Voor wie van plan is zich nog een middelklasse dieselwagen aan te schaffen (particulier ? > 30.000 km/jaar) een verwittigd mens is er 2 waard:
adhv een vb: (euro 6 is nu al als optie verkrrijgbaar)
Euro 6 betekent dat de nieuw ingeschreven dieselwagens vanaf sep 2015 maar max 80 mg/km NOx mogen uitstoten ipv 180 mg/km, men kan natuurlijk sjoemelen met de EGR-klep... en dan kost het niets, maar de zwaardere diesels (vanaf ~ 1700 kg) halen die 80 mg/km ook net niet met te sjoemelen... en moeten een duur extra NOx-reinigingssysteem plaatsen met de nodige sensors en electronica, en wslk aangepaste uitlaten.
Soit de vb-prijzen
BMW 530 d euro 5 : € 49.300
BMW 530 dBP euro 6 : € 52.690 of
3390 € optieprijs voor de Euro 6 optie (dus voor die LNT en...) BP= Blue Performance.
Het extra materiaal, vooral NOx-opslagreiniger, zorgt ook voor 25 kg meergewicht.
Gecheckt op BMW downloads 530d limousine:
euro 5 ab 9/2011
Leergewicht nach DIN/EU kg 1685 (standaardversie 6-v)
broneuro 6 ab 7/2013
Leergewicht nach DIN/EU kg 1710 (standaardversie 6-v)
bronDe Euro 6 met extra NOx-reiniger zijn wslk ook de enige die werkelijk de Euro 6
a norm halen, er staat trouwens een euro 6
b norm op til vanaf september 2017 wslk met een andere meetprocedure, een PEMS:
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-10/diesel-emissionen-abgas-stickoxide
Dieselvoertuigen produceren zeven keer meer stikstofoxide dan toegestaan
Metingen van de International Council on Clean Transportation (ICCT) bij 15 auto's met een dieselmotor gaf als resultaat: de NOx uitstoot lag gemiddeld zeven keer hoger als de EU emissienorm Euro 6 (80 milligram per kilometer) Dit betekent: de geteste auto´s stootten gemiddeld 560 milligram per kilometer NOx uit.
De onafhankelijke onderzoeksorganisatie was het al eerder bekend, omdat ze na een massa-onderzoek de elk jaar stijgende discrepantie tussen norm en werkelijke verbruik aangetoond had. Dus nu de stikstofoxiden.
Om de afwijking van de grenswaarde van 80 mg te detecteren, heeft de ICCT zogenaamde PEMS gebruikt. De afkorting staat voor draagbaar uitstoot meetsysteem (portable emissions measurement system), zodat uilaatgasmeettoestellen kunnen vervoerd worden in de auto. Het wordt niet in het laboratorium gemeten, maar tijdens het rijden op de weg.
... want er wordt gefoefeld op grote schaal om de prijzen van dieselauto´s euro 6 te drukken, met de oude labo-cyclus NEDC is dat nog mogelijk. met de PEMS en een aangepaste cyclus - op de weg (circuit ?) dan - zal dat gedaan zijn, hoop ik toch.
Hier alles over dat foefelen en waar slechts één dieselwagen van de 15 (die een LNT had) de realisterische metingen-NOx grenswaarde haalde:
https://www.tno.nl/downloads/investigations_emission_factors_euro_6_ld_vehicles_tno_2013_r11891.pdfZo ziet er een LNT uit (roet- en NOx-combi):
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/bmw-nox-speicherkat-die-euro-6-stickoxid-falle-6219243.htmlDie Euro 6-Stickoxid-Falle
Damit Dieselmotoren die kommende Euro 6-Abgashürde schaffen rüsten die Hersteller die Selbstzünder zur Abgasnachbehandlung mit NOx-Speicherkats aus.
BMW NOx-Speicherkat