Goed, Michel. Dan heb ik enkele vragen voor jou.
Net zoals je betoog voor de Tesla, is het onverstaanbaar waarom er ook nog maar één wagen geen Tesa is.
- Waarom besteden autoconstructeurs dan nog altijd enorm veel geld aan de verdere ontwikkeling van dieselmotoren? Allemaal dommeriken?
- Waarom kiezen ca. 1 op 2 Duitsers nog altijd voor een dieselwagen? Ook allemaal dommeriken?
Daar heb ik allemaal geen flauw idee van, Jozef.
Betreft Tesla begrijp ik je zin helemaal niet. Je lijkt wel ongeduldig of je wilt niet echt informatie opdoen.
De succesrijke E-auto is nog maar in zijn eerste decennium van zijn doorbraak, de Tesla S loopt pas echt op de markt vanaf juni 2012. Jaarproduktie is telkens uitverkocht. Meer kunnen ze voorlopig niet bouwen. In november 2011 bvb was de ganse jaarproductie van 2012 al uitverkocht:
http://www.nu.nl/auto/2657225/tesla-model-s-uitverkocht.html en voor zover ik weet was dat elk jaar opnieuw, en dit in januari:
http://www.groen7.nl/musk-spoort-andere-fabrikanten-aan-haast-te-maken-met-evs/
14-01-2015
De complete jaarproductie van 2015 is uitverkocht volgens de grote baas Tesla. Op de Nederlandse site meldt Tesla dan ook dat de geschatte levertijd voor nieuwe intekeningen begin 2016 is.
Dus de Tesla S klant wacht pakweg minimum 1 jaar op zijn auto. Ik heb eens 2 jaren gewacht op een zeldene BMW. ik vond dat helemaal niet erg, integendeel.
De echte massaproductie (vanaf Model 3) start pas als hun Gigafactory I
op volle toeren loopt vanaf einde 2017Hier vind je meer(als je wilt):
http://www.fool.com/investing/general/2015/10/16/following-x-launch-tesla-shifts-focus-to-affordabl.aspx [....]
Ambitieus
Eerder sprak Elon Musk al de verwachting uit in 2020 een half miljoen auto’s te verkopen, dit maal kijkt hij al verder in de toekomst. In 2025 wil hij met Tesla namelijk ruim meer dan een miljoen of zelfs enkele miljoenen auto’s verkopen. Pas als Tesla haar auto’s in grote getale verkoopt zullen ze overwegen om de auto’s ook buiten hun eigen netwerk te gaan verkopen. Momenteel zijn alle Tesla-stores nog in handen van het merk zelf en wordt niet gewerkt met franchisenemers. Volgens Musk is een uitstekende merkbeleving het belangrijkste en zolang die niet gewaarborgd is zal Tesla vasthouden aan haar werkwijze de auto’s zelf te verkopen. Voor de dealers en partijen die Tesla’s manier van werken hebben bekritiseerd heeft Musk overigens nog een duidelijke boodschap:
“If you’re a jerk to us, we’re not going to turn around and try to do a partnership later.”
Alleen Tesla verkoopt zowat 35,000 auto´s per jaar (2014) van één model Tesla S en wil dat naar 500.000/jaar brengen in 2020 voor amper 3 modellen, Tesla S tesamen met Model X (Suv) en vooral de "betaalbare" Model 3-middenklasser die het hoofdaandeel zal hebben.
Om een vergelijk te geven pas in 2004 kon group-BMW meer als 1 miljoen BMW´s aan de man brengen, en dat met veel meer modellen.
Wie weet haalt Tesla 1 miljoen/jaar in 2025 volgens hun schattingen. De prijs kan alleen maar serieus dalen (geschat -30 %) bij massaproductie.
Hoelang heeft men eigenlijk geduld gehad op klassieke wagens voor het huidige gemiddelde brandstofverbruik te bereiken ?
Welke motoren hebben nog potentieel in verbruiksvermindering
maar wel rekening houden met de steeds strengere emissienormen, als de Euronormen tenminste degelijk gerespecteerd worden, blijkbaar in Europa al niet. De emissienormen zeker qua diesel is een lachertje.
Hoeveel verbruikte een klassieke 2000/3000 cc in de analoge tijd, of pakweg 30 jaar geleden toen de electronische injectie al een tijdje bezig was?
Ook jij hebt de auto´s van toen gereden en je weet dat die auto´s toen gemakkelijk tot het dubbele meer verbruikten.
Er worden massaal E-auto´s gebouwd in het mate van het mogelijke, het grote plobleem lijkt me dat de accucelproducenten (panasonic/samsung/enz...) gewoon niet kunnen volgen#, daarom bouwt Tesla de grootste fabriek Gigafactory I ter wereld (klaar 2017), en andere zullen blijkbaar volgen " Gigafactory 2##" enz... ### links heb ik hier al dikwijls gepost.
Voor de accu´s mag je ook de talrijke benzinehybrides niet vergeten die ook massa´s moderne accucellen benodigen, alhoewel ik meer geloof hecht aan een pure E-auto. De benzine-hybride is een tussenstap, zeker voor mensen die schrik hebben dat ze onderweg zonder energie vallen, of voor mensen met electrofobie.
Voor andere wagens is er nog wat potentieel te halen bij de
benzine en zeker ook bifuel, of benzine-aardgas als nog milieuvriendelijker alternatief.
Vb VW groep benzines Tsi/Tfsi die nog eens 10 % zuiniger geworden zijn tussen 2011 en 2015.
(cijfers uit beide testjaren hoef ik hier gewoon te posten, ik zoek ze even op...)Voor de 2 andere vragen mss eens de stemmingsbarometer op Duitse *fora bekijken ?
Of de kritische Duitse media volgen ? (niet echt de media die nog toekomst ziet voor de dieselpersonenwagen).
vb*
http://forum-alternative-antriebe.de/index.php/topic,5136.0.html?PHPSESSID=327f8eeab0931ca92f4f9403662498a3
Die Zukunft der PKW-Diesel-Technologie: Top, Flop oder das Ende?
28. Oktober 2015, 00:47
"Der Diesel ist tot, es lebe der Diesel". "Millionen Käufer können nicht irren". "Die Chance für den PKW-Diesel".
dazu fällt mir nur ein: "Wessen Brot ich ess, dessen Lied ich sing".
In Brüssel gibt sich die Diesel-Lobby die Klinke in die Hand, mit dem verzweifelten Versuch, die Grenzwerte noch oben zu drücken.
Meine Meinung:
Top, wenn überhaupt, dann nur in Europa und auch nur für Vielfahrer bzw. Firmenfahrzeuge.
oder
Flop, das wahrscheinlichste Szenario. Die Zeiten, wo 50%+x bei Neuwagenverkäufen erzielt werden, ist definitiv vorbei. Sogar in der dieselverrückten BRD.
oder gar
das Ende? für die Speicherkat-Variante ja, die AdBlue-Variante wird wohl überleben, zumindest in Europa. In den USA und China wirds vermutlich ein dahinsiechen geben, falls niemand rechtzeitig die Reissleine zieht.
Ich verstehe das Ganze immer weniger. Warum muß man diese Technologie um jeden Preis in Privatfahrzeugen einsetzen?
Setzt sie in großen Nutzfahrzeugen ein, da rechnet sich das vielleicht noch. Die sind wenigstens nicht hauptsächlich in Städten und Wohngebieten unterwegs. Ja, ich weiß, kein Verbrenner-PKW verbreitet Blumenaromen, aber wenn ich die Wahl habe zwischen giftig und hochgiftig ...
Traurig, traurig ... hybbi56
[... verdere posten ....]
Ook @hybbi56 stelt zich ~dezelfde vraag als dit topic-onderwerp:
Warum muß man diese Technologie um jeden Preis in Privatfahrzeugen einsetzen?
Waarom moet men deze (diesel)technologie kost wat kost in particuliere voertuigen gebruiken ?
Mijn mening is alleszins dat de Europese auto-industrie een groot marktrisico neemt als ze de dieseltechnologie te lang probeert te redden om bepaalde redenen die ik nog altijd niet begrijp, want qua CO2 moet de benzine tot en met middenklassewagen zeker niet meer onderdoen op de diesel:
http://www.finanzen.net/nachricht/aktien/Die-Zukunft-des-Diesels-Automobilhersteller-muessen-einen-Paradigmenwechsel-einleiten-neue-Moeglichkeiten-fuer-Automobilzulieferer-4559934Wat de Amerikanen in 70-80´s meegemaakt hebben (hun autoindustrie "Big Cars" ging op de klippen) en de Europese industrie floreerde zou wel eens in 2020 andersom kunnen zijn... de Europese autoindustrie zal op de buitenlandse industrie (USA, China, Japan, Korea, ...) een E-achterstand oplopen die ze slecht zullen verteren...
mark my words ...