Auteur Topic: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen  (gelezen 26792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #75 Gepost op: zaterdag 27 december 2014 - 17:56:17 »
Mag een oude benzinewagen de stad in?
Blijkbaar wel
Euro I , dat gaat stilaan richting oldtimer ...

Er zijn 34-jarige auto´s die euro 1 zijn... (aantal 31 van Bj 1980 volgens mobile.de (niet gecheckt).

Citaat
Zelfs euro 2:
Mercedes-Benz 230 E nur 135Tkm TÜV u H-Abnahme NEU
EZ 11/1980
136.089 km
Benzin
100 kW (136 PS)
Automatik
Hubraum:2276 cm³
Anzahl der Türen:4/5 Türen
Schadstoffklasse: Euro2 
Umweltplakette:4 (Grün)
Anzahl der Fahrzeughalter: 2 HU/AU:Neu
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 december 2014 - 17:59:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #76 Gepost op: zaterdag 27 december 2014 - 22:01:02 »
En hoe krachtig is je huidige diesel ? Welke wagen en motor heb je ?

5 maal meer belast ?  ???
Dat moet je toch eens even aantonen of uitleggen welke "belasting" je bedoelt. De eenmalige BIV ?

Citaat
of moet ik mijn boot verkopen en een kano kopen die ik op het dak van mijn benzinewagen kan vervoeren?
Volgens mij zijn er genoeg benzinewagens te vinden die even krachtig zijn als je dieselwagen.
ik heb momenteel een Volvo XC70 2500 diesel
daarmee kan en mag ik 2000 kg trekken
kan je mij een benzine voorstellen die min 1800 kg kan en mag trekken, en dit ook comfortabel kan
al die technische zaken gaan mijn petje te boven
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #77 Gepost op: zaterdag 27 december 2014 - 22:43:58 »
En hoe krachtig is je huidige diesel ? Welke wagen en motor heb je ?

5 maal meer belast ?  ???
Dat moet je toch eens even aantonen of uitleggen welke "belasting" je bedoelt. De eenmalige BIV ?

Citaat
of moet ik mijn boot verkopen en een kano kopen die ik op het dak van mijn benzinewagen kan vervoeren?
Volgens mij zijn er genoeg benzinewagens te vinden die even krachtig zijn als je dieselwagen.
ik heb momenteel een Volvo XC70 2500 diesel
daarmee kan en mag ik 2000 kg trekken
kan je mij een benzine voorstellen die min 1800 kg kan en mag trekken ##, en dit ook comfortabel kan
al die technische zaken gaan mijn petje te boven
???    ::)

Bouwjaar ? kW ? Je hebt toch je rood inschrijvingsbewijs waar dat in staat ?

Waarom doe je dan zulke beweringen als je me niets eens kunt zeggen hoeveel kW of PK´s je hebt ?
Waarom beweer je dat een benzine niet krachtig genoeg zou zijn voor evenveel sleep ?

Waar haal je dat dan uit dat je voor een (Volvo ? ... -)benzine dan 5 maal meer belastingen moet betalen ?

EDIT: als je deze technische bijbel niet wilt lezen begin dan best onderaan >>  ;)

Staat jouw dieselmotorversie dan hierbij ?
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC70

XC70 (Typ P2, 2000–2007)
Motoren
2,4 l, Turbo Fünfzylinder mit 2435 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 147 kW (200 PS), 2000–2002
2,5 l, Turbo Fünfzylinder mit 2521 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 154 kW (210 PS), 2002–2007


2,4 l, Fünfzylinder Turbodiesel mit 2401 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 120 kW (163 PS), 2005–2006
2,4 l (D5), Fünfzylinder Turbodiesel mit 2401 cm³ Hubraum in Reihenbauart mit 120−136 kW (163−185 PS), 2002–2007
Neen ? Je ziet dat de benzinemotoren bovenaan zelfs krachtiger zijn als de dieselmotoren.

Hierbij ? 2e generatie ,  Bouwjaar vanaf zomer 2007 ?

Citaat
XC70 (Typ P24, seit 2007)[Bearbeiten]

Zweite Generation
Volvo XC70 (2007–2013)

Motoren[Bearbeiten]
Modell   Hubraum   Zylinder   Leistung   Drehmoment   Bauzeit
Benziner
3.2 AWD   3192 cm³   R6   175 kW (238 PS) bei 6200 min-1   320 Nm bei 3200 min-1   2007–2008
T5   1969 cm³   R4   180 kW (245 PS) bei 5500 min-1   350 Nm bei 1500–4800 min-1   seit 06/2013
T6 AWD   2953 cm³   R6   210 kW (285 PS) bei 5950 min-1   400 Nm bei 1500–4800 min-1   2008–10/2010
224 kW (304 PS) bei 5600 min-1   440 Nm bei 2100–4200 min-1   10/2010–06/2013


Diesel
D3*/D4   1984 cm³   R5   120 kW (163 PS) bei 3500 min-1   400 Nm bei 1500–2750 min-1   04/2010–06/2013
D3 AWD*/D4 AWD   2400 cm³   R5   120 kW (163 PS) bei 4000 min-1   420 Nm bei 1750–2500 min-1   04/2010–11/2013
2.4D AWD   2400 cm³   R5   120 kW (163 PS) bei 4000 min-1   420 Nm bei 1750–3000 min-1   11/2009–10/2010
2.4D (DRIVe)   2400 cm³   R5   129 kW (175 PS) bei 3000–4000 min-1   420 Nm bei 1500–2750 min-1   04/2009–04/2010
D4   1969 cm³   R4   133 kW (181 PS) bei 4250 min-1   400 Nm bei 1750–2500 min-1   seit 06/2013
D4 AWD   2400 cm³   R5   133 kW (181 PS) bei 4000 min-1   420 Nm bei 1750–2500 min-1   seit 06/2013
D5 AWD   2400 cm³   R5   136 kW (185 PS) bei 4000 min-1   400 Nm bei 2000–2750 min-1   04/2007–03/2009
151 kW (205 PS) bei 4000 min-1   420 Nm bei 1500–3250 min-1   04/2009–05/2011
D5 AWD   2400 cm³   R5   158 kW (215 PS) bei 4000 min-1   420 Nm bei 1500–3250 min-1   seit 05/2011
D5 AWD (Autom.)   440 Nm bei 1500–3000 min-1   seit 06/2011
Ook hier doen de benzines amper onder, ttz die T5 2000 cc turbobenzine vanaf 6/2013 mag zeker zoveel trekken als jouw 2,4 diesel[/b] (Volvo XC70 heeft geen 2,5 l diesel).
Citaat
T5   1969 cm³    R4   180 kW (245 PS) bei 5500 min-1   350 Nm bei 1500–4800 min-1   seit 06/2013

Je gaat dus met een 2000 cc of 11 fiscale PK jaarlijks duidelijk minder verkeersbelasting betalen als je 2400 cc van 13 fiscale PK.
Als je wilt hoef je maar de berekening te doen.

## natuurlijk kan ik je dat tonen: hier bvb de V70 (waar ook de 2400 diesel bijstaat)
Citaat
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/volvo-v70/specifications/Pages/technical-spec.aspx  versie in blokje aanvinken

Motorbenaming   D4204T5   D5244T11   B4204T11
Motortype   Viercilinder twin turbo dieselmotor   Vijfcilinder twin turbo dieselmotor   Viercilinder turbo benzinemotor
Aandrijving   Voorwielaandrijving   Voorwielaandrijving   Voorwielaandrijving
Aantal cilinders   4   5   4
Cilinderinhoud   1969 cc   2400 cc   1969 cc

Max. vermogen   133 kw   158 kw   180 kw
Vermogen   181 pk   215 pk   245 pk
Max. vermogenstoerental   4250 tpm   4000 tpm    5500 tpm
Max. koppel   400 Nm   420 Nm   350 Nm
Koppeltoerental   1750 - 2500 tpm   1500 - 3250 tpm   1500 - 4800 tpm
Brandstoftype   Diesel   Diesel   Benzine

CO2-uitstoot         
Handgeschakelde zesversnellingsbak 109 g/km         126 g/km   
Geartronic achttrapsautomaat            117 g/km                           149 g/km

Gewicht aanhanger      1800 kg   1800 kg   1800 kg

## XC70 hebben dezelfde motoren, ik neem beide 2000 cc want dan betaal je minder wegenbelasting
Citaat
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/volvo-XC70/specifications/Pages/technical-spec.aspx  versie aanvinken

Motorbenaming   D4204T5       B4204T11   
Motortype   Viercilinder twin turbo dieselmotor   Viercilinder turbo benzinemotor   
Aandrijving   Voorwielaandrijving   Voorwielaandrijving   
Aantal cilinders   4   4   
Cilinderinhoud   1969 cc   1969 cc

Max. vermogen   133 kw   180 kw   
Vermogen   181 pk   245 pk   
Max. vermogenstoerental   4250 tpm   5500 tpm   
Max. koppel   400 Nm   350 Nm   
Koppeltoerental   1750 - 2500 tpm   1500 - 4800 tpm   
Brandstoftype   Diesel   Benzine   
Performance
Acceleratie (0-100)         
Geartronic achttrapsautomaat         8,8 s                     6,8 s   
Handgeschakelde zesversnellingsbak   8,8 s

CO2-uitstoot         
Geartronic achttrapsautomaat   129 g/km                           157 g/km   
Handgeschakelde zesversnellingsbak   117 g/km

Gewicht aanhanger                1800 kg   1800 kg   
Bij de turbo ook directe injectie - benzines heb je echt geen 2400 cc nodig voor 1800 kg te trekken (het verschil is zeer weinig), de 2000 cc turbobenzine zal zelfs comfortabeler trekken tov de 2000 cc diesel omdat het max koppel 250 toeren per minuut vroeger begint, weliswaar wat lager koppel maar de benzine heeft sowieso kortere overbengingsverhoudingen en is duidelijk krachtiger. De koppelverschillen zijn echt zeer klein en je zal het nauwelijks voelen.

Ik zie verder dat enkel de 4x4 AWD´s tot 2100 kg sleep mogen trekken bij de V70 en XC 70 toch.
Een 4x4 is daar blijkbaar in de benzineversie niet verkrijgbaar.

Bij de XC90 wel, daar lees ik sleep aanhanger van 2700 kg voor diesel,  2400 kg voor de benzine.

Citaat
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/all-new-volvo-xc90/specifications/pages/technical-spec.aspx

D5 AWD 165 kW (225 pk)   T5 AWD 187 kW (254 pk)   
Motor
Motorbenaming   D4204T11   B4204T23   
Motortype   Viercilinder twin turbo-charged dieselmotor   Viercilinder turbo benzinemotor   
Aandrijving   Vierwielaandrijving   Vierwielaandrijving   
Aantal cilinders   4   4   
Cilinderinhoud   1969 cc   1969 cc
Max. vermogen   165 kw   187 kw   
Vermogen   225 pk   254 pk   
   
Max. koppel   470 Nm   350 Nm   
Koppeltoerental   1750 - 2500 tpm   1500 - 4800 tpm   
Brandstoftype   Diesel   Benzine
Gewicht aanhanger   2700 kg   2400 kg

Volvo maakt vooral dieselwagens voor het buitenland want Zweden zelf heeft maar 11 % dieselaandeel (cijfers 2011)
http://www.vcoe.at/de/presse/aussendungen-archiv/details/items/Ausgabe2011-151
ook omdat in Zweden de benzine aan de pomp goedkoper is, 5,2 €cent momenteel:
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php?sort=6

>>  Sniper, kan het zijn dat je een 4x4 Volvo XC70 hebt ?
Want ook dat is bepalend voor een comfortabele sleep als het ruim boven 1600 kg gaat, PK/koppel helpt niet veel als ze niet omgezet worden.
Zo vind je ook al een turbobenzine 1400 cc, 1,4 TSI 4x4 of 4-Motion die 2000 kg mag slepen (de 2.0 TSI of 2000 cc mag 2200 kg) :
http://www.volkswagen.nl/modellen/tiguan/technische-gegevens

En dan heb je nog onze zotte wetgeving dat als je onder MTMS(leep) 3,5 ton blijft je tot 120 kmh snel moogt, enkel in BE... moet zowat wereldrecord zijn.
« Laatst bewerkt op: zondag 28 december 2014 - 11:38:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #78 Gepost op: maandag 29 december 2014 - 22:19:35 »
>>  Sniper, kan het zijn dat je een 4x4 Volvo XC70 hebt ?
Want ook dat is bepalend voor een comfortabele sleep als het ruim boven 1600 kg gaat, PK/koppel helpt niet veel als ze niet omgezet worden.
Zo vind je ook al een turbobenzine 1400 cc, 1,4 TSI 4x4 of 4-Motion die 2000 kg mag slepen (de 2.0 TSI of 2000 cc mag 2200 kg) :
http://www.volkswagen.nl/modellen/tiguan/technische-gegevens

En dan heb je nog onze zotte wetgeving dat als je onder MTMS(leep) 3,5 ton blijft je tot 120 kmh snel moogt, enkel in BE... moet zowat wereldrecord zijn.
de XC70 is altijd de 4*4 (niet permanent, enkel als het nodig is schakelt de 4*4 in)
maar als ik dit allemaal lees,(verstaan doe ik toch niet) dan ben ik even goed af met een 1400 benzine?
men heeft mij steeds wijsgemaakt dat een grotere diesel beter was om comfortabel te kunnen slepen
hoe zit dat met verbruik bij het slepen bij zo'n kleinere benzine?
nu verbruik ik bij een zware sleep  50% meer (11 ltr ipv 7 ltr)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Brussel wil vervuilende auto’s uit stad bannen
« Reactie #79 Gepost op: dinsdag 30 december 2014 - 18:50:26 »
>>  Sniper, kan het zijn dat je een 4x4 Volvo XC70 hebt ?
Want ook dat is bepalend voor een comfortabele sleep als het ruim boven 1600 kg gaat, PK/koppel helpt niet veel als ze niet omgezet worden.
Zo vind je ook al een turbobenzine 1400 cc, 1,4 TSI 4x4 of 4-Motion die 2000 kg mag slepen (de 2.0 TSI of 2000 cc mag 2200 kg) :
http://www.volkswagen.nl/modellen/tiguan/technische-gegevens

En dan heb je nog onze zotte wetgeving dat als je onder MTMS(leep) 3,5 ton blijft je tot 120 kmh snel moogt, enkel in BE... moet zowat wereldrecord zijn.
de XC70 is altijd de 4*4 (niet permanent, enkel als het nodig is schakelt de 4*4 in)
maar als ik dit allemaal lees,(verstaan doe ik toch niet) dan ben ik even goed af met een 1400 benzine?
men heeft mij steeds wijsgemaakt dat een grotere diesel beter was om comfortabel te kunnen slepen
hoe zit dat met verbruik bij het slepen bij zo'n kleinere benzine?
nu verbruik ik bij een zware sleep  50% meer (11 ltr ipv 7 ltr)
Geen idee Sniper. maar de zuinige turbobenzines van tegenwoordig verbruiken maar 10 à 15 % meer als turbodiesels met hetzelfde vermogen.

Ik kan je de vrerbuikscijfers geven van een 4x4 Tiguan 160 PK (118 kW) en zijn dieselvariant 177 PK (130 kW), ook het gewicht van die SUV´s want ook dat telt mee (benzines wegen in de regel tot 100 kg minder, voor de Tiguan is dat bijna 60 kg), dan is er nog de dieselvariant met 140 PK maar mss valt die wat te zwak uit.

Citaat
Brandstofverbruik   1.4 TSI   BENZINE
118 kW/160 pk
6 versn. Handgeschakeld 4Motion   X
CO2-emissie (g / km)   178      
Verbruik buiten bebouwde kom (km/l)   15,4      
Verbruik buiten bebouwde kom (l / 100 km)   6,5      
Verbruik binnen bebouwde kom (km/l)   10,4      
Verbruik binnen bebouwde kom (l / 100 km)   9,6      
Brandstof label   E      
Inhoud brandstoftank (l)   64      
Verbruik, totaal (km/l)   13,2      
Verbruik, totaal (l / 100 km)   7,6

Leeggewicht (kg)   1531      
Toelaatbare asbelasting, voor (kg)   1140      
Toelaatbare asbelasting, achter (kg)   1110      
Kogeldruk (kg)   100      
Maximale dakbelasting (kg)   100      
Toelaatbaar totaalgewicht (GVW) (kg)   2200      
Toelaatbaar gew aanhanger geremd (kg)   2000      
Trekgewicht aanhangwagen, ongeremd (kg)   750

Brandstofverbruik   2.0 TDI   DIESEL
130 kW/177 pk
6 versn. Handgeschakeld 4Motion
CO2-emissie (g / km)   151      
Verbruik buiten bebouwde kom (km/l)   17,2      
Verbruik buiten bebouwde kom (l / 100 km)   5,8      
Verbruik binnen bebouwde kom (km/l)   19,2      
Verbruik binnen bebouwde kom (l / 100 km)   5,2      
Brandstof label   G      
Inhoud brandstoftank (l)   64      
Verbruik, totaal (km/l)   14,9      
Verbruik, totaal (l / 100 km)   6,7

Leeggewicht (kg)   1588      
Toelaatbare asbelasting, voor (kg)   1190      
Toelaatbare asbelasting, achter (kg)   1120      
Kogeldruk (kg)   100      
Maximale dakbelasting (kg)   100      
Toelaatbaar gew aanhanger geremd (kg)   2200      
Trekgewicht aanhangwagen, ongeremd (kg)   750

Brandstofverbruik   2.0 TDI
103 kW/140 pk
6 versn. Handgeschakeld   X
CO2-emissie (g / km)   138      
Verbruik buiten bebouwde kom (km/l)   20,8      
Verbruik buiten bebouwde kom (l / 100 km)   4,8      
Verbruik binnen bebouwde kom (km/l)   15,9      
Verbruik binnen bebouwde kom (l / 100 km)   6,3      
Brandstof label   F      
Inhoud brandstoftank (l)   64      
Verbruik, totaal (km/l)   18,9      
Verbruik, totaal (l / 100 km)   5,3

Leeggewicht (kg)   1441      
Toelaatbare asbelasting, voor (kg)   1120      
Toelaatbare asbelasting, achter (kg)   1010      
Kogeldruk (kg)   100      
Maximale dakbelasting (kg)   75      
Toelaatbaar gew aanhanger geremd (kg)   2000      
Trekgewicht aanhangwagen, ongeremd (kg)   750

http://www.volkswagen.nl/modellen/tiguan/technische-gegevens
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I