En hoe krachtig is je huidige diesel ? Welke wagen en motor heb je ?
5 maal meer belast ? 
Dat moet je toch eens even aantonen of uitleggen welke "belasting" je bedoelt. De eenmalige BIV ?
of moet ik mijn boot verkopen en een kano kopen die ik op het dak van mijn benzinewagen kan vervoeren?
Volgens mij zijn er genoeg benzinewagens te vinden die even krachtig zijn als je dieselwagen.
ik heb momenteel een Volvo XC70 2500 diesel
daarmee kan en mag ik 2000 kg trekken
kan je mij een benzine voorstellen die min 1800 kg kan en mag trekken ##, en dit ook comfortabel kan
al die technische zaken gaan mijn petje te boven

Bouwjaar ? kW ? Je hebt toch je rood inschrijvingsbewijs waar dat in staat ?
Waarom doe je dan zulke beweringen als je me niets eens kunt zeggen hoeveel kW of PK´s je hebt
?Waarom beweer je dat een benzine niet krachtig genoeg zou zijn voor evenveel sleep
?Waar haal je dat dan uit dat je voor een (Volvo ? ... -)benzine dan 5 maal meer belastingen moet betalen
?EDIT: als je deze technische bijbel niet wilt lezen begin dan best onderaan >>

Staat jouw dieselmotorversie dan hierbij
?http://de.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC70
XC70 (Typ P2, 2000–2007)
Motoren
2,4 l, Turbo Fünfzylinder mit 2435 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 147 kW (200 PS), 2000–2002
2,5 l, Turbo Fünfzylinder mit 2521 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 154 kW (210 PS), 2002–2007
2,4 l, Fünfzylinder Turbodiesel mit 2401 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 120 kW (163 PS), 2005–2006
2,4 l (D5), Fünfzylinder Turbodiesel mit 2401 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 120−136 kW (163−185 PS), 2002–2007
Neen ? Je ziet dat de
benzinemotoren bovenaan zelfs krachtiger zijn als de dieselmotoren.
Hierbij ? 2e generatie , Bouwjaar vanaf zomer 2007 ?
XC70 (Typ P24, seit 2007)[Bearbeiten]
Zweite Generation
Volvo XC70 (2007–2013)
Motoren[Bearbeiten]
Modell Hubraum Zylinder Leistung Drehmoment Bauzeit
Benziner
3.2 AWD 3192 cm³ R6 175 kW (238 PS) bei 6200 min-1 320 Nm bei 3200 min-1 2007–2008
T5 1969 cm³ R4 180 kW (245 PS) bei 5500 min-1 350 Nm bei 1500–4800 min-1 seit 06/2013
T6 AWD 2953 cm³ R6 210 kW (285 PS) bei 5950 min-1 400 Nm bei 1500–4800 min-1 2008–10/2010
224 kW (304 PS) bei 5600 min-1 440 Nm bei 2100–4200 min-1 10/2010–06/2013
Diesel
D3*/D4 1984 cm³ R5 120 kW (163 PS) bei 3500 min-1 400 Nm bei 1500–2750 min-1 04/2010–06/2013
D3 AWD*/D4 AWD 2400 cm³ R5 120 kW (163 PS) bei 4000 min-1 420 Nm bei 1750–2500 min-1 04/2010–11/2013
2.4D AWD 2400 cm³ R5 120 kW (163 PS) bei 4000 min-1 420 Nm bei 1750–3000 min-1 11/2009–10/2010
2.4D (DRIVe) 2400 cm³ R5 129 kW (175 PS) bei 3000–4000 min-1 420 Nm bei 1500–2750 min-1 04/2009–04/2010
D4 1969 cm³ R4 133 kW (181 PS) bei 4250 min-1 400 Nm bei 1750–2500 min-1 seit 06/2013
D4 AWD 2400 cm³ R5 133 kW (181 PS) bei 4000 min-1 420 Nm bei 1750–2500 min-1 seit 06/2013
D5 AWD 2400 cm³ R5 136 kW (185 PS) bei 4000 min-1 400 Nm bei 2000–2750 min-1 04/2007–03/2009
151 kW (205 PS) bei 4000 min-1 420 Nm bei 1500–3250 min-1 04/2009–05/2011
D5 AWD 2400 cm³ R5 158 kW (215 PS) bei 4000 min-1 420 Nm bei 1500–3250 min-1 seit 05/2011
D5 AWD (Autom.) 440 Nm bei 1500–3000 min-1 seit 06/2011
Ook hier doen de benzines amper onder, ttz die
T5 2000 cc turbobenzine vanaf 6/2013 mag zeker zoveel trekken als jouw 2,4 diesel[/b] (Volvo XC70 heeft geen 2,5 l diesel).
T5 1969 cm³ R4 180 kW (245 PS) bei 5500 min-1 350 Nm bei 1500–4800 min-1 seit 06/2013
Je gaat dus met een 2000 cc of 11 fiscale PK jaarlijks duidelijk minder verkeersbelasting betalen als je 2400 cc van 13 fiscale PK.
Als je wilt hoef je maar de berekening te doen.
## natuurlijk kan ik je dat tonen: hier bvb de V70 (waar ook de 2400 diesel bijstaat)
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/volvo-v70/specifications/Pages/technical-spec.aspx versie in blokje aanvinken
Motorbenaming D4204T5 D5244T11 B4204T11
Motortype Viercilinder twin turbo dieselmotor Vijfcilinder twin turbo dieselmotor Viercilinder turbo benzinemotor
Aandrijving Voorwielaandrijving Voorwielaandrijving Voorwielaandrijving
Aantal cilinders 4 5 4
Cilinderinhoud 1969 cc 2400 cc 1969 cc
Max. vermogen 133 kw 158 kw 180 kw
Vermogen 181 pk 215 pk 245 pk
Max. vermogenstoerental 4250 tpm 4000 tpm 5500 tpm
Max. koppel 400 Nm 420 Nm 350 Nm
Koppeltoerental 1750 - 2500 tpm 1500 - 3250 tpm 1500 - 4800 tpm
Brandstoftype Diesel Diesel Benzine
CO2-uitstoot
Handgeschakelde zesversnellingsbak 109 g/km 126 g/km
Geartronic achttrapsautomaat 117 g/km 149 g/km
Gewicht aanhanger 1800 kg 1800 kg 1800 kg
## XC70 hebben dezelfde motoren, ik neem beide 2000 cc want dan betaal je minder wegenbelasting
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/volvo-XC70/specifications/Pages/technical-spec.aspx versie aanvinken
Motorbenaming D4204T5 B4204T11
Motortype Viercilinder twin turbo dieselmotor Viercilinder turbo benzinemotor
Aandrijving Voorwielaandrijving Voorwielaandrijving
Aantal cilinders 4 4
Cilinderinhoud 1969 cc 1969 cc
Max. vermogen 133 kw 180 kw
Vermogen 181 pk 245 pk
Max. vermogenstoerental 4250 tpm 5500 tpm
Max. koppel 400 Nm 350 Nm
Koppeltoerental 1750 - 2500 tpm 1500 - 4800 tpm
Brandstoftype Diesel Benzine
Performance
Acceleratie (0-100)
Geartronic achttrapsautomaat 8,8 s 6,8 s
Handgeschakelde zesversnellingsbak 8,8 s
CO2-uitstoot
Geartronic achttrapsautomaat 129 g/km 157 g/km
Handgeschakelde zesversnellingsbak 117 g/km
Gewicht aanhanger 1800 kg 1800 kg
Bij de turbo ook directe injectie - benzines heb je echt geen 2400 cc nodig voor 1800 kg te trekken (het verschil is zeer weinig), de 2000 cc turbobenzine zal zelfs comfortabeler trekken tov de 2000 cc diesel omdat het max koppel 250 toeren per minuut vroeger begint, weliswaar wat lager koppel maar de benzine heeft sowieso kortere overbengingsverhoudingen en is duidelijk krachtiger. De koppelverschillen zijn echt zeer klein en je zal het nauwelijks voelen.
Ik zie verder dat enkel de 4x4 AWD´s tot 2100 kg sleep mogen trekken bij de V70 en XC 70 toch.
Een 4x4 is daar blijkbaar in de benzineversie niet verkrijgbaar.
Bij de XC90 wel, daar lees ik sleep aanhanger van 2700 kg voor diesel,
2400 kg voor de benzine.
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/all-new-volvo-xc90/specifications/pages/technical-spec.aspx
D5 AWD 165 kW (225 pk) T5 AWD 187 kW (254 pk)
Motor
Motorbenaming D4204T11 B4204T23
Motortype Viercilinder twin turbo-charged dieselmotor Viercilinder turbo benzinemotor
Aandrijving Vierwielaandrijving Vierwielaandrijving
Aantal cilinders 4 4
Cilinderinhoud 1969 cc 1969 cc
Max. vermogen 165 kw 187 kw
Vermogen 225 pk 254 pk
Max. koppel 470 Nm 350 Nm
Koppeltoerental 1750 - 2500 tpm 1500 - 4800 tpm
Brandstoftype Diesel Benzine
Gewicht aanhanger 2700 kg 2400 kg
Volvo maakt vooral dieselwagens voor het buitenland want Zweden zelf heeft maar 11 % dieselaandeel (cijfers 2011)
http://www.vcoe.at/de/presse/aussendungen-archiv/details/items/Ausgabe2011-151ook omdat in Zweden de benzine aan de pomp goedkoper is, 5,2 €cent momenteel:
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php?sort=6>> Sniper, kan het zijn dat je een 4x4 Volvo XC70 hebt ?
Want ook dat is bepalend voor een comfortabele sleep als het ruim boven 1600 kg gaat, PK/koppel helpt niet veel als ze niet omgezet worden.
Zo vind je ook al een turbobenzine 1400 cc, 1,4 TSI 4x4 of 4-Motion die 2000 kg mag slepen (de 2.0 TSI of 2000 cc mag 2200 kg) :
http://www.volkswagen.nl/modellen/tiguan/technische-gegevensEn dan heb je nog onze zotte wetgeving dat als je onder MTMS(leep) 3,5 ton blijft je tot 120 kmh snel moogt, enkel in BE... moet zowat wereldrecord zijn.