Bij het frontaanzicht van een bord moet je natuurlijk wat je ziet x 2 doen.
Ach zo. Dan zou een fiets dus 4 wielen hebben.
Je begrijpt me wel. Het frontaanzicht -van een fiets - op een bord toont maar 1 wiel, een auto 2.
Het topic werd geopend met AR 77.6. Om het te kunnen toepassen, moeten we weten wat een voor een rijwiel een fiets is. Ik wees erop dat, vermits er in de wegcode geen bepaling van een fiets staat, we moeten terugvallen op de omschrijving van een fiets bij van Dale.
Voila, onder andere.
Of de symbolen op een opstelvak AR 77.6 zoals op de M-borden herkennen, en daar staat heel duidelijk een tweewieler op.
Zelfs op dit klein beeldje zie ik de twee wielen:
77.6. Markeringen die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van # tweewielige # bromfietsen.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/263-art77 en het gaat over fietsers...
Maar dat men dan niet komt zeggen dat er een bepaling in de wegcode staat als dat niet het geval is.
Wie zei dat ?
Ik bedoelde dat men uit de teksten kan lezen dat met een fiets een tweewielig rijwiel bedoelt is, en indien niet zijn er nog altijd de symbolische borden en markeringen die het zijaanzicht van een tweewieler voorstellen, omdat de bijbehorende tekst ook over #
tweewielige bromfietsers # gaat.
Me dunkt toch ruim plaats voor een driewieler...
Tja zolang rijwiel als wettelijke term in de wegcode staat heeft men zulke discussies.
De talrijke artikelen waar dan eens rijwiel gebruikt wordt en dan weer meestal fiets maken er een interpretatiezootje van, daarom heb ik er ook een aparte draad voor opgestart.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiets
Tot 1966 was de wettelijke term in Nederland rijwiel. ...
...
Tja Belgium...
2.15.1. "Rijwiel" : # elk voertuig met twee of meer wielen # , dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets (1), een driewieler (2) of een vierwieler (3).
Welk voertuig
(1) (2) of (3) in die éne zin hierboven, zou betrekking hebben op
dat rijwiel met 2 wielen Jozef ? De fiets, de 3-wieler of de 4-wieler
? 2.17. "Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", # dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig # uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;