Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 101089 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #240 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 21:09:06 »
En hoeveel duizenden kms per jaar ga jij afleggen in Antwerpen Jozef?  ;)

Niet veel, omdat ik in Bayern woon. Ooit was dat wel anders.

Citaat
Of je wagen echt zoveel schadelijker is voor de mens dan een moderne diesel met roetfilter?

Het gaat niet over schadelijk, het gaat over milieuvervuiling in het algemeen. En daar kan mijn Mercedes wat van.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #241 Gepost op: zondag 16 juli 2017 - 21:18:33 »
Het gaat niet over schadelijk, het gaat over milieuvervuiling in het algemeen. En daar kan mijn Mercedes wat van.
Het is nochtans altijd beide. En directe gezondheidschadelijkheid moet eigenlijk prioritair zijn. Daar zijn strenge wetten van die het papier niet waard bleken te zijn...

Daarom - hoe ironisch ook - gaat die dieselgate op termijn nog meer tewerkstellen dan heel dat hypocriet gedoe.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 juli 2017 - 21:21:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #242 Gepost op: maandag 17 juli 2017 - 19:55:43 »
Michel, ik had je al duidelijk aangegeven dat het geregeld gebeurt dat ik naar m'n werk rij, en dat wanneer ik dan terugkom van m'n werk m'n echtgenote de wagen van mij overneemt om er op haar beurt mee naar haar werk te rijden.

Waar ik 'm beroepshalve moet achterlaten, heb ik géén stopcontacten die ik kan gebruiken.  Voertuig staat dan ergens in the middle of nowhere bij een melkveehouder.

Jij mag dat raar vinden, da's jouw zaak, en niet mijn probleem.  Als ik 's avonds in m'n wagen stap, moet ik ermee kunnen rijden, dààr dient dat ding voor.  Ik koop hoegenaamd géén wagen om 'm 8 uur aan een stopcontact te hangen om er dan ocharme een 112 km mee te kunnen rijden.  Geen haar op m'n hoofd dat daar nog maar aan denkt !  Noch om noodgedwongen geregeld een ommetje te moeten maken naar 1 of andere supercharger en daar m'n tijd te verkwanselen.  Ik heb wel andere dingen te doen.  Je mag het verder nog draaien en keren zoveel je wil, iedereen heeft z'n eigen noden als het over een voertuig gaat.  Met de noden van m'n gezin en de beroepen van Greet en mezelf, kan ik op dit moment met die electrische voertuigen vooralsnog niks, nul, nada noppes aanvangen. 

Komt zelfs nog niet in de buurt van onze behoeften.  Daar kan geen enkele link of studiemateriaal wat aan veranderen, sorry.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2017 - 20:06:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #243 Gepost op: maandag 17 juli 2017 - 20:30:15 »
Ik koop hoegenaamd géén wagen om 'm 8 uur aan een stopcontact te hangen om er dan ocharme een 112 km mee te kunnen rijden. 
Je wilt het blijkaar niet vatten. Ik vraag nog eens hoeveel km je verste verplaatsing ongeveer is.

Dat is toch enkel wat je kunt bijladen aan een ordinair stopcontakt (werk of thuis), natuurlijk laat men best een 11 kW aansluiting zetten, dat laad je tot 5 maal sneller BIJ. Of 70 km bijgeladen na één uur.
 Ik weet namelijk niet hoeveel kms je al gereden hebt.
Het kan zijn dat je helemaal niet hoeft bij te laden. En je vrouw ook niet. Dat kan enkel jij weten.

Dus... ik weet nog altijd niet hoeveel km je ongeveer rijdt, dus ik kan nooit weten hoeveel kWh je onderweg al verbruikt hebt,.is die vraag dan onpassend? Anders vraag ik het geen vierde keer hé.

Citaat
Jij mag dat raar vinden, da's jouw zaak, en niet mijn probleem.  Als ik 's avonds in m'n wagen stap, moet ik ermee kunnen rijden, dààr dient dat ding voor.
En waarom zou men dat niet kunnen met een E-wagen die nog een halfvolle batterij heeft? Wonen jullie dan zover van jullie werk?  :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2017 - 20:50:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #244 Gepost op: maandag 17 juli 2017 - 22:19:47 »
Sorry Michel, ik vrees dat jij degene bent die het niet wilt vatten .....

Wat is er nu toch in godsnaam zo moeilijk te snappen aan het feit dat ik de vrachtwagen elke keer ergens in the middle of nowhere moet oppikken ?  De auto blijft daar de ganse dag staan, zodat ik 's avonds weer naar huis kan.  Wat is er zo moeilijk om te snappen aan het feit ik daar NIET (lees nu voor één keer 's dat woord ff goed aub) over een stopcontact beschik ? 

We wisselen ergens waar we niemands nachtrust verstoren als we 's morgens voor dag en dauw toekomen, en de collega overneemt.  Dergelijke plekken zijn almaar schaarser.  En neen, een stopcontact is daar niet.  We zijn al blij dat we de vrachtwagen ergens kunnen achterlaten zonder dat er daar binnen de kortste keren een buurtbewoner komt reclameren, of zonder dat we bang moeten zijn in welke staat we het voertuig nu weer zullen aantreffen.  Hij staat daar iets of wat veilig, en we zijn niemand tot last.  Iedereen content.

En dan zou ik nog extra kosten moeten maken voor een 11 kWh ook nog, om na één uur amper 70 km bij te laden thuis ook nog.  Op z'n plat Antwerps gezegd: Zwaanst na ni éh ! Laat maar al dubbel en dik zitten !  M'n verbrandingstuf, kan ik gemakkelijk onderweg van/naar m'n werk tanken.  Géén omweg, welgeteld 5 minuten tijd, en ik kan er weer tegen voor meerdere 100 'n kilometers.  Zolang die electrische voertuigen mij geen gebruiksmak bieden dat daar iets of wat in de buurt van komt, begin ik er niet aan.  Een wagen die ik véél vaker dan mij mogelijk is urenlang aan het stopcontact moet hangen om er luttele kilometertjes mee verder te kunnen, of waar ik nog 's nen halven dag mee verspeel omdat hij zo nodig aan de supercharger moet, nein danke ! Geen haar op mijn hoofd dat daar zelfs nog maar aan denkt, punt.  Dan mag Elon Musk mij nog de waarde uitbetalen van de Tesla ipv er mij één te willen verkopen, dan nog zou ik er feestelijk voor bedanken. 

De Tesla's die ik zie rijden, ze mogen op zich gezien worden.  En ik heb verder alle respect voor diegenen die de laadbeurten wel op 1 of andere (voor hen) haalbare manier kunnen inplannen.  Hun Tesla is hun van harte gegund, maar wat de wagen biedt, en wat hij nodig heeft, en wat ik nodig heb van de wagen .... vallen vooralsnog niet met elkaar te rijmen.  Ik kan er niks mee aanvangen.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2017 - 22:21:59 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #245 Gepost op: maandag 17 juli 2017 - 22:27:16 »
Sorry Michel, ik vrees dat jij degene bent die het niet wilt vatten ....
Hoeveel km woon jij van je werk?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #246 Gepost op: maandag 17 juli 2017 - 22:32:11 »
Sorry Michel, ik vrees dat jij degene bent die het niet wilt vatten ....
Hoeveel km woon jij van je werk?

Hangt er al van af, waar ik de camion moet oppikken.  80 km of 90 km, heen en terug.

Maar : als de echtgenote de wagen na mij nodig heeft, kan hij vziw evenmin worden opgeladen.   En dan ?  Na enkele dagen maar op z'n Flintstones waarschijnlijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #247 Gepost op: maandag 17 juli 2017 - 22:53:29 »
Sorry Michel, ik vrees dat jij degene bent die het niet wilt vatten ....
Hoeveel km woon jij van je werk?

Hangt er al van af, waar ik de camion moet oppikken.  80 km of 90 km, heen en terug.

Maar : als de echtgenote de wagen na mij nodig heeft, kan hij vziw evenmin worden opgeladen.   En dan ?  Na enkele dagen maar op z'n Flintstones waarschijnlijk.
90 km heen en terug?
Een E-wagen #Renault Zoe van 41 kWh heeft +270 km rijbereik in de praktijk, dit in putje winter - 5°C, deels geen vlakke wegen, slechte omstandigheden, dan heb je nog +180 km over.
Op Vlaamse vlakke wegen aan meestal lagere max-snelheden zal dat zeker +200 km overschot zijn na 90 km heen en terug. Is maar een vb wat vandaag al "betaalbaar" is.

# bron uit Duitsland, ergens door de Eifel gereden:
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/elektroauto-renault-zoe-im-reichweite-test-14789872.html?printPagedArticle=true#pageIndex_2

Kan men dag en nacht niet opladen thuis en ook op het werk niet, dan leeft je werkgever of die werkgever van je vrouw nog in de 19e eeuw en heeft nog nooit gehoord dat er werknemers kunnen zijn die met een E-wagen rijden.
Daar kan je natuurlijk ook niets aan doen. Dan zij het maar zo.

Overigens Bert, een E-wagen is compleet van al het nodige voorzien om elke openbare laadpaal te vinden, gps en navigatie van het fijnste soort, voorzien van up to date maps van (zware) laadpalen.

Elke burger in BE kan in de onmiddellijke buurt van zijn woning een laadpaal aanvragen en krijgen van de overheid, links kan iedereen vinden.

Ik wil niemand overtuigen, ik informeer enkel de algemeenheid aan de hand van een vb, iedereen zijn eigen vrije keus.

Een E-wagen is trouwens meestal goedkoper dan een vergelijkbare fossiele wagen na 160.000 km, al kost die wagen 12000 € meer in aankoop. Berekening Vlaamse overheid of Autogids.

Bedoel je 90 km heen en 90 km terug of totaal 180 km, kan men mss best nog 1-2 jaren wachten op een betaalbare E-wagen met minstens 60 kWh-accupack. Kan men op het werk wel opladen is er natuurlijk ook geen probleem met een 41 kWh Zoe.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 juli 2017 - 23:14:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #248 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 00:09:16 »
Citaat
Stond op de voorpagina's van kranten in 2013
Ik lees, zoals vele mensen, niet elke dag de krant. I must 've missed it.
Niet iedereen is autofreak.
2013 da's amper 4 jaar geleden en dan hadden heel wat mensen langer voordien een eco 3.

Hoe je het draait of keert, de overgangsperiode was veel te kort en vele mensen worden nu voor een voldongen feit gezet.

Citaat
Want hoe fijner de dieselroetdeeltjes hoe giftiger, moderne dieselmotoren zijn dus eigenlijk niet onschadelijker als oudere diesels betreft roetdeeltjes...
  :o maar die mogen zonder probleem in Antwerpen binnen...
Waar is men mee bezig???

« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juli 2017 - 00:10:56 door de rijprof »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #249 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 09:12:45 »
Citaat
Stond op de voorpagina's van kranten in 2013
Ik lees, zoals vele mensen, niet elke dag de krant. I must 've missed it.
Niet iedereen is autofreak.
Autofreak? De ademlucht die je inademt interesseert je niet? Euronormen watisda?
Indien men pakweg 20.000 € of wat minder voor een auto uitgeeft interesseert het iemand weinig of die milieuvriendelijk is?
Naja, kan gebeuren. Lijkt wel Belgische mentaliteit, die wereldvreemdheid. En in nadien klagen zijn ze zeker top in de wereld, de Calimero's.

Ik wist al 1984 nochtans waarvoor een katalysator diende... en een bepaald gedoogbeleid van dieselpersonenwagens in Europa. Want die zwarte rook uit dieseluitlaten leek toch niet zo gezond hé, en nu dat ze lichtgrijs is ook helemaal niet.
Maar soit, in die tijd reden voornamelijk taxi's met die lamme dieselwagens.

Citaat
2013 da's amper 4 jaar geleden en dan hadden heel wat mensen langer voordien een eco 3.
Lang genoeg voordien, en ruim tijd die om te wisselen tegen een benzine nadat ze al jarenlang geprofiteerd hadden van het wegvallen van de hogere accijnscompenserende wegenbelasting. Doe toch niet zo onwetend. We hebben ook een diesel van 2000 tot 2012 gehad, een euronorm 2 zelfs, was bouwjaar 1999.

Citaat
Hoe je het draait of keert, de overgangsperiode was veel te kort en vele mensen worden nu voor een voldongen feit gezet.
Zoals we ook voor een voldongen feit gezet werden toen ze minder wegentaks moesten betalen, hoe erg toch. Quai bijna alle Europese stedelingen zijn voor een voldongen feit gezet want ze lezen geen kranten en luisteren niet naar het nieuws, onlangs nog iemand gehoord die niet wist dat men een bepaalde serieuze recyclagepremie kon krijgen, werd natuurlijk in de zak gezet bij een autokoop.

Citaat
Citaat
Want hoe fijner de dieselroetdeeltjes hoe giftiger, moderne dieselmotoren zijn dus eigenlijk niet onschadelijker als oudere diesels betreft roetdeeltjes...
  :o maar die mogen zonder probleem in Antwerpen binnen...
Waar is men mee bezig???
Wat bedoel je? Moest men alle diesels weren uit de LEZ? Dat komt nog wel hoor.  ;D

Ook dat heb je blijkbaar gemist, je weet precies niet waarover het dieselschandaal precies gaat?
STIKSTOFOXIDES of NOx, een van de belangrijkste giftige emissies als het om luchtvervuiling gaat.
Die NOx-euronormgrenzen worden gemiddeld met factor 6 overschreden, niet de slappe fijnstofgrens (die sowieso geen kat controleert)

Dat van fijnstof is al een ouder verhaal, 2005. Maar de eerste Europese wetten over het reduceren van fijnstof zijn wel van 1988. De diesellobby heeft dat fijnstofverhaal met de alibi-roetfilter gesust, die wel wat afdoet aan de massa van de roetdeeltjes - zoals de emissiewet euronorm 5a tot 2011 voorschrijft - maar geen beperking oplegt aan het aantal roetdeeltjes, of het veel grotere giftigheidsfactor, dat kwam pas met euronorm 5b in 2013 verplicht, maar ook een zeer zwakke norm, want de meeste *fijne roetdeeltjes < 100 nanometer , vliegen los door de roetfilter. Anders bolt die auto ook niet hé, die moet kunnen uitademen.

* quasi bijna alles wat kleiner is dan 100 nanometer... en de allermeeste - aantal, niet massa - roetdeeltjes liggen volgens de studie tussen 10 en 40 nanometer...

Citaat
What are the structural and chemical features of low-emission DPM on the nanoscale? The most evident change is in the size of primary soot particles as evidenced for common heavy-duty diesel engines fulfilling the Euro III, IV, and VI standard. Here, the average diameter steadily decreased from 30–40 nm down to 10–15 nm.(2) The second significant trend is the more defective bulk and surface structure as the result of alteration of the fuel combustion process. The enhanced localization of conjugated π-electrons on graphitic surfaces generates favored anchoring points for surface functional groups by reaction with water or oxygen. The consequence is an abundance of chemically reactive oxygen functional groups on the highly defective modern low-emission diesel soot.

ook Nederlandstalige bron:
Citaat
https://www.lne.be/veelgestelde-vragen-over-de-werking-en-technische-aspecten-van-de-roetfilter#g

Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?

Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft het studiebureau TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

- er is geen stijging aangetoond van reactieve organische en/of mutagene componenten, en een toename van mutaties in het bacterieel DNA is vrijwel uitgesloten

- er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (< 100 nm)

- er is geen stijging aangetoond van de NO2 emissie. De metingen wijzen juist op een afname.
De laksheid bij diesels was lange tijd nog altijd het principe: wat men niet weet niet deert, of wat men niet meet niet deert. En Jan modaal-diesel zag dat er geen zwart-donkere rook meer uit zijn uitlaat kwam en geloofde natuurlijk dat het nu wel opgelost was, helemaal niet dus.
En in enkele jaren gaat de benzinemotor ook een roetfilter krijgen voor de schijn wat te redden.

Hier een roetdeeltjesgrafiek van een oude dieselmotor vóór de roetfilter (dus ongefilterd uitlaatgas) , quasi alles wat er links van de 100 nm-lijn staat vliegt er door: ( de lijnen rechts zijn 200 - 300-  nanometer)
Die deeltjespiek is bij modernere diesels dus serieus naar links opgeschoven.


Partikelgrößenverteilung im ungefilterten Abgas eines Dieselmotors

https://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Entstehung_von_Dieselru.C3.9F

« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juli 2017 - 10:48:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #250 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 12:25:49 »
Citaat van: michel
Autofreak? De ademlucht die je inademt interesseert je niet? Euronormen watisda?
Indien men pakweg 20.000 € of wat minder voor een auto uitgeeft interesseert het iemand weinig of die milieuvriendelijk is?...
Het is niet omdat jou dat zo erg interesseert dat het iedereen zo moet interesseren hé ...
Milieuvriendelijkheid is enkel goed voor de grote massa als 't financieel oplevert (korting, subsidies, ...)
En idd, "de mensen" klagen graag en dan nog liefst zonder teksten gelezen te hebben noch nadere info te kennen.

Het verkeer an sich is een van mijn interesses, maar ik ga er lang niet zo diep op in als jij.
Jouw goed recht evenals mijn goed recht.

Wat het verkeer betreft weet je even goed als ik in hoeverre "de mensen" dit allemaal interesseert, pak 'm beet 95% rijdt er mee en voor de rest they don't give a d*mn.
Van de resterende procenten zou ik stellen dat 4% zich in meer of mindere mate interesse toont en er dieper op ingaat, al dan niet als hobby, via fora dan wel werkgerelateerd.
De resterende procent heeft is er zga dagdagelijks mee bezig en/of graaft dieper door op feiten, geruchten en opgelaten ballonnetjes ... In deze procent zitten (wat mij betreft en begrijp me niet verkeerd want ik bedoel dit zeker niet persoonlijk) ook de fanatiekelingen die iedereen hun eigen overtuiging willen opdringen. Ik ken er ook een paar buiten 't forum die zo'n idee-fixe hebben over bepaalde dingen en daar na een tijdje de mensen mee bombarderen/vervelen met die tunnelvisie/zienswijze. En hoe meer die personen hun zienswijze willen opdringen, hoe meer die andere mensen dan tegenwerken of hen gewoon negeren.

Ik bevind me in de 2e groep : verkeer in al de facetten interesseert me en ik graaf wel eens dieper op bepaalde punten, maar ook niet meer dan dat. Ieder doet op dat vlak wat hij/zij wil. Mensen mogen gerust bij mij hun (verkeers)visie uitleggen op welke wijze dan ook maar met dien verstande dat ik de mijne ook mag uitleggen, anders stopt het bij mij ook.

Kijk ... ik rij met een benzinewagen want ... 
-Een diesel is voor mij niet nodig, met mijn 20.000 km/jaar doe ik er niet genoeg kms voor, los van de hogere aanschafprijs en andere kosten. Dieselprijs zal dan ook de komende tijd gelijk of hoger komen dan benzine, zoals bvb in CH als jaren het geval is.
-Een hybride overweeg ik ook niet voor 't moment, vertrouw ik zo niet en Subaru heeft er (nog) geen.
-Een cng/lpg hoeft ni (meer), Subaru heeft er geen fabriek-af en als ik er nu eentje laat inbouwen ben ik de garantie kwijt, en dat in de hoop dat de huidige, moderne benzinemotoren dat wel aankunnen met al die extra brol in de voertuigen tegenwoordig. De weinige pompen die het aanbieden buiten de autostrades is ook weer een gewoonte.
-Een volledig elektrische wagen ook niet, vooral wegens de hoge aankoopprijs (ook de 30-35.000 euro die de te komen tesla zou kosten), geen garage met stekker (rijhuis), ik parkeer niet voor de deur (wegens enkele buren hun trekhaak gebruiken als parkeerhulp), geen "tank"zuil in de gebure van thuis of op werk, en het duurt voor de moment nog veel langer dan 50L benzine tanken, ...
En ik weet niet of het gaat en/of het gemakkelijk is dat je zo'n stekker kan uittrekken bij een opladende wagen, gewoon al om die persoon te kl*ten ?
Want dat zie ik ook snel gebeuren op bepaalde plaatsen ... en vormt een extra risico dan.

En los daarvan ben ik een puur gewoontebeest op dat vlak : 't is gemakkelijk, 50L tanken en weer goed voor 600km, of ik die 600km nu op een paar uur rij of over een paar weken tijd ...
Als je 't wil weten : woonwerk = 40km H/T, ik parkeer minstens 100m en max 600m van thuis.
Jij hebt het geluk dat je thuis kan "tanken"/opladen, dus altijd vol zit. Niet iedereen heeft daar de mogelijkheid toe (een appt-gebouw bvb), dus jij moet enkel uitzien als je verder/langer onderweg bent. Nu, het omrijden naar en wachten aan een oplaadzuil zal wsl wel een gewoonte worden of op vakantie in te calculeren (heb dat ook gedaan toen ik nog op lpg reed).
Plus : ik vertrouw het concept nog niet zo goed (onbekend is onbemind, jaja, weet ik).
BTW : paar dagen geleden trouwens een Tesla (model X, rode kleur, nr-plaat 1-PUX-xxx) in panne op een vab-camion voorbij gereden op de expresweg E34 richting A'pen.
Mss iemand die je kent ? Wsl elektrische panne want geen schade rondom door een ongeval.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #251 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 13:00:25 »
Leerrijk filmpje wat een verbrandingsmotor nog meer verspilt, namelijk de stroom om die brandstof te maken.
En dat is geen klein beetje: zomaar 1,6 kWh afgerond per liter brandstof, ttz 6 kWh per gallon (3,785 liter)

https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4

Of voor 20 liter brandstof überhaupt te produceren, rijdt een E-wagen al 200 km ver.

Zelfs moesten moderne raffinaderijen zuiniger geworden zijn, wat ik zeker kan geloven, is dat een enorme bijkomende verspilling. In USA alvast niet te zien, daar verbruiken alle raffinaderijen + 47.000 GWh per jaar:
https://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pnp_capfuel_dcu_nus_a.htm

Wie de specifieke link wil weten, via:
Citaat
http://electricmini.blogspot.be/2011/10/it-takes-lot-of-coal-to-make-gasoline.html

Thus, using an 85% refinery efficiency and the aforementioned conversion factors, it can be estimated that about 21,000 Btu—the equivalent of 6 kWh—of energy are used per gallon of gasoline refined.
Ook deze lange discussie : https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html



Citaat
BTW : paar dagen geleden trouwens een Tesla (model X, rode kleur, nr-plaat 1-PUX-xxx) in panne op een vab-camion voorbij gereden op de expresweg E34 richting A'pen.
Mss iemand die je kent ? Wsl elektrische panne want geen schade rondom door een ongeval.
Mss kent JC dat voertuig, een rode Model X zal wel heel zelden zijn.
Lang zal die wagen daar niet staan hoor, maak je maar geen zorgen.  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juli 2017 - 13:58:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #252 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 15:55:06 »
de fanatiekelingen die iedereen hun eigen overtuiging willen opdringen. Ik ken er ook een paar buiten 't forum die zo'n idee-fixe hebben over bepaalde dingen en daar na een tijdje de mensen mee bombarderen/vervelen met die tunnelvisie/zienswijze. En hoe meer die personen hun zienswijze willen opdringen, hoe meer die andere mensen dan tegenwerken of hen gewoon negeren.

Wat drink je, Svenn? Ik trakteer je!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #253 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 19:06:30 »
BTW : paar dagen geleden trouwens een Tesla (model X, rode kleur, nr-plaat 1-PUX-xxx) in panne op een vab-camion voorbij gereden op de expresweg E34 richting A'pen.
Mss iemand die je kent ? Wsl elektrische panne want geen schade rondom door een ongeval.
Mss kent JC dat voertuig, een rode Model X zal wel heel zelden zijn.
Lang zal die wagen daar niet staan hoor, maak je maar geen zorgen.  ;)
[/quote]

Ik heb lang getwijfeld om een rode MX te nemen. Mijn vrouw die over de kleur van de wagen gaat had het me afgeraden en ik kan haar enkel gelijk geven. Rode MX's zijn niet zo zeldzaam, hier in Mechelen rijdt er ook ééntje rond.

Ik stond gisteren aan de supercharger in Aartselaar. Wanneer ik wou vertrekken gebaarde een andere MX rijder me om even te wachten terwijl hij een foto nam. Blijkbaar stonden er wel een collectie MX's aan de SUC allemaal in een verschillende kleur, enkel grijs ontbrak.



"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #254 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 20:23:38 »
Ik heb lang getwijfeld om een rode MX te nemen. Mijn vrouw die over de kleur van de wagen gaat had het me afgeraden en ik kan haar enkel gelijk geven. Rode MX's zijn niet zo zeldzaam, hier in Mechelen rijdt er ook ééntje rond.
Men kan natuurlijk rood nemen, indien men echt fan is van die kleur. Het rood-metallic vond ik eigenlijk niet slecht bij een Model S, maar bij een X, mmh... ieder zijn smaak hé.

Men mag natuurlijk, indien particulier, niet de verderverkoop uit het oog verliezen, een rode gaat men toch moeilijker aan de gevraagde prijs kwijtgeraken dan een minder zeldene "doorsneekleur". Tenzij men een liefhebber van die kleur vindt.

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I