Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 101376 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #195 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 12:01:10 »
Ok, misschien is het niet zo zwart/wit. 

Maar vroeg of laat, zal de toekomst wel uitwijzen wie van beiden NU de verstandigste strategie voert .....

Elk van beide die nu "nach bestem Wissen und Gewissen" een rationele beslissing neemt, zal een goede beslissing genomen hebben.

Laten we even een veel eenvoudiger voorbeeld bekijken. Ik voer momenteel in België een proces tegen 9 personen. Het gaat over ongeveer 400.000 euro. In eerste aanleg heb ik zopas verloren, en nu moet ik beslissen of ik al dan niet in beroep ga.

Optimistische benadering

Ik schat:
  • de kans dat ik win op 10%
  • de kosten op 2.500 euro
  • dat de rechter voor 50% zal akkoord gaan, dus voor 400.000 euro x 25% = 200.000 euro.
  • dat de tegenpartij mij 50 % zal kunnen betalen, dus 200.000 euro x  50% = 100.000 euro.
Kosten: 2.500 euro
Baten: 100.000 euro x 10% kans = 10.000 euro
Totaal: 7.500 euro baten

Pessimistische benadering

Ik schat:
  • de kans dat ik verlies op 90%
  • de kosten op 5.000 euro
Totaal: 5.000 euro verlies

Algemeen totaal: 7.500 euro - 5.000 euro = 2.500 euro

Het algemeen totaal is positief, dus ik ga in beroep.

Maar de hele beslissing valt of staat natuurlijk met mijn inschatting van de parameters.

Laat ons nu aannemen dat je inschatting van de parameters correct is.

Je schat de kansen op een uitspraak die volledig in je nadeel is op 90 %, juist ?  In voorkomend geval, komen de kosten op 5.000 euro (ipv op 2.500 euro) als ik het goed begrijp ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #196 Gepost op: vrijdag 19 mei 2017 - 22:21:03 »
Je schat de kansen op een uitspraak die volledig in je nadeel is op 90 %, juist ?  In voorkomend geval, komen de kosten op 5.000 euro (ipv op 2.500 euro) als ik het goed begrijp ?

Juist.

Als het optimistische scenario zich voordoet, ontvang ik van de schuldenaars 100.000 euro en krijgt mijn advocaat van mij 2.500 euro, zodat ik 97.500 euro overhoudt.

Als het pessimistische scenario zich voordoet, ontvang ik niets van de schuldenaars en krijgt mijn advocaat van mij 5.000 euro, zodat ik 5.000 euro verlies.

Dat algemeen totaal van 2.500 euro is geen geldstroom die zich ooit zal voordoen. Het is enkel een in functie van de waarschijnlijkheid van de diverse parameters gewogen gemiddelde. Voor mijn beslissing speelt de grootte van dat bedrag geen rol, enkel het feit of het positief of negatief is. Positief: GO voor zover het verlies van 5.000 euro als het pessimistische scenario zich voordoet, voor mij niet onoverkomelijk is. Negatief: NO GO.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #197 Gepost op: dinsdag 23 mei 2017 - 09:33:46 »
Citaat
http://www.demorgen.be/wetenschap/steden-doen-dieselauto-snel-terrein-verliezen-in-europa-b20452a7/

Steden doen dieselauto snel terrein verliezen in Europa

22-05-17
...
Ook in andere Europese landen verklaren steeds meer steden de dieselauto de oorlog. Vorig jaar maakten burgemeesters van negentien grote Europese steden in een open brief brandhout van de zwakke Europese uitstootnormen voor dieselauto's. De uitzondering voor stikstofoxiden brengt de gezondheid van hun burgers in gevaar, schreven ze.

Het ging om burgemeesters van onder meer Brussel, Parijs, Amsterdam, Milaan, Stockholm en Barcelona.

Dieselvoertuigen zijn goed voor 80 procent van de uitstoot van stikstofoxiden door voertuigen in Europa.

Door een "perfecte storm" van strengere regels en betere elektrische auto’s zal de dieselauto tegen 2025 zo goed als dood zijn, besloot de Zwitserse bank UBS vorig jaar in een studie.

In D heeft men vastgesteld dat online-configuraties voor dieselwagens al onder de 25 % gedaald is.
Ook andere onderzoeken per merk bevestigen die ca. 25%.

Citaat
http://www.handelsblatt.com/auto/nachrichten/neuwagen-markt-diesel-nachfrage-erreicht-tiefpunkt/19741866.html

Vor Bekanntwerden des Abgas-Betrugs durch Volkswagen im September 2015 lag die markenübergreifende Dieselnachfrage über das Internet durchschnittlich noch bei 42,50 Prozent. Heute liegt diese nur noch bei 24,47 Prozent – ein Einbruch um 42,42 Prozent.

„Der erneute deutliche Einbruch der Dieselnachfrage hat ein bemerkenswertes Ausmaß. Wir spüren eine extreme Verunsicherung der Interessenten darüber, wie zukunftssicher die Investition in ein Dieselfahrzeug heute noch ist“, sagt Alexander Bugge, Geschäftsführer von MeinAuto.de.

Seit die Zukunft des Dieselantriebs in der öffentlichen Diskussion auch durch in Aussicht gestellte Fahrverbote grundsätzlich hinterfragt wird, sind Pkw mit Dieselantrieb bei Neuwagenkäufern noch unbeliebter als unmittelbar nach Bekanntwerden der Abgasmanipulationen bei Volkswagen.

Damals erfolgte ein kurzfristiger heftiger Nachfrageeinbruch bei VW Dieselfahrzeugen auf unter 28 Prozent, aktuell liegt die Nachfrage nach Fahrzeugen mit einem VW-Dieselaggregat nur noch 23,6 Prozent. Zum Vergleich: Bei BMW und Mercedes liegt die Diesel-Nachfrage aktuell bei 24,2 bzw.28,3 Prozent. Zum Vergleich: 2015 waren es im Jahresdurchschnitt noch 50,2 bzw. 53,3 Prozent.

Die Marktbeobachter der DAT (Deutsche Automobil-Treuhand), die kürzlich zur Beobachtung des Phänomens ein „Diesel-Barometer“ etablierten, kamen zu dem Ergebnis, dass sowohl beim Handel als auch bei den Endverbrauchern im ersten Quartal 2017 die Zeiträume (Standzeiten) zur Vermarktung von Diesel-Pkw deutlich zugenommen haben.

Und eine repräsentative Umfrage der GfK zeigt, dass aktuell rund 25 Prozent der Endverbraucher bestätigten, sie würden ihren anstehenden Autokauf hinauszögern, um die weitere Entwicklung beim Diesel abzuwarten. 24 Prozent würden die weitere Entwicklung bei den Fahrverboten in Großstädten abwarten. Wer aktuell schon einen Diesel fährt und nun vor dem Kauf steht, der zögert zu 40 Prozent beim Kauf, um die Entwicklung beim Diesel abzuwarten.
Constructeurs weten dat maar al te goed... dat de vraag naar diesels tov 2015 zeker gehalveerd is.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 mei 2017 - 09:52:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #198 Gepost op: dinsdag 23 mei 2017 - 10:16:04 »
Het dilemma van de elektrische wagen! Om elektrisch te kunnen rijden moet je makkelijk kunnen laden wanneer je het voertuig niet gebruikt en dat is voor de meeste mensen 's nachts. Dit is geen probleem wanneer je over een eigen garage beschikt aan je huis of op zijn minst een privé-parkeerplaats waar je een laadpunt kan installeren. Helaas is dit net in de steden meestal niet het geval. In de steden zou de elektrische auto het best tot zijn recht komen, maar het gebruik ervan door de bewoners van de stad is moeilijk!
Wil men elektrische wagens aanmoedigen in de stad zal men dus laadpunten moeten voorzien. Bij nieuwbouw of renovatie van grote parkeergarages zou men een minimum aantal laadpunten kunnen verplichten. Momenteel is het percentage parkeerplaatsen met laadmogelijkheden en dergelijke garages veel te laag. Niet enkel volledig elektrische voertuigen kunnen hier laden, ook de plug-in hybrids. Deze laatste komen meestal toe met een batterij die niet volledig meer geladen is. Met een volle batterij geraken ze wel elektrisch de stad uit en wordt er geen uitstoot gegenereerd in de stad! Het is dan ook hallucinant dat een nieuwe parkeergarage die in Mechelen in aanbouw is slechts 5 laadpunten aanbiedt op 372 parkeerplaatsen. Het aanbieden van deze laadpunten is al een begin, als deze parkeerplaatsen worden bezet door een fossielenbrander heb je er niets aan!
Bovendien moet men ook denken aan de prijs van de stroom. Deze kan serieus oplopen en maakt de kost per km niet concurrentieel met fossielenbranders. Meestal ligt de prijs rond de 0.35 euro/kwh bij de normale laders (Type 2 11 tot 22 kW). De kleinere elektrische wagens hebben zo'n 14 kWh nodig om 100 km te rijden, de grotere Tesla S zo'n 20 kWh. De "brandstofkost" per 100 km ligt dan tussen 4.9 euro/100 km en 7 euro/100 km. Dit is ongeveer hetzelfde als een fossielenbrander en komt overeen met een verbruik van zo'n 4 à 6 l diesel/100 km. De e-rijder die thuis laadt komt voor dezelfde hoeveelheid stroom een pak lager uit (gerekend aan 0.25 euro/kWh) is dit 3.5 à 5 euro/100 km. Indien op nachtstroom kan geladen worden is dit nog een stuk minder! Het is pas met een lagere prijs per kWh dat de meerprijs van een elektrisch voertuig op termijn kan terugverdient worden!

Als steden de diesel auto willen bannen, begin dan met het wegnemen van hindernissen om elektrisch te rijden! Installeer veel laadpalen op openbare parkings, streef naar een minimum aantal laadmogelijkheden in parkeergarages, zorg voor een aanvaardbare prijs per kWh! Uiteindelijk zal de shift naar elektrische wagens in de stad er dan wel komen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #199 Gepost op: dinsdag 23 mei 2017 - 10:29:54 »
Als steden de diesel auto willen bannen, begin dan met het wegnemen van hindernissen om elektrisch te rijden! Installeer veel laadpalen op openbare parkings, streef naar een minimum aantal laadmogelijkheden in parkeergarages, zorg voor een aanvaardbare prijs per kWh! Uiteindelijk zal de shift naar elektrische wagens in de stad er dan wel komen!
De laadpalenpolitiek is echter laadpaal volgt wagen geworden... wagen volgt paal riskeren ze wslk niet meer... tenzij op strategische plaatsen.

Citaat
https://www.dvo.be/artikel/51408-evora-tekent-strategie-voor-laadinfrastructuur-elektrische-auto-uit/

Drie gemeenschappelijke uitgangspunten

De vijf deelnemende steden aan het EVORA-platform hanteren in hun laadpalenbeleid alvast drie gemeenschappelijke kernpunten, met name Laadpaal volgt wagen, Ladder van laden en Uniformiteit in laadpunten.

Het “Laadpaal volgt wagen”-principe stelt dat laadpalen op basis van de noden van de inwoners worden geplaatst, zodat garantie op gebruik geboden wordt.

“Dat was niet altijd het geval met de zogenaamde proeftuinen,” meldt Keunen.

In een aantal steden zal aanvullend ook in laadpalen worden voorzien op strategisch interessante plaatsen, zoals bijvoorbeeld parkings van supermarkten. Antwerpen-stad plaatste eerder tien laadpunten volgens het “Wagen volgt paal”-principe. In de praktijk bleek de vraag niet altijd voldoende groot.

Idem Eandis:
Citaat
https://www.eandis.be/nl/klant/duurzame-mobiliteit/overheid-steunt-vergroening-wagens

Paal volgt wagen

Daarnaast zijn er 1 000 laadpalen gepland volgens het ‘paal volgt wagen’-principe. Dat betekent dat oplaadpunten worden geplaatst op vraag van bewoners.

Dat werkt zo: bij elke aanvraag wordt gekeken of opladen niet op eigen terrein kan. Zo niet, dan wordt gekeken naar de aanwezigheid en de bezettingsgraad van bestaande oplaadpunten binnen een straal van 500 meter. Als daar geen of onvoldoende oplaadinfrastructuur is, komt er een nieuw publiek toegankelijk laadpunt.

Infrax is nog maar pas half mei 2017 gestart

Citaat
https://www.infrax.be/nl/Mijn-premies/vragen-over-laadpalen

21. Wie kan een laadpaal aanvragen in het kader van het principe ‘paal volgt wagen’ en vanaf wanneer en hoe kan ik een laadpaal aanvragen?

De distributienetbeheerders hebben vanuit de Vlaamse overheid de opdracht gekregen om een basisinfrastructuur en bijkomend het principe van ‘paal volgt wagen’ uit te rollen in Vlaanderen. Volgende voorwaarden stelt het Vlaamse besluit voorop. Art. 6.4.3. §1. Elke elektriciteitsdistributienetbeheerder installeert tot en met 31 december 2019 in het netgebied dat hij beheert, een publiek toegankelijk oplaadpunt op normaal vermogen voor elektrische voertuigen telkens als daarvoor een aanvraag wordt ingediend door een particulier, op voorwaarde dat al de volgende voorwaarden vervuld zijn:
1° de particulier in kwestie kan aantonen dat hij in het bezit is of zal zijn of gebruikmaakt van een elektrisch voertuig dat enkel aangedreven wordt d.m.v batterijen.
2° de particulier kan aantonen dat hij het voertuig niet kan opladen in een oplaadpunt voor elektrische voertuigen dat bevestigd is in of aan zijn eigen woning;
3° de particulier kan aantonen dat er geen ander publiek toegankelijk oplaadpunt voor elektrische voertuigen beschikbaar is of zal zijn in een straal van 500 meter rond zijn eigen woning.
Voor de installatie van het laadpunt overlegt de elektriciteitsdistributienetbeheerder voorafgaandelijk met de gemeente en, in voorkomend geval, met de beheerder van het openbaar domein waarop het laadpunt zal worden geïnstalleerd. Vanaf half mei 2017 kan je op www.infrax.be een laadpaal volgens het principe ‘paal volgt wagen’ aanvragen.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 mei 2017 - 10:50:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #200 Gepost op: dinsdag 23 mei 2017 - 10:50:46 »
België heeft absoluut geen visie op groene mobiliteit, het blijft geklungel in de marge. Gelukkig komen er nu en dan initiatieven uit de privé.

Zo'n 3 jaar geleden was het bijna niet mogelijk om op CNG te rijden. Dats24 (Colruyt groep) is toen begonnen met het uitrollen van tientallen CNG-stations en binnen de Colruyt groep wordt aangemoedigd om een CNG firmawagen te nemen. Het gevolg is dat het nu voor iedereen mogelijk wordt om op CNG te rijden.

Vanaf 1/7/2017 gaat weer Dats24 een netwerk aan laadpalen ter beschikking stellen in de Colruyt vestigingen. Bovendien kan hier geladen worden aan 0.25 euro/kWh en dat met een standaard type2 laadstation. De laadstroom zal dus minimum 11 kW zijn.

https://customer.dats24.be/nl/dats-24-laadpas-particulier
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #201 Gepost op: dinsdag 23 mei 2017 - 11:01:38 »
België heeft absoluut geen visie op groene mobiliteit, het blijft geklungel in de marge. Gelukkig komen er nu en dan initiatieven uit de privé.
Idd.

Ik heb op infrax.be zelfs de zoekfunctie moeten gebruiken om die aanvraag voor een laadpaal te vinden, het interessert hun blijkbaar niet...

Laadpaal stond ergens onder premies...  en dan nog zoeken op duurzame mobiliteit ...
https://www.infrax.be/nl/mijn-premies

uiteindelijk : https://www.infrax.be/nl/mijn-premies/aanvraag-laadpaal-elektrisch-voertuig
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #202 Gepost op: dinsdag 23 mei 2017 - 20:56:11 »
Constructeurs weten dat maar al te goed... dat de vraag naar diesels tov 2015 zeker gehalveerd is.

Aha... er gaan alsmaar minder diesels rijden... de mijne gaat dus in waarde toenemen omdat hij zeldzamer wordt...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #203 Gepost op: woensdag 24 mei 2017 - 10:54:45 »

Aha... er gaan alsmaar minder diesels rijden... de mijne gaat dus in waarde toenemen omdat hij zeldzamer wordt...  :D

Dat hangt van de liefhebberswaarde af.

In elk geval hebben de "modale oude" diesels serieus aan waarde verloren, als ik dit artikel mag geloven:

Citaat
http://www.gva.be/cnt/dmf20170119_02684759/lage-emissiezone-keldert-verkoop-oude-dieselauto-s

Lage-emissiezone keldert verkoop oude dieselauto’s
20/01/2017

Wie zijn tweedehands dieselwagen wil verkopen, krijgt er nog amper geld voor. Dat is een gevolg van de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen. Vervuilende wagens mogen de binnenstad niet meer in, waardoor niemand nog oudere diesels wil kopen. Tweedehands benzinewagens zitten dan weer in de lift.
De lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen gaat op 1 februari in. Auto’s die te vervuilend zijn, zijn niet meer welkom, tenzij de eigenaar het jaartarief van 350 euro betaalt. Het effect van de LEZ op de markt van tweedehandswagens is nu al merkbaar.

Wie zijn oude diesel wil verkopen, krijgt er nog amper een paar honderd euro voor. En wie zich geen nieuwe wagen kan permitteren of wil aanschaffen, moet voor een tweedehands benzinewagen – vooral de kleinere – meer dokken. “Uit een vergelijking van het online aanbod tweedehandswagens van vorige week tegenover juli 2016, blijkt al dat het aantal aangeboden dieselwagens daalt”, zegt Maarten Matienko van VAB.

Tweedehandsautodealers in Antwerpen en ruime omgeving stellen vast dat vooral bestuurders in de lagere budgetklassen het zwaarst benadeeld zijn. Onder hen ook heel wat senioren. “We krijgen steeds meer ongeruste klanten over de vloer. De enige manier om nog iets voor een oude dieselwagen te krijgen, is een nieuwe auto kopen. Want constructeurs geven dan recyclagepremies van 1.500 à 2.000 euro”, zegt Pascal Lion van Auto Natie aan de Groenendaallaan in Antwerpen.

Zeker in Be waar de tweedehandsmarkt bijna overstelpt wordt met (zeer) oude diesels, BE is nu eenmaal een dieselland...
Vele denken dan een moderne goede tweedehands (zuinige) benzine op de kop te tikken, maar daar is er eerder schaarste. Vraag en aanbod...

Recyclagepremie is dan soms de enige uitweg, maar daarvoor moet men een nieuwe kopen...

De stedelingen en omgeving waren nochtans vroeg genoeg verwittigd dat die LEZ worden ingevoerd, ik denk dat ze zeker 2,5 jaar tijd hadden hun diesel nog voor een veel betere prijs van de hand te doen.

Maarja de modale Belg zegt dan in 2014 ergens, eerst zien en dan geloven of de LEZ er in 2017 wel komt...
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 mei 2017 - 11:08:21 door Michel »
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #204 Gepost op: woensdag 24 mei 2017 - 11:10:57 »
De vraagprijs voor 2e hands diesels die aan de euro5 norm voldoen is inderdaad hoog, zeker bij de kleine wagens. Tot 1/3 van de nieuwwaarde bij een km-stand van 175 000 km (voor een Skoda Fabia)! Deze wagens hebben al een zekere leeftijd. De eerste euro5 diesels doken op rond 2009. Dat zijn ondertussen toch al wagens van zo'n 7 à 8 jaar oud.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #205 Gepost op: woensdag 24 mei 2017 - 20:30:11 »
De vraagprijs voor 2e hands diesels die aan de euro5 norm voldoen is inderdaad hoog, zeker bij de kleine wagens. Tot 1/3 van de nieuwwaarde bij een km-stand van 175 000 km (voor een Skoda Fabia)! Deze wagens hebben al een zekere leeftijd. De eerste euro5 diesels doken op rond 2009. Dat zijn ondertussen toch al wagens van zo'n 7 à 8 jaar oud.
Bij de euro 2-3-4 diesels - of algemeen die zonder roetfilter - zal dat plaatje wel heel anders zijn...
LEZ Antwerpen vanaf 2020:

« Laatst bewerkt op: woensdag 24 mei 2017 - 20:35:38 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #206 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 02:52:21 »
Michel,

Het principe van de EU is het vrije verkeer van goederen en personen.

Mijn BMW X3 2.0d van 2014 zou probleemloos in de LEZ van Antwerpen mogen rijden als hij een Belgisch kenteken had.

Omdat hij evenwel een Duits kenteken heeft, moet ik hem laten registreren op een website van de Stad Antwerpen die niet in het Duits, één van de drie nationale landstalen van België, bestaat.

Daartoe moet ik mijzelf eerst registreren op de website van de Stad Antwerpen.

Wat als een Slovaak, een Hongaar, en zovele andere EU-burgers met hun dieselwagen naar Antwerpen wensen te komen? Moeten die dan maar eerst een cursus Nederlands volgen?

Vind je deze zoveelste brutale verkrachting van de EU principes door België geen schande?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #207 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 11:32:41 »
Michel,

Het principe van de EU is het vrije verkeer van goederen en personen.

Mijn BMW X3 2.0d van 2014 zou probleemloos in de LEZ van Antwerpen mogen rijden als hij een Belgisch kenteken had.

Omdat hij evenwel een Duits kenteken heeft, moet ik hem laten registreren op een website van de Stad Antwerpen die niet in het Duits, één van de drie nationale landstalen van België, bestaat.

Daartoe moet ik mijzelf eerst registreren op de website van de Stad Antwerpen.

Wat als een Slovaak, een Hongaar, en zovele andere EU-burgers met hun dieselwagen naar Antwerpen wensen te komen? Moeten die dan maar eerst een cursus Nederlands volgen?

Vind je deze zoveelste brutale verkrachting van de EU principes door België geen schande?
Het is idd dom en zelfs schandalig van België hoe ze hun LEZ willen regelen, waarom niet bvb gewoon de Duitse fijnstofsticker aanvaarden? Wat met de Franse vignette? Enz...

Niet alleen jij zou problemen hebben met je Duits kenteken, ik wslk ook met een Belgisch kenteken, want mijn BMW is van 1989, ik zal dus moeten bewijzen dat die auto een Euronorm 1 is, want die data hebben ze niet bij oude wagens. Nu is de BMW met een andere katalysator zelfs euro 2 geworden, maar ook dat zal ik moeten bewijzen met veel papierkraam.

En er zijn mensen die weinig weten over hun oude (benzine) auto en soms op de overheid betrouwen, grote denkfout natuurlijk:

Citaat
http://www.ad.nl/rotterdam/rotterdammer-kan-wel-janken-om-verkopen-vieze-volvo~acd98715/

Rotterdammer kan wel janken om verkopen 'vieze' Volvo

De tranen zitten Rotterdammer Dick Zuijderwijk hoog. De drogist deed een paar weken geleden met veel pijn zijn oude Volvo weg, die vanaf 1 januari niet meer welkom was in een groot deel van de stad vanwege de milieuzone. Maar nu blijkt zijn auto tóch te voldoen aan de eisen, heeft hij van de gemeente te horen gekregen.

Abdel Ilah Rubio 15-12-15

Zuijderwijk is een van de vele 'slachtoffers' van de milieuzone, die Rotterdam volgend jaar invoert. Oude benzineauto's van voor 1992 en diesels van voor 2001 zijn dan niet meer welkom in een groot deel van de stad.

Zuijderwijk kreeg eerder dit jaar al brieven van de gemeente, waarin hij werd gewaarschuwd dat zijn Volvo 240 Polar volgend jaar de stad niet meer in mocht. Hij kreeg het advies de auto te verkopen of te laten slopen. ,,Weet je wat zo zuur was? De maatregel geldt voor auto's van vóór 1 juli 1992. Mijn auto is van 30 juni 1992.'' Hij verkocht de auto 2 weken geleden voor een prikkie.

Brief
Maar toen kwam de brief van verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg. Uit nieuwe gegevens van de RDW bleek dat zijn auto een geregelde katalysator had en dus schoner was dan voorzien. ,,Als ik hem nog had gehad, had ik een gat in de lucht gesprongen, maar ik was hem al kwijt.''

Zuijderwijk begrijpt niet waarom de gemeente pas nu met deze informatie komt. ,,Bizar'', zegt hij verontwaardigd. Hoeveel andere Rotterdammers de brief hebben gekregen, kon de gemeente gisteren nog niet zeggen. Er zou wel vorige maand een algemene brief zijn verstuurd, waarin stond welke voertuigen uitgezonderd waren van de maatregel.

De benzines met geregelde 3-weg-katalysator zijn namelijk allemaal euro 1 waardig. Pakweg algemeen vanaf 1988, bepaalde merken zelfs 1985.
Er zijn zelfs benzines met USA-3-w-katalysator die zijn nog ouder en euro 1 waardig.
In de USA was namelijk de 3-w-kat al eerder veplicht, en alle merken die in de US verkochten, daar waren de eerste jaren van Europese versies ook een US-kat, bvb Porsche 911 Carrera vanaf 1986, eerst 207 PK, later 217 PK, de katloze had 231 PK, beide werden ca. 1 jaar lang parallel verkocht, men had de keus... de meeste namen zonder katalysator toen... maar hadden er later spijt van...:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_911_(1963)#Technische_Daten_des_G-Modells
911 Carrera 3.2 mit KAT
1986–1989
153 kW/ 160 kW (207 PS/ 217 PS) bei 5900
911 Carrera 3.2
1984–1986
170 kW
(231 PS)
bei 5900

Vanaf 1988 hadden alle Porsches een geregelde 3-w katalysator de 911/964 kwam toen uit.
Idem bij andere merken BMW Mercedes VW Audi enz...

Euro 1 is in Europa pas verplicht vanaf 1 juli 1992 voor de constructeurs... het zijn toch volidioten bij de overheid die zich op die datum blind staren en dat als referte nemen. zie vb uit Rotterdam... het zal zeker niet de enige zijn want 4 bouwjaren lang benzines kan een hele hoop zijn... er werden dus talrijke slachtoffers gemaakt... is te lezen...

http://milieuzonerotterdam.nl/linksrechts.htm

Weet er iemand hoe en waar men zijn inschrijvingsbewijs officieel kan aanpassen betreft emissienorm, vakje milieuklasse?
(mijn mail naar de DIV is al bevestigd)
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 mei 2017 - 15:40:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #208 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 17:43:58 »
Weet er iemand hoe en waar men zijn inschrijvingsbewijs officieel kan aanpassen betreft emissienorm, vakje milieuklasse?

Ik vermoed bij de technische keuring?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #209 Gepost op: donderdag 25 mei 2017 - 19:26:24 »

Ik vermoed bij de technische keuring?
Dat vermoed ik ook, hopelijk krijg ik een bevestigend antwoord van de DIV dat de autokeuring dat in orde gaat brengen... (dan kunnen ze daar al niet tegenpruttelen)

Ik heb namelijk het nodige Teilegutachten met EWG nummer, die mijn auto op euro 2 moet opwaarderen, in D zou ik hypothetisch sleutelnummer 25 in mijn Kfz-brief krijgen...

Voorwaarde natuurlijk is dat ik mijn nummerplaat mag behouden en geen volledig nieuwe inschrijving nodig heb.
Ook dat heb ik de DIV gemaild.
En daar vrees ik voor. Met Belgische ambtenaren en hun regeltjes weet men nooit...
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 mei 2017 - 19:52:21 door Michel »
© Koning Willem I