanaf 1 sep 2015...
« Reactie #1 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:29:26 »
Tip: CNG ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Euro 6 norm vanaf 1 sep 2015...
« Reactie #2 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 19:37:10 »
Tip: CNG ...
idd... of benzine of :
Citaat
http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/vw-chairman-thinks-solid-state.html

Following persistent news leaks from 'highly placed insiders' about an all-electric version of Audi's upcoming Q8 sports SUV with 700 km battery range, VW Chairman Prof. Dr. Martin Winterkorn has hinted at the battery technology Audi may use to achieve that range.

In a speech at Stanford University, during the award of the 3rd Science Award for Electrochemistry, Dr Winterkorn said he sees great potential in solid-state batteries.

"Increasing the specific energy of lithium-ion cells to as much as 380 Wh/l will reduce driving range drawbacks.

With a higher nickel content, much more will be feasible.

But we also need to intensify basic research into batteries with an even greater specific energy, such as solid-state batteries.

I see great potential in this new technology, possibly boosting the range to as much as 700 kilometers (1,000 Wh/l)."

Citaat
http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/audi-confirm-tesla-model-s-rival-with.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FpEcq+%28Electric+Vehicle+News%29

MONDAY, NOVEMBER 24, 2014

Audi Confirm Tesla Model S Rival with 450 km Range for 2017
Citaat
http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/porsche-readying-tesla-model-s-fighter.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FpEcq+%28Electric+Vehicle+News%29

Porsche is aiming for a range of over 450 km and the company is expected to work with Audi, so we expect they will also use solid-state batteries.

Tja, Tesla, ... ,  en Europese CO2 richtlijnen-wagenpark zet ze allemaal onder druk...

Mercedes gaat bij Tesla neuzen en laat zich helpen:
http://money.cnn.com/2013/03/27/autos/mercedes-tesla-b-class-electric/index.html?hpt=hp_t2

Tesla gaat er 500.000 per jaar maken... Gigafactory op groene stroom...
http://www.computerworld.com/article/2604352/if-tesla-s-gigafactory-can-run-on-100-renewable-energy-why-can-t-others.html

Tesla Model 3 gaat 2017 (EU) uitkomen vanaf  ~ € 30.000 en 320 km reikwijdte... ooit naar 500.000 stuks per jaar in 2020 ?
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/87867/tesla-model-3-to-challenge-bmw-3-series-world-exclusive

momenteel 33.000/jaar:
http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/3604290594x0x791902/d7b8cc04-9c3e-4216-9ce3-7fb4d7e0c00b/Q314%20SHL%20Final.pdf
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 20:00:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Euro 6 norm vanaf 1 sep 2015...
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 04 december 2014 - 18:40:16 »
Q8 ... 700km elektrisch rijbereik ... wat denk je dat dat gaat kosten ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Euro 6 norm vanaf 1 sep 2015...
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 04 december 2014 - 19:32:33 »
Q8? Het brandstoffenmerk?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Euro 6 norm vanaf 1 sep 2015...
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 04 december 2014 - 19:44:03 »
Q8 ... 700km elektrisch rijbereik ... wat denk je dat dat gaat kosten ?
Geen idee, raad eens.

Ik kijk net op N-TV een programma over E-auto´s...

Als ze willen concurreren met het vergelijkbare Tesla-model zullen ze toch niet mogen overdrijven.
http://www.autobild.de/artikel/audi-a2q-und-q6-2017-2018-5225721.html

Q8 is versus Tesla Model X en die zou vanaf ~ € 73000 zijn, maar die komt wel reeds volgend jaar, met huidige accu-techniek.
http://www.egear.be/tesla-model-x/

Q8-e-tron is vanaf 2017 # en zal vermoedelijk de verbeterde accu-chemie hebben, maar dat zal Tesla dan ook hebben.
Citaat
http://www.electric-vehiclenews.com/2014/02/audi-approve-q8-e-tron-suv-with-600-km.html

The new Q8 model is aimed directly at the upcoming Tesla Model X SUV, which is due to be launched later this year. Like the Tesla, the Q8 e-tron will will be AWD with electric motors driving the front and rear wheels.

The Q8 e-tron is expected to have a large battery pack, at least equal to the 80 kWh pack that will be available in the Tesla. Battery technology is expected to make significant advances by the time the Q8 arrives, which will improve its potential range.
Source:  http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-guns-tesla-q8-e-tron-suv

Men gaat er vanuit dat de accuprijzen blijven dalen :
(zeker als er een massaproductie van complete accupacks komt zoals Tesla met zijn Gigafactory, vanaf 2017 operationeel, en tegen 2020: 500.000 accupacks per jaar...)

Citaat
http://green.autoblog.com/2013/11/08/li-ion-battery-prices-headed--down-180-kwh/

Li-ion battery prices still headed way, way down, to $180/kWh by 2020
...
Specifically, lithium-ion costs, which are tipping the scales at about $500 per kilowatt hour now, could fall to $300 by 2015 and to $180 by 2020. In addition to the old economies-of-scale factor, battery makers are finding ways to reduce the amount of expensive cobalt used in batteries, while metal, wiring and plastic costs are also on the way down. As a result, by the end of the decade, EVs may be sold for as little as a $2,000 mark-up relative to conventional vehicles, which makes the plug-in proposition more attractive. Attractive enough, in fact, for plug-ins to account for as much as 5 percent of the new-car market by 2020, up from about a half a percent now.

While such projections have been all over the map, Navigant's is pretty close to at least one other made last summer. Last July, McKinsey & Co. put out a report saying that lithium-ion battery prices would fall from about $600/kWh to $200 by the end of the decade to a relatively thrifty $160 by 2025. We should also mention that Tesla CEO Elon Musk stated back in February of 2012 that he expected the price of cells to drop below the 200/kWh mark in the not-too-distant future.
En CEO Musk zijn voorspellingen zijn steeds uitgekomen...

Een 4x4 versie van de Tesla Model S -de D- bestaat reeds en heeft een grotere reikwijdte (+13 % bij 105 kmh) en prestaties dan de 2-weeldrive door... msec-snelle digitale sturing van de kracht naar het(de) wiel(en) die het meeste grip hebben... neem ik aan:
Citaat
http://chargedevs.com/newswire/tesla-d-is-more-revolutionary-than-you-think/
...

To understand why D is not only a huge improvement to Model S, but a revolution that will reverberate through the auto industry, watch the official Tesla video above, and pay close attention to what Musk says:

“The thing that makes this…better than AWD in the past is because you can dynamically shift the power from front to rear at the millisecond level. So you can quickly adjust torque, more than is possible with a mechanically linked system. All AWD systems out there are mechanically linked with a shaft, so it’s like the equivalent of analog, whereas this is a digital system. A system like this is inherently able to achieve better road holding. We were able to improve almost everything about the car.”

While AWD systems on legacy vehicles generally reduce the gas mileage, Tesla’s system improves efficiency. According to Tesla, the Model S 85D version has 295 miles of range at 65 mph, compared to 261 miles for the ordinary S.

The big D also makes a speedy car even speedier. The most powerful P85D version can accelerate from 0 to 60 mph in 3.2 seconds. Total power is 691 hp, apparently the second-highest of any four-door vehicle in the world (exceeded only by the 2015 Dodge Charger SRT Hellcat’s 707 hp). Top speed is 155 mph. “It’s like taking off from a carrier deck…like having your own personal rollercoaster,” said Musk. The Iron Man claims there will be three driving modes: Normal, Sport and Insane.

The D package costs an additional $4,000 for the 60 and 85 kWh versions, and an additional $13,100 for the P85 version (which has a more powerful front motor). Deliveries of the P85D will start in December, with the 60D and 85D to follow in February.

Bij 105 kmh van 420 km reikwijdte naar 475 km toch niet te versmaden, en het gaat nog beter worden met de nieuwe accu-chemie of hybride-pack met Metaal-Lucht accu´s zo kan men kiezen voor meer reikwijdte of meer kracht of compromis:
 http://cleantechnica.com/2013/09/19/new-tesla-patent-400-mile-battery-pack-using-metal-air-lithium-ion-batteries/
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 december 2014 - 20:40:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I