Auteur Topic: Heel Antwerpen zone 30  (gelezen 4930 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Heel Antwerpen zone 30
« Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 10:36:14 »
Citaat van: GVA
Heel Antwerpen zone 30

[... ] Over het hele grondgebied, van Berendrecht-Zandvliet-Lillo tot Wilrijk-Hoboken, zal in 95 procent van alle straten de maximumsnelheid teruggebracht worden tot 30 km/u. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20141211_01423487/heel-antwerpen-zone-30
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Heel Antwerpen zone 30
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 11:07:18 »
En bij uitbreiding: zowat gans Deurne, zeker ?

Heb 'k ondervonden toen 'k mijn modelles begon voor te bereiden (had m'n stage gedaan in het filiaal Mechelen).  Ik moest begot al goed zoeken naar stukken waar 't géén zone 30 was.  De énige optie om binnen de mij gegunde tijdspanne de lln toch 's te testen aan iets hogere toegestane snelheden was de Houtlaan in Wijnegem, waar 't nog een stuk 90 is.

Citaat van: GVA
Bovendien zal ook de weginrichting worden aangepast waar mogelijk.

Wat moet ik mij daar nu weer bij voorstellen ?  Nog wat méér dwaze asverschuivingen, bloembakken en andere brol op de rijbaan ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2014 - 11:09:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 12:59:54 »
Mijden als de pest dus ...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 13:00:49 »
Het blinde ondoordachte repressiebeleid via Vmax gaat blijkbaar steeds maar verder, de natte droom om van al de bebouwde gebieden zone 30´s te maken.

Citaat
De 60 nieuwe zones zullen worden aangeduid met verkeersborden en duidelijke wegmarkeringen. Bovendien zal ook de weginrichting worden aangepast waar mogelijk.

In Duitsland bestaat een wet al sinds 2001 waar men zone 30´s niet meer hoeft aan te kondigen met verkeerremmers en dergelijke (dus die zijn meestal overal weggehaald na die wet, en zeker niet meer aangelegd, zeker geen gevaarlijke bloembakken of betonblokken)
Ook fietspaden moger er in zone 30´s in de regel niet liggen (fietsers dus op de rijbaan, daarvoor voetpaden), zone 30 ook enkel in gebieden waar de VVR geldt aan kruispunten, dus op voorrangswegen verboden.

D heeft zijn zone 30´s dus serieus herzien (vooral schoolzone) en de wilgroei stopgezet en in de meeste gevallen zijn die zone 30´s afgenomen in lengte, soms heeft men er ook voetgangerszones/winkelstraten van gemaakt, wel na het voorzien van genoeg parkeermogelijkheid in ondergrondse garages of parkeergebouwen.

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempo-30-Zone#Rechtliche_Situation_in_Deutschland
... Seit dem 1. Februar 2001 müssen in Deutschland Tempo-30-Zonen nicht mehr durch Hindernisse auf der Fahrbahn angekündigt werden ...

btw # in D zijn 9,5 % van de geregistreerde strafpunten voorrangsdelicten tot 1.1.2013, hoeveel was dat weer in Belziek ? *0,2 % /jaar ofzo ?
# Tabel KBA Flensburg

Wetende dat men bijange niet voor elk voorrangsdelict strafpunten krijgt, hier een onlinerekenaar voorrangsdelicten:
https://www.bussgeldrechner.org/vorfahrt.html  in de regel enkel bij gevaar een strafpunt, behalve bij roodlicht steeds minimum een strafpunt.
eventueel verdere selectie dus (en of en-en) gevaar | ongeval (met beschadiging).  De natte droom...  ;D

*
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140822_01228123
Amper 0,2 procent van de boetes gaat naar mensen die de voorrangsregels niet respecteren, terwijl er elk jaar bijna 30.000 ongevallen door gebeuren. Mobiliteitsorganisatie Touring eist dringend meer controles.

Nuff said... 
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 december 2014 - 14:25:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 17:11:57 »
Dus binnenkort terug met paard en kar?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 december 2014 - 17:14:10 »
nee jong, gewoon te voet, op klompen  :-X

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 december 2014 - 13:20:50 »
zone 30 ook enkel in gebieden waar de VVR geldt aan kruispunten, dus op voorrangswegen verboden.

Tegenvoorbeeld: Untersteinerstraße in 83471 Schönau am Königssee (ik weet niet hoe ik dat kan opzoeken met Streetview of iets dergelijks). Gedeeltelijk zone 30 voorrangsweg met kruispunten in de zone 30.

Wat de voorrang betreft: alvast hier in onze streek is het een gewoonte om geen voorrang te verlenen. Het gaat dan niet alleen om voorrang aan kruispunten, maar ook om tegenliggers bij het linksaf slaan, bij het verlaten van een parkeerplaats of een privaateigendom, enz. Bussen die een bocht naar rechts niet op de rechter helft van de weg kunnen nemen, wachten niet tot er geen tegenliggers meer zijn. Meestal kan de voorranghebbende nog een ongeval vermijden door te vertragen of te stoppen, maar dat lukt niet altijd.

De overheid maakt het er niet gemakkelijker op. Voorbeeld: Duftberg in Schönau am Königssee. Is geen voorrangsweg, maar aan het einde van elke weg die erop uitkomt staat een omgekeerde driehoek. Ik rijd op de Duftberg en stop aan een kruispunt, want voor mij geldt VVR. De andere stopt ook, want hij heeft een omgekeerde driehoek. Daar staan we dan (7 uren later komt zijn broer hem aflossen). De hoofdcommissaris van de Polizei in Berchtesgaden heeft me gelijk gegeven en ging het melden bij de gemeente, maar daar is het dan ook bij gebleven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 december 2014 - 13:53:17 »
zone 30 ook enkel in gebieden waar de VVR geldt aan kruispunten, dus op voorrangswegen verboden.

Tegenvoorbeeld: Untersteinerstraße in 83471 Schönau am Königssee (ik weet niet hoe ik dat kan opzoeken met Streetview of iets dergelijks). Gedeeltelijk zone 30 voorrangsweg met kruispunten in de zone 30.

In het wetsartikel zijn enkele uitzonderingen genoemd (het is in principe verboden), het kan zijn dat die Untersteinerstraße zo´n uitzondering op de algemene regel §45 (1c) is.
Als er voldoende belangrijkere voorrangswegen zijn (die parallel lopen,  ik zie de B20 als alternatief) bvb.
(van wegen zelf , of streetview, zijn daar geen foto´s, wel van bepaalde huizen en enkele mooie panoramafoto´s uit de lucht)

Wikipedia:
Citaat
Die VwV-StVO führt aus (Rd.-Nr. 37 zu § 45): „Die Anordnung von Tempo 30-Zonen soll auf der Grundlage einer flächenhaften Verkehrsplanung der Gemeinde vorgenommen werden, in deren Rahmen zugleich das innerörtliche Vorfahrtstraßennetz (Zeichen 306) festgelegt werden soll. Dabei ist ein leistungsfähiges, auch den Bedürfnissen des öffentlichen Personennahverkehrs und des Wirtschaftsverkehrs entsprechendes Vorfahrtstraßennetz (Zeichen 306) sicherzustellen. Der öffentlichen Sicherheit und Ordnung (wie Rettungswesen, Katastrophenschutz, Feuerwehr) sowie der Verkehrssicherheit ist vorrangig Rechnung zu tragen.“ Die Definition eines Vorfahrtsstraßennetzes ist also Voraussetzung zur Einrichtung von Tempo-30-Zonen.

en § 45 (1c)
Citaat
http://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__45.html
...
1c) Die Straßenverkehrsbehörden ordnen ferner innerhalb geschlossener Ortschaften, insbesondere in Wohngebieten und Gebieten mit hoher Fußgänger- und Fahrradverkehrsdichte sowie hohem Querungsbedarf, Tempo 30-Zonen im Einvernehmen mit der Gemeinde an. Die Zonen-Anordnung darf sich weder auf Straßen des überörtlichen Verkehrs (Bundes-, Landes- und Kreisstraßen) noch auf weitere Vorfahrtstraßen (Zeichen 306) erstrecken. Sie darf nur Straßen ohne Lichtzeichen geregelte Kreuzungen oder Einmündungen, Fahrstreifenbegrenzungen (Zeichen 295), Leitlinien (Zeichen 340) und benutzungspflichtige Radwege (Zeichen 237, 240, 241 oder Zeichen 295 in Verbindung mit Zeichen 237) umfassen. An Kreuzungen und Einmündungen innerhalb der Zone muss grundsätzlich die Vorfahrtregel nach § 8 Absatz 1 Satz 1 („rechts vor links“) gelten. Abweichend von Satz 3 bleiben vor dem 1. November 2000 angeordnete Tempo 30-Zonen mit Lichtzeichenanlagen zum Schutz der Fußgänger zulässig.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 december 2014 - 14:19:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 december 2014 - 16:09:21 »
(van wegen zelf , of streetview, zijn daar geen foto´s, wel van bepaalde huizen en enkele mooie panoramafoto´s uit de lucht)

Bedankt toch om het opgezocht te hebben, Michel. ;)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zondag 14 december 2014 - 16:44:09 »
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01423647

SNELHEIDSBEPERKING IN 95 PROCENT VAN ALLE STRATEN TEGEN 2018
Heel Antwerpen wordt zone 30
11/12/2014

- Volgens buitenlandse studies (o.a TU Wien) geeft dat significant meer giftige emissies.
In het beste geval (een vlotte gelijkmatige 30 kmh) is het zowat 10 % meer, maar in de praktijk niet haalbaar, dus wslk tot 1/3 meer fijnstof en NOx (voor diesel-BE toch).

- 30 kmh op de hoofdwegen in de stad zal ook meer totaal geluid geven omdat het verkeer sowieso langer oponthoud heeft in de stad.

- En voor de veiligheid zou het wslk ook eerder nefast zijn, omdat de zwakke weggebruiker zich denkt nog meer te kunnen permitteren (vals gevoel van meer veiligheid omdat ze nog kunnen stoppen...)

Buitenlandse links van die 3 punten kan ik geven.  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 14 december 2014 - 16:49:09 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 04 februari 2015 - 19:41:40 »
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150204_01510939 volgens mij gaan ze door die zone 30 nog stijgen, niemand zal daar nog willen komen.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 05 februari 2015 - 17:58:25 »
- Volgens buitenlandse studies (o.a TU Wien) geeft dat significant meer giftige emissies.
Daarvoor is er de nep-lage emissie zone ...

Nep, omdat ze gaat toelaten wat er nu al ro,nd bolt, en dus geen lage emissie zone wordt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder