Auteur Topic: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen  (gelezen 22516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Gepost op: donderdag 20 november 2014 - 20:44:36 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 november 2014 - 20:47:47 door Rafael »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 november 2014 - 21:20:02 »
wat had je verwacht ?  de kracht van verandering ?  >:D

Dit kloteland gaat langzaam maar zeker naar de verdoemenis, wees gerust

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 november 2014 - 00:38:00 »
ik heb veel zin om vanaf nu als protest nog maar 70 te rijden op de snelwegen
als dit toch zo'n zaligmakende snelheid is
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 november 2014 - 00:44:11 »
en jezelf in gevaar brengen ?
Waar ik veel goesting in heb, is dit kloteland te verlaten, maar om diverse redenen zal dit niet gaan

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 november 2014 - 09:23:27 »
Ooit was een 2x2 met middenberm zelfs 120 de norm. Zo staat het nog in de wegcode. De laatste 15 jaar is men echter begonnen om alle 2x2 te reduceren naar 2x1 met de nodige blokkerende infrastructuur. Ze ken ik zelfs een aantal 2x2 die midden jaren '90 nog 120 waren en die nog slechts 50 km/u zijn. De 2x2 die nog over zijn zitten nu bijna ook allemaal op 70 km/u. Dit is dus pure onzin!

Ik heb het hier al meermaals neergeschreven. Het ultieme doel van de immobiliteitslobby is 90 km/u op de snelweg, 50 km/u op secundaire wegen en 30 km/u in de bebouwde kom. Op 2x2 kan soms 70 km/u toegelaten worden! Begin jaren 2000 kende ik een verkeersdeskundige die dit sterk verdedigde. Hij werkt nog steeds voor een studiebureau dat o.a. mobiliteitsplannen uitschrijft.
Hij verdedigde wel meer onzin zoals: "90 km/u is niet verantwoord op wegen waar verkeerslichten staan". Enkel met dit argument breng je de meeste 2x2's terug naar 70 of lager.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 november 2014 - 10:13:43 »
Gaat men de Belgische wegcode herschrijven? Wat met Wallonië? Wat met rustige gebieden in Vlaanderen?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 november 2014 - 12:22:49 »
Gaat men de Belgische wegcode herschrijven? Wat met Wallonië? Wat met rustige gebieden in Vlaanderen?

Ben Weyts is enkel Vlaanderen, dan zouden er quasi Vlaamse wegcode-artikels moeten komen...  :P ;D

De Walen gaan die algemene 70 niet aanvaarden, Walen pleiten ook eerder voor 130 kmh op de snelweg of de Franse 130/110.

Naja moest dit er toch federaal doorgedrukt worden dan zit het grotere Wallonië met massa´s 90-borden langs zijn voornaamste 1+1-wegen, neen dat wordt dan lachen.

Eigenlijk hecht ik er weinig geloof aan.
Zou dan alweer een Belgische mop meer zijn en zal BE zich wel weer belachelijk maken in het buitenland. Dit met de allerlaagste offic. algemene limiet van Europa op zijn hoofdwegen buiten bebouwde kom, dan is het officieel en niet officieus (Vlaanderen).

Titel : " Belgien das Land mit dem niedrigsten Tempolimits und meiste Verkehrstote "
" Het land van de laagste snelheidslimieten en de meeste verkeersdoden"


btw Limburg allein !  :)

Qua verkeersdoden 2014 (W en Bxl gaan wslk de meubelen redden) en vooral aantal letselongevallen gaan we weer een relatief slecht jaar tegemoet:
Citaat
1e semester 2014:
VL : + 13 doden terplaatse
W: - 6 doden terplaatse
Bxl: - 9 doden terplaatse
(daar komen nog de dodelijke gewonden + 30 d bij navenant meer zwaargewonden stijgt de kans op een hoger cijfer).

Tijdens de eerste 6 maanden van 2014 was er een stijging van het aantal letselongevallen en het aantal gewonden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (Tabel 1). Het aantal letselongevallen nam toe met 8,4% en het aantal gewonden met 7,9%. Het aantal doden ter plaatse daarentegen stagneerde (-0,7%). In absolute cijfers komt dit neer op een toename met 1646 letselongevallen en 1983 gewonden en een afname van 2 doden ter plaatse.

http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/Barometer%20_1e_semester_2014_NL.pdf
page 6 voor meer details volgens weggebruiker.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 november 2014 - 17:26:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 november 2014 - 14:22:25 »
Zou dan alweer een Belgische mop meer zijn en zal BE zich wel weer belachelijk maken in het buitenland.

Dat doen ze nu ook al, en dat is blijkbaar het laatste van hun zorgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 21 november 2014 - 19:11:32 »
Citaat
De Walen gaan die algemene 70 niet aanvaarden, Walen pleiten ook eerder voor 130 kmh op de snelweg of de Franse 130/110.
Lang leve de Walen!  :)
130 km/u is ook in NL en D en ... waarom niet bij ons als het veilig kan?
Men is zo gefixeerd op absolute snelheid en je moet de mensen juist leren omgaan met 'rijden met aangepaste snelheid'.
70 kan soms heel traag zijn of soms veel te snel.
Ik heb soms de indruk dat net door al die snelheidsbeperkingen vele bestuurders 'rijden met aangepaste snelheid' niet meer kunnen.

Maar ja, het gaat om gemakkelijk, bewijsbare flitsboetes  te kunnen geven, waarschijnlijk. Kassa, kassa.
Aangepaste snelheid is immers moeilijker, objectief te controleren...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 00:57:59 »
Albanië130
Bosnië en Herzegovina130
Bulgarije140
Denemarken130
Duitslandonbeperkt
Frankrijk130/110
Griekenland130
Hongarije130
Italië130/150
Kosovo130
Kroatië130
Litouwen110/130
Luxemburg130/110
Macedonië130
Nederland130
Oekraïne130
Oostenrijk130
Polen140
Roemenië130
Rusland130
Slowakije130
Slovenië130
Tsjechië130
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 00:59:20 »
130 km/u is ook in NL en D

NL en D kan je niet in één pot gooien. In NL is 130 km/h de maximum toegelaten snelheid, in D is 130 km/h enkel de richtsnelheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 07:15:48 »
Jozef, kun je eens uitleggen hoe het nu in Duitsland is?
Ik hoor soms vertellen dat het 130 km/u is en dat je boven die snelheid niet meer verzekerd bent en je dat op eigen risico doet.
Klopt dat of is dat een kwakkel?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 11:33:26 »
Jozef, kun je eens uitleggen hoe het nu in Duitsland is?
Ik hoor soms vertellen dat het 130 km/u is en dat je boven die snelheid niet meer verzekerd bent en je dat op eigen risico doet.
Klopt dat of is dat een kwakkel?

Bedankt voor deze interessante vraag.

Wat vaststaat is dat het overschrijden van de "Richtgeschwindigkeit" van 130 km/h op zichzelf nooit een overtreding uitmaakt. Ook niet als je met een Bugatti Veyron tegen 400 km/h rijdt.

Het probleem is de schaderegeling bij een ongeval. Vele mensen gaan voort op één enkel geval. Maar het probleem is nu juist dat er terzake helaas geen eenvormige rechtspraak bestaat, zodat je zeker niet kunt veralgemenen op basis van slechts één of enkele gevallen.

Zoals ik al aangehaald heb, wordt in Duitsland de verantwoordelijkheid voor een ongeval bepaald op basis van wat elke betrokken partij gedaan heeft om het ongeval te vermijden of de gevolgen ervan te verminderen. In die optiek kan de rechter ervan uitgaan dat je, door zeer snel te rijden, al van te voren de mogelijkheden daartoe verminderd hebt.

In de praktijk komt vrijwel nooit komt je verantwoordelijkheid in het gedrang bij relatief weinig sneller rijden dan 130 km/h (bijvoorbeeld 140 km/h).

Maar er bestaan vonnissen waarbij de rechter in een snelheid van 170 km/h geen graten zag, en andere vonnissen waarbij de recher bij 160 km/h tot 25% van de aansprakelijkheid toewees. Het hoeft wellicht geen betoog dat bij een ongeval tegen 400 km/h de kans miniem is dat je geen deel van de verantwoordelijkheid toegewezen krijgt (maar dat zal dan waarschijnlijk alleen nog voor je erfgenamen een probleem zijn).

Daarnaast is het dikwijls zo dat je niet op basis van je snelheid zelf een deel van de verantwoordelijkheid toegewezen krijgt, maar op basis van het feit dat die snelheid niet aangepast was aan de omstandigheden (wat uiteraard ook kan bij een snelheid van minder dan 130 km/h).

Een ander aspekt is dat sommige verzekeraars een regresrecht uitoefenen bij hoge snelheid: ze vorderen bijvoorbeeld 5.000 Euro van de uitgekeerde schadevergoeding terug.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 11:50:41 »
Jozef, kun je eens uitleggen hoe het nu in Duitsland is?
Ik hoor soms vertellen dat het 130 km/u is en dat je boven die snelheid niet meer verzekerd bent en je dat op eigen risico doet.
Klopt dat of is dat een kwakkel?

Kwakkel, verzekerd is men altijd behalve bij zeer extreme gevallen, definitie grobe Fahrlässigkeit.
(Maar als men iets meer betaald (of de polis leest ...) voor zijn verzekering kan zelfs grobe Fahrlässigkeit meeverzekerd zijn, net opgezocht** bron onderaan Ergo** Premium tarief).

Vanaf aangetoonde 160 kmh naargelang omstandigheden wordt de bewijskracht omgedraaid, het gaat dan enkel om een deelschuld (# meestal 20 % à 30%) in het verzwaren van de ongevalgevolgen, dus niet wie de eigenlijke schuld - dus oorzaak - was aan het verkeersongeval.

Zo kan men bij 200 kmh geen deelschuld oplopen in een rechtszaak, en soms bij 160 kmh wel, hangt van rechtszaak tot rechtszaak af.
Hangt zeker ook van jouw advocaat af, want die moet voor jou dan aantonen dat je ook bij 130 kmh het ongeval nooit had kunnen vermijden.

Enkele vb van % deelschuld # :
Citaat
http://www.iww.de/va/archiv/haftungsverteilung-mithaftung-wegen-ueberschrittener-autobahn-richtgeschwindigkeit-f43318

Bei einem unfallursächlichen Fahrfehler des Unfallgegners – z.B. unzulässiger Spurwechsel – werden „schuldlose Schnellfahrer“ bei Geschwindigkeiten bis 200 km/h mit 20 bis 30 Prozent Mitverschulden belastet (OLG Hamm NZV 94, 193: 25 Prozent bei 180 km/h; OLG Hamm NZV 95, 194: 20 Prozent bei 190 km/h; OLG Köln NZV 92, 34: 25 Prozent bei 175 km/h; Grüneberg, Haftungsquoten bei Verkehrsunfällen, 5. Aufl., Rn 147 ff.).

Wanneer een ongevaloorzaak de rijfout van de andere partij is - bijvoorbeeld ontoelaatbare plotse verandering van rijstrook (voorrangsnegatie) - worden "onschuldige snelrijders" bij snelheden tot 200 km/h met 20 tot 30 procent medeschuld belast (OLG Hamm TAO 94, 193: 25 procent op 180 km / h; OLG Hamm TAO 95, 194: 20 procent op 190 km / h; OLG Köln TAO 92, 34. 25 procent op 175 km / h; Grüneberg, aansprakelijkheid tarieven bij verkeersongevallen, 5e ed, para 147 ff) .

Voor die deelschuld past de verzekering natuurlijk bij, tenzij het zodanig in de kleine letters van de polis staat dat een verhoging van het omniumdeel toegepast wordt vanaf xx% deelschuld, kan dus mss 1 schaal hogere bonus malus opleveren. Hangt dus vooral van de verzekering af.

**
Citaat
https://ergodirekt.de/de/produkte/kfzversicherung.html#tarif=abschluss;basisdaten%7CNmQzMWZkMGYtNzRkMC00NmU0LTkzYTctMDcxYzA4MDkyMTY1&

Verzicht auf den Abzug "Einwand der groben Fahrlässigkeit"

Tarif  KFZ-SCHUTZ   KFZ-PREMIUM
                    -               enthalten**

Jozef was me voor.  :)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 november 2014 - 12:17:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 12:38:27 »
weer OT nu.
Een heel tijd geleden heeft men de algemene 70 kmh op Gewestwegen onderzocht (cafébaas Stevaert en Bert Bleiter zijnen tijd ?)

Riekt eerder naar een verhoging van letselongevallen...
Citaat
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/node/292
RA-2006-97
Titel:   Effectiviteit van verkeersmaatregelen: snelheidsverlaging van 90km/h naar 70 km/h op gewestwegen
Auteurs   Frank Van Geirt   Erik Nuyts
Steunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's      34
Datum   13/10/2006
Partner(s)   PHL

Samenvatting   

In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en ongevallengegevens verkregen uit een aantal Limburgse politiezones. De effectiviteiten worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen.
 
Een effectiviteitberekening waarbij de dispersiefactor afgeleid wordt uit de gebruikte vergelijkingsgroep geeft geen resultaten. De analyses zijn ongeldig ten gevolge van een negatieve dispersiefactor. In tweede instantie wordt een analyse uitgevoerd met een manueel ingevoerde dispersiefactor die gevarieerd wordt van 0 tot oneindig. In alle berekeningen vinden we steeds bij ongeveer de helft van de wegen een stijging, en bij de andere helft een daling.
 
In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen.
 
In het geval waar we de vergelijkingsgroep het minst laten meespelen in de berekening van de effectiviteiten (dispersiefactor = ), vinden we niet-statistisch significante effectiviteitindices van 0,90 (alle ongevallen) en 0,96 (letselongevallen). Op het eerste gezicht een daling van het aantal ongevallen; echter onbeslist aangezien niet statistisch significant.
 
Het enige statistisch significant resultaat is de meta-analyse van de onderzoekslocaties met alle ongevallen en een dispersiefactor 0. Het resultaat van deze meta-analyse is een toename met 47% van het totale aantal ongevallen na de invoering van een snelheidswijziging van 90 naar 70 km/u. Een dispersiefactor met waarde 0 wil echter zeggen dat vooral de vergelijkingsgroep de doorslag geeft in de berekeningen en de voorgeschiedenis van de onderzoekslocaties genegeerd wordt. Dit is een zeer onwaarschijnlijke situatie.
 
Als we niet gebruik maken van een vergelijkingsgroep, en dus niet corrigeren voor regressie naar het gemiddelde en de trend, vinden we op basis van een gewone voor-na studie niet-significante stijgingen van 26% voor het totaal aantal ongevallen en 19% voor het aantal letselongevallen.
 
Op basis van voor deze studie beschikbare data kunnen we geen algemene trend geven van de effectiviteit van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Verder onderzoek wordt aanbevolen.

Download    RA-2006-97.pdf
Nog maar eens een steuntje in de rug dat een V85 gebaseerde limiet de veiligste is.

Ook bij Febiac is het nog steeds te vinden:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=460
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I