Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 101212 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #180 Gepost op: maandag 09 januari 2017 - 11:02:46 »
Dat is inderdaad schandalig. Als iemand zo weinig km doet per jaar moet je toch eens doorvragen over het gebruik van dat voertuig. Misschien is deze persoon zelfs beter af om taxi te rijden en misschien soms eens een voertuig te huren, of misschien een wagendelen zoals Cambio.
Dikwijls zijn het ook mensen die hun auto gebruiken voor een korte verplaatsing naar het werk (< 10 km). In dat geval is een fiets misschien interessanter. Als de persoon slecht te been is misschien toch maar een éénvoudige e-wagen? Ondertussen komen er beschikbaar voor de prijs van een middenklasser. De Huyandai Ioniq EV heb je voor minder dan 35 000 euro en dat is toch een deftige wagen. Björn Nyland is ook enthousiast over dit voertuig https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU&t=1910s.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #181 Gepost op: maandag 09 januari 2017 - 12:10:18 »
Dat is inderdaad schandalig. Als iemand zo weinig km doet per jaar moet je toch eens doorvragen over het gebruik van dat voertuig. Misschien is deze persoon zelfs beter af om taxi te rijden en misschien soms eens een voertuig te huren, of misschien een wagendelen zoals Cambio.
Dikwijls zijn het ook mensen die hun auto gebruiken voor een korte verplaatsing naar het werk (< 10 km). In dat geval is een fiets misschien interessanter. Als de persoon slecht te been is misschien toch maar een éénvoudige e-wagen? Ondertussen komen er beschikbaar voor de prijs van een middenklasser. De Huyandai Ioniq EV heb je voor minder dan 35 000 euro en dat is toch een deftige wagen. Björn Nyland is ook enthousiast over dit voertuig https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU&t=1910s.

Ik heb het filmpje bekeken, ook volgens EPA voorlopig zuinigste E-wagen op het moment:
https://electrek.co/2016/11/21/hyundai-ioniq-electric-efficient-electric-car-epa/

Heeft ook reeds de laatste CCS-2 standaard plug (als eerste op de Europese markt), ttz al voorbereid voor de zwaarste laadpalen (DC-High):
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Ioniq

Die Elektroversion verfügt als eines der ersten Fahrzeuge auf dem europäischen Markt über einen CCS-Combo-2-Gleichstromladeanschluss als Serienaustattung[4].
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #182 Gepost op: maandag 09 januari 2017 - 13:06:39 »
de auto dient enkel om in het weekend mee naar de zee te rijden ...
ik zou sowieso benzine aanraden ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #183 Gepost op: maandag 09 januari 2017 - 14:27:00 »
Mijn buurman heeft het electrisch rijden ontdekt via een benzinehybride (Mercedes C350e).

Woon-werkverkeer ligt op een goede 20 km en dat haalt hij ook puur op de E-motor en de (zeer) kleine 6,5 kWh accu (enkel 50-70-90 kmh-wegen).
Opladen gaat snel, ook aan gewoon stopcontact valt dat mee.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #184 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017 - 13:47:16 »
Bild-Interview van 23.01.2017 met

- Christian Heider, importeur Mazda in D.
- Thomas Hausch, importeur Nissan in D.
- Uwe Hochgeschurzt, importeur Renault in D.

Citaat van: Hausch
Die ganze Autoindustrie leidet unter der Abgas-Affäre, weil der Kunde grundsätzlich jedem Hersteller unterstellt, dass irgendwas nicht in Ordnung ist. Auch der Absatz der Dieselfahrzeuge hat gelitten. Trotzdem ist der Diesel nicht tot. Wir brauchen den Diesel, um die Zeit zu überbrücken, bis wir alle elektrisch fahren.

Citaat van: Hochgeschurzt
Wir sollten nicht vergessen: Der Dieselmotor trägt immer noch dazu bei, dass wir weniger CO2₂ emittieren, als wenn wir den Dieselmotor nicht hätten.“

Citaat van: Heider
2019 werden wir ein reines Elektrofahrzeug anbieten. Aber wir werden auch den Verbrennungsmotor weiterentwickeln und damit deutlich sparsamer als heute werden.

Brond: http://www.bild.de/auto/auto-news/interview/das-familienauto-der-zukunft-49877490.bild.html
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #185 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017 - 13:55:19 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #186 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017 - 13:59:27 »
Wij van WC-eend ...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wij_van_Wc-eend_adviseren_Wc-eend

Kan je natuurlijk ook op fabrikanten van elektrische wagens betrekken. Maar hoe dan ook: de diesel is nog lang niet dood.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #187 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 18:20:28 »
Citaat van: Het Nieuwsblad
Volvo stopt met dieselmotoren

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170517_02886228

Volvo Cars gaat geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen. De Zweedse autofabrikant wil zich in plaats daarvan komende jaren extra op elektrische en hybride wagens gaan richten. Dat heeft topman Håkan Samuelsson woensdag gezegd in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #188 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 18:51:21 »
Citaat van: Het Nieuwsblad
Volvo stopt met dieselmotoren

Daimler denkt daar anders over, zoals blijkt uit een artikel van 27 maart 2017 (dus nog niet verouderd):

Citaat
Daimler AG sieht Zukunft für Diesel-Fahrzeuge

Für Premium‐Fahrzeuge hat der Diesel aus unserer Sicht definitiv eine Zukunft. Deshalb hat die Daimler AG rund 3 Milliarden Euro in die Entwicklung und Produktion einer komplett neuen Motorenfamilie investiert. [...] Damit bringt Mercedes‐Benz als erster Hersteller Dieselfahrzeuge auf den Markt, die bereits heute die ab September 2017 für die EU geplanten strengeren Emissionsgrenzwerte erfüllen. Das bestätigen Tests von unabhängigen Behörden so wie auch der Deutschen Umwelthilfe.

Der Diesel hat in Europa einen hohen Stellenwert und wird nach derzeitiger Einschätzung auch in Zukunft wichtig bleiben. [...] Bei Mercedes-Benz ist der Anteil der Diesel-Verkäufe derzeit stabil und wir sehen weiterhin ein positives Kaufverhalten unserer Kunden gegenüber dem Dieselmotor.

Es wird jedoch noch einige Zeit dauern, bis reine Elektrofahrzeuge unsere Straßen dominieren. Zum einen benötigen neue Technologien Zeit, um sich am Markt durchzusetzen und die notwendige Kundenakzeptanz zu erlangen. Zudem hängt der Erfolg alternativer Antriebskonzepte auch maßgeblich vom Aufbau einer adäquaten öffentlichen Infrastruktur ab. [...] Dennoch können moderne Verbrennungsmotoren aktuell elektrischen Antrieben im Hinblick auf den Klimaschutz auch überlegen sein, wenn der jeweilige bei der Energieerzeugung genutzte Mix der Energieträger berücksichtigt wird. Dies gilt für Dieselmotoren noch mehr als für Benzin‐Aggregate. Durch seine hohe Effizienz und vergleichsweise niedrige CO2‐Emissionen leistet der Diesel einen wesentlichen Beitrag zum Klimaschutz.

Feinstaub und andere Emissionen kommen zudem aus unterschiedlichen Quellen und werden nicht nur durch den Straßenverkehr verursacht. So erzeugen beispielsweise Kleinfeuerungsanlagen in Haushalten genauso viel Feinstaub wie der gesamte Straßenverkehr. Eine Regulierung des innerstädtischen Transports sollte darauf abzielen, den Verkehrsfluss zu verstetigen. Ein gleichmäßiger Verkehrsfluss wirkt sich positiv auf die Verkehrssituation insgesamt aus und ist ein wirksamer und kostengünstiger Stellhebel für eine erhebliche Verbesserung der Emissionen des Straßenverkehrs."

http://blog.mercedes-benz-passion.com/2017/03/daimler-ag-sieht-zukunft-fuer-diesel-fahrzeuge/
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #189 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 18:53:03 »
Citaat van: Het Nieuwsblad
Volvo stopt met dieselmotoren

Daimler denkt daar anders over, zoals blijkt uit een artikel van 27 maart 2017 (dus nog niet verouderd):

De toekomst zal het uitwijzen, welk van beide constructeurs het nu bij het rechte eind heeft, zekers ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #190 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 20:29:21 »
De toekomst zal het uitwijzen, welk van beide constructeurs het nu bij het rechte eind heeft, zekers ?

Het hoeft misschien niet zo te zijn dat de ene gelijk heeft en de andere ongelijk.

Daimler werkt natuurlijk ook intensief aan de elektrische wagen, waarbij Daimler geen rijdend laboratorium uitbrengt, doch de tijd neemt om een product uit te brengen dat op punt staat. Bij Daimler gaat het om het Mercedes EQ concept, dat in 2019 in productie zou moeten gaan.

Daarnaast, in een realistische afwachting tot de elektrische auto's een meerderheid zullen uitmaken, gooit Daimler het kind niet met het badwater weg, doch investeert Daimler nog 3 miljard euro in nieuwe schaadstofarmere dieselmotoren.

Volvo van zijn kant laat zich nu al leiden door het besef dat de dieslmotoren zoveel tegenstand van de overheid ondervinden, dat het op termijn toch niet meer mogelijk zal blijven om tegen een aanvaardbare prijs dieselmotoren te produceren die aan de alsmaar absurdere overheidseisen voldoen, en geeft de dieselmotoren dan maar op.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #191 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 20:54:36 »
Ok, misschien is het niet zo zwart/wit. 

Maar vroeg of laat, zal de toekomst wel uitwijzen wie van beiden NU de verstandigste strategie voert .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #192 Gepost op: woensdag 17 mei 2017 - 22:36:21 »
Volvo is in de handen van Geely. Deze Chinese fabrikant maakt al elektrische voertuigen in China. Ik denk dat de drang naar elektrische voertuigen daarvan komt. Diesels zie je in China bijna niet in personenwagens. Zelfs de meeste stadsbussen rijden op CNG. China is nu al de grootste markt voor elektrische voertuigen en die gaat alleen maar groeien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #193 Gepost op: donderdag 18 mei 2017 - 14:09:03 »
Ok, misschien is het niet zo zwart/wit. 

Maar vroeg of laat, zal de toekomst wel uitwijzen wie van beiden NU de verstandigste strategie voert .....

Elk van beide die nu "nach bestem Wissen und Gewissen" een rationele beslissing neemt, zal een goede beslissing genomen hebben.

Laten we even een veel eenvoudiger voorbeeld bekijken. Ik voer momenteel in België een proces tegen 9 personen. Het gaat over ongeveer 400.000 euro. In eerste aanleg heb ik zopas verloren, en nu moet ik beslissen of ik al dan niet in beroep ga.

Optimistische benadering

Ik schat:
  • de kans dat ik win op 10%
  • de kosten op 2.500 euro
  • dat de rechter voor 50% zal akkoord gaan, dus voor 400.000 euro x 50% = 200.000 euro.
  • dat de tegenpartij mij 50 % zal kunnen betalen, dus 200.000 euro x  50% = 100.000 euro.
Kosten: 2.500 euro
Baten: 100.000 euro x 10% kans = 10.000 euro
Totaal: 7.500 euro baten

Pessimistische benadering

Ik schat:
  • de kans dat ik verlies op 90%
  • de kosten op 5.000 euro
Totaal: 5.000 euro verlies

Algemeen totaal: 7.500 euro - 5.000 euro = 2.500 euro

Het algemeen totaal is positief, dus ik ga in beroep.

Maar de hele beslissing valt of staat natuurlijk met mijn inschatting van de parameters.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 mei 2017 - 22:21:57 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #194 Gepost op: donderdag 18 mei 2017 - 16:25:04 »
Citaat van: Het Nieuwsblad
Volvo stopt met dieselmotoren

Daimler denkt daar anders over, zoals blijkt uit een artikel van 27 maart 2017 (dus nog niet verouderd):

De toekomst zal het uitwijzen, welk van beide constructeurs het nu bij het rechte eind heeft, zekers ?
Zijt maar heel zeker dat Mercedes volle gas geeft bij het ontwikkelen van electrische wagens:

Citaat
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/artikel/daimler-mercedes-setzt-auf-elektroautos-a-1099055.html

"Das Auto der Zukunft wird elektrisch und emissionsfrei sein", sagte Zetsche. Ziel sei es, ab dem Jahr 2020 jährlich eine "wachsende sechsstellige Zahl" an Elektrofahrzeugen zu verkaufen.

Die Stuttgarter wollen - ähnlich wie etwa der Konkurrent Volkswagen - den Anteil der verkauften Autos mit E-Antrieb in den kommenden Jahren deutlich ausbauen. Dazu sind weitere Modelle geplant.

"Bis 2020 wird Elektromobilität bei Daimler sechsstellig", sagte Entwicklungschef Thomas Weber Anfang Juni. Für die Automesse in Paris wurde der Ausblick auf einen rein elektrischen Wagen angekündigt, der mit einer Batterieladung bis zu 500 Kilometer weit fahren und in den nächsten Jahren auf den Markt kommen soll.

Dat wil zeggen dat Daimler vanaf 2020 toch minstens 100.000 E-auto's, en dit steeds verder groeiend, per jaar wil verkopen.

Om te vergelijken, Tesla heeft onlangs de 200.000 grens, maar dit wel voor alle Teslas sinds 2012, pas gepasseerd.
Pas met het model 3 gaat Tesla ruim meer dan 100.000 wagens per jaar kunnen maken. Nu liggen ze er nog heel nipt onder met hun grote Teslas die nog veel handwerk nodig hebben.

Citaat
Bis zum Jahr 2020 sollen weitere Elektro-Modelle folgen, die sich über die gesamte Produktpalette erstrecken und Konkurrenten wie BMW Börsen-Chart zeigen und Tesla Börsen-Chart zeigen auf Abstand halten sollen, so das Handelsblatt. Der Umbau komme schneller und sei radikaler als von vielen Branchenbeobachtern erwartet.
Omstellen naar meer electrowagens zou wel eens veel sneller en radicaler kunnen gaan dat men vandaag nog denkt.

En daarbij denk ik aan de Europese emissienormen die vanaf 2021 komen, nog niet bekend##? ... zeer bepalend kunnen zijn of het zich nog echt loont de dieselmotor nog maar eens duurder te maken, maar de prestaties worden er niet beter van...

De nieuwste dieselmotor  - 2016 - van Daimler zou wel eens de laatste kunnen zijn:
https://www.daimler.com/innovation/new-diesel-engine.html

## blijkbaar toch officieel bekend via wiki:
## https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor

De *RDE of gemeten emissies op de weg gaat van conformiteit 2,1 (2019) maar 1,5 (2021)
* https://de.wikipedia.org/wiki/Emissionen_im_praktischen_Fahrbetrieb

Dat betekent dat ze daar nog 50% mogen afwijken ipv 110%, van de uiteraard strengere norm WTLC die de sjoemel- NEFZ eindelijk gaat aflossen, zie data.

Voor zover ik verder gelezen en begrepen heb is deze 2,1 en 1,5 een watjesverdersjoemelcompromis, waar de vervuilers, lees machtige constructeurslobby, hun slag thuis gehaald hebben.

En werd een veto ingelegd, omdat die nieuwe wet met een eerdere emissiewet van 2007 de vloer veegde, maar ook dat haalde niets uit, het veto vond ook geen meerderheid... in elk geval was het heel nipt... met 317 voor veto en 323 tegen...
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Emissionen_im_praktischen_Fahrbetrieb#Einf.C3.BChrung_des_RDE-Verfahrens_f.C3.BCr_Pkw
Mit der Veröffentlichung des entsprechenden Vorschlags für eine Verordnung im Oktober 2015 betonte die Europäische Kommission, dass die neue Regelung einen deutlichen Fortschritt gegenüber der derzeitigen Überschreitung der Grenzwerte um durchschnittlich 400 % darstelle.[6] Viele Stimmen aus der Automobilindustrie, aus der Europäischen Kommission und aus den nationalen Regierungen sprachen sich deutlich für eine Annahme der neuen Regeln aus, während andere ihn als eine unzulässige Aufweichung der Normen kritisierten.[7] Der Umweltausschuss rief die Mitglieder des EU-Parlaments zu einem Veto auf,[4] und der Rechtsausschuss (JURI) kam kurz vor der Abstimmung über das Veto mit nur knapper Mehrheit zum Schluss, dass die Neuregelung unzulässig sei, da sie gegen die Verordnung 715/2007/EG verstoße.[8] Das Veto erhielt aber nicht die erforderliche Mehrheit, und der Entwurf wurde am 3. Februar 2016 vom EU-Parlament mit 323 zu 317 Stimmen beschlossen.[9][10]
Nach Angaben des EU-Parlaments steht eine Festlegung von Konformitätsfaktoren für die Partikelemission noch aus.[11]
Kritisch ist weiterhin, dass auch die sogenannten RDE-Messungen einen Teil der in der Realität vorkommenden Fahrtsituationen ausklammern, z.B. werden im Autobahn-Zyklus CADC MW150 Autobahnfahrten lediglich bis 150 km/h berücksichtigt.
In elk geval zal Europa het laatste werelddeel zijn waar dieselwagens nog enige betekenis gaan hebben na 2021...

« Laatst bewerkt op: donderdag 18 mei 2017 - 17:24:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I