Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100458 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #60 Gepost op: maandag 16 november 2015 - 11:16:35 »
die kleerhaakjes, gebruikt iemand die dan  ?

De Tesla kreeg 128 punten meer omdat ze al die storende prullen niet had.  ;D

Wat is er storend aan een kleerhaak? En over welke "storende prullen" heb je het dan nog?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #61 Gepost op: maandag 16 november 2015 - 11:20:30 »

Wat is er storend aan een kleerhaak? En over welke "storende prullen" heb je het dan nog?

Dat moet je die autotesters vragen want zij gaven die punten.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 16 november 2015 - 11:23:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #62 Gepost op: maandag 16 november 2015 - 17:06:33 »

Dat moet je die autotesters vragen want zij gaven die punten.  ;)

Ach zo, je argumenteert je standpunten met een beoordeling zonder een flauw idee te hebben van haar gegrondheid. Ik vermoedde al dat je altijd wetenschappelijk gefundeerd tewerk gaat als je het over diesels en Teslas hebt.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: maandag 16 november 2015 - 18:06:20 »
Ach zo, je argumenteert je standpunten met een beoordeling zonder een flauw idee te hebben van haar gegrondheid.

Wat heeft dan nu met gegrondheid te maken ? Dus je twijfelt aan de objectiviteit van die ervaren Duitse autojournalisten? Past het niet?

Nog eens:
http://www.autozeitung.de/sites/default/files/pdf/2015/05/AZ-9-2015-VT-Sport-Limousinen-Tesla-Model-S-P85D-Elektroauto-Audi-RS-7-Daten-Tabelle.pdf

In de pdf staat duidelijk waar Tesla betere punten haalt als de Audi en waar minder punten, en daar is interieur, afwerking, comfort, bedieningsmogelijkheden, ergonomie enz.. ook bij.
Ik ga al die afzonderlijke criteria met bijbehorende punten hier niet citeren, de kleinste details/prullen staan er sowieso niet in, als je het echt wil weten vraag je het maar aan de autojournalisten zelf.  :D

De totale waarde van een auto hangt niet af van hier en daar een opbergvak meer of minder of aan enkele kleerhaken die sowieso niemand echt benut.

Een vochtige mantel of jas die men ophangt aan een kleerhaak doet de vensters beslagen en zorgen voor minder rondomzicht. Ik leg die steeds in de koffer, want als men parkeert en laat de auto achter is het veel beter niets zichtbaar te laten liggen of hangen in de auto, ook niet in inzichtbare opbergvakken of niet-zichtbare maar merkbare, wat puilende zetelrugtassen, iets te steken wat verleiding geeft tot inbraak.

Dat jij die verwaarloosbare dingen eruitpikt en erbij sleurt om toch maar zoveel mogelijk aan de Tesla te kunnen kritiseren mag je, je kunt het zelfs 5 maal herhalen, maar dat verandert NIETS aan het feit dat de Tesla veel meer punten haalt als die vergelijkbare Audi.

Tesla zal wel gegronde redenen hebben dat zo te doen, want ondertussen rijdt die al > 3 jaar.

Tesla biedt sinds 1,5 jaar ? **bron http://www.egear.be/tesla-model-s-p85d/ een veel betere premium-middenconsole vooraan aan met opbergvakken wat je al wist  : "**voor 540€ extra biedt Tesla je nu een volwaardige middenconsole" , en sinds 2015 een luxe middenconsole achteraan met alle digitale snufjes die je op andere merken wslk nog niet kunt krijgen (die de Tesla wel beperkt tot een 4-zitter !), dus ook in optie tesamen met betere aparte 2 zetels achteraan. Fotos en tekst kan men googlen.
bron: http://blog.caranddriver.com/tesla-model-s-now-offers-executive-rear-seating/  sinds februari 2015 ?

De standaard middenconsole stelt idd niet veel voor (US-smaak ?), maar op de markt kun je zo ook talrijke oplossingen vinden om die standaardmiddenconsole fatsoenlijk bruikbaar te maken zonder dat het rammelt, dus met indelingen en opbergvakjes.
Zelfs een complete middenconsole aftermarket, prijzen naar 
ook googlen, vbn: http://www.teslatoniaccessories.nl/middenconsole.html vanaf 399 €

Blijven nog alleen de handgrepen in de dakrand (voor de oudjes soms praktisch, als niemand ze wil helpen uit te stappen...) en de kleerhaakjes die geen mens gebruikt... ochottekes.

Tesla heeft natuurlijk de klassieke handgrepen in de deur enz...

Ik (of best wij) rijden al 26 jaar en >200.000 km met een BMW roadster zonder opbergvakken, zelfs nog geen handschoenkastje, en natuurlijk zonder enige handgreep of kleerhaken, ook niet in de deuren of in het dak, awel we hebben dat helemaal niet gemist, integendeel zelfs.
Ook niet op vakantie waar de koffer boemvol zit of bij lange trips. Men zoekt dan heel simpel naar mobiele oplossingen die naderhand blijken veel praktischer te zijn als "bepaalde rommelbakken".

Want dat opbergmogelijkheden dikwijls overbodige rommel is (zeker op slechtere wegen) heb ik met de Skoda vastgesteld (ook opbergvakken onder beide voorzetels), men komt in de verleiding die dingen vol te stoppen met prullen en dergelijke die men zelden gebruikt behalve als overtollig (en soms rammelend) extra gewicht.

Bij de volgense auto zal ik zeker die versie kiezen die minder rommelbakken heeft, desnoods de optie nemen van comfortabele sportzetels zonder rommelkastjes eronder.  :D

Citaat
Ik vermoedde al dat je altijd wetenschappelijk gefundeerd tewerk gaat als je het over diesels en Teslas hebt.  ;D
Als er iets wetenschappelijk-objectief vastgesteld en bewezen kan worden - zoals allerhande metingen/cijfers over bepaalde auto´s - laat ik je dat idd weten. Vooral die cijfers worden beoordeeld door ervaren autojournalisten.

Maar ik vermoedde al dat de objectieve waarheid je alweer stoort. ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 16 november 2015 - 19:15:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 11:55:49 »
Nog een studie... uit de USA weer (ondertussen een nog meer dieselhatend land geworden, gisteren nog een lange reportage op ARD gezien (eerste Duitse  TV), naja Europa zal wel volgen, als men de media zo volgt.

(euh ... enkel voor de geïnteresseerden  ;))

http://www.vox.com/2015/11/16/9737720/electric-vehicles-cleaner
http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.VksGYPkveCh

« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2015 - 12:02:00 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 16:24:24 »
Je valt in herhaling met die grafiek, Michel. Ik weet het: in de pedagogie heet dat het herhalingsprincipe, maar toch...  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 16:43:56 »
Een wat genuanceerdere visie op het benzine-diesel dilemma:

Was ist besser, Diesel oder Benziner?

Citaat
Die Frage "Diesel oder Benziner?" ist so voller Widersprüche, dass sie sich pauschal kaum beantworten lässt.

"Ohne den Diesel wären die Spritverbräuche einiger großer Modelle auch bei den Kunden überhaupt nicht darstellbar", sagt Experte Mönch.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 18:39:56 »
"Ohne den Diesel wären die Spritverbräuche einiger großer Modelle auch bei den Kunden überhaupt nicht darstellbar", sagt Experte Mönch.
De vraag is of dat dan een slechte zaak is ...

Als je ziet wat voor éénpersoonstanks er tegenwoordig rondrijden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 19:02:15 »
De vraag is of dat dan een slechte zaak is ...

En hoe groter die dieseltanks hoe meer van-diesel ze geven op de Autobahn, zo van: ik hem dem dikste of "mach Platz hier".

Ach ik ben er gerust in, dat Europa wel zal moeten volgen...
- USA wil helemaal geen diesels meer (het was ook maar 3 % op zijn hoogtepunt)

- **Japanse automerken beginnen er nu al aan hun dieselauto´s te laten uitdoven, en Toyota is nu eenmaal (alweer) de grootste autoconstructeur.
Japan gaat zich dus concentreren op de milieuvriendelijke auto´s ik denk vooral Hybrides, brandstofcel/-Electrische.

- De Koreanen zullen zeker wel volgen want die maken eveneens goede Li-ions zoals de Japanners.

** ca. Titel: Toyota versneld het einde van de dieselmotor, andere Japanse merken volgen, Mazda sputtert nog wat langer...
Citaat
http://www.welt.de/wirtschaft/article148700471/Toyota-laeutet-das-Ende-des-Diesel-Motors-ein.html

Toyota läutet das Ende des Diesel-Motors ein Volkswagens "Dieselgate" beschleunigt das Ende des Dieselmotors. Die japanische Autoindustrie konzentriert sich nun verstärkt auf E-Autos, um den CO2-Ausstoß zu senken. Mit einer großen Ausnahme.

Die japanische Autoindustrie verabschiedet sich schrittweise vom Dieselantrieb. Toyota hat angekündigt, künftig keine neuen Dieselmotoren mehr zu entwickeln. Honda, Nissan und Mitsubishi erklärten, die Entwicklungsstrategie ihrer Pkw-Flotten auf vollkommen schadstofffreie Modelle auszurichten – also in Zukunft ganz auf Autos mit Verbrennungsmotoren verzichten zu wollen.

Einzige Ausnahme ist der Hersteller Mazda, der allerdings häufig und erfolgreich Sonderwege geht. Doch auch Mazda will sein Modell 6 nicht wie geplant als Dieselvariante auf den US-Markt bringen. "Wir haben dieses Projekt vorerst zurückgestellt", sagte ein Sprecher.

Alleen Mazda zal zijn quasi splinternieuwe sky-activ-Dieseltechnologie in zijn SUV´s nog behouden (behalve in de USA daar trekken ze zich terug), ttz wslk laten uitbollen in Europa en andere verre diesellanden. afwachten...

Azie en vooral China willen door hun enorme vervuiling in/rond steden ook van diesels af.

Toyota verkoopt zijn 1,6 en 2.0 diesels zelfs aan BMW, en enkle de 1,4 liter loopt nog van de band...:
Citaat
"Wir setzen stark auf Hybridmodelle und auf Autos mit Brennstoffzellenantrieb", sagte ein Toyota-Sprecher. 2020 will Toyota 30.000 Brennstoffzellenautos verkaufen und dann jedes Jahr mehr. Eigene Dieselmotoren baut Toyota schon jetzt kaum mehr. Derzeit läuft noch ein Diesel mit 1,4 Litern Hubraum vom Band, die Versionen mit 1,6 und 2,0 Litern werden bereits von BMW gekauft und in die eigene Modelle eingebaut.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2015 - 19:20:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 17 november 2015 - 19:13:37 »

Wel, op reis gaan met mijn vrouw en onze hond zou niet evident zijn in een Smart. En bij een aanrijding met een karretje van 1.000 kg zit ik liever in onze SUV.  :D

Offline Michel

• Meer dan expert
Einde van de diesel sneller door EU-akkoord ?
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 15:42:41 »
Einde van de diesel zeer wslk een feit, bijkbaar is het toch een redelijk streng compromis geworden, een akkoord lijkt bereikt.
(de groenen vinden het wel onvoldoende). Of het nu definitief is weet ik niet, moet op papier staan...

Citaat
http://www.zeit.de/wirtschaft/2015-10/volkswagen-eu-kommission-abgase-diesel-test
28. Oktober 2015
...
Die Tests sehen vor, dass der Stickoxid-Ausstoß auf der Straße dauerhaft um die Hälfte über den im Labor gemessenen Werten liegen darf, teilte die EU-Kommission mit. In einer Übergangsphase kann die Abweichung mehr als das Doppelte betragen.

Für neue Fahrzeugtypen gelten die neuen Regelungen ab dem 1. September 2017 und für neu zugelassene Fahrzeuge ab dem 1. September 2019. Dann darf der gemessene Stickoxid-Ausstoß aber noch um das 2,1-Fache über dem Laborwert liegen. Die Übergangsphase endet am 1. Januar 2020 für neue Fahrzeugtypen und am 1. Januar 2021 bei allen neu zugelassenen Autos. Danach dürfen die Überschreitungen auf der Straße das 1,5-Fache betragen. Diplomaten zufolge werde diese Obergrenze "dauerhaft" gelten.

EU-Industriekommissarin Elżbieta Bieńkowska sagte, mit dem Beschluss sei die EU "die erste und einzige Region in der Welt, die diese robusten Testmethoden einführt". Ihrer Behörde zufolge betragen die Abweichungen zwischen Labormessungen und tatsächlichem Ausstoß auf der Straße heute noch das Vierfache.

Vanaf 1.1.2020/21 dus maar 1,5 maal hogere emissies (NOx) als de dan nieuwe norm Euronorm en dat bij metingen op de weg én nieuwe emissiecyclus.

Dat betekent het einde van de diesel. Japan en USA en enkele andere landen hebben dat al lang begrepen.

Vandaag halen de diesels al minstens 5 tot 10 maal meer op de weg, gemiddeld eerder # 7 maal meer, zie ook link onderaan.
(men spreekt van 4 maal in de zeit.de-link wslk enkel bij warme motor)

Of met de euronorm 6 gaat het al niet meer zonder dure nabehandeling (ad blue /SCR kat) bij een prullentest, wat betekent dat ze 7-maal boven liggen op de weg.

Vanaf euro 5 begon men al te sjoemelen om meer geld te verdienen door de burger/overheid/concurrentie te bedriegen.

De Amerikanen en wslk andere ook lachen dus al een heel tijdje met onze hypocriete NOx-grenswaardes die door de diesel niet gehaald worden (maar wel gemakkelijker door de benzines, en zeker vanaf euro 5) Dit al sinds de normen bestonden vanaf 2000 of euronorm 3:
Het verschil tussen opgelegde grenswaarde (wolk rode stippelijn en waarde) en de wegpraktijk of real world (idem grijze wolk) sinds 2000:
Benzines links | Diesels rechts

http://www.theicct.org/blogs/staff/laboratory-versus-real-world-discrepancies-nox-emissions-eu
Laboratory versus real world: Discrepancies in NOx emissions in the EU
Published Wed, 2012.11.07

ook tot euronorm 6, enkel diesels:
http://www.theicct.org/news/pressemitteilung-reale-emissionen-moderner-diesel-autos-sieben-mal-h%C3%B6her-als-gesetzlich-erlaubt
Reale Emissionen moderner Diesel-Autos # sieben Mal höher als gesetzlich erlaubt

# 7 maal nog eens bevestigd door een andere bron waar het 8,5 maal is (USA/EPA was het immers tot 40-maal):
Citaat
http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-09/diesel-emission-falschangaben-volkswagen-skandal

Zuletzt hatte auch das baden-württembergische Landesamt für Umwelt, Messungen und Naturschutz bei Testfahrten im normalen Straßenverkehr herausgefunden, dass der Ausstoß von Stickoxiden (NOx) verschiedener Dieselautos um das 8,5-Fache über den gesetzlichen Limits der Abgasnorm Euro 6 liegt. Jetzt spricht die EPA sogar von 40-fach höheren NOx-Emissionen. Stickoxide werden unter anderem für schwere Atemwegserkrankungen, Smog- und Ozonbildung verantwortlich gemacht.

Als dat echt Europese emissiewet wordt - en de constructeurs gaan niet meer sjoemelen  ;) - awel dan mag deze topic afgesloten worden.  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 november 2015 - 16:08:55 door Michel »
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 16:51:35 »

Wel, op reis gaan met mijn vrouw en onze hond zou niet evident zijn in een Smart. En bij een aanrijding met een karretje van 1.000 kg zit ik liever in onze SUV.  :D
Dat je met een vrouw en hond niet in een Smart past kan ik aannemen.  Maar dat je een SUV nodig hebt voor het geval van een aanrijding is al heel wat anders.
Ten eerste zijn heel wat van die dingen veel minder stabiel op de weg dan hun bestuurders denken (overkop gaan)
En ten tweede, als iedereen zo zou denken en er dus een opbod van groter en zwaarder zou ontstaan, zouden we op den duur echt met tanks moeten gaan rondrijden.  Of is het leven van iemand die een SUV rijdt meer waard dan dat van iemand die een polo bestuurt ?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 18 november 2015 - 21:25:04 »
Dat je met een vrouw en hond niet in een Smart past kan ik aannemen.  Maar dat je een SUV nodig hebt voor het geval van een aanrijding is al heel wat anders.
Ten eerste zijn heel wat van die dingen veel minder stabiel op de weg dan hun bestuurders denken (overkop gaan)
En ten tweede, als iedereen zo zou denken en er dus een opbod van groter en zwaarder zou ontstaan, zouden we op den duur echt met tanks moeten gaan rondrijden.  Of is het leven van iemand die een SUV rijdt meer waard dan dat van iemand die een polo bestuurt ?

We hadden eerst aan een break gedacht. In ons geval had de keuze voor een SUV absoluut niets te maken met prestige. We waren bereid meer te investeren in een wagen die meer ruimte biedt, gemakkelijker is bij het in- en uitstappen, en meer veiligheid biedt.

Natuurlijk is het ene mensenleven niet meer waard dan het andere. Als ik met mijn SUV stil sta als laatste in een file en een vrachtwagenbestuurder merkt mij niet tijdig op, dan is het leven van die vrachtwagenbestuurder ook niet meer waard dan het mijne, maar toch zal ik het mijne moeten opofferen voor zijn fout.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 08:46:08 »

We hadden eerst aan een break gedacht. In ons geval had de keuze voor een SUV absoluut niets te maken met prestige. We waren bereid meer te investeren in een wagen die meer ruimte biedt, gemakkelijker is bij het in- en uitstappen, en meer veiligheid biedt.

Natuurlijk is het ene mensenleven niet meer waard dan het andere. Als ik met mijn SUV stil sta als laatste in een file en een vrachtwagenbestuurder merkt mij niet tijdig op, dan is het leven van die vrachtwagenbestuurder ook niet meer waard dan het mijne, maar toch zal ik het mijne moeten opofferen voor zijn fout.

Akkoord

begrijp me trouwens niet verkeerd, iedereen kiest de wagen die hij wil en handig vindt, alleen vond ik het argument van "veiliger want groter en zwaarder" een beetje bij het haar gegrepen

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 19 november 2015 - 13:15:19 »
O ja, wat die SUV betreft, ook dat nog:

Ik ben bepaald geen "sportieve" chauffeur, en bij onze SUV valt die stabiliteit best mee.

Anders ligt dat bij een terreinwagen zoals onze Suzuki Jimny: die kun je relatief gemakkelijk op zijn kant leggen. Maar dat is dan ook een echte terreinwagen, hij geraakt probleemloos waar onze SUV geen schijn van kans heeft.