Auteur Topic: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen  (gelezen 22650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 15:28:39 »
Waar ik veel goesting in heb, is dit kloteland te verlaten, maar om diverse redenen zal dit niet gaan
Ben dat ook hoe langer hoe meer aan het denken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 22 november 2014 - 18:26:24 »
Toen Leslie en ik beslist hadden om België te verlaten, ondervonden we dat heel wat Belgen met die gedachte rondlopen. Maar slechts weinigen hebben ze ook uitgevoerd.

Wij zijn ervan uitgegaan dat het niet was omdat we in België geboren waren (wat we niet gekozen hebben), dat we daar ook moesten blijven. Migraties zijn altijd al een heel normaal verschijnsel geweest.

Vast staat: als je er niet 100% achter staat, vind je altijd wel een reden waarom het niet gaat. Het is een kwestie van prioriteit. Belangrijker nog dan de keuze om België te verlaten, is daarbij de keuze voor een bepaald ander land of streek.

Ik ben met een heel positieve ingesteldheid naar hier gekomen. Ik denk dat dat de juiste manier was. Met als vanzelfsprekend resultaat dat ik hier intussen ook al een aantal ontgoochelingen opgelopen heb. Maar alles bijeen heb ik er nog geen seconde spijt van gehad, en leef ik hier nog altijd veel liever dan in België.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #17 Gepost op: zondag 23 november 2014 - 18:24:03 »
Jozef, kun je eens uitleggen hoe het nu in Duitsland is?
Ik hoor soms vertellen dat het 130 km/u is en dat je boven die snelheid niet meer verzekerd bent en je dat op eigen risico doet.
Klopt dat of is dat een kwakkel?

Bedankt voor deze interessante vraag.
Omdat dit forum een bredere kijk biedt, ook over de grenzen heen, kunnen er interessante vragen worden gesteld.  ;)
Bedankt voor de antwoorden, ook aan Michel die steeds goed onderbouwt.

On topic: Wat denken jullie over een compromis van 80 km/u zoals in Nederland + als compensatie 130 op snelwegen?  :D

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #18 Gepost op: zondag 23 november 2014 - 19:27:29 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #19 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 10:57:37 »
Ook dat nog  ;D  Limburg Allein

Het Parket stelt nultolerantie (bovenop 6/6 marge) in vraag:

Citaat
http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20141123_01391816

Parket stelt nultolerantie in vraag bij flitscontrole

Het parket van Limburg gaat bekijken of de nultolerantie bij snelheidsovertredingen effect heeft. Tot april van dit jaar gold binnen de parketten van Hasselt en Tongeren een andere aanpak. Met het samenvoegen van de twee geldt nu overal een nultolerantie.

In 2006 verzond het college van procureurs-generaal een omzendbrief waarin het aan de parketten vroeg om bij snelheidsovertredingen de nultolerantie toe te passen. ‘De enige uitzondering was de technische tolerantie. En die is 6 km/uur voor snelheden onder de 100 km/uur en 6 procent voor hogere snelheden. Een tolerantie die is ingebouwd om zeker te kunnen stellen dat iemand te snel rijdt’, legt de procureur uit.

In Hasselt werd die omzendbrief meteen in praktijk omgezet. In Tongeren bleef het parket een hogere tolerantie toepassen. Lichte snelheidsovertredingen werden daar dus niet geverbaliseerd. Concreet: wie in Hasselt 57 km/uur rijdt in een zone 50 en geflitst wordt, moet 50 euro betalen. In Tongeren werd die 57 km/uur door de vingers gezien. ‘Er was in Tongeren een tolerantie tot soms 10 km/uur. De achterliggende politiek was: enkel die mensen flitsen die veel te snel rijden.’

Versoepeling mogelijk

In april werd de omzendbrief algemeen toegepast binnen het Limburgse parket. Sindsdien worden in het vroegere gerechtelijk arrondissement Tongeren opvallend meer snelheidsovertredingen vastgesteld. ‘Over een paar maanden gaan we daarom alle gegevens eens evalueren. Hoeveel meer processen-verbaal zijn er opgesteld? Kunnen onze diensten die gegevens allemaal verwerken? Het filmrolletje is bij nultolerantie natuurlijk sneller vol. Glippen er dan niet te veel echte laagvliegers door het net ?’

Nog belangrijker: heeft nultolerantie zin? ‘Heeft deze politiek invloed op het verkeer? Met andere woorden: is er een daling van het aantal verkeersongevallen? Het zijn maar een paar dingen waar wij een antwoord op hopen te vinden’, zegt de procureur.

Het Limburgse parket gaat na de evaluatie de bevindingen naar het college van procureurs-generaal terugkoppelen. ‘Als blijkt dat die nultolerantie geen positief effect heeft op de verkeersveiligheid, gaan we zeker niet nalaten te vragen of er een versoepeling mogelijk is.’

ook:  http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141124_01392427/limburgs-parket-stelt-nultolerantie-bij-te-snel-rijden-in-vraag 
Tegengas voor nieuw Vlaams Minister van stilstand-Einheitswurst-70-Weyts ?

Politiezone Tongeren hanteerde soms +10 kmh extra toleranties... bvb buiten bbk ca. de V85#
70 kmh + 6 + 10 = 86 kmh, 87 kmh gaat de flits. Dit waren quasi de BIVV V85-metingen in 2003-2005:
Citaat
V85
Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.
Snelheidslimiet  v85 2003   v85 2004   v85 2005   Verschil met limiet
70 km/u:           89 km/u     91 km/u   86 km/u      + 16 km/u# 

De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen rijden dan de v85 . De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele snelheidscategorie gehaald.
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20%20snelheid%20DEF.pdf  page 9

Het is natuurlijk te logisch de limieten op basis van de V85 toe te passen (buiten bebouwde kom) men moet daarvoor een IQ hebben dat boven de 70 ligt.  ;D
Ik vraag me af waarom die allergie voor 80 en 100 kmh ?
Zweden heeft nu zelfs Vmax in stappen van 10 kmh:  70-80-90-100 (autoweg-snelweg 110-120)
Snelheidskaart: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/11313176/354/normal/a63afca73ba8e/kartan

... en niet alleen erover zeveren zoals de BIVV steeds opnieuw doet:
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/nationale_gedragsmeting_snelheid_2010.pdf

# V85


Proper speed limits increase safety

Setting speed limits according to the standards of the Institute of Transportation Engineers (the 85th percentile method) will...

* focus enforcement on dangerous drivers, not revenue collection
* increase speed limit compliance
* provide greater consistency of speed limits
* reduce speed variance resulting in reduced crashes

The 85th percentile is the speed to which 85 percent of drivers travel below (under average, free-flow conditions).

http://www.sense.bc.ca/research.htm

Soit als vadertje Staat bijna 60 % van hun O.I. moeten seponeren (ook Justitie moet extra sparen) doen ze het op die manier, gewoon hypocriet goe bezig blijven...
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130520_00589573

Ondanks alle maatregelen die al genomen zijn, blijft nog steeds één verkeersboete op drie onbetaald. ‘Van de bijna 420.000 onmiddellijke inningen die de politie jaarlijks uitschrijft, worden er zo’n 240.000 geseponeerd’, zegt senator Guido Depadt (Open VLD).
Het gros van de verkeersboetes zijn ‘onmiddellijke inningen’. De politie schrijft die uit en stuurt zelf een overschrijvingsformulier naar de overtreder. Pas als de overtreden niet betaalt, gaat het dossier naar het parket. Dat stelt dan een minnelijke schikking voor met een lichte verhoging. Als de overtreder dan nog niet betaalt, gaat de zaak naar de ­politierechter of wordt ze geseponeerd.

Het gaat om zo’n 420.000 boetes per jaar. Daarvan worden er nog geen 200.000 onmiddellijk betaald. Na tussenkomst van parket worden er nog eens zo’n 80.000 betaald. ‘Eén op drie ontglipt dus aan een straf’, leert Depadt uit het antwoord dat hij van jusititieminister Turtelboom op een parlementaire vraag kreeg. ...]

« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 11:35:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #20 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 17:36:47 »
Ergens moeten we in Vlaanderen ook rekening houden met de ruimtelijke ordening (zeg maar lintbebouwing), hetgeen in andere landen minder het geval is.

V85?
https://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2013-2014/g2368-2.pdf
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 17:47:58 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #21 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:12:59 »
Ergens moeten we in Vlaanderen ook rekening houden met de ruimtelijke ordening (zeg maar lintbebouwing), hetgeen in andere landen minder het geval is.
Ergens ja, je zegt het. Maar in veel Vlaamse streken is er "veel minder lintbebouwing" buiten F1-bbk.
Ken jij de definitie van lintbebouwing ?
Citaat
lint·be·bou·wing (de; v)
1
aaneengesloten bebouwing van één enkele rij huizen aan weerszijden langs hoofdwegen of kanalen
http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=lintbebouwing&lang=nn#.VHNp6YuG98c

Ik denk dat niemand een probleem heeft met 70 kmh-Vmax bij " bepaalde lintbebouwing" buiten bbk, naargelang wegbreedte gescheiden/verhoogd fietspad enz....

Nederland heeft ook 60 ,  80  en 100 kmh wegen, andere landen hebben ook verschillende limieten zelfs meer als 3, dus kan Vlaanderen ook 70 en 90 kmh hanteren ik zie geen probleem, ook 80 en 100 kunnen ze invoeren; ook C43-zone 70/50 zijn er ook nog als men het aantal verkeersborden enorm wil beperken (juist op die echt lintbebouwde wegen, de zone 50 wordt al dikwijls toegepast om de voorwaarden van de F1-afbakeningsregel te omzeilen...)

Probleem is dat ze de 70 kmh gewoon willen doortrekken naar alle 1+1-wegen ook in niemandsland, of het nu een zeer brede N-weg is met ruim gescheiden fietspaden (gebodsbord fietspad D7-D9 én verbodsbord C9-C11 (brom)fietsers **) of een smalle secundaire weg (waar 70 kmh dikwijls aangepast rijden is), artikel 10.1.1 is er ook nog hé, en alle ~ 40 gevaarsborden mogen ook nog hun nut hebben.

Een afwijkende C43 is tenslotte verboden te plaatsen als het met een gevaarsbord ook gaat, er is maar één uitzondering: schoolomgeving F4a...
Citaat
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/864-hs2art9

9.9. Verkeersbord C43.

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a,...]
Naja wetten bestaan alleen voor het plebs niet voor de misbruikende wegbeheerder...  >:D

Als men van 70 kmh een algemene limiet maakt - dus blinde eenheidsworst - valt de "alarmerende werking (waarvoor eigenlijk een gevaarsbord moet dienen)" van een Vmax al helemaal weg.

**  https://www.google.be/maps/@51.1318365,5.4337774,3a,75y,66.79h,85.38t/data=!3m4!1e1!3m2!1sS694LPpASumQ4sWTv0Y64w!2e0?hl=nl
 Noordring Peer vanaf daar 90 kmh C9-11 zie je, het ruim gescheiden breed fietspad zie je achter de struiken, zelfs de ondertunneling van het fietspad zie je. Dus daar wil flippo Weyts ook 70 kmh ? Enkele kms eerder rij je ook op een lintbebouwde N73 door Wijchmaal ook 70 kmh...

« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 18:48:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #22 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:32:23 »
ik heb veel zin om vanaf nu als protest nog maar 70 te rijden op de snelwegen
als dit toch zo'n zaligmakende snelheid is

de sp.a heeft net voorgesteld om dat in te voeren op de Antwerpse ring ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #23 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:37:00 »
Ben Weyts is enkel Vlaanderen, dan zouden er quasi Vlaamse wegcode-artikels moeten komen...  :P ;D
Blijkbaar heb je een stuk van de staatshervorming gemist.

De gewesten worden bevoegd voor de snelheid op de wegen in dat gewest (behalve snelwegen)...

Citaat
De Walen gaan die algemene 70 niet aanvaarden, Walen pleiten ook eerder voor 130 kmh op de snelweg of de Franse 130/110.
Hoeven niet akkoord te zijn, de Vlaamse regeling zal enkel in Vlaanderen gelden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #24 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:40:33 »
Citaat
Als we niet gebruik maken van een vergelijkingsgroep, en dus niet corrigeren voor regressie naar het gemiddelde en de trend, vinden we op basis van een gewone voor-na studie niet-significante stijgingen van 26% voor het totaal aantal ongevallen en 19% voor het aantal letselongevallen.

Hallucinant om zoiets te lezen in een studie ...
En dat wil ernstig genomen worden.

Als een stijging van 26 of 19% niet significant is in je studie, dan trekt ze gewoon op geen bal, en kan je ze beter in de shredder draaien dan te publiceren ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #25 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:43:40 »
Ben Weyts is enkel Vlaanderen, dan zouden er quasi Vlaamse wegcode-artikels moeten komen...  :P ;D
Blijkbaar heb je een stuk van de staatshervorming gemist.

De gewesten worden bevoegd voor de snelheid op de wegen in dat gewest (behalve snelwegen)...

Maar een algemene 70 kmh zal dan ergens in een Vlaamse wet moeten gegoten worden (zonder verkeersborden).
Denk je dat Artikel 11 dan gesplitst zal worden in een Vlaams en Waals deel ?  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #26 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 18:52:06 »
Citaat
Als we niet gebruik maken van een vergelijkingsgroep, en dus niet corrigeren voor regressie naar het gemiddelde en de trend, vinden we op basis van een gewone voor-na studie niet-significante stijgingen van 26% voor het totaal aantal ongevallen en 19% voor het aantal letselongevallen.

Hallucinant om zoiets te lezen in een studie ...
En dat wil ernstig genomen worden.

Als een stijging van 26 of 19% niet significant is in je studie, dan trekt ze gewoon op geen bal, en kan je ze beter in de shredder draaien dan te publiceren ...

Ook dit is treffend:
Citaat
In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen.

Ook 8 % meer letselongevallen bij een limietverlaging van 20 kmh... ach so... tijd om de algemene 70 kmh in te voeren dan ?  ::)
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 18:59:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #27 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 19:00:34 »
Maar een algemene 70 kmh zal dan ergens in een Vlaamse wet moeten gegoten worden (zonder verkeersborden).
Bij decreet.

Feitelijk komt het neer op een regularisatie van wat er nu al is, en een drastische vereenvoudiging.

En 120 op 2x2 met middenberm mag je ook quasi nergens nog.
Logisch zou zijn dat dat dan ineens ook 90 wordt, met (zeldzame) uitzonderingen waar het kan tot 120.
Zou een massa minder borden - en palen - langs de wegen kunnen opleveren.

Met 1 op 3 verkeersdoden tegen hindernissen buiten de rijbaan, is zowat alles wat voor minder rommel naast de baan zorgt een goede zaak ...


Citaat
Denk je dat Artikel 11 dan gesplitst zal worden in een Vlaams en Waals deel ?  :D
Ja.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #28 Gepost op: maandag 24 november 2014 - 19:07:29 »
Maar een algemene 70 kmh zal dan ergens in een Vlaamse wet moeten gegoten worden (zonder verkeersborden).
Bij decreet.

Feitelijk komt het neer op een regularisatie van wat er nu al is, en een drastische vereenvoudiging.

En 120 op 2x2 met middenberm mag je ook quasi nergens nog.
Logisch zou zijn dat dat dan ineens ook 90 wordt, met (zeldzame) uitzonderingen waar het kan tot 120.
Zou een massa minder borden - en palen - langs de wegen kunnen opleveren.

Ergens heb je iets gemist, Weyts wil op elke 1+1-weg 70 kmh, enkel op wegen met middenberm kan 90 kmh nog geduld worden.

Ken jij  1+1 wegen met middenberm buiten bbk ?  :-\

Ik heb het gevoel dat de rechtsbijstand-plus dikwijls gaat ingeschakeld worden...
Ik betaal 1 € sponsorgeld O.I. dan klaag ik verder...  ;D

Citaat
Ondanks alle maatregelen die al genomen zijn, blijft nog steeds één verkeersboete op drie onbetaald. ‘Van de bijna 420.000 onmiddellijke inningen die de politie jaarlijks uitschrijft, worden er zo’n 240.000 geseponeerd’, zegt senator Guido Depadt (Open VLD).
Het gros van de verkeersboetes zijn ‘onmiddellijke inningen’. De politie schrijft die uit en stuurt zelf een overschrijvingsformulier naar de overtreder. Pas als de overtreden niet betaalt, gaat het dossier naar het parket. Dat stelt dan een minnelijke schikking voor met een lichte verhoging. Als de overtreder dan nog niet betaalt, gaat de zaak naar de ­politierechter of wordt ze geseponeerd.

Het gaat om zo’n 420.000 boetes per jaar. Daarvan worden er nog geen 200.000 onmiddellijk betaald. Na tussenkomst van parket worden er nog eens zo’n 80.000 betaald. ‘Eén op drie ontglipt dus aan een straf’, leert Depadt uit het antwoord dat hij van jusititieminister Turtelboom op een parlementaire vraag kreeg. ...]
« Laatst bewerkt op: maandag 24 november 2014 - 19:16:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 25 november 2014 - 10:33:53 »
Ken jij  1+1 wegen met middenberm buiten bbk ?  :-\
Meerdere ...

N10 Lier-Aarschot bvb is deels 1x1 met middenberm in Koningshooikt
Als daar een ongeval gebeurt, rijden de hulpdiensten om langs K'Hooikt dorp omdat ze anders mee vast zitten in de file ...

N10 Lier-Antwerpen is deels 1x1 wegens verwijderen rijstroken (dichtgeschilderd, dichtgepaald) of door heraanleg (Boechout)


Veel 2x2 wegen met middenberm, zijn dat zelfs niet meer omdat er in de éne of de andere richting vaak een rijstrook wegvalt - en dat moet je dan maar zien van de andere kant ...



Citaat
Citaat
Ondanks alle maatregelen die al genomen zijn, blijft nog steeds één verkeersboete op drie onbetaald. ‘Van de bijna 420.000 onmiddellijke inningen die de politie jaarlijks uitschrijft, worden er zo’n 240.000 geseponeerd’, zegt senator Guido Depadt (Open VLD).

Het gaat om zo’n 420.000 boetes per jaar. Daarvan worden er nog geen 200.000 onmiddellijk betaald. Na tussenkomst van parket worden er nog eens zo’n 80.000 betaald. ‘Eén op drie ontglipt dus aan een straf’, leert Depadt uit het antwoord dat hij van jusititieminister Turtelboom op een parlementaire vraag kreeg. ...]
Van wanneer dateert dat ?

Veel kans dat de andere niet-betalers vonden dat het PV onterecht was.
De feiten waren niet bewezen tot de vermeende overtreder veroordeeld is.

Nu is dat omgedraaid, en wordt men al bij voorbaat veroordeeld door de onkunde van de vaststeller ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder